نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی تأثیر تلویزیون بر مهارت های تحصیلی کودکان و نوجوانان از دیدگاه دانش آموزان مقطع راهنمایی

پایان نامه بررسی تأثیر تلویزیون بر مهارت های تحصیلی کودکان و نوجوانان از دیدگاه دانش آموزان مقطع راهنمایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۶ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان …………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ………………………………………………………………………………………۱

فصل اول : طرح تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله ……………………………………………………………………………………۵

اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………………………………۷

اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………۹

سئئوالات تحقیق ……………………………………………………………………………….۱۰

تعاریف عملیاتی متغیرها ………………………………………………………………………..۱۱

فصل دوم : پیشینه تحقیق

مبانی نظری تحقیق ……………………………………………………………………………۱۳

تکنولوژی آموزشی و اهمیت و نقش آن در مدیریت فرایند یادگیری اثربخشی …………………………..۱۴

مبانی نظری درباره تکنولوژی آموزشی و تعاریف اصطلاحات و واژه ها …………………………………..۱۵

موانع موجود در راه بکارگیری موثر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی …………………۱۸

تکنولوژی آموزشی …………………………………………………………………………….۲۱

انواع تجهیزات آموزشی ………………………………………………………………………..۲۳

تابلوهای آموزشی ……………………………………………………………………………..۲۶

استفاده از تخته سیاه در آموزش …………………………………………………………………۲۶

تجهیزات و رسانه های جدید آموزشی ……………………………………………………………..۲۸

آموزش به وسیله کامپیوتر …………………………………………………………………….۲۹

پیشینه عملی تحقیق …………………………………………………………………………..۳۱

فصل سوم :روش تحقیق

روش تحقیق ………………………………………………………………………………….۳۸

جامعه آماری ………………………………………………………………………………….۳۸

نمونه آماری ………………………………………………………………………………….۳۸

ابزار اندازه گیری ……………………………………………………………………………۳۸

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………….۳۹

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم : بررسی نتایج

مقدمه ………………………………………………………………………………………۵۷

تبعیین سوالات پژوهش ………………………………………………………………………..۵۷

پیشنهادات ………………………………………………………………………………….۶۱

محدودیت ها …………………………………………………………………………………۶۴

منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………۶۵

پیوست

پرسشنامه ……………………………………………………………………………………۶۷

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی تأثیر تلویزیون بر مهارت های تحصیلی کودکان و نوجوانان مقطع راهنمایی انجام شده است. بدین منظور، از میان کلیه دانش‌آموزان مدارس راهنمایی پسرانه شهرستان مهر (۱۸۷۶۰=N) تعداد ۶۰۰ دانش آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند.

ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای، محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظر ۷ تن از متخصصان موضوع تعیین گردید. به منظور بررسی پایایی ابزار جمع آوری داده‌ها از آلفای کرانباخ استفاده شد و پایا بودن آن مورد تأیید قرار گرفت(۷۲/۰=a) داده‌های به دست آمده با استفاده از روشهای توصیفی آماری مانند میانگین و درصد و نیز روش آماری استنباطی خی دو (مجذور کای) تجزیه و تحلیل شد.

واژگان کلیدی : تلویزیون، کودک، کارکرد، رسانه، اجتماع، اوقات فراغت، اجتماعی شدن.

مقدمه

ابتدا باید بپذیریم که تماشای تلویزیون بیش از ضرورت و نیاز و استفاده از آن در اکثر اوقات یک مشکل رایج در جامعه است. طبق تحقیقات اخیر جامعه شناسان آموزش و پرورش یکی از دلایل و نه همه آن ، افت تحصیلی کودکان و نوجوانان علاقه آنها به تماشای تلویزیون است. البته لازم به ذکر است که ما با یک معضل نسبتاً جدیدتر هم دست به گریبان هستیم به نام اینترنت و بازیهای کامپیوتر که در این میان مجال سخن از آن نیست تماشای تلویزیون نسبتاً در سطح کشورهای مختلف نیز شایع است البته با شدّت و ضعف های خودش . (مهاجری ،۱۳۷۴)

در شهرستان مهر نیز به طبع تاثیرت جهانی و کشوری این مسئله به چشم می خورد و با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از جمعیت کشور ما زیر پانزده سال است در واقع قشر وسیعی از خانواده ها را با خود درگیر کرده است و از آنجا که در هر خانواده یک یا چند نوجوان وجود دارد این نتیجه حصال شد که با جامعه آماری بزرگی رو به رو هستیم و درصد بالایی از خانواده ها با این مشکل دست به گریبان هستند.

شواهد و مدارک در این خصوص گواه آن است که در خانواده هایی که هنوز کامپیوتر وارد نشده است نوجوانان از تلویزیون استقبال بیشتری به عمل می آوردند ، مجموعه این عوامل مارا بر آن داشت تا در پی راه حلی برای این معضل در حد توان در این تحقیق برآئیم. یکی از نگرانیهای موجود این است که جوانان بیش از زمان نرمال ، حداکثر زمان را صرف تماشای تلویزیون می نمایند.

بیان مساله

کودکان ما امروزه در خانه ای پا به دنیا می‌گذارند که تلویزیون در آن به طور میانگین هفت تا هشت ساعت در روز روشن است. حالا دیگر بیش از آنکه از مادربزرگها داستان و از پدربزرگها خاطره بشنویم این تلویزیون است که داستانهای مربوط به انسانها، زندگی و ارزشهای آن را برای ما بیان می‌کند.

