نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی عمل بی انضباطی پسران مقطع متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۹ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………۱

فصل ا:کلیات تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله ………………………………………………………………………………………….۴

اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………………….۷

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………….۹

فرضیات تحقیق ………………………………………………………………………………………۹

تعریف مفاهیم و اططلاحات متغیرها ……………………………………………………………………۱۰

فصل ۲: ادبیات وپیشینه تحقیق

مبانی نظری تحقیق ………………………………………………………………………………….۱۴

برخی از ملاحظات تاریخی ……………………………………………………………………………..۱۵

نگاهی به امور زمان ………………………………………………………………………………..۱۷

عوامل بی انظباطی دانش آموزان ………………………………………………………………………۱۸

جایگاه انظباط در مدارس …………………………………………………………………………..۲۱

بررسی عوامل موثر در بی انضباطی دانش آموزان …………………………………………………………۲۳

روش های افزایش انضباط در بین دانش آموزان دوره ی متوسطه ……………………………………………۲۴

تعریف انضباط و بی انضباطی ……………………………………………………………………….۲۴

آموزش انضباط …………………………………………………………………………………….۲۵

پیش گیری از بی انضباطی …………………………………………………………………………۲۶

علل بی انضباطی دانش آموزان ……………………………………………………………………….۲۷

راههای کاهش یا حذف رفتارهای بی نظمی ……………………………………………………………۳۳

پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………….۳۶

فصل ۳: روش تحقیق

روش پژوهش ………………………………………………………………………………………۳۹

جامعه  آماری ………………………………………………………………………………………۳۹

حجم نمونه …………………………………………………………………………………………۳۹

ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………۳۹

شیوه تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………………..۴۰

فصل ۴: تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل ۵: بررسی نتایج

نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………۶۷

پیشنهادات ……………………………………………………………………………………….۶۷

محدودیت ها………………………………………………………………………………………۷۰

منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………۷۱

ضمائم

پرسشنامه ……………………………………………………………………………………….۷۴

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی عمل بی انظباطی دانش آموزان پسر در مقطع متوسطه می­باشد. برای تحقق این هدف جامعه­ی آماری تحقیق، کلیه­ی دانش­آموزان مقطع متوسطه­ی شهرستان مهر انتخاب گردید که از این میان ۸۵  نفر دانش­آموز با روش خوشه­ای طبقه­ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.

روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­ی محقق ساخته عمل بی انضباطی که به تایید استاد راهنما  استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها  نیز از طریق آزمون­های آماری رگرسیون چندگانه، همبستگی پیرسون و t مستقل انجام گردید.

یافته های این تحقیق نشان داد که ۷/۵۸ درصد از دانش آموزان بیش از انتظار خودشان برای اداره و کنترل کلاس وقت صرف می کنند . از جمله بی انضباطی هائی که نسبت به آن حساسیت داشته اند ، به ترتیب تکرار و فراوانی ،عبارتند از : درگیرشدن ، پر دردسرترین بی انضباطی ها ی دانش آموزان.

کلید واژه ها: مدیریت کلاس ، بی انضباطی ، دانش آموزان ،نظم ،مشکلات انضباطی

مقدمه

انضباط پدیده ای است که تا کنون در باره ی آن بسیار سخن گفته شده و راهکار ها  و طرح های فراوانی نیز برای ایجاد نظم ارائه شده است.همچنین مسئله ی بی انضباطی دانش آموزان و چگونگی مقابله با آن ،تا کنون  موضوع پژوهش های علمی زیادی قرار گرفته است.در تحقیق حاضر ،عوامل فردی مؤثر در بی انضباطی مورد پژوهش قرار گرفته و برای شناخت بهتر منشأ آن، برخی از مشکلات فردی دانش آموزان که میتواند دراین زمینه مؤثر باشد به رشته ی تحریر در آورده شده است.

برای اینکه انسان در اجتماع زندگی کند باید رفتار اجتماعی را بیاموزد.به این معنی که رفتارش باید مورد قبول اجتماع باشد.یکی از راههای اجتماعی شدن و مورد قبول قرارگرفتن رعایت انضباط و مقرراتی است که در اجتماع حکم فرماست .(معین ،۱۳۶۸)

مقررات و قوانین انضباطی رفتار را تحت کنترل درمی آورد و چون این کنترل اغلب مانع خواسته های نوجوان می شود گاهی موجب خشم و عصبانیت آنها می گردد.

