نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای شرکت در نماز جماعت

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان  :                                   صفحه :

– مقدمه …………………………………………….                     ۱

فصل اول

– بیان مسئله ……………………………………………                    ۳

فصل دوم

– توصیف وضعیت موجود ………………………………….                       ۵

فصل سوم

– گردآوری اطلاعات (شواهد ۱) …………………………..                             ۹

– تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………..                       ۱۵

– راههای پیشنهادی ……………………………………….                       ۲۲

فصل چهارم

– انتخاب راه جدید به صورت موقت …………………………                       ۲۴

– اجرای راه حل جدید ……………………………………                      ۲۸

– گردآوری اطلاعات (شواهد ۲) ……………………………                         ۳۳

فصل پنجم

– ارزشیابی و تأثیر اقدام جدید ……………………………. …..                     ۳۶

فصل ششم

– نتیجه گیری ……………………………………………                  ۴۲

– پیشنهادات …………………………………………….                   ۴۳

– منابع ………………………………………………….                 ۴۴

– پیوست ها ………………………………………………                  ۴۵

۱-پرسش نامه ……………………………………………………………………………                  ۴۶

چکیده

چند سالی است که به عنوان مربی تربیتی،در یک دبستان مشغول به انجام وظیفه می باشم. یکی از برنامه های تربیتی که از بزرگترین شعائر اسلامی است،و خود را ملزم به اجرای آن کرده ام؛ بر پایی نماز جماعت در مدرسه است .متأسفانه این برنامه تا قبل از انجام این پژوهش ، چندان مورد توجه دانش آموزان واقع نشده بود، بطوری که فقط حدود ۳۰% دانش آموزان در نماز جماعت شرکت می کردند.

برای حل این مسئله ،اقدام به مطالعه ی منابع مرتبط با موضوع، نظر خواهی از دانش آموزان و مشورت با مدیر و آموزگاران و همکاران با تجربه ام نمودم. با توجه به وضعیت موجود و مطالعات اولیه، دو راه حل را مورد آزمایش قرار دادم:

۱- رفع مشکلات دانش آموزان در خواندن نماز.

۲- افزایش علاقه و انگیزش دانش آموزان نسبت به شرکت در نمازجماعت  مانند ،ایجاد تنوع در محل بر پایی نماز ، شرکت مدیر و آموزگاران در نماز جماعت ، اجرای مسابقه و دادن جوایز.

پس از ۴ ماه از اجرای برنامه، شواهد نشان می دهد که تعداد شرکت کنندگان به بیش از ۹۲% رسیده است و موفق شدم دانش آموزان را به شرکت در نماز جماعت علاقه مند سازم. این تغییر مورد تأیید همکاران ، امام جماعت روستا و اولیاء دانش آموزان قرار گرفته است.

مقدمه

همه ی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان، محتاج هدایتند و به یک برنامه ی  صحیح زندگی نیاز دارند. این نیاز برآورده نمی شود ، مگر با پرورش حس مذهبی ، احیاء فطرت و فراهم نمودن زمینه های رشد و به کمال رساندن فضایل اخلاقی آنها که نماز کامل ترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان است.

در دین ما نماز به عنوان ستون دین تلقی شده و ملاک ارزش آدمی و قبولی کلیه ی اعمال و فرائض دیگر اوست و اگر درست اقامه گردد، به عنوان معراج مؤمن و رأس دین شمرده می شود،که نیاز به مداومت ومحافظت دارد.

بدون تردید ،همه ی جوانان و نوجوانان، بالفطره استعداد پذیرش و انجام تکالیف مذهبی را دارند اما آنچه مهم است ، چگونگی روش ها و ارائۀ  شیوه های جذب آنها به سوی تکالیف مذهبی است .   با اعتقاد بر این اصل بود که بر آن شدم تا دریابم که راهها و شیوه های جذب دانش آموزان  به اقامۀ  نماز جماعت، که عالی ترین ارتباط انسان با خداست، چیست؟

من به عنوان مربی تربیتی مدرسه، که در هدایت دانش آموزان به سوی مسائل مذهبی و تربیت دینی آنان نقش مهمتری دارم ، می خواهم بدانم که راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان، برای شرکت در نماز جماعت چیست ؟ و چگونه می توانم آنان را نسبت به شرکت در نماز جماعت مدرسه ترغیب نمایم.

