نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

بررسی اقتصاد خانواده بر پیشرفت تحصیلی فرزندان

فهرست مطالب این مقاله

بررسی اقتصاد خانواده بر پیشرفت تحصیلی فرزندان

تعداد صفحات : ۵۵ | قابل ویرایش

باید دانست که عوامل متعددی بر نگرش کودک ازخود و اعضای خانواده ی خود مؤثر است، از آن جمله می توان به عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حاکم بر خانواده اشاره کرد که ارتباط مستقیم با سطح سواد و تحصیلات خانواده دارد.

مقدمه

باید دانست که عوامل متعددی بر نگرش کودک ازخود و اعضای خانواده ی خود مؤثر است، از آن جمله می توان به عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حاکم بر خانواده اشاره کرد که ارتباط مستقیم با سطح سواد و تحصیلات خانواده دارد. شخص باسواد امکان سلامت اقتصادی و تصمیم گیری بیشتری دارد و چنین انسانی نسبت به خود و فکر و فرهنگ جامعه بصیرت بیشتری دارد. سواد و تحصیلات، از دیدگاه اقتصادی، افراد را به‌سوی رشد و توسعه‌ی درونزاد و خلاق و هماهنگ با اجتماع و کشور هدایت می کند و از دیدگاه تخصصی، جامعه را موفق می سازد، افراد بزرگسال به عنوان عامل اساسی تولید، حتی با یک اصطلاح اقتصادی خاص که همان جمعیت فعال یا نیروی کار می باشد، مشخص می‌شوند.با توجه به آمار موجود، گسترش سواد کاهش رشد جمعیت و همچنین توسعه ی اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت دانش و … را تسهیل نموده است. تنها جوامعی توانسته‌اند مشکلات خود در زمینه های تغذیه، مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش را از میان بردارند که از سطح بالای سواد برخوردار باشند.بی سوادی، نه تنها پدیده ای قابل تأسف است، بلکه علامتی است در کنار علائم دیگر که نشان دهنده ی از خود بیگانگی می‌باشد و منجر به عقب ماندگی می شود. این عقب ماندگی در تعلیم و تربیت، خود معلول شالوده های نامتناسب اقتصادی و اجتماعی است و رابطه ی مستقیم با فقر عمومی و کمبود وسایل کافی به ویژه نداشتن معلم و مدرسه است.(مهاجر،۱۳۷۰)

تاثیراتی که ساختارغیرعادلانه ی  جامعه میتواند موفقیت برخی وشکستهای برخی دیگرداشته باشد یقینا منشا نیرومندی برای تحقیق دراین زمینه است . توجیه اقتصادی واجتماعی موفقیتها وشکستها امری لازم است لیکن به هیچ وجه کافی نیست . « موقعیت اجتماعی واقتصادی خانواده به قدری مهم است که ساختار آن اثری سه گانه برروی کودکان ونوجوان دارد اثراین موقعیت محدود به ایجاد تفاوت درمهارتها ونگرشها چه درآغازوچه درطول تحصیلات نمیشود بلکه ازراه تحصیلات عالی وامکانات اشتغالی که به صورت هدفهای مطلوب دربرابردانش آموزان قرارمیگیرد قویا به دخالت می پردازد » (بوردیووپاسرون ، ۱۳۷۹) .

همچنین اهمیت اثرپیشرفت تحصیلی درسلامت روانی دانش آموزان به حدی است که برخی ازمتخصصان آن را حداقل تا نیمه دوم دوره نوجوانی معیار اساسی برای تشخیص عملکرد سالم دانسته اند وپیشرفت تحصیلی را به عنوان شاهدی بررروی سلامت روانی دانش آموزان ارزیابی نموده اند .

منابع و ماخذ

۱-ابرکرامبی، نیکلاس و دیگران ، «فرهنگ جامعه شناسی» ترجمه حسن پویان ، تهران، انتشارات چاپخش،۱۳۶۷.

۲-ادیبی ، حسین، «جامعه شناسی طبقات اجتماعی » ، تهران ، انتشارات دانشکده علوم اجتماعی تعاون، ۱۳۵۴.

۳-اشرف ، احمد، «جامعه شناسی طبقات اجتماعی در آمریکا» ، تهران،انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی ، ۱۳۴۶.

۴-اعزازی، شهلا، «جامعه شناسی خانواده»، انتشارات دانشکده علوم اجتماعی تهران.