در تعلیم و تربیت، انضباط همیشه مورد توجه بوده است ولی در اینکه این انضباط چگونه باید باشد و چگونه می توان آن را آموزش داد عقاید متفاوت است زیرا این موضوع کاملاً بستگی به فرهنگ و کذشته یک ملت دارد.

هدف از انضباط این است که نوجوان را قادر به سازش با قوانین و و مقرراتی که فرهنگ یک گروه پذیرفته است بنماید بطوری که او رفتار خود را با توقعات و خواسته های گروه اجتماعی که در آن زندگی می کند هماهنگ نماید. رعایت قوانین و مقررات برای شادی، سازش و آرامش نوجوان اهمیت دارد. (زندی ،۱۳۷۷)

 بیان مساله

نوجوانان دلی پاک و روحی پرشور دارند. آنان در حساسترین و بحرانی ترین دوران زندگی خود به سر می برند و نیازمند هدایت ، حمایت و همدلی اند. نوجوان نهال نو رسیده ای است که برای رشد و بالندگی به باغبانی، دلسوز و روشن بین نیاز دارد. تا او را از افتهای و حادثه ها در امان دارد.

بها دادن به نوجوانان و در تربیت و ارشاد آنان کوشیدن بی گمان یکی از نشانه های آشکار رشد فرهنگی یک جامعه است . بر خلاف گمان برخی مردم ، تربیت به طور کلی کاری بسیار دشوار است بویژه تربیت و هدایت نوجوانان دارای پیچیدگیها و نکته های ظریف بسیاری است. شاید گفته حکیمانه ی کانت متفکر و فیلسوف نامی آلمانی ، حق مطلب را در این زمینه ادا کرده باشد آنجا که می گوید : دو کار هست که در دشواری ، هیچ کار دیگری به پای آن نمی رسد، مملکت داری و تربیت. (اکرمی ،۱۳۸۰)

تربیت انسان از این جهت که او موجودی پیچیده وعظیم است کاری سخت و دشوار می باشد. پیچیده گیهای روحی انسان به حدی است که نمی توان رفتار او را به سادگی تحت ضابطه ای مشخص در آورد و از آن آسوده خاطر شد. برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی که خود درباره تربیت کتابهایی نگاشته است اعتراف می کند که گفتار من در این  زمینه بهتر از کردارم بود. این ها همه نشان می دهد که نباید تربیت را کاری سهل و آسان پنداشت که نیاز به هیچ گونه آموزش و تخصصی ندارد.

برخی از ملاحظات تاریخی

قبل از آغاز نظریات علمی مربوطه کلیه فرضیات در این زمینه از یک جهت وجه اشتراک داشتند بدین معنی که توجه به آنچه طفل در گذشته بود ، یا آنچه در آینده می شد مبذول می گردید و به وضع حال فرد التفاتی نمی شد. بعبارت دیگر نوجوان را بعنوان یک فرد هرگز مورد توجه قرار نمی دادند. گویی دوران کودکی زمانی زود گذر بوده قابلیت توجه را نداشته است.

به همین سبب به این نوجوانان لباس بزرگسالان می پوشانیدند و انتظار داشتند مانند افراد سالخورده و بالغ رفتار کنند. شاید این نظریه بر اساس عقیده ی غیر واقعی زیست شناسان بود که تصور می کردند هنگام لقاح نطفه مرد با تخمک زن یک موجود کامل آدمی – منتهی به مقیاس بسیار کوچک بوجود می آید و همین موجود بتدریج بر انداز و قدرت و قوتش افزوده گردیده تا به بلوغ کامل برسد. بدین ترتیب میان موجودی که هنگام لقاح بوجود می آمد و یک فرد بالغ تنها از جنبه قابل بررسی بود – نه از بابت کیفیت .(شعبانی،۱۳۷۱)

بدیهی است در این مقایس هیچ توجهی به مراحل رشد و سازگاری با محیط مبذول نمی شد زیرا اگر قرار می بود موجودی که هنگام لقاح بوجود می آمد همانگونه بصورت یک بزرگسال تبدیل می گردید هر آینه صاحب سری بسیار بزرگ – بدنی طویل و قطور – دستها و پاهای بسیار کوچک می شد. بنابراین از نظر جسمانی کودک به هیچ وجه یک فرد بالغ کوچک شده نیست.

