نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۳۱ | قابل ویرایش

چکیده

یکی از معضلات مهم نظام آموزشی کشور ما و کشورهای دیگر افت تحصیلی است که سبب هدر رفتن نیروی انسانی و مادی جامعه می شود. لذا بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی جهت پیشگیری از افت تحصیلی ضروری به نظر می رسد.

ما در این اثر با استناد از روش اسنادی مطالبی را تهیه نموده ایم و طی این مشخص شده است که وضعیت اقتصادی خانواده / آرامش و توافق والدین ؟ تحصیلی موثر است همچنین عوامل فردی مانند علاقه، انگیزه ، نوع مطالعه و در مدرسه کلاس، روش تدیس معلم بر شکست تحصیلی اثر می گذارد که می توان این عوامل را به صورت عوامل درون سازمانی یا برون سازمانی نیز بررسی کرد.

مقدمه

افت تحصیلی امروزه یکی از نگرانی های خانواده ها و دست اندر کاران تعلیم و تربیت است مساله موفقیت یا شکست تحصیلی مسابقه طولانی و نامشخص دارد. اما به طور رسمی پس از اجباری شدن آموزش و پرورش در اواخر قرن نوزدهم و همگام با تحولات صنعتی و نیاز به نیروهای تربیت شده و متخصص افکار دولتمردان و دست اندر کاران آموزش و پرورش به مسأله پیشرفت و شکست تحصیلی معطوف شده است. (بیابانگرد ، اسماعیل، ۱۳۷۸. ؟ از برگ ۱۹۹۳)

به گزارش نهاد نظارتی ، افت تحصیلی به عنوان بزرگترین معضل نظام آموزشی کشور موجب هدر رفتن حدود ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال بودجه سالانه کشور می شود در این گزارش آمده است که افت تحصیلی در پایه های مختلف از مشکلات نظام آموزشی کشور است که در دراز مدت موجب پایین آمدن سطح علمی دانش آموزان و بازماندن آنان از تحصیلات عالیه و نیز کاهش سطح بندی علمی کشور می شود.

افت تحصیلی علاوه بر زیانهای اقتصادی و خسارتهای اجتماعی دانش آموزان را نیز به مشکلات روحی و روانی مبتلا می کند لذا لازم است پژوهشگران به بررسی علل و عوامل موجود افت تحصیلی بپردازند تا شاید راهکاری برای جلوگیری و کاهش آن بیابند.

پیشینه تحقیق

پیشرفت تحصیلی به عنوان یک معضل نظام آموزشی موضوعی است که بسیاری از متخصصان علوم تربیتی و علوم اجتماعی به آن علاقمندند. از این میان برونیگ و کلاور به بررسی اثر رفتار معلمان بر افت تحصیلی پرداخته اند و واژه معلم کار آمد را استناد کرده اند که بر اساس نظر آنها معلم کارآمد قادرند قدرت نظر دانش آموزان را افزایش دهند و رشد او را تسهیل کنند.

روشناین و فرست (Furst , Roshnine)  در تحقیقات خود نشان داده اند که رفتار کلای معلم با یادگیری رابطه مستقیم دان (فهیم بخشی ۱۳۸۶) عده از جامعه شناسان به بررسی تاثیر نابرابری اقتصادی بر تعلیم و تربیت پرداخته اند و تأثیر مثبت نابرابری اقتصادی بر تعلیم و تربیت به طور آشکار مشخص شده است.

