نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت آموزش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۴ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………۱

فصل ا:طرح تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله …………………………………………………………………………………۶

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………۸

اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………۱۰

فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………….۱۱

متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………..۱۲

فصل ۲: پیشینه تحقیق

چارچوب نظری تحقیق ………………………………………………………………………..۱۴

پیشرفت تحصیلی و عوامل مربوط به آن …………………………………………………………۱۷

عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی ……………………………………………………………….۱۸

پیشرفت تحصیلی ………………………………………………………………………….۲۲

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ………………………………………………………………….۲۷

اندازه گیری پیشرفت تحصیلی ………………………………………………………………۲۸

موفقیت و شکست تحصیلی ………………………………………………………………….۳۱

یادگیری و حوزه خود درگیری ………………………………………………………………۳۲

یادگیری از الگوها و نمونه ها ……………………………………………………………..۳۴

تئوری ها …………………………………………………………………………………۳۵

رویکردهای نظری در جامعه شناسی آموزش و پرورش …………………………………………….۳۹

کارکردگرایی …………………………………………………………………………..۴۰

طبقه بندی مازلو و نیازها ……………………………………………………………………۴۳

فنون ایجاد انگیزش در یادگیرندگان ……………………………………………………….۴۷

پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………….۴۹

فصل ۳: روش تحقیق

روش تحقیق ……………………………………………………………………………….۵۲

جامعه آماری ………………………………………………………………………………۵۲

گرداوری داده های تحقیق  …………………………………………………………………۵۲

روش تجزیه و تحلیل  داده ها………………………………………………………………….۵۳

فصل ۴: تجزیه و تحلیل داده ها

فصل ۵: بررسی نتایج

نتیجه گیری ……………………………………………………………………………..۶۲

پیشنهادات ……………………………………………………………………………….۶۴

منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………۶۵

پیوست

پرسشنامه …………………………………………………………………………………۷۰

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه معلمان درباره تأثیر مدیریت آموزش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق معلمان ودانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر ستان لامرد است که با روش نمونه گیری چند مرحله ای از جامعه معلمان ۲۰ نفر انتخاب شده و داده های موردنیاز برای بررسی مهارت های مدیران جمع آوری گردیده است.

همچنین برای متغیر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ،میانگین معدل های ۲۰ نفر دانش آموز مدارس مورد مطالعه جمع آوری گردیده است نتایج نشان می دهد که اکثر مدیران مدارس از نظر معلمان دارای مهارت های مدیریتی در حد زیاد هستند، و همچنین بین مهارت های مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری مشاهده نگردید.

کلید واژه ها:مهارت مدیران. مهارت انسانی. مهارت ادراکی. مهارت فنی پیشرفت تحصیلی. دانش آموزان. دوره متوسطه

مقدمه

مدیریت ورهبری از ارکان اساسی سازمان وجامعه است. مدیریت آموزشی در میان انواع مدیریت از جایگاه ویژه ای برخورداراست. گفته می شود که اگر مدیران آموزشی یک جامعه دارای دانش ومهارت های کافی باشند، بدون تردید نظام آموزشی نیز از اثربخشی، کارآیی، و اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود(میرکمالی، ۱۳۷۸،ص ۹).

بدیهی است اثربخشی و کارآیی نظام آموزشی در گرو مدیریت اثر بخش وکار آمد این نظام است. امروزه با تغییرات شگرف و بی سابقه که در اقتصاد، سیاست، علم، وتکنولوژی بخصوص در چند دهه اخیر به وقوع پیوسته ،وظایف وکارکردهای مدیریت به مراتب گسترده تر، پیچیده تر و دشوارتر از گذشته شده است.