  همین نظریه در مورد خصوصیات عقلانی نیز مصداق داشت و متاسفانه تا عصر حاضر نیز ادامه پیدا کرد. متخصصین آموزش و پرورش اعتقاد داشتند به کودکان باید مانند بزرگسالان تعلیم داد زیرا تصور می کردند که اطفال و نوجوانان علایقی مشابه بالغین دارند.(کدیور،۱۳۷۹)

نگاهی به امور زمان

نگاهی هر چند سطحی اگر به وضع کودکان ، نوجوانان ، جوانان و حتی بزرگسالان نه تنها در جامعه ما ، بلکه در بسیاری از نقاط جهان افکنده شود ما را به مسایل و دشواریهای عظیمی که در زمینه روابط و اخلاق انسانی و ناشی از روشهای غلط است آشنا می کنند. وضع روابط در سطح جهانی ، آنچنان بحرانی است که اگر ما مدعی شویم در این زمینه با آفتی بزرگ مواجهیم سخنی به گزاف نگفته ایم.

انحرافات ، کجرویها ، ناسازگاریهان انحطاطهای اخلاقی در سطحی وسیع صورت مسلم و قطعی پیدا کرده و روزگار حال و آینده نسل کنونی و بعدی ها را به خطر افکنده است. اگر در جوامع کنونی فریادها از این نابساما نیها بلند نیست بدان خاطر است که مردم تدریجاً  با چنین زمینه خو گرفته و گمان دارند وضع باید به همین گونهای باشد که هست. (توکلی ،۱۳۷۵)

این واقعیتی غیر قابل انکار است که اگر جمعی و یا جامعه ای مدتی در وضع نابهنجاری قرار گیرند و فرد یا مصلحی برای رفع یا اصلاح آن نابهنجاری قیام و اقدام نکند، فریادی بعنوان اعتراض علیه آن بلند نشود ، مردم تدریجاً به آن وضع خو می گیرند و حتی کارشان بجایی می رسد که وضع سالم را از سالم تشخیصی نمی دهند و در مواردی گمان دارند که سلامت جامعه در همان وضع و حالتی است که آنها گمان دارند.(قائمی ،۱۳۷۰)

ارزیابی میزان وقوع اختلالهای کودکان یعنی شیوع و انتشار آن به بررسی های محیطهایی که در گیر مسئله سلامت روانی هستند و نیز مشاهده جمعیت کودکان بطور کامل ( مطالعه همه گیر ) بستگی دارد.

منابع و مآخذ

  1. اصغری پور،حمید،(۱۳۸۰)،کلیات راهنمایی و مشاوره‌مشهد:نشرتمرین
  2. فونتانا،دیوید(۱۹۸۷)،کنترل کلاس،ساده حمزه و مجیدمحمدی(۱۳۷۵)تهران:رشد
  3. شعبانی،حسن(۱۳۷۱)،مهارتهای آموزشی و پرورشی(جلد اول)روشها و فنون تدریس تهران :سمت
  4. کدیور،پروین(۱۳۷۹)،روانشناسی تربیتی،تهران،سمت
  5. اسمیت،کولین جی لاسلت،رابرت،(بی تا) مدیریت کارآمد درکلاس،زهرا صباغیان(۱۳۸۲)
  6. کلاک ماک لین،ایزابل،(بی‌تا) راهنمایی و مشاوره کودک در مدرسه رضا شاپوریان(بی‌نام تهران امیر کبیر)
  7. قائمی،علی(۱۳۷۰)- بی‌نظمی کودکان – مجموعه آموزشی پیوند ۱۲۶تهران انجمن اولیا و مربیان
  8. توکلی ،مهین (۱۳۷۵)،چگونه انضباط صحیح را در مدارس برقرار کنیم ،ماهنامه آموزشی –پژوهشی رشد معلم، شماره ۱۲۴
  9. زندی ، احمد (۱۳۷۷)آموزش خود انضباطی به کودکان و نوجوانان در خانه و مدرسه ،چاپ اول ،اصفهان ،انتشارت بدر

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.