نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله اهمیت خانواده و تأثیر فوق العاده آن در تعلیم و تربیت

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۸ | قابل ویرایش

چکیده

تاثیر خانواده در کودک و نقش مهم آن در سازندگی فرهنگی , اجتماعی , اخلاقی و عاطفی بسیار مهم و عظیم است. مساله خانه و نقش او در پرورش کودک و دادن مبانی زندگی اجتماعی و فرهنگی را نمی توان نادیده گرفت. با همه تاثیرهایی که طفل از جامعه و همبازیها و معلمان خود می گیرد , باز بیشتر تحت تاثیر خانواده است.

نقش‌های مهم خانواده

۱- نقش سازندگی

۲- نقش فرهنگی

۳- نقش اجتماعی

سازندگی خانواده

طفل فطرتا پاک به دنیا می آید و این خانواده است که او را صالح یا فاسد بار می آورد. تربیت و خانواده حتی خصایص و صفات وراثتی را تحت الشعاع قرار می دهد و گاه خنثی می سازد. کودک دفتری از کتاب طبیعت است که در آن چیزی نوشته نیست.

 این خانواده است که در آن دفتر جملات افتخار آمیز یا ذلت آفرین می نویسد. خانواده شخصیت کودک را رنگ می دهد و خط مشی او را در زندگی حال و آینده معین می سازد و در او سازندگی یا ویرانگری ایجاد می کند.

نقش فرهنگی خانواده

 کودک در جایی به دنیا می آید , که از قبل ساخته و دارای فرهنگی ارزیابی شده , یا غلط است . طفل از هما روزهای تولد این فرهنگ را از طریق والدین , کسان و بستگان می گیرد و بر این اساس ذهن و افکار او شکل می یابد.

بر اساس ذوق و نظر والدین است . در جنبه کسب اطلاعات و معلومات عمومی , مساله زبان و مکالمه , طرز معاشرت و آداب زندگی , اخلاق , عشق و محبت , صمیمیت و همکاری , همدردی و همسانی , شرافت و عزت نفس و صدق و صفا نیز خانواده نقش اساسی دارد.

خانواده مهمترین مرکز انتقال تمدن است بدان حد که میزان انسانیت و مدنیت آدمی بسته به این است که در کدام خانواده و با چه بعدی از مدنیت پرورش یافته است.

منابع

۱- خانواده و تربیت کودک ، دکتر علی قائمی

۲- خانواده و تربیت کودک صفحه ۶۰-۶۱-۷۷

۳- آئین تربیت تالیف ابراهیم امینی , صفحه ۲۲

۴- ”  کتاب مبانی تعلیم و تربیت اسلامی ” , ص ۱۸

۵- خانواده و تربیت کودک ” ص ۱۵۱ الی ۱۵۸

۶- کاربرد روانشناسی در آموزشگاه تالیف:دکتر مقدم

۷- زمینه تربیت اثر: دکتر علی قاسمی

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.