نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله ارزشیابی کیفی (توصیفی) و تفاوت آن با دیگر انواع ارزشیابی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان :                                                                      صفحه:

مقدمه   …………………………………..  ۱

چکیده …………………………………….. ۲

ارزشیابی…………………………………… ۳

مواردی که در ارزشیابی ها باید رعایت کرد ………. ۴

دسته بندی ارزشیابی های آموزشی ……………….. ۵

اهمیت ارزشیابی تکوینی ………………………. ۵

فوائد ارزشیابی تکوینی ………………………. ۶

چه موقع ارزشیابی معتبر است ………………….. ۷

ارزشیابی توصیفی ……………………………. ۸

کاربرد ارزشیابی توصیفی………………………. ۹

ابزارهای ارزشیابی توصیفی……………………. ۱۰

معیارهایی برای ارزشیابی  پوشه ای ……………. ۱۱

پروژه ……………………………………. ۱۳

چگونگی ارائه یک پروژه ……………………… ۱۳

سنجش عملکرد ………………………………. ۱۵

هدف از سنجش عملکرد…………………………. ۱۵

انواع آزمون های عملکردی ……………………. ۱۶

نتیجه گیری ……………………………….. ۱۹

پیشنهاد ………………………………….. ۲۰

منابع ……………………………………. ۲۱

پی نوشت ………………………………….. ۲۲

چکیده

در این مجموعه سعی شده که نگاهی کوتاه و گذرا در ارزشیابی کیفی یا توصیفی داشته باشیم و تلاش کرده ایم تا بتوانیم همکارانی را که با این ارزشیابی آشنایی ندارند و یا ابزار و روشها را نمی دانند تا حدّی یاری دهیم.

در این مباحث ابتدا در خصوص ارزشیابی و  اهداف  آن و اعتبار و اهمیّت ارزشیابی سخن به  میان  آمده و دسته  بندی  ارزشیابی ها  را داریم و با توجه به اهمیت  ارزشیابی تکوینی  و  ارتباط داشتن  این ارزشیابی با ارزشیابی توصیفی سعی  شده تا  اهداف و  اهمیّت  ارتباط آن بیان شود.

بعد از این موارد به  بررسی ارزشیابی کمّی و کیفی  و تفاوت آنها  و ارزشیابی  توصیفی  و کاربرد وابزارهای  آن صحبت شده و راهکارهای مناسب جهت چگونگی استفاده از ابزارها و نتایج حاصل از ارزشیابی  توصیفی ارائه شده است.

مقدمه

به عنوان معلم باید عمیقاً  باور داشته باشیم که هر دانش آموز قابلیت رشد و یادگیری را دارد به شرط آنکه ما ابزارهای سنتی ارزشیابی را که بدون توجه به تفاوتهای فردی، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها کنیم و ابزاری بسازیم که توانایی ها را شناسایی کند و به دانش آموز اعتماد به نفس بخشد و زمینه را به گونه ای مهیّا کنیم که نمره گرایی از بین  برود  و  معلم و دانش آموز و اولیا همه به دنبال  کیفیت کار  باشند نه کمیت.

بسیاری از معلمان نگران  اتمام برنامه های درسی خود هستند بدیهی است بخشنامه ها و  دستورالعمل های اداری و اجرایی در تولید این  نگرانی  نقش عمده دارند و باعث افت کیفی کار آنان می شود. برای رفع این نگرانی باید چاره اندیشی کرد تا کیفیت فدای کمیّت نشود.

ارزشیابی

هر کاری  که قضاوتی به همراه داشته  باشد ارزشیابی است که بعضی از مواقع   سنجش و  ارزشیابی معادل به کار می  روند، اما به  واقع هم  معنا نیستند. سنجش، اندازه گیری عملکرداست و مشتمل بر قضاوت نیست و این نقش بر عهده ی ارزشیابی است.

در واقع امتحان نوعی ارزشیابی است که  طبق  اصول  معینی انجام می  شود  و وسیله ای برای توصیف تغییر رفتار دانش آموز در جهت اهداف آموزش و  پرورش وکمک به بهبود یادگیری  است  که ۷ هدف اساسی را به دنبال دارد.

۱- کمک به یادگیری دانش آموز

۲- کمک به یادگیری دانش آموز  برای آشنایی  باهدفهای آموزشی – درسی

۳- برانگیختن رغبت و  علاقه دانش آموزان به یادگیری

۴- تصمیم گیری برای شروع مراحل بعدی تدریس

۵-اصلاح روش تدریس

۶- ارتقا و طبقه بندی دانش آموزان

۷- تصحیح نتایج فعالیّت های فراگیران و دادن  بازخورد به آنها.