تئوری های یادگیری

۱) ؟ یادگیری را نتیجه برقراری روابط عصبی وی دانست موجود زنده در مقابل محرک خارجی قرار می گیرد این محرک ممکن است بدست آوردن غذا، خواندن ، نوشتن باشد در هر صورت موجود زنده در مقابل محرک عکس العمل نشان می دهد که سبب برقراری ارتباط عصبی می شود بالاخره یادگیری صورت می گیرد (شریعتمداری – علی – ۱۳۶۹ ص ۳۲۰)

شورندایک یادگیری را تابع ۳ قانون می داند

  • قانون آمادگی به موجب این قانون فرد یاد گیرنده زمانی می تواند بیاموزد که از لحاظ بدنی عقلانی، عاطفی آمادگی داشته باشد (همان ص ۳۲۱)
  • قانون تاثیر : هر گاه عکس العمل فرد با پاداش توام شود و رضایت خاطر او را فراهم آورد یادگیری زودتر انجام می شود (همان – ۳۲۱)
  • قانون تکرار یا تمرین: به موجب این قانون یادگیری در اثر تکرار و تمرین صورت می گیرد (همان ص ۳۲۲)

موارد زیر در مورد آمادگی موثر است

۱) حساسیت حواس  ۲) توسعه ادراک  ۳) رشد عقلانی  ۴) استعداد ارتباط دادن معانی  ۵) تمایل بفراگیری – دارا بودن ثبات عاطفی و تمرکز   ۷) رشد کافی و اجتماعی  ۸) رشد روانی که بتواند درک ساده ای داشته باشد.

  • تجربیات قبلی : تجربیات قبلی پایه و اساس فهم و بصیرت و یادگیری است آمادگی فرد تحت تاثیر تجربیات قبلی او است.
  • موفقیت یادگیری: موفقیت یادگیری به در معنی استعمال می شود گاهی به عنوان عوامل مادی مانند نور – هوا – طرز نشستن – وسعت محل و مانند اینها و عوامل غیر مادی مثل طرز تفکر.
  • فعالیت یادگیرنده: شاگرد میل دارد فعالیت کند و این تمایل بوسیله مشاهده و گوش دادن ارضا نمی شود او می خواهد مطالب را بررسی کند حرکت و جنبش داشته باشد و به حل مسئله بپردازد و در این صورت یادگیری زودتر انجام می شود ص ۳۳۳.

 

عوامل فردی موثر بر افت تحصیلی

بدون شک یکی از عوامل مهم در مردودی و افت تحصیلی کمبود هوش و توانایی ذهنی است هوش هر فرد را می توان به دو نوع هوش عمومی و اختصاصی تقسیم کرد . هوش عمومی نوعی توانایی است که در اغلب فعالیتهای انسان خود را نشان می دهد.

هوش اختصاصی استعداد و توانایی خاص است که فرد در یک یا چند زمینه خاص دارد. با توجه به نمرات درسی دانش آموز ع هماهنگی خاص بین نمرات دانش اموز مشهود است که نشانگر هوش عمومی است.

از طرف دیگر ممکن است تفاوت کمی در نمرات درسی مشهود باشد که نشانگر هوش اختصاصی است با توجه به تحقیقات انجام شده بین (۱۰ تا ۱۵ درصد) افت تحصیلی و مردودی به علت ناتوانی ذهنی و عدم کشش فرد است.

فهرست منابع

  1. بهرنگی . محمدرضا . ۱۳۷۳ . الگوهای تدریس . مرکز ترجمه و نشر کتاب
  2. بازرگان . زهرا . نگاهی دیگر به مساله افت تحصیلی و شیوه های موثر مقابله با آن . ماهنامه پیوند . دی ماه ۱۳۷۹ . شماره صص ۲۵۵ – ۴۰ -۲۹
  3. بیابانگرد . اسماعیل . ۱۳۷۸ . روش پیشگیری از افت تحصیلی . انتشارات سازمان اولیاء و مربیان
  4. افروز . والدین و رفتار تحصیلی فرزندان . ماهنامه پیوند . آبان ماه ۱۳۷۹ . شماره ۲۵۳ – صص ۷۳ – ۷۱
  5. بازرگان . زهرا . نگاهی دیگر به مساله افت تحصیلی . ماهنامه پیوند . دی ماه ۱۳۷۹ . شماره ۲۵۵ . صص ۹۵ – ۸۶
  6. شریعتمداری . علی . روانشناسی تربیتی . ۱۳۶۹ . تهران . نشر امیر کبیر
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.