تعداد صفحات: ۱۰۹ | قابل ویرایش
فهرست
عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه
چکیده ……………………………………………………………………………………۱
فصل ا:طرح تحقیق
مقدمه …………………………………………………………………………………….۳
بیان مساله …………………………………………………………………………………۵
اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………۷
اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………۹
فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………….۱۰
متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………..۱۱
فصل ۲: پیشینه تحقیق
چارچوب نظری تحقیق ………………………………………………………………………..۱۳
اهمیت بازی از دیدگاه روان شناسی …………………………………………………………..۱۴
تعریف بازی ……………………………………………………………………………….۱۵
اهمیت بازی در دوران اولیه کودکی ………………………………………………………..۱۵
کارکردهای آموزشی بازی و اسباب بازی ……………………………………………………..۱۶
ضرورت آموزش بازی به کودکان ……………………………………………………………۱۷
نقش بازی و اسباب بازی در رشد اجتماعی کودک ………………………………………………۱۷
بازی و آموزش احکام و معارف دینی …………………………………………………………۱۸
بازی و رشد عاطفی کودک ……………………………………………………………….۲۰
کارکردهای تفریحی بازی و اسباب بازی …………………………………………………….۲۱
نقش بازی و اسباب بازی در بهداشت روانی کودک …………………………………………….۲۱
جایگاه وظایف والدین در مورد بازی کودک …………………………………………………۲۳
برخوردهای متفاوت درباره بازی کودک ………………………………………………………۲۳
مسئولیت والدین در زمینه بازی کودک از دیدگاه اسلام ……………………………………….۲۴
شیوه های تشویق کودک به رعایت نظم و مرتب کردن اسباب بازی ………………………………۳۵
خانواده و اسباب بازی کودک ………………………………………………………………۳۹
اسباب بازی های دکوری و خاطره تلخ کودک …………………………………………………۵۱
اسباب بازی و ارضای نیازهای والدین …………………………………………………………..۵۱
پیشینه عملی تحقیق ……………………………………………………………………….۵۷
فصل ۳: روش تحقیق
روش تحقیق ……………………………………………………………………………….۶۰
جامعه مورد پژوهش …………………………………………………………………………۶۰
نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………..۶۰
روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………….۶۰
فصل ۴: تجزیه و تحلیل داده ها
فصل ۵: بررسی نتایج
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………..۸۱
پیشنهادات ……………………………………………………………………………….۸۳
منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………۸۵
پیوست
پرسشنامه …………………………………………………………………………………۹۳
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه والدین در مورد تاثیر بازی بر رشد جسمی و ذهنی کودکان دبستانی در شهرستان لامرد انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق والدین ودانش آموزان شهر ستان لامرد است که با روش نمونه گیری چند مرحله ای از جامعه والدین ۶۰ نفر انتخاب شده و داده های موردنیاز اسباب با زی در فرایند رشد و سرگر می کودک نقش برجسته ای را ایفا می نماید.
در تمام جهان تولید اسباب بازى باید مطابق بااستانداردهای ایمنی باشد اما گاه به دلایل اقتصا دی این موضوع به دست فراموشى سپرده می شود. این پژوهش یک مطا لعه میدانی توصیفی است که با هدف تعیین میزان آگاهی والدین در مورد ایمنی اسباب بازی و معیارهای خرید اسباب بازی ایمن در شهرستان لامرد انجام شده است.
پس از تهیه پرسشنامه خودساخته و بررسی روایی و پایایی آن، چهار مرکز بهداشتی درمانی شهرستان لامرد به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های ذی ربط برای ۶۰ نفر از والدین مراجعه کننده به آن مراکز تکمیل شد. سپس داده های جمع آوری شده توسط نر م افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
مقدمه
از دیرباز بیشتر مردم چنین میپنداشتند که بازی، کاری بیهوده و بیارزش است، ولی امروزه به یقین میدانیم که یکی از مهمترین نیازهای کودک، بازی با اسباب بازی است. این نیاز در حیطه تقویت و فراگیری همکاریهای اجتماعی، اعتماد به نفس، هوش، خلاقیت و همچنین از میان بردن عقدههای دوره کودکی و کسب توان در رسیدن به کارآیی بیشتر، نمود بهتری مییابد. در حقیقت،کودک همزمان با سرگرم شدن به اسباب بازی، ارتباط با محیط پیرامون خود را آغاز میکند.