هدف ارزشیابی خدمت به آموزش است، نه در کمین نشستن  برای غافلگیر کردن دانش آموز و محک زدن او با معیار آنچه «نمی داند» فرهنگ  موفقیّت رامی توان با کاربرد روش  صحیح  در آموزش و ارزشیابی بر فضای کلاس غالب کرد.

اهمیت ارزشیابی تکوینی  

  • ارزشیابی جز جدایی ناپذیر و اساسی در فرآیند  یاددهی، یادگیری است به طوری  که اگرمعلم شکل  اجرای آن را  هرگونه انتخاب کند اندکی از آثار آموزشی آن نمی کاهد.[۱][۷]
  • به  علّت  اهمیّت این  ارزشیابی در توصیف داده ها و رفتارها در این بحث به آن می پردازیم.
  • – نظارت معلم بر تحقّق انتظارات آموزشی وپرورشی  بخش های گوناگون هر مطلب  آموزشی.
  • – هدایت مداوم یادگیری دانش آموزان بر اساس توانایی هایشان به سمت تحقّق انتظارات آموزشی و  پرورشی.
  • – اصلاح بهبود روش های آموزش  و پرورش اعمال شده در کلاس درس.
  • – کشف راهکارهای متناسب بارشدهردانش آموز تا او بتواند از مرز کنونی توانایی هایش فراتر رود.
  • – پی بردن  به  جریان  های روان شناختی مؤثر در یادگیری دانش  آموزان و ارائه بازخور لازم و  مناسب.
  • – آگاهی از چگونگی تشکیل  ساختارهای  ذهنی مربوط به دانش، مهارتها و نگرش اکتسابی و چگونگی فرآیند و نحوه استفاده از آن در حل مسائل در شرایط و  موقعیّت جدید.
  • – ارائه  بازخورد لازم به  دانش آموزان در مورد  فعالیّت ها  و کوشش های   آموزش وپرورش به منظور ایجاد توجه لازم و افزایش و  علاقه به فعالیت ها در آنان.

فواید ارزشیابی تکوینی

اجرای راهبردهای ارائه شده در کلاس درس طی دوره و زمان آموزش،  این فواید را برای دانش آموزان به همراه خواهد داشت.

  • – کسب مهارتهای بحث و گفت وگو
  • – کسب  مهارت های مربوط به ارتباطات بین فردی
  • – مشارکت در فعالیّت های گروهی
  • – ایجاد انگیزه برای مطالعه و یادگیری
  • – کسب مهارت های مطالعه ی درست
  • – توجه به موضوع مورد مطالعه
  • – تلفیق مهارت های شنیدن،خواندن،  تفکر ونوشتن
  • – تثبیت یادگیری  از طریق مرور کردن، سؤال و  جواب، یافتن جواب و…
  • – درک ارتباط بین مطالب خوانده  یا شنیده شده
  • -ارتباط بین یادگیری های قبلی و بعدی (معنی دارکردن یادگیری)
  • – کشف انتظارات آموزشی و پرورشی
  • – شرکت فعّال در یادگیری از طریق تفکر فردی و گروهی
  • – کسب مهارت تفکر  انتقادی
  • – کنترل و مدیریت مثبت کلاس درس
  • – افزایش  اعتماد به نفس و ابراز وجود.
  • – کسب مهارت های ابراز وجود

پی نوشت

  1. (ارزشیابی در خدمت آموزش ص ۲۹).
  2. (ارزشیابی درخدمت آموزش ص ۱۵۴)
  3. (رشد معلم ص ۱۲، ۸۴ فهیمه  رضایی)
  4. (ارزشیابی در خدمت آموزش ص ۲۰)
  5. (ارزشیابی در خدمت ص ۳۲.)
  6. (ارزشیابی در خدمت.. ص ۱۸)
  7. سال ۸۴ رشد آموزش ابتدایی ص ۳۲ لیلا سلیقه دار
  8. (رشد آموزش ابتدایی) ص ۱۹.
  9. (رشد آموزش ابتدایی ص ۲۱)
  10. (ارزشیابی در خدمت ۲۰)
  11. (مقدمه ای ارزشیابی ص ۳۰ و ۳۱)
  12. (مقدمه ای بر ارزشیابی کیفی ص ۱۱۲).
  13. (ارزشیابی در خدمت آمورش ص ۸۲ و ۸۳)

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.