نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی رابطه بین میزان استفاده از چندرسانه ای ها و جذب دانش آموزان به مشارکت در فعالیت های پژوهشی

پایان نامه بررسی رابطه بین میزان استفاده از چندرسانه ای ها و جذب دانش آموزان به مشارکت در فعالیت های پژوهشی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۷ | قابل ویرایش

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین میزان استفاده از چندرسانه ای ها و جذب دانش آموزان به مشارکت در فعالیت های پرورشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی بخش اشکنان هستند به تعداد ۲۳۱ نفر، که در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ درکلیه مدارس اعم از دولتی، غیر انتفاعی، نمونه دولتی، شاهد و هیئت امنایی مشغول به تحصیل بوده اند. تعداد۳۰ نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای از تمامی مدارس راهنمایی انتخاب شدند.

برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسش نامه به شیوه ی  محقق ساخته شامل: پرسش نامه اول  که با ۱۸ سوال به بررسی میزان استفاده دانش آموزان از چند رسانه ای پرداخته است و پرسشنامه دوم که شامل: ۵۰ سوال بسته پاسخ که میزان گرایش و فعالیت دانش آموزان را در امور پرورشی و فوق برنامه مورد سنجش قرار می دهد.

تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار ی از جمله درصد و میانگین  انجام شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داد ها نشان می دهد که بین میزان استفاده چند رسانه ای ها با جذب دانش آموزان به مشارکت در ترویج و توسعه تعاونی ها ،مشارکت در شورای دانش آموزی، گرایش به پژوهش و مطالعه، مشارکت در فعالیت های فرهنگی و هنری ، مشارکت در برگزاری مراسم آغازین، ایام الله و مناسبت ها، فعالیت های گروهی، اردوها، بازدید ها و گردشگری، فعالیت های ترویج و توسعه نماز رابطه ی معنی دار وجود دارد. دیگر نتایج مبین آن است که بین میزان کاربرد چند رسانه ای ها توسط مربیان و جذب دانش آموزان به مشارکت  در فعالیت های پرورشی  رابطه ی معنی داری وجود ندارد.

مقدمه

دانش‏آموزان در مدرسه عناصری زنده و پویا هستند و در تحقق‏یافتن اهداف آموزش‏ و پرورش نقش دارند.مشارکت دانش‏آموزان دورهء متوسطه در امور مدرسه با توجه به‏ ویژگی‏ها و خصایص شخصیتی نوجوانان در این دورهء سنی اهمیت دارد.در این مرحله از رشد فیزیکی و فکری،استفاده از وجود دانش‏آموزان در امور مدرسه در افزایش‏ اعتماد به‏نفس،ارضای غرور جوانی و سایر ویژگی‏های شخصیتی آنان تأثیر می‏گذارد.برای‏ جلب مشارکت دانش‏آموزان در امور مختلف مدرسه،مسؤولان مدارس باید به حساسیت‏ رفتاری آنان توجه کنند.

ترغیب دانش‏آموزان با روش‏های مناسب به مشارکت در امور آموزشی و پرورشی مدرسه،نه تنها در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش تأثیر مثبت‏ می‏گذارد بلکه در مشارکت‏جویی بعدی آنان در صحنه‏های مختلف جامعه نیز تأثیر خواهد گذاشت.

مشارکت از نظر لغوی به معنای (( با هم شریک شدن در انجام کار یا شرکت کردن با هم)) است و در اصطلاح ، مداخله افراد در فرایند تصمیم گیری، اجرا و ارزیابی برنامه ها یا فعالیت های مختلف تعریف شده است.

مطالعه سیر تحول زندگی انسان حاکی از آن است که از اولین روزهای زندگی ، بشر به ضرورت و اهمیت بهره گیری از توان فکری و فیزیکی همنوعان و شریک شدن در سرمایه های مادی و معنوی آن ها ، پی برده و فعالیت های او همیشه حالت گروهی و جمعی داشته است ، به گونه ای که برخی از جامعه شناسان ، جمع گرایی و نیاز به گروهی زیستن انسان را جزیی از سرشت او قلمداد کرده اند.

بیان مساله

یکی از مشکلات موجود در اغلب مدارس،پایین بودن میزان مشارکت دانش‏آموزان‏ در امور مدرسه است.بررسی‏ها و پژوهش‏های صورت‏گرفته در این مورد،مؤید همین امراست.به‏نظر می‏رسد که‏ برای مشارکت فعال همهء دانش‏آموزان در مدارس،برنامه‏ها و خطمشی‏های مناسبی وجود ندارد.واگذاری امور مدرسه و مسؤولیت‏ها به دانش‏آموزان خاص در بعضی از مدارس‏ باعث کاهش روحیهء مشارکت‏جویی در میان دانش‏آموزان می‏شود.اتخاذ شیوه‏های مناسب‏ برای افزایش مشارکت دانش‏آموزان مستلزم بررسی‏های علمی و استفادهء مسؤولان مدارس‏ و آموزش و پرورش از نتایج آن‏هاست.

آموزش و پرورش، یکی از نظام های نهادین است که به منظور پاسخ پایدار به نیازهای مستمر در حوزه تعلیم و تربیت شهروندان مطلوب جامعه مدنی پدید آمده و مهم ترین رکن جامعه پذیری و بهترین نوع سرمایه گذاری برای زیست صحیح اجتماعی انسان هاست.

امروزه به تربیت شهروندی به عنوان یک نوع تربیت کلیدی و تاثیر گذار نگریسته می شود که برای دانش آموزان فرصت های مناسب برای مشارکت در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست بومی فراهم می آورد. در واقع تربیت شهروندی از رسالت های اصلی برنامه ریزان آموزش و پرورش و کلیه سازمان ها و نهادهایی است که به طریق رسمی و غیر رسمی در بعد تربیت اجتماعی و مدنی فعال هستند.