با همه سودی که در بازی موجود است، از پیآمدهای منفی و زیانبار اسباب بازی و بازیهای رایانهای نیز نباید غفلت کرد. این وظیفه والدین است که کودکان را در انتخاب بازیهای مناسب و اسباب بازیهای مفید و سازنده یاری کنند. بازیهای رایانهای و اسباب بازیهای موجود در بازار، برخلاف سرگرمیهای سنتی، ذهن کودکان و نوجوانان را بهاندازهای مشغول میکند که آنان را از پرداختن به مسائل مهمتر زندگی باز میدارد. افزون بر آن، در بسیاری از این بازیها، مفاهیم ناشایست جنسی و الگوهای ناسازگار با فرهنگ اسلامی به شکلی بسیار زیرکانه به کار رفته است که خطری جدی برای فرزندان ما به شمار میرود.
بازی جزئی تفکیک ناپدیر از زندگی کودکان است. کودکان بیش از هر امر دیگر وقت خود را به بازی اختصاص می دهند. البته بازی مختص کودکان نیست بلکه بازی در تمام طول زندگی انسان مشاهده می شود منتها نوع بازی و مدت زمانی که افراد در سنین مختلف به آن اختصاص می دهند متفاوت است.
بیان مساله
یکی از فرضیه های روان شناسی این است که بازی رشد هوشی را تسریع می کند در تایید این فرضیه نتایح پژوهشها نشان می دهد کودکانی که فاقد هر گونه اسباب بازی می باشند و یا امکانات اندکی برای بازی دارند، از لحاظ شناختی از همسالان خود عقب تر هستند. علاوه بر این فرزندان خانواده های کم در آمد نسبت به کودکان طببقه متوسط کمتر در بازیهایی که بهش کل «نقش بازی کردن» انجام می شود شرکت می کنند.
بنابراین بعضی از روانشناسان معتقدند یکی از دلایلی که کودکان طبقه کم در آمد پس از ورود به مدرسه با مشکلات یادگیرری روبرو می شوند این است که کمتر بازی می کنند بازیهای آنان چندان پیچیده نیست و نسبت به بازیهای کودکان طبقه متوسط از تنوع کمتری برخوردار است. اگر بپذیریم که بازی برای رشد هوشی اهمیت دارد در این صورت آشنا کردن کودکان با بازی یکی از عواملی است که رشد شناختی را تسهیل می کند.
«فیلیپس لون استیامن» که یکی از مبلغان مزایای بازی است برنامه هایی ترتیب داد تا کودکان خانواده های کم درآمد به اسباب بازی دسترسی پیدا کنند به مادران نیز آموخته شد که چطور با فرزندانشان و اسباب بازی آنها بازی کنند در این برنامه اسباب بازی وسیله ایست برای تحریک کلامی و روابط محبت آمیز رشد شناختی را تسهیلل می کند شاید نتایج موفقیت آمیز این برنامه بیشتر ناشی از این جنبه باشد تا صرف وجود اسباب بازیها.(اصغرزاده،۱۳۶۹)
اهمیت بازی از دیدگاه روانشناسی
از گذشته های بسیار دور تاکنون، پدیده ای روانی، اجتماعی و زیستی به نام «بازی» برای کسب لذت، تمدّد اعصاب، آرامش جسم و روان و گذران اوقات فراغت در زندگی انسانها، به ویژه کودکان و نوجوانان، وجود داشته و بخش جداییناپذیر زندگی آنان بوده است.
به باور روانشناسان و جامعه شناسان، بازی و اسباببازی که عمیقا با زندگی کودکان و نوجوانان پیوند خورده است، در روحیه و تکوین شخصیت آنان، اثر عمیقی به جای میگذارد.
کودکان و نوجوانان به وسیله بازی و اسباببازی، نقشهای اجتماعی را میآموزند؛ با الگوها و هنجارهای جامعه خویش آشنا میشوند؛ ارزشهای آن را درونی میکنند و در راستای اجتماعی شدن گام بر میدارند.
