نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه علل و عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه و ارائه راه حل های مناسب

پایان نامه علل و عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه و ارائه راه حل های مناسب

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۶ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………۱

فصل اول : کلیات پژوهش

مقدمه…………………………………………………………………………………….۳

 بیان مسئله ………………………………………………………………………………..۵

اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………۶

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………۷

فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………..۸

تعاریف عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………….۱۱

فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق

مبانی نظری تحقیق …………………………………………………………………………۱۱

افت تحصیلی چیست …………………………………………………………………………۱۲

عوامل موثر در افت تحصیلی ………………………………………………………………….۱۳

پیامهای افت تحصیلی و مردودی ……………………………………………………………..۱۹

عوامل موثر بر افت تحصیلی …………………………………………………………………..۲۱

مشکلات خانوادگی ……………………………………………………………………….۲۳

اظهارات نامتناسب در حضور دانش آموزان ………………………………………………………۲۴

اعتماد به نفس دانش آموز خود را تقویت کنید ………………………………………………….۲۴

دوستان نایاب ……………………………………………………………………………..۲۶

غذا و بیماری ……………………………………………………………………………..۲۶

کشش به سوی غیر همجنس ………………………………………………………………….۲۷

تکلیف خانه ………………………………………………………………………………۲۷

محتوای کتب درسی ……………………………………………………………………….۲۸

لذا افت تحصیلی مسئله ای است عام و نسبی …………………………………………………….۲۹

عمده ترین دلائل افت تحصیلی………………………………………………………………..۳۴

راه های کاهش افت تحصیلی ………………………………………………………………..۴۸

پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………….۴۹

سابقه تحقیقات انجام شده ……………………………………………………………………۵۳

تحقیقات داخلی ……………………………………………………………………………۵۳

تحقیقات خارجی …………………………………………………………………………….۵۴

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق ……………………………………………………………………………….۵۷

جامعه آماری ………………………………………………………………………………۵۷

نمونه آماری ……………………………………………………………………………….۵۷

روش نمونه گیری ………………………………………………………………………….۵۸

ابزار جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………..۵۸

روش جمع آوری اطلاعات …………………………………………………………………….۵۹

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل پنجم : بررسی نتایج

نتیجه گیری ……………………………………………………………………………..۸۷

پیشنهادات ……………………………………………………………………………….۸۸

محدودیتها ……………………………………………………………………………….۸۹

منابع و ماخذ……………………………………………………………………………….۹۰

ضمائم

پرسشنامه …………………………………………………………………………………۹۳

چکیده

هدف این پژوهش، شناخت و ریشه یابی علل و عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر در دوره متوسطه و ارایه ی راه حل های مناسب برای جلوگیری از افت تحصیلی می باشد. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بوده و جامعه ی آماری آن دربرگیرنده ی کلیه ی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی بخش اشکنان می باشد که از بین آنان ۶۰ دختر با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شده اند.

ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی(شامل: فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی(شامل: آزمون های کنرال و اسپیرمن) استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین متغیرهای بحران بلوغ، امکانات آموزشی، انعطاف ناپذیری قوانین حاکم بر جوّ کلاس و وضعیت اقتصادی با متغیر افت تحصیلی رابطه ی معناداری وجود ندارد؛ اما بین متغیرهای توانایی و تلاش خود و فقدان پدر با افت تحصیلی رابطه ی معناداری مشاهده می شود.

از میان رویکردهای مختلف جامعه‌شناسی در مورد افت تحصیلی، رویکرد تضاد به عنوان رویکرد اصلی در چارچوب نظری انتخاب شد که بر اساس آن رویکرد، مدل کلی تحلیل رسم شده و تحقیق صورت گرفت. در تحقیق حاضر متغیر وابسته ما افت تحصیلی بود که متغیرهای مستقل زیادی بر آن تأثیر داشت .