۵-الماسی ، علی محمد، «تاریخ آموزش و پرورش اسلام در ایران »، دانش امروز، ۱۳۷۰.

۶-امین فر، مرتضی ، «علل وعوامل افت تحصیلی و چگونگی کاهش آن»، فصلنامه تعلیم وتربیت ، سال چهارم، شماره ۱۳، ۱۳۶۷.

۷-آشفته تهرانی، امیر، «جامعه و جامعه شناسی» ، تهران: فرهنگ گستر، ۱۳۸۰.

۸-ببی، ارل ، «روش های تحقیق در علوم اجتماعی»، جلد ۱ و ۲ ترجمه رضا فاضل ، تهرانی : سمت ، چاپ اول ، ۱۳۸۱.

۹-بودن ، ریمون، «منطق اجتماعی به روش تحلیل مسائل اجتماعی» ، ترجمه عبدالحسین نیک گهر .

۱۰-بیرو، آلن ، «فرهنگ علوم اجتماعی » ، مترجم باقر ساروخانی ، تهران ، انتشارات کیهان ، ۱۳۶۶.

۱۱-پاشا شریفی ، حسن ، و نجفی زند ، جعفر ، «روشهای آماری درعلوم رفتاری» چاپخانه مهارت چاپ هفتم، ۱۳۷۵.

۱۲-پورفار، عبدالوهاب «بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی» ، مجله علوم انسانی دانشکده ادبیات دانشگاه ، سیستان و بلوچستان ، شماره ۱۴، تیرماه ۱۳۸۰.

۱۳-تامین، ملوین، «جامعه شناسی قشر بندی و نابرابری های اجتماعی»، ترجمه دکتر عبدالحسین نیک گهر، تهران: توتیا، چاپ اول ۱۳۷۳.

۱۴-ترنر، جاناتان ،«پیدایش نظریه جامعه شناسی» مترجم عبدالعلی لهسایی زاده ، انتشارات شیراز، ۱۳۷۱، ۸۲.

۱۵-تنهایی، ح، ۱، «جامعه شناسی در ادیان» انتشارات بهاباد، چاپ دوم ، ۱۳۷۸.

۱۶-تنهایی، ح، ۱، «درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی» انتشارات مرندیز ، چاپ چهارم ، ۱۳۷۹.

۱۷-تنهایی، ح.ا. ، جواد نکهت ، «شیوه تنظیم رساله و پایان نامه» ، اراک، دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اراک.

۱۸-حافظ نیا، محمدرضا ، «مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی» ، تهران : سمت ، چاپ اول، ۱۳۸۲.

۱۹-حکمت علیرضا : «آموزش و پرورش در ایران باستان» ، موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی ، ۱۳۵۰.

۲۰-خدا بنده لو، سعید ، «جامعه شناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی» ، مشهد : انتشارات جهاد دانشگاهی ، ۱۳۷۲.

۲۱-دلاور، علی، «احتمالات و آمار کاربردی دردوران شناسی و علوم تربیتی» ، تهران : رشد ، چاپ هفتم، ۱۳۸۲.

۲۲-دلاور، علی ، «مبانی نظری وعلمی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی» ، تهران : رشد ، چاپ دوم، ۱۳۷۴.

۲۳-دواس، دی. ای. ، «پیمایش در تحقیقات اجتماعی» مترجم هوشنگ نایبی ، تهران ، نشر نی، چاپ اول، ۱۳۷۶.

۲۴-دادگر، شوریده ، «بررسی رابطه اجتماعی- اقتصادی خانواده ونگرش دانش آموزان دختر سال آخر دبیرستانهای دولتی تهران نسبت به ادامه تحصیل» طرح: دکتر باقر ساروخانی، تهران ، موسسه و تحقیقات اجتماعی ، شهریور، ۱۳۷۵.

۲۵-دورکیم، امیل، تعلیم وتربیت، ترجمه ع ، شکیباپور، ناشر بنگاه مطبوعاتی فرخی.

۲۶-ذوالفقاری ، ابوالفضل ، «تیزهوشان تهران با تکیه بر پایگاه طبقاتی و متغیرهای اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی در مقایسه با دانش آموزان عادی» ، پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۳۷۰.

۲۷-رفیع پور، فرامرز، «آناتومی جامعه» ، تهران، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۷۸ ، چاپ اول .

۲۸-ریترز، جورج ، «نظریه جامعه شناسی دردوران معاصر» ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی ،چاپ دوم، ۱۳۷۴.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.