نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی دیدگاه مربیان پیش دبستانی در رابطه با چگونگی روش های ایجاد خلاقیت در نوآموزان از طریق فعالیت های یاددهی – یادگیری در مراکز پیش دبستانی

پایان نامه بررسی دیدگاه مربیان پیش دبستانی در رابطه با چگونگی روش های ایجاد خلاقیت در نوآموزان از طریق فعالیت های یاددهی – یادگیری در مراکز پیش دبستانی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۹ | قابل ویرایش

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی دیدگاه مربیان پیش دبستانی در رابطه با چگونگی روش های ایجاد خلاقیت در نوآموزان از طریق فعالیت های یاددهی – یادگیری در مراکز پیش دبستانی شهرستان مهر بوده است. روش انجام این تحقیق توصیفی  پیمایشی، و جامعه آماری کلیه مربیان مقطع پیش دبستانی شهرستان مهر که دارای سابقه تدریس بیش از دو سال داشته اند را، شامل می شده است.

از کل جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای به تعداد ۳۰ نفر طبق جدول نمونه گیری مورگان انتخاب گردید، و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید و در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.

مقدمه

در چند دهه‌ی اخیر کوشش وتلاش علمی و پژوهشی بسیاری در خصوص نواندیشی آموزشی صنعتی، اجتماعی  و دینی در کلیه‌ی سطوح صورت گرفته است. تا جایی که مراکز علمی و آموزشی جهان این مقوله و میدان مطالعاتی را به عنوان حساس‌ترین موضوع قابل پژوهش، برنامه‌ریزی و اجرا عملیاتی سازمانی در نظر گرفته‌اند و با علاقه و تلاش پیرامون آن پژوهش و تحقیقات پایه و کاربردی انجام داده‌اند.

شاید علت این علاقه و تمرکز در این باشد که خلاقان و نوآوران هر جامعه‌ای ترسیم کننده خطی مشی علمی آموزشی، فرهنگی، صنعتی و سیاسی آن جامعه در حال و  آینده هستند. به همین دلیل آموزش و پرورشی موفق است که بتواند نو اندیشی، نوآوری و خلاقیت فراگیران و دانش‌اموزان خود را پرورش دهد و از نظر آنان انسان‌های نو اندیش، آفرینش‌گر و خلاق به وجود آورد.

در اصل چنین دانش‌آموزانی می‌توانند ضامن رشد و شکوفایی اقتصادی، توسعه‌ی فرهنگی و تحول استراتژیک چهارچوب‌های اجتماعی و فکری هر جامعه‌ای باشند. در اینجا لازم است از خود بپرسیم که آیا به راستی نظام آموزش و پرورش فعلی می‌تواند موجب پرورش نواندیشی، نوآوری و خلاقیت دانش‌اموزان مدرسه‌ای ما شود؟

البته در این بحث هدف برانگیختن عوامل آموزشی به نو دیدن ، نوآور شدن و پرورش خلاقیت خویشتن و نظام اموزش و پرورش است نه پرداختن به نقدی غیر موثر، بی‌فایده و آسیب زننده. چرا که ما می‌خواهیم با دید و نگرشی سازنده برخورد کنیم و روشی مناسب برای بهتر کردن وضعیت موجود ارائه کنیم. ولی همراه با نقد خود طرح و روش رسیدن به وضع مطلوب را هم ارائه کنیم. یا با این روش مطمئنا‍ً بهتر می‌توانیم د ر این راه خدمت کنیم.

بیان مساله

در این پژوهش می‌خواهیم به بررسی نگرش مربیان پیش دبستانی در رابطه با چگونگی روش‌های ایجاد خلاقیت در نو آموزان از طریق فعالیت‌های یاد دهی – یادگیری بپردازیم.

  • آگاهی از دیدگاه مربیان پیش دبستانی شهرستان مهر درباره‌ی نقاشی کردن کودکان که آیا آنها را در نقاشی کردن آزاد می‌گذارند یا موضوع خاص به آنها می‌دهند؟
  • دانستن این مطلب که در کارد ستی به امر تازگی و تنوع توجه دارند یا خیر؟
  • آگاه شدن از این مطلب که در بازی بیشتر مربی نقش دارد یا کودک؟
  • آگاه شدن از نظر مربیان درباره آموزش شعر همراه با موسیقی که آیا می‌تواند کودکان را علاقه‌مند تر کند یا نه؟
  • آگاه شدن از نظر مربیان در هنگام قصه گفتن که آیا کودکان باید منفعل باشند یا فعال؟
  • کسب اطلاع از اینکه در نمایش خلاق مربیان نقش راهنما و هدایت کننده دارند یا به کودکان الگوی حرکتی می‌دهند؟
  • آگاه شدن از این مطلب که آیا کودکان فرصت کافی برای مشاهده آزاد در اختیار دارند یا نه؟
  • آگاه شدن از این مطلب که آیا مربیان برای گردش علمی کودکان برنامه‌ای دارند یا نه؟