بررسی پیشینه مشارکت

شور و مشورت بعنوان  یک امر عقلی و سنتی پسندیده و معمول و متداول میان عقلای عالم است که از قبل آن  چه بسیار معضلات خانوادگی و اجتماعی که در مناسبت انسانی و روابط بین افراد با مذاکره و مشاوره و گفتگو و مکالمه حل و فصل شده و می شود و چه گره های کوری که با سر انگشت تدبیر و همفکری و مشورت انسانهای اهل فکر و اندیشه گشوده و چه بسیار تشت آرایی که در سایه شور و مشورت به هم آوایی و وحدت عمل منجر می شود و جلو تصمیمات عجولانه ناصواب و ویرانگر و خشونت آمیز گرفته می شود و استبداد رای و حمـاقت و خشونت جای خود را به تدبیر و مشورت می دهد، چنانچه در صدر اسلام ، در عصر پیامبر ( ص) و پس از آن شور و مشورت به عنوان یک سنت زیبا و پسندیده در میان مسلمین رایج و مرسوم بوده است. وازنظر سیر تاریخی خود ریشه در قران کریم و روایات ائمه معصومین ( ع ) دارد. درباره اهمیت شورا و استفاده از مشورت در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین ( ع) تأکید بسیار شده است.

 در خطبه های نهج البلاغه امیر المؤمنین حضرت علی ( ع) بارها به مالک اشتر تأکید می کند که از اندیشه خیر اندیشان در اداره امور استفاده نمایند. و نیز می فرماید :

هر کس خود رأی و مستبد باشد هلاک و نابود می شود و هر کس که با دیگران مشورت کند در عقل آنان شریک شده است. امام صادق ( ع ) می فرمایند :(ذوفن،۱۳۸۵)

هیچ پناهگاهی چون مشاوره نیست.

اهداف شورای دانش آموزان در دوره ابتدایی

– تبیین ضرورت شورا ومشورت، ونقش موثر وسازنده آن در شکل گیری وپویایی شخصیت ورشد اجتماعی دانش آموزان

– ارتقای سطح بینش وآگاهی دانش آموزان ونگرش مثبت آنان نسبت به توانایی ها واستعدادهای خود وتقویت ابراز وجود، روحیه ی اعتماد به نفس، خودباوری آنان در پذیرش مسئولیت وجامعه پذیری.

– درونی ساختن فرهنگ مشارکت جویی در دانش آموزان و زمینه سازی لازم جهت مشارکت عمومی وعملی آنان در فرایند تصمیم سازی وتصمیم گیری در امور مربوط به مدرسه.

– تسهیل فرایند اجرایی برنامه ها وفعالیت های آموزشی وپرورشی مدرسه از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان در راستای سیاست مدرسه محوری وتمرکز زدایی.

– فراهم کردن زمینه ی مساعد جهت تبادل تجربیات، تعامل فکر واندیشه، تفاهم وهمدلی بین دانش آموزان وبرقراری ارتباط صحیح ودوسویه بین دانش آموزان واولیای مدرسه.(کرمی،۱۳۸۵)

– ترویج آرمان های صلح ودوستی وتقویت روحیه ی بردباری، انتقاد پذیری، تفاهم، حسن سلوک واحترام متقابل در بین دانش آموزان.

– تقویت روحیه ی شهروندی، آموزش مفهوم دمکراسی وایجاد فرصت های تجربه اندوزی اجتماعی برای دانش آموزان از طریق مشارکت عملی آنان در فرایند انتخاباتی

منابع و مآخذ

۱-شیرازی، علی(۱۳۷۳)مدیریت آموزشی، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

۲-احمدی، جمشید(۱۳۷۹) رساله کارشناسی ارشد، تهران.

۳-جعفری، سید ابراهیم(۱۳۸۲) تحولات جهانی، آینده، بیم ها و امیدها در کانون خانواده، مجله پیوند، شماره ۲۹۲، بهمن ماه ۱۳۸۲.

۴-افروز،غلامعلی(۱۳۸۰)پرشکوه ترین جلوه مشارکت، مجله پیوند، شماره ۲۶۴ مهر ماه ۱۳۸۰.

۵-خدایاری فرد،محمد(۱۳۷۲)مسایل نوجوانان و جوانان، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، تهران۱۳۷۲.

۶-قاسمی پویا، اقبال(۱۳۸۲)مقاله ارائه شده در همایش تخصص ها و مهارت های اولیا، سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان، تهران ۱۳۸۲.

۷-اندرسون، تری . الومی، متی (۱۳۸۵). یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل( ترجمه ی عشرت زمانی و سید امین عظیمی). تهران: موسسه فناوری اطلاعات آموزشی.

۸-ایزدی، صمد. آقامحمدی، علی و عزیزی، مصطفی (۱۳۸۵). بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی با تاکید بر رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه.

۹-بختیارنصر آبادی، حسنعلی. رضا، علی نوروزی( ۱۳۸۱). بررسی عوامل درون آموزشگاهی موثر در گرایش دانش آموزان به امور تربیتی. فصلنامه مصباح تعلیم و تربیت اسلامی. شماره پانصد.

۱۰-براتی، اکرم(۱۳۸۳). روند طراحی چند رسانه ای های آموزشی و ارایه الگوی پیشنهادی بر اساس رویکرد ساخت گرایی(پایان نامه کارشناسی ارشد) . تهران: دانشگاه تربیت معلم. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. گروه تکنولوژی آموزشی.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.