واژکان کلیدی : افت تحصیلی ،شکست تحصیلی ،عملکرد تحصیلی ، دانش آموزان

مقدمه

خانواده اولین پایه گذار شخصیت ،ارزشها و معیارهای فکری است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک ،خط مشی زندگی آینده فرد داشته و اخلاق و سلامت روانی فرد تا حدودی در گرو آن است.از آنجا که خانواده یک واحد اجتماعی است و ارزشها و معیارهای اجتماعی از طریق آن به کودک منتقل می شودیا بعنوان یک واسطه از لحاظ تاثیر محیط اجتماعی بر کودک اهمیت فروان دارد به دیگر سخن ،چون خانواده کانون تولد فرزند است تا مراحلی که فرزندان به آگاهی و شعور کافی برسد ،خواه یا ناخواه درتعیین سرنوشت و ساختمان روحی و نوع جهان بینی که خود برگرفته از محیط اجتماعی است تاثیر فراوان دارد.

خانواده یکی از اساسی ترین نهادهای اجتماعی و در مراحل رشد کودک جهت پرورش وی به شمار می آید به همین دلیل هر گونه اختلالی که در خانواده پدید آید تاثیر مخربی در روحیه کودک به جا می گذارد . خانواده در عین حال که کوچکترین واحد اجتماعی به شمار می رود در عین حال مبنا و پایه هر اجتماع بزرگتر محسوب می شود و محیطی به شمار می رود که کودک در آنجا چشم به دنیا می گشاید ،رشد خود را آغاز می کند ،شخصیتش در آنجا پی ریزی می شودو سعادت و شقاوت وی ریشه در آن دارد.(غلامی ،۱۳۸۶)

خانواده نخستین محیط زندگی فرد است در حقیقت الگوی کوچکی از الگوی وسیعتر اجتماعی به شمار می رود که در آینده به آن مراجعه خواهد شد.چنانچه کودک از خانواده محبت ببیند و به محبت بزرگترها اطمینان داشته باشد همواره به عواملی که موجبات آسایش و استراحت وی را فراهم می کنند اعتماد کامل خواهد داشت.

بیان مسئله

افت تحصیلی در جهان امروز از مسائل مهم آموزش وپرورش است . محقق و دست اندرکاران تعلیم وتربیت برای پیشگیری و مبارزه با آن طرح ها و برنامه های مختلفی را مورد اجرا گذاشتندکه از هدر رفتن نیروی انسانی چلوگیری نمایند افت تحصیلی دارای تعریف متعددی است و بستگی به این دارد که در کجا و به وسیله چه کسی بکار برده شود تفاوت دارد. افت تحصیلی به معنی تجدیدی،مردودی،کاهش ظرفیت یادگیری و ترک تحصیل است.

افت تحصیلی از این است که دانش آموزان در هنگام تحصیل بعد از یک دوره موفقیت تحصیلی یا متوسط به تدریج ظرفیت یادگیری او کاهش یافته و یا تکرار پایه تحصیلی داشته باشدو بطور کلی نمرات او نسبت به قبل سیر نزولی داشته باشد. این گروه دانش آموزان دچار کاهش کیفیت تحصیلی می گردند . یعنی نسبت به وضعیت قبلی خود یا سطح کلاس از حد مطلوب یا معمولی در آموزش نزول می کنند.(کریمی ،۱۳۷۸)

آنچه که در این تحقیق به آن اهمیت داده می شود این است که خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است و اگر کل یک جامعه را شبیه یک پیکر و یا یک بدن بدانیم خانواده در حکم سلول این پیکر زنده است و پیداست که اگر در زندگی و سلامت سلول اختلال ایجاد گردد زندگی کل بدن به خطر می افتدو مشکلی که دنیای امروز با آن مواجه است همین است که سلامت جامعه در بنیادی ترین جزء آن یعنی خانواده به خطر افتاده و اگر این خطر از همین جا برطرف شود قطعا جوامع مورد نظر دیر یا زود متلاشی خواهند شد.

افت تحصیلی چیست؟

معنای لغوی افت عبارت است از کمبود، کمی، کم و کاست و نقصان. لذا افت تحصیلی به معنای کمبود و نقصان در فرآیند تحصیل است. یا به معنای تحت اللفظی آن سنجش علل آمار تجدیدی و مردودی دانش آموزان است.