تلویزیون، امروزه به عنوان عمومی ترین و پرمخاطب ترین رسانه جمعی، سهم عمده ای در آموزش و تأثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم بر فرهنگ و روح و روان جمعی دارد.

تاثیر پذیری اکثریت خاموش جامعه از تلویزیون و برنامه‌های ماهواره ای تلویزیونی بسیاری از اوقات کشورهای  جهان سوم را با بحران فرهنگی روبرو کرده است. (اکبر زاده ،۱۳۸۱)

تلویزیون هر روز بر ما تسلط بیشتری می‌یابد و ما بایستی نگران آثار مخرب برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان و خانواده‌های خود باشیم. این حق ماست و می‌بایستی عکس العمل نشان دهیم. اگر چه تلویزیون فی نفسه مطرود نیست اما برنامه‌های تلویزیونی در مجموع زیانبار بوده اند. در غرب به نوعی و در شرق به شکلی دیگر خطر برنامه‌های مخرب و منحط تلویزیونی احساس می‌شود.

تاثیر تلویزیون به کاهش زمان مطالعه

تحقیقات نشان می دهد که تلویزیون موجب کاهش وقت مطالعه می شود.

در انگلستان میزان مطالعه کودکان بعد از دسترسی به تلویزیون به ۲۵% کاهش پیدا کرده است. در فرانسه ۶۴% تماشاگران اذعان داشتند که بعد از داشتن تلویزیون کمتر مطالعه میکنند.

چرا تلویزیون میزان مطالعات کتاب را کاهش می دهد ؟

برای برخی از افراد ممکن است مسأله مادی کتاب مطرح می باشد برای برخی دیگر مسأله دقت و فرصت عامل مهمی است. این یک واقعیت است که تلویزیون فرصت مطالعه را کاهش داده و گاه آن را به کلی حذف می کند.

به هر حال باید توجه داشت که تلویزیون در نقش خود مشکلی از غدد اعصاب توام با خصلت اجتماعی را تشکیل می دهد. اعضاء خانواده گرد هم می آیند و دسته جمعی تلویزیون نگاه می کنند . در حالیکه مطالعه فعالیتی انفرادی است. (رشید پور ،۱۳۷۲)

اثرات تلویزیون بر یادگیری

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد معلم خوب می تواند از راه تلویزیون به نحوه موثر و مطلوبی تدریس کند این گفته به این معنا نیست که کلیه فعالیتهای مفید آموزشی که باید در کلاس درس انجام گیرد قابل انتقال و تقلید از راه تلویزیون است به طور مثال بحث و گفتگوی دو جانبه کار در آزمایشگاه نوشتن مقاله و تکالیف درسی از جمله فعالیتهایی هستند که تنها باید به وسیله دانش آموزان و زیر نظر معلم و از راه ارتباط رو در رو و شفاهی صورت گیرد و تلویزیون به هیچ وجه نمی تواند جانشین آنها شود. اما هنگامیکه تدریس از دو طریق سخنرانی و نمایش عملی صورت می گیرد تلویزیون را میتوان وسیله مقیدی برای کمک در تدریس به حساب آورد.

استفاده از تلویزیون در آموزش معمولاً دو شکل به خود می گیرد. زمانی تلویزیون مسئولیت تدریس مستقیم گروهی از دانش آموزان را به عهده می گیرد. در شکل دوم تلویزیون به طور غیر مستقیم سعی می کند سطح اطلاعات و دانش گروه خاصی از بینندگان خود را بالا ببرد.

سوال مهمی که در مورد اثر آموزشی تلویزیون توجه صاحب نظران را به خود جلب کرده این است که آیا اصولاً تماشای برنامه های تلویزیون در محیط خانواده باعث خواهد شد که کودکان در محیط مدرسه فعالیت بیشتر و بهتری از خود نشان دهند؟

هر چند پیدا کردن جواب صحیح و قانع کننده برای این سوال مشکل به نظر می رسد.

منابع مآخذ

  1. لاینل سی. بارو وبرس اچ. وستلی، هوش و اثر بخشی رادیو وتلویزیون، ۱۹۵۹
  2. کنت گایگر و رابرت سوکول، تلویزیون آموزشی در بستن، لندن، ۱۹۶۰
  3. کارل آی. هولند و ایروینگ ال. جانیس، ارتباطات و ترغیب، نیو‌هاون، ۱۹۵۳
  4. هایمن.اچ.اچ.سیستمهای ارزشی طبقات اجتماعی مختلف، ۱۹۵۳
  5. زیپمن. سی. ا، اجتماع و رادیو وتلویزیون، آکسفورد، ۱۹۵۰
  6. شرام. ویلبر، جک لاین و ادین بی پارکر،تلویزیون در زندگی کودکان ما، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، مرکز تحقیقات صدا و سیما، ۱۳۷۷
  7. جانسون. سیمون، محافظت از کودکان در اینترنت، ترجمه ابراهیم باقری، انتشارات جهاددانشگاهی مشهد، ۱۳۸۵
  8. اکبرزاده، علی و شکوهی، یکتا(۱۳۸۱) تلویزیون و ادراک کودکان. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره ۳، ص ۵۶-۳۳
  9. حقیقی، ابراهیم و همکاران(۱۳۷۳) کودک، نوجوان و تلویزیون. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
  10. دور، امه (۱۳۷۴) تلویزیون و کودکان: رسانه‌ای خاص برای مخاطبانی خاص. (ترجمه علی رستمی). تهران: سروش.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.