به طوری که تنها افرادی که از نظر حرفه ای برای این مسئولیت آموزش دیده و تربیت شده اند، بااثربخشی وکارآیی قادر به انجام وظایف وکارکردهای محوله خواهند بود. به همین لحاظ، مدیریت امروز براساس ویژگی هایی که دارد نوعی حرفه یا کار تخصصی تلقی می شود که مبتنی بر مجموعه ای دانش سازمان یافته است(پرداختچی،۱۳۷۴). در آموزش و پرورش به عنوان اساس پیشرفت وتوسعه جوامع، که با تربیت افراد برای آینده جامعه سر وکار دارد، بدون شک وجود مدیران ماهر و دارای تخصص موجب می شود تا تعلیم وتربیت افراد بهتر صورت گیرد و زمینه برای شکوفایی استعدادهای افراد جامعه و به تبع آن توسعه جامعه فراهم شود.

تحقیق حاضر به منظور بررسی دیدگاه معلمان درباره تاثیر مدیریت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان لامرد انجام گردیده است. در این تحقیق، به منظور سنجش میزان مهارت های مدیران از مدل مهارت های مدیریتی کاتز استفاده شده که شامل مهارت های فنی، انسانی، و ادراکی است(علاقه بند، ۱۳۸۱،ص ۸۸). منظور از مهارت فنی،ادراک و استادی در فعالیت خاصی است که لازمه آن کاربرد روش ها، فرایندها، رویه عمل ها، و فنون است.

بیان مساله

مدیریت در دنیای امروز نقش اساسی و حیاتی دارد. به طوری که آلفرد مارشال، اقتصاددان انگلیسی می گوید:”اگر همه سرمایه ها و ابزارهای تولید در جهان به یکباره نابود شوند، ولی علم و هنر مدیریت باقی بماند؛ تولید، توسعه، و پیشرفت همچنان ادامه خواهد داشت”(بیان،۱۳۷۰،ص۲۰).

پیچیدگی فزاینده جامعه، پیشرفت علم، تکنولوژی، و به تبع آن نیازمندی ها و گسترش سازمان ها ایجاب می کند که از مدیران ماهر و کارآمد در اداره مؤثر سازمان ها استفاده شود، زیرا بازده عملکرد معقول مدیران است که موجب بقاء و رشد سازمان می شود(ایران نژاد پاریزی و ساسان گهر، ۱۳۷۱،ص ۳۱) اثربخشی و کارآیی مدیران نیز مستلزم داشتن مهارت های مدیریتی است و نقصان هر یک از مهارت ها احتمال موفقیت مدیر و نهایتا احتمال موفقیت سازمان را به عنوان یک کل کاهش می دهد.

بنابراین، هر یک از مهارت ها جهت انجام وظایف مدیریت اهمیت دارند(اندرسون ،۱۹۹۸،ص ۱۹). به عبارت دیگر، صلاحیت و کیفیت مدیران از نظر مهارت های مدیریتی، یکی از مهم ترین عوامل استمرار موفقیت در سازمان است. مدیران برای داشتن کآرایی لازم، نیازمند مهارت های اساسی هستند(جاسبی، ۱۳۷۶،ص ۲۱۴). این مهارت ها و توانایی ها فعالیت های مدیران را در شغل خود، و در خارج از محیط شغلی، کارآمد می سازد و وجود آنها برای نیل به بهره وری سازمان ضروری است، و تسلط برآنها به مدیران رضایت بیشتری می دهد و آنها را مطمئن می سازد که به پیشرفت و ترقی نیاز دارند.

پیشرفت تحصیلی  و عوامل مربوط به آن

اگر موفقیت تحصیلی را معادل با پیشرفت تحصیلی مد نظر باشدبه معنی موفقیت دانش آموزان در کذراندن دروس یک پایه تحصیلی مشخص و یا موفقیت در امر یادگیری مطالب درسی می باشد و مخالف آن افت تحصیلی است که از معضلات و مشکلات نظام  می باشد.

