نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه شیوه های آموزش املا و اختلالات یادگیری درس املا

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۲ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                              صفحه

فصل اول

مقدمه……………………………………….. ۲

مسأله اصلی تحقیق……………………………… ۳

ضرورت انجام تحقیق…………………………….. ۴

واژگان کلیدی تحقیق……………………………. ۶

فصل دوم

تعریف اختلالات یادگیری………………………….. ۸

کودکان دیرآموز………………………………. ۱۱

مشکلات املانویسی………………………………. ۱۳

علل مشکلات املانویسی…………………………… ۱۳

نارسانویسی………………………………….. ۱۶

درمان اختلالات یادگیری…………………………. ۱۸

فعالیتهای درمانی بکاررفته…………………….. ۱۸

نکاتی در مورد املانویسی……………………….. ۱۸

درمان اختلالات املانویسی………………………… ۱۹

تقویت حافظه دیداری و شنیداری …………………. ۲۰

اختلالات دیکته در ابتدایی………………………. ۲۲

روشهایی برای بهبود نوشتن……………………… ۲۳

روش تدریس املا……………………………….. ۲۸

نکات برجسته روش آموزش املای فارسی………………. ۲۹

معیارهای ارزشیابی……………………………. ۲۹

علل بروز اشتباهات املایی و راهکارهای اصلاح آن…….. ۳۱

استفاده از رویکردهای چندحسی…………………… ۳۲

فصل سوم

روش تحقیق…………………………………… ۳۸

روشهای گردآوری اطلاعات………………………… ۳۹

فصل چهارم

نتیجه گیری………………………………….. ۴۱

راههای پیشنهادی برای تقویت املایی دانش آموزان ضعیف . ۴۴

محدودیت های تحقیق …………………………… ۴۵

منابع و مآخذ………………………………… ۴۶

مقدمه

املا کلمه ای است عربی ومصدر .این کلمه در ترجمه ی فارسی به معنای پر کردن نویسانیدن ، دیگری را به تلقین از خود چیزی گفتن ، مطلبی را تقریر کردن تا کسی بنویسد معنی شده است.

ریشه ی لاتین املا فرانسوی است و به معنای مطلبی که کسی املا کند ودیگری بنویسد.جمع کلمه ی املا امالی است و کتاب های بسیاری به نام امالی داریم یعنی دیگران گفتند وافرادی می نوشتند و بعد ها به صورت سند های مهم علمی می شوند .املا گویی واملا نویسی یکی از مهارت های پیچیده و مهم و اساسی زبان فارسی است. بدیهی است که با نوشته ای که با غلط املایی همراه باشد ارتباط زبانی بین افراد جامعه به نحو موثر برقرار نمی شود.

مساله اصلی تحقیق

اهمیت نوشتن ونیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست . در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند و چه اقداماتی در این باره انجام بدهند تا بتوانند آموخته های خود را در موقعیت های مختلف به کار گیرند . مهمترین ماده ی درسی که این وضعیت را بر عهده دارد املای فارسی است.

املا در لغت به معنی بر کردن و بر سر جمع گفتن و تقریر کردن مطلبی برای دیگران است . در زبان فارسی کلمه ای معادل املا و دیکته نداریم ولی می توانیم “از بر نویسی “یا “گفتار نویسی ” را جایگزین کلمه املا کنیم . منظور این است که شخص گفته های دیگران را بدون دیدن آن ها بنویسد. با توجه به اینکه درس املا مبنای علمی در یاد گیری سایر دروس است و توجه به این مهم یکی از ضروریات نظام آموزشی ما می باشد.

تعریف اختلالات یادگیری

زمانی که کودکان با نارسایی های یادگیری را در رده کودکان با آسیب مغزی طبقه بندی می کرده اند و زمانی دیگر آنان را کسانی با اشکالات خفیف مغزی می پنداشتند . اما در تازه ترین مطالعات در این زمینه برای آنان اصطلاح کودکان با نارساییهای ویژه یادگیری گزیده شده است.

کودک با آسیب مغزی کودکی است که پیش از زایمان در طول مدت آن یا پس از تولد دچار صدمه یا عفونت مغزی شده باشد در نتیجه این آسیب جسمی ممکن است نفصها یا اشکالاتی در سیستم اعصاب کودک به صورت آشکار یا پنهان بروز کند ولی به هر حال چنین کودکی دارای دشواری در ادراک تفکر یا رفتار هیجانی به طور جداگانه یا ترکیبی از آنها است.