بیان مسئله

با توجه به این که نماز آرامش دهنده ی دلها ، اصلاح کنندۀ  فرد و اجتماع  و پرچم اسلام است و عاملی است که موجب رهایی افراد از تنبلی ، گناه ، تباهی و دیگر رفتارهای زشت می شود ، و یکی از راههای تربیت دینی کودکان و نوجوانان ، یاد دادن نماز و شرکت  دادن آنها در نماز جماعت می باشد ، برآن شدم تا در مدرسه نماز جماعت برگزار نمایم.

مطلوب این بود که اکثر دانش آموزان در نماز شرکت نمایند. امّا این تصور من صحیح نبود و تعداد کمی از دانش آموزان راغب به شرکت در نماز جماعت مدرسه بودند؛ به طوری که تعداد شرکت کنندگان  در حد یکی از کلاسها هم نبود . و این مهمترین مسئله ای بود که توجه مرا به خود جلب کرد و باعث شد که اقدام به این پژوهش بنمایم  که:

چگونه می توانم دانش آموزان را ترغیب نمایم تا در نماز جماعت مدرسه شرکت نمایند و راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای شرکت در نماز جماعت مدرسه چیست؟

توصیف وضع موجود

در دبستان عشایری « شهید فهمیده ی » روستای اکبر آباد ، ۲۰ کیلومتری شهر دهدشت ، در استان کهگیلویه و بویر احمد، به عنوان مربی تربیتی مشغول تدریس هستم. دبستان مختلط ، دو نوبته و دارای ۹۷ نفر دانش آموز در پایه های پیش دبستانی تا پنجم می باشد، که۵۴ نفر آنان در پایه های سوم ، چهارم و پنجم مشغول تحصیل هستند.

مدرسه آب لوله کشی و شیر آب کافی ، برای استفادۀ دانش آموزان دارد .از نظر فضای آموزشی پنج اتاق دارد ؛( سه کلاس ، دفتر مدرسه و انبار تغذیه) .برای سه کلاس دیگر از چادر استفاده می کنیم و مدرسه فاقد نماز خانه است.

من به عنوان مربی تربیتی ، وظیفه دارم دانش آموزان را نسبت به انجام و یاد گیری  رفتارهای مذهبی ترغیب نمایم و در تربیب  دینی دانش آموزان نقش مهم و تأثیر گذار ی دارم ، که یکی از این رفتارها و راههای تربیت دینی  آنان ،یادگیری و خواندن نماز است.

منابع و مأخذ

  1. قرآن مجید
  2. نهج البلاغه . ترجمه عبد المحمد آیتی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ،چاپ هفدهم.
  3. امینی پویا،علی اصغر.(۱۳۸۴).گفتگو با دبیر ستاد اقامه ی نماز وزارت آموزش وپرورش.تربیت،۱۰و۱۱،صص ۲۷-۱۹
  4. ایمانی ، محسن. (۱۳۸۲) . نماز خواندن کودک ونقش ما در تربیت عبادی او . پیوند،۲۹۰،صص ۱۶-۱۱
  5. حیدری، غلامحسین. (۱۳۸۶). روش های دعوت کودکان ونوجوانان به نماز در خانواده . پیوند ، ۳۳۰و۳۳۱،صص ۱۸-۸
  6. ساکی ،رضا ودیگران . ( ۱۳۸۳). اقدام پژوهشی : راهبردی برای بهبود آموزش وتدریس . تهران:پژوهشکده تعلیم وتربیت.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.