فرآیند آموزش به معنای مجموعه ای است از آنچه که شاگرد در مدرسه از طریق برنامه درسی آشکار و پنهان می آموزد و یا فرصت آموزش را به خاطر جای نگرفتن در برنامه درسی پیدا نمی کند. (میرزابیگی ،۱۳۸۴)

درک معلمین، اولیا و دانش آموزان از این فرآیند چیست؟

نقطه ای را که دانش آموز از نظر علمی در آن قرار دارد و جایگاه دانش آموزان در هر مقطع و درس و کلاس کجاست؟

هدف های رفتاری که باید به صورت مشاهده دربیاید و با ابزار و ملاک های عینی ارزشیابی شود چیست؟

تا چه اندازه به هدف ها، محتوا، فعالیت های یادگیری دانش آموزان، روش های ارزشیابی راهبردهای تدریس، ابزار یادگیری، زمان و مکان یادگیری پرداخته ایم و محیط های آموزشی مان عوامل اجرایی، معلم و مسئولان با این امور آشنا هستند. آیا واقعاً نقطه شروع همه فراگیران یکسان است؟ آیا همه باید به یک شکل و شیوه مورد ارزشیابی قرار بگیرند؟ آیا ارزشیابی ها استاندارد است؟و دارای اعتبار هستند؟ می توانند هدف های رفتاری موردنظر را بسنجند؟ باتوجه به مراحل پدیده آموزشی صحبت درباره افت تحصیلی نباید سطحی و گذرا باشد.

عوامل موثر در افت تحصیلی

عوامل موثر در افت تحصیلی ۱۰ مورد است، که چون توضیح مفصل همه آنها در حوصله این مقاله نیست ، به شمردن آنها و بررسی سه مورد مهمتر می پردازیم: (منصور ،۱۳۸۶)

الف- محتوای آموزشی

ب- سطح علمی معلم

ج- ناآشنایی با حیطه عاطفی و علمی دانش آموز

هـ- کلی بودن هدف ها- بی ارتباطی هدف ها با جهت گیری برنامه ریزی

و- نامشخص بودن هدف های رفتاری

ز- در دسترس نبودن کتب راهنمای تدریس برای معلم

ح- ناهماهنگی فرهنگ خانواده و نیاز جامعه با نتیجه آموزش

ط- وسعت علم

ی- عدم توالی منطقی موضوع های درسی

ک- عدم بررسی مشکل یابی در امر تدریس (منصور ،۱۳۸۶)

منابع و ماخذ

۱-پاکدل ،رحمت اله (۱۳۸۰ ). مدارس یادگیری محور ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ،انتشارات معاونت برنامه ریزی آموزش و پرورش.

۲-پرتو مهر(۱۳۸۱). تحلیل بر کتاب فارسی اول ابتدایی ،دو هفته نامه سازمانی آموزش و پرورش استان اصفهان ،نیمه اول آذر.

۳-خلخالی ،سید مرتضی (۱۳۷۹)چالش برای اصلاح نظام سنجش در جهان ،مقاله ارائه شده در چهارمین کنفرانس آموزش شیمی ایران.

۴-ذوالفقاری ،حسن (۱۳۸۱). مهارت کتاب خوانی باید از کودکی نهادینه شود.رشد آموزش ابتدایی ،ویژه نامه شماره ۴.

۵- اقبال قاسمی پویا ، کتاب راهنمایی عملی پژوهش در عمل – اردیبهشت ۸۴.

۶- جعفر کریمی (۱۳۸۷) ، کارشناس ارشد ، جامعه شناس – معلم – اداره آموزش و پرورش

۷- جی . پی . میلر ، نظریه های برنامه ریزی درسی ، ترجمه :مجمود مهر محمدی ، ۱۳۷۹ ، انتشارات سمت .

۸- صفاپور ، عبدالرحمان (۱۳۷۸) راهبردهای اموزش مهارت های زبانی ، انتشارات مدرسه .

۹- لوی ، الف ، فریده مشایخ ، ۱۳۷۹ ، انتشارات مدرسه ، چاپ چهاردهم برنامه ریزی درسی مدارس .

۱۰- میرزا بیگی ، پیراهن سیاه ، ۱۳۸۴، بخوانید – بدانید – بهتر تصمیم بگیرید ، رشته ادبیات انتشارات فرتاب .

۱۱- جونز و دیگران (۱۹۹۷) چهار روش اموزش و اداره کلاس را برای دانش آموزان.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.