 اتکینسون و همکاران ( ۱۹۹۸ ) ، پیشرفت تحصیلی را توانایی آموخته شده یااکتسابی حاصل از درس ارائه شده یا به عبارت دیگر ، توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی می دانند که به وسیله آزمون های استاندارد شده اندازه گیری می شود ( به نقل از سیف ، ۱۳۸۰)

پیشرفت تحصیلی، عبارتست از میزان تغییر رفتار در زمینه توانایی کسب اطلاعات مربوط به محتوای کتابه ای درسی و پاسخگویی به موقع آن ها که توسط اجرای امتحانات معلم ساخته و به وسیله معلمان سنجیده می شود ( مصباحی ، ۱۳۷۴، ص ۱۴۸).

عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی یک فرایند است. در هر فرایند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند . نوع و شدت تعامل ، تغییرات گوناگونی را به دنبال می آورد بررسی همه عوامل موثر در فرایند موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، امکان پذیر نیست بدین لحاظ به ذکر چند نمونه که تأثیرآشکاری در پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارند اشاره می شود:

۱-آمادگی

دانش آموز باید از لحاظ جسمی ، عاطفی ،عقلی و…رشد کافی کرده باشد تا بتواند به خوبی یاد بگیرد ویادگیری زمانی برایش سودمند خواهد بود که از هرنظرآمادگی لازم را داشته باشد.آمادگی یک فرد در زمینه های مختلف متفاوت است.

 ۲-انگیزه وهدف

یادگیری معلول انگیزه های متفاوت است. یکی از این انگیزه ها که نقش مهمی در جریان یادگیری دارد ، میل و رغبت شاگرد به آموختن است . برای اینکه شاگردان در ضمن یادگیری فعال باشند باید موضوعات براساس نیاز های شاگردان تنظیم شود.

یکی دیگر از این انگیزه ها هدف است. در مدارس هدف های تربیتی باید انعکاسی از احتیاجات و تمایلات شاگردان باشد و به طور مشخص واضح و روشن باشند مشخص بودن هدف ها در مدرسه سبب هماهنگی فعالیت های معلم و دانش آموزان می شود ، جهت و میزان پیشرفت آن ها را نشان می دهد.

 ۳-تجارب گذشته :

آموخته ها و تجارب گذشته‹‹ ساخت شناختی ›› وی را تشکیل می دهد . یک فرد زمانی می تواند  مفاهیم ومسائل جدید را درک کند که مفهوم و مسئله جدید  با ساخت شناختی اومرتبط باشد بنابراین ، معلم همواره باید فعالیت های آموزشی را بر اساس تجارب گذشته شاگرد و متناسب با ساخت شناختی آن ها طراحی و اجرا کند.

منابع 

۱-بیابانگرد ،اسماعیل (۱۳۸۶ ) . روش های پیشگیری از افت تحصیلی ،فروست تهران : انتشارات انجمن اولیا و مربیان ، شماره انتشار ۱۱۵، چاپ پنجم

۲-سیف ، علی اکبر ( ۱۳۸۰ ) . روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری وآموزش) ،تهران : موسسه انتشارات آگاه ویراست نو

۳-شعبانی ،حسن(۱۳۸۶) .مهارت های آموزشی : روش ها و فنون تدریس ،تهران :سمت، چاپ پنجم

۴-فردانش، هاشم ( ۱۳۸۰ ) . مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، تهران انتشارات سمت .

۵-ماشینی ،جمیله (۱۳۷۵ ) .عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی، فصلنامه تعلیم وتربیت، شماره ۸

۶-آذر ،عادل (۱۳۷۴). “تجزیه وتحلیل کیفیت دوره های آموزشی ضمن خدمت مدیران و ارائه الگوی آموزشی مناسب”، نشریه علمی و خبری دانشگاه شاهد، شماره ۸ و ۷. بهار و تابستان.

۷-اسدی، علی(۱۳۷۴). “بررسی نقش دانش ومهارت های مدیریتی رؤسای دبیرستان های کشاورزی در موفقیت آموزشی این مراکز”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس ۰

۸-الوانی، سید مهدی(۱۳۷۶). مدیریت عمومی، چاپ دهم، تهران: نشر نی

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.