این دشواریها را می توان از طریق آزمونهای ویژه ای نشان داد. کودکی که دارای این اشکالات است نمی تواند مانند دیگر کودکان طبیعی د ریادگیری پیشرفت داشته باشد. بدیگر سخن این مشکلات مانع یادگیری ان می شوند یا موجب کند شدن فرایند یادگیری در او می گردند. تمام افرادی که دچار صدمات مغزی هستند الزاما دارای نارسایی هایی در یادگیری نیستند.

در طول سالهای ۱۹۶۰ اصطلاح اشکلالات خفیف مغزی جایگزین اصطلاح آسیب مغزی گردید. این اصطلاح هم به کودکان مورد نظر استراس و هم به کودکانی که دشواری در ادراک و یادگیری داشتند اطلاق می شد. کودکان با اشکالات خفیف مغزی کودکانی هستند که از نظر هوش کلی نزدیک متوسط متوسط یا بالاتر از متوسط اند اما مشکلات و دشواریهایی ویژه د ریادگیری یا رفتار دارند . میزان این مشکلات از خفیف تا شدید متفاوت است.

کودکان دیر آموز

اکثر کودکانی که با نام دیر آموز شناخته میشوند بر خلاف تصور اطرافیان ومربیان فاقد استعداد نیستند بلکه مطالب را دیرتر از سایر کودکان فرا می گیرند . تعدادزیادی از این گروه با استفاده از روش های خاص آموزشی به تدریج به پای سایر کودکان می رسند . کودک دیر آموز نیز مانند هر کودک دیگر باید از آموزش و پرورش صحیح و مناسب خود استفاده کند . مربیان باید این گونه کودکان را به سرعت سناسایی نمایند و با ترتیب ساعاتی فوق العاده و تکرار و غنی سازی برنامه ی مدرسه را برای آنان چون زندانی سرد ومحیطی غیر قابل پذیرش نسازند.

تعداد این قبیل دانش آموزان در مدارس بسیار است که توجه مدرسه و مربی می تواند به سهولت مشکل آنان را بر طرف سازد و تحصیل ومدرسه را برای آنان قابل هضم نماید . بسیاری از کودکان دیر آموز ممکن است پس از مدتی چون سایر کودکان وحتی بهتر از آنان دروسی مختلف را فرا گیرند . نباید فراموش کرد که نوابغ ودانشمندانی چون ادیسون و نیوتن در آغاز کودکی جز کودکان تنبل و دیر آموز بوده اند ولی بعد ها شکوفایی خاصی در آنان ظاهر گشته است.

علل مشکلات املا نویسی

برخی از اشکالات عمده دانش آموزان به صورت آموزشی می باشد. اشتباه نویسی در شکل  ظاهری حروف نوشتن که در موقع تدریس هر درس بر این کلمه هایی که دانش آموزان اشکال دارند باید بیشتر تمرین و تکرار شوند که اغلب این ها کلماتی  هستند که دانش آموز آن را خوب یاد نگرفته ویا در ذهنش نیست. ضعف حافظه ی دیداری  یعنی این که دانش آموز شکل کلمه را در ذهن خود فراموش می کند. ضعف آموزشی یعنی این که فرد طریقه ی نوشتن صحیح را خوب یاد نگرفته است.

منابع و مآخذ

  1. تبریزی مصطفی (۱۳۷۷)درمان اختلالات دیکته نویسی،تهران ،انتشارات فراروان چاپ سوم
  2. علوی مقدم بهنام (۱۳۵۴)آموزش املا با شیوه های خلاق ومتنوع ،تهران ، انتشارات ابو عطا ، چاپ چهارم . سایت پژواک.
  3. مجله رشد آموزش ابتدایی ،مهر ماه (۱۳۹۰)
  4. لغت نامه ی دهخدا (۱۳۷۵ )تهران ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ پنجم
  5. سیف نراقی – مریم نادری  (۱۳۸۰)،آموزش وپرورش ،کودکان استثنایی ،تهران ، پیام نور چاپ ششم  صص ۲۸۹و۲۹۹ .
  6. پاکزاد محمود (۱۳۷۶ )کودکان استثنایی تهران ،چاپ سوم ، ص ۱۱ .
  7. هالامان جیمز وکافمن ترجمه ی فرهاد ماهر،اختلالات املایی دانش آموز، (۱۳۷۱ ) تهران ، انتشارات آرین ، چاپ اول ص ۲۴.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.