کاربرد آموزش نظریه مازلو

از آنجا که مهمترین و آشکارترین نیازهای انسان ، نیازهای فیزیولوژی یا جسمی هستند توجه به این دسته از نیازهای کودکان نخستین وظیفه معلمان و والدین است. دانش آموز گرسنه را نمی توان به یادگیری وادار کرد و معلم گرسنه را نیز نمی توان از او انتظار عملکرد درست آموزشی داشت پس از نیازهای جسمانی ، نیازهای مربوط به احساس امنیت ، عدم نگرانی خاطر و محیطی امن و به دور از تهدید و خطر جای نیازهای وقتی دانش آموزان از نگرانی مسائل فوق فارغ شدند ، آنگاه محبت و دوستی و تعلق خاطر نیاز خواهند داشت.

پس از آن ، نوبت به نیازهای مربوط به عزت نفس یعنی نیازهای مربوط به عزت نفس ، یعنی نیاز به قدرشناسی خود و مورد قدرشناسی دیگران واقع شدن می رسد و بالاخره وقتی همه نیازها برطرف شد ، انسان به فکر خود شکوفائی می افتد یعنی می کوشد تا توانائیها و استعدادهای خویش را کشف کند.

نظریه نیاز به پیشرفت

نیاز به پیشرفت یا انگیزه پیشرفت یکی از مباحثی است که پژوهشهای متعددی را به خود اختصاص داده است.

انگیزه پیشرفت را به صورت یک میل یا علاقه به موفقیت کلی یا موفقیت دریک زمینه خاص تعریف کرده اند.

پژوهشهای انجام شده نشان داده اند که افراد دارای انگیزه پیشرفت زیاد در انجام کارها و از جمله یادگیری برافرادی که از این انگیزه بی بهره اند پیشی می گیرند.

اتکنسیون اظهار می دارد که شخص دارای انگیزه پیشرفت زیاد علاقه چندانی به انجام تکالیف خیلی ساده ندارد چون انجام تکالیف ساده افتخاری نصیب فرد نمی سازد. همچنین انجام تکالیف خیلی دشوار موردعلاقه افراد دارای انگیزه پیشرفت سطح بالا قرار نمی گیرد چون معمولاً منجر به شکست می شوند و این نیز افتخاری نصیب فرد نمی سازد. از نظر اتکنسیون اشخاصی که دارای انگیزه پیشرفت زیاد هستند درتکالیفی که دارای درجه دشواری متوسط اند توفیق زیادی بدست می آورند.

منابع و ماخذ

۱- امابلی، ترزا، ۱۳۷۵، شکوفایی خلاقیت در کودکان، مترجمان قاسمزاده و عظیمی، نشر دنیای نو.

۲- بلوم، بنجامین؛ ۱۳۶۳، ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی. ترجمه سیف، مرکز نشر دانشگاهی تهران .

۳- بال، سائومل ۱۳۷۳ انگیزش در آموزش و پرورش. سید علی اصغر مسدد، انتشارات دانشگاه شیراز.

۴-پشت دار ، علی محمد ، قصه گویی و نمایش خلاق ، انتشارات پیام نور، چاپ اول مرداد ۱۳۷۶

۵-جیمز ، موریل « خویشتن جدید» ترجمه دکتر بهمن راد گستر ، انتشارات روشنگران ، چاپ اول ، ۱۳۷۱ ، صفحه ۲۲۸

۶- حیاتی ، طیبه ، ۱۳۸۴ ، بررسی نگرش مربیان پیش دبستانی در افزایش خلاقیت در کودکان پیش دبستانی در شهرستان لامرد ، پایان نامه کارشناسی دانشگاه پیام نور لامرد

۷- حسینی، افضل السادات، ۱۳۸۲ نشریه رشد مدرسه شماره ۷ فروردین ۸۲.

۸-سام خانیان ، محمد ربیع ، خلاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی ( مفاهیم ، نظریه ها ، تکنیک ها و سنجش ) تهران انتشارات رسانه تخصصی ، ۱۳۸۴

۹- سیف، علی اکبر، ۱۳۶۸، روان شناسی پرورشی، انتشارات آگاه

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.