بر پایه تجربه و پژوهشهای روانشناسانی هم چون: گزل، پیاژه، اریکسون و والون، کودک آنچه را که در فرایند بازی یاد میگیرد، به وجود خود میافزاید و این نوع آموزش در رشد شناختی و عاطفی او مؤثر است.
پدیده بازی بر پایه علل، زمینهها و شرایط، در زمانها و مکانهای گوناگون، از نظر ساختار، درونمایه و کارکرد، شکلهای گوناگونی به خود گرفته است. از نیمه دوم قرن بیستم، همراه با پیشرفت صنایع الکترونیکی، بازیها و اسباببازی جدید و نسبتا جذّاب به وجود آمدند و مورد استقبال کودکان و نوجوانان در سراسر دنیا، از جمله ایران قرار گرفتند.
اهمیت بازی در دوران اولیه کودکی
بازی، یکی از عوامل مهمی است که بر روحیه و شخصیت کودک اثر میگذارد و بخش جداییناپذیر زندگی اوست. روانشناسان و جامعهشناسان بر این باورند که بازی در سالهای اولیه بسیار حیاتی است و به جز پدید آوردن شادی، برای رشد جسمی و روان شناختی کودک اهمیت ویژهای دارد.
به وسیله بازی، کودک راههای برخورد و تعامل با محیط پیرامون خود را فرا میگیرد و مهارتهای اجتماعی و زبانی را کسب میکند. بازی، فرصتهایی را برای «ابراز خود»و«خلاقیت» در کودک فراهم میکند و نیز راهی برای تخلیه هیجانها و انرژی اضافی است. کودک از طریق بازی با فرهنگ جامعه خویش آشنا میشود؛ هنجارها و ارزشهای اجتماعی را درونی میکند و در نهایت، نقشهای اجتماعی را میپذیرد.
امروزه اهمیت بازی در دوران کودکی با پژوهشهای گستردهای به طور کامل تأیید شده است. اگر کودک را به ماهی تشبیه کنیم، بازی، همانند آب زلالی است که کودک در آن شناور میباشد. پس بازی برای کودک، همان زندگی است. ازاینرو، باید شور زندگی را در میان کودکان جستوجو کرد و کودکان را نیز باید همواره در حال بازی نگریست چنانچه کودکی را از بازی محروم کنند، کودکی کودک، موجودیت و سلامت و آیندهاش را از او ستاندهاند. دنیای بدون بازی، از نظر کودک زندانی بیش نیست.
منابع
* قرآن کریم.
* نهج البلاغه.
- آنسلمو، ساندرا، رشد در دوره اولیه کودکی، ترجمه علی آخشینی، چاپ اول: آستان قدس رضوی، مشهد ۱۳۷۹.
- اتکینسون، ریتال، زمینه روانشناسی، ترجمه محمدنقی براهنی و دیگران، انتشارات رشد، تهران ۱۳۷۵.
- اسپارک، برنارد، آموزش در دوران کودکی، ترجمه محمد حسین نظری نژاد، چاپ سوم: آستان قدس رضوی، مشهد ۱۳۶۹.
- استروسکایا، ل.ف، تأثیر تعلیم و تربیت بر شخصیت کودک، ترجمه نازلی اصغرزاده، چاپ اول: دنیای نو، تهران ۱۳۶۹.
۵ . اکسلین، ویرجینام، بازی درمانی، ترجمه احمد حجاران، چاپ دوم: کیهان، تهران ۱۳۶۹.
۶ . الجسمانی، عبدالعلی، سیکولوجیه الابداع فی الحیاه، چاپ اول: الدار العربیه للعلوم، [بیجا] ۱۹۹۵ م.
- الحر العاملی، محمد ابن الحسن، وسائل الشیعه، چاپ پانزدهم: آلبیت علیهماالسلام، قم ۱۴۱۲ ق.
۸ . الینکورس، رونالد، کودک و مدرسه، ترجمه شکوه نوابی نژاد، چاپ اول: انتشارات رشد، تهران ۱۳۶۸.
- امینی، ابراهیم، آیین تربیت، چاپ دوازدهم: انتشارات اسلامی، تهران ۱۳۶۸.