نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی میزان استفاده معلمان ابتدایی از وسایل کمک آموزشی و مشکلات مربوط از دیدگاه معلمان

پایان نامه بررسی میزان استفاده معلمان ابتدایی از وسایل کمک آموزشی و مشکلات مربوط از دیدگاه معلمان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۳ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان …………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ………………………………………………………………………………………۱

فصل اول : طرح تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله ……………………………………………………………………………………۵

اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………………………………۷

اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………۹

سئئوالات تحقیق ……………………………………………………………………………….۱۰

تعاریف عملیاتی متغیرها ………………………………………………………………………..۱۱

فصل دوم : پیشینه تحقیق

مبانی نظری تحقیق ……………………………………………………………………………۱۳

تکنولوژی آموزشی و اهمیت و نقش آن در مدیریت فرایند یادگیری اثربخشی …………………………..۱۴

مبانی نظری درباره تکنولوژی آموزشی و تعاریف اصطلاحات و واژه ها …………………………………..۱۵

موانع موجود در راه بکارگیری موثر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی …………………۱۸

تکنولوژی آموزشی …………………………………………………………………………….۲۱

انواع تجهیزات آموزشی ………………………………………………………………………..۲۳

تابلوهای آموزشی ……………………………………………………………………………..۲۶

استفاده از تخته سیاه در آموزش …………………………………………………………………۲۶

تجهیزات و رسانه های جدید آموزشی ……………………………………………………………..۲۸

آموزش به وسیله کامپیوتر …………………………………………………………………….۲۹

پیشینه عملی تحقیق …………………………………………………………………………..۳۱

فصل سوم :روش تحقیق

روش تحقیق ………………………………………………………………………………….۳۸

جامعه آماری ………………………………………………………………………………….۳۸

نمونه آماری ………………………………………………………………………………….۳۸

ابزار اندازه گیری ……………………………………………………………………………۳۸

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………….۳۹

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم : بررسی نتایج

مقدمه ………………………………………………………………………………………۵۷

تبعیین سوالات پژوهش ………………………………………………………………………..۵۷

پیشنهادات ………………………………………………………………………………….۶۱

محدودیت ها …………………………………………………………………………………۶۴

منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………۶۵

پیوست

پرسشنامه ……………………………………………………………………………………۶۷

چکیده

موضوع این پژوهش بررسی میزان استفاده معلمان ابتدایی از وسایل کمک آموزشی ،وسایل و مشکلات مربوط از دیدگاه معلمان می باشد.

به منظور جمع آوری اطلاعات از بین کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر لامرد تعداد ۵۰ نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده  انتخاب شدند واطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که دارای ۱۵ سؤال بسته پاسخ بود جمع آوری شد و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری درصدی ، نمودار ستونی استفاده شده است  و نتایج زیر بدست آمد و از بین فرضیه های ارائه شده کلیه فرضیه های تحقیق تأیید شد و با ۹۵% اطمینان میتوان گفت که معلمان با راههای افزایش استفاده از رسانه های آموزشی آشنایی دارند و نگرش آنها نسبت به استفاده از این وسایل مثبت بوده است.

مقدمه

بهره گیری از تکنولوژی آموزشی بی شک به مفهوم جدید آن یکی از نوآوریهای آموزشی است امروزه دیگر تکنولوژی آموزشی صرفاً کاربرد دستگاهها نمی دانند و به نرم افزارها هم ماده آموزشی گفته نمی شود همچنین سیستم معلم مداری امروزه تقریباً رو به افول می گذارد و به جای آن سیستم دانش آموز محوری رایج شده است.

مواد آموزشی هم روز به روز در حال تغییر و تحول هستند و کتاب درسی تنها وسیله آموزشی قلمداد نمی شود نقش معلم دگرگون شده است او بیشتر نقش راهنما یا رهبر را ایفا می کند و در واقع به منزله مدیر آموزشی است تا تنها نقش متکلم داشتن در کلاس درس قلمرو آموزش وتنها به داخل محوطه کلاس و یا حتی مدرسه نمی شود و بُعد بسیار وسیعی را شامل می شود . حال این نکته باقیست که این همه تغییرات برای چیست؟

سالهاست که عوامل وعناصری که سبب ایجاد تغییر در روشهای و در سطح بالاتر در نظام آموزش و پرورش کودکان مورد نقد و بررسی قرار گرفته که برخی از آنها مانند پیشرفت علوم و دانش و توسعه تجارب بشری ، ازدیاد زاد و ولد و در واقع افزایش جمعیت لازم التعلیم ، تغییر و تحول زندگی ، پیشرفت تکنولوژی و . . . که همه اینها مستقیم یا غیر مستقیم بصورت فشارهای درونی و محیطی در تحول هدفها ومقاصد آموزش و پرورش تاَثیرگذارند. (بهرنگی ،۱۳۷۱)

از آنجا که آموزش و پرورش هر کشور مسئولیت تعلیم و تربیت قشر عظیمی از مردم را بر عهده گرفته برای پیشرفت جامعه باید کلیه این عوامل فشارزا را شناسایی کرده و فرایند آموزش را به آنها منتقل نماید مطالعه تکنولوژی نشان میدهد که این امر در ایجاد سرعت و سهولت ودقت در کارها بسیار مؤثر بوده وبه عبارت دیگر انسان می کوشد.

بیان مساله

آموزش و پرورش دوره ابتدایی بعنوان اولین دوره آموزش عمومی وظیفه دارد، دانش آموزان را برای ورود به زندگی اجتماعی آماده نماید. با توجه به ویژگیهای دانش آموزان در این دوره نقش معلمان ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لازم است معلمان این دوره اطلاعات وسیعی در زمینه روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد، کلیات روشها و فنون تدریس، رسانه ها و مواد آموزشی، مشاوره و راهنمایی، سنجش و اندازه گیری و مفاهیم علمی مربوط به هریک از مواد درسی دوره ابتدایی داشته باشند.

بررسی نتایج تحقیقات انجام شده در خصوص میزان دانشها، توانایی و نگرش های آموزشی-شغلی معلمان دوره ابتدایی بیانگر این واقعیت است که تسلط همه جانبه معلمان این دوره در زمینه های تربیتی و تخصصی حرفه خویش به میزان مطلوب فراهم نمی باشد.(یغما،۱۳۸۳)

یکی از رایج ترین انواع وسایل آموزشی ، تابلوهای آموزشی میباشد که در امر تدریس و یادگیری نقش ارزنده ای دارد . معمولی ترین آنها تابلوهای گچی هستند.

تکنولوژی آموزشی و اهمیت و نقش آن در مدیریت فرایندیادگیری اثربخش

امروزه افزایش حجم دانش واطلاعات ،کهنه شدن سریع مطالب درسی،تغییرات سریع جوامع وغیرقابل پیش‌بینی بودن آینده ،لزوم آموزش ویادگیری مداوم را بجای آموزشهای مقطعی ایجاب می نماید،از سوی دیگر آموزش مداوم نیز، شیوه های یادگیری جدیدی را می طلبد ، شیوه هایی که بوسیله آنها  فرد بتواند بطور خودگردان ومستقل وبرای تمام عمر به مطالبه دانش واستفاده از آن بپردازد, از این رو اهمیت وضرورت کنار گذاشتن شیوه ها وراهبردهای سنتی در آموزش وپرورش وتدریس و توجه به راهبردها وشیوه های نوین آموزشی آشکار می گردد که در همین راستا یکی از راهکارهای استفاده از روشهای نوین آموزشی ،بکارگیری اصولی و بهینه دانش تکنولوژی آموزشی در نظامهای آموزشی است .

با توجه به آنچه که گفته شد نوشتار حاضر بر آن است که ضمن تبیین مفهوم واقعی تکنولوژی آموزشی و ضرورت بکارگیری آن در نظامهای آموزشی،به بیان مهمترین موانع استفاده از فناوریهای نوین آموزشی در نظام آموزشی کشور ،در سطح مدارس و کلاسهای درس بپردازد.(مجیدی ،۱۳۸۰)

مبانی نظری درباره تکنولوژی آموزشی و  تعاریف اصطلاحات و واژه ها

امروزه دانش آموزش و پرورش،به مجموعه اطلاعات نظرىاطلاق می گردد که در زمینهٔ تعلیم و تربیت به‌دست آمده و منظور از تکنولوژى آموزشی، به‌کار گرفتن دانش مزبور و به‌کار بستن سیستماتیک اطلاعات و تکنیک‌هاى علمى در موقعیت یادگیرى است.

در چارچوب این تعریف ، تکنولوژى آموزش و پرورش نه تنها شامل وسایل و سایر کارافزارهای آموزشى است، بلکه رسانه، محتوا، و روش آموزش را نیز در بر مى‌گیرد.به بیان دیگر وقتی از تکنولوژی اموزش سخن می گوییم در واقع به مجموعه سیستم ها و ابزارهای حاکم بر مدیریت دانش در یک نظام آموزشی نظر خواهیم کرد. به عبارت دیگر کلیه فرایندهایی که در جهت گزینش و راهبری آموزش مبتنی بر ابزارهای تکنولوزیک مورد بررسی تحلیل و استفاده قرار می گیرند در شاخص تکنولوژی اموزشی می گنجند.

با اینحال باید دانست چند دهه‌اى بیش نیست که اصطلاح “تکنولوژى آموزشى”   جایى براى خود در فرهنگ تعلیم و تربیت جهان اختصاص داده است. قبل از آنکه کاربرد تکنولوژى آموزشى با مفهوم جدید و مترقى آن مطرح شود، برنامه‌ریزان و معلمان در راه بهبود امر تدریس و حصول نتایج بهتر آموزش، از مواد و وسایل آموزشى با مفهوم”سمعى و بصرى” آن کمک مى‌گرفتند.

منابع و ماخذ

۱.بهرنگی،محمدرضا(۱۳۷۱)، مدیریت آموزشی وآموزشگاهی،چاپ اشکان، ناشر مؤلف

۲.تافلر،الوین(۱۳۷۳)،شوک آینده ،ترجمه حشمت الله کامرانی،تهران،چاپخانه گلشن

۳.توما،ژان(۱۳۶۹) ،مسائل جهانی آموزش و پرورش،مترجم احمدآقازاده،تهران،انتشارات دانشگاهی

۴.دوایی ،زهرا (۱۳۷۹)، بررسی راهبردهای تقویت روحیه وابتکار معلمان دوره ابتدایی و راهنایی شهر کاشان در زمینه ساخت وسایل آموزشی ،شهریور ۱۳۷۹،اداره آموزش و پرورش اصفهان

۵.سام خانیان،محمدربیع،جهانیان،رمضان و مرتضایی،احمد(۱۳۸۱)،خلاقیت ونوآوری در سازمان و مدیریت آموزشی,تهران،اسپندهنر

۶.کریمی،عبدالعظیم(۱۳۷۳)،آموزش مانع خلاقیت، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ،شماره مسلسل۱۰

۷.قائمی،علی(۱۳۸۰)،روزآمد کردن تربیت، ماهنامه پیوند،بهمن ۱۳۸۰،ص۳۶.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.