نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی تأثیر نقش تلویزیون و رسانه های آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه

پایان نامه بررسی تأثیر نقش تلویزیون و رسانه های آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۴ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان …………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ………………………………………………………………………………………۱

فصل اول : کلیات پژوهش

مقدمه ……………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله ……………………………………………………………………………………۴

اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………………………………۷

اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………۱۰

فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………….۱۰

متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………..۱۰

فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

مبانی نظری تحقیق ……………………………………………………………………………۱۳

جایگاه و اهمیت رسانه ها ………………………………………………………………………۱۳

کاربرد در امر ایجاد انگیزه ……………………………………………………………………۱۷

نقش رسانه های آموزشی در فرآیند یادگیری دانش آموزان …………………………………………..۱۷

پژوهش درباره مقایسه رسانه ها ………………………………………………………………….۱۷

رسانه آموزشی ………………………………………………………………………………..۲۲

پژوهش درباره مقایسه رسانه ها ………………………………………………………………….۲۵

فناوری ارائه مطلب به منزله نخستین متغیر در فرآیند یادگیری ………………………………………۲۶

چشم انداز روان شناختی ………………………………………………………………………..۲۷

چشم انداز اجتماعی –فرهنگی ………………………………………………………………….۲۷

پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………….۳۸

فصل سوم :روش تحقیق

روش تحقیق ………………………………………………………………………………….۴۲

جامعه آماری ………………………………………………………………………………….۴۲

حجم نمونه ……………………………………………………………………………………۴۲

روش نمونه گیری …………………………………………………………………………….۴۲

ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………….۴۳

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………….۴۳

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم : بررسی نتایج

نتیجه گیری…………………………………………………………………………………۶۱

پیشنهادات ………………………………………………………………………………….۶۲

محدودیت ها …………………………………………………………………………………۶۳

منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………۶۴

پیوست

پرسشنامه ……………………………………………………………………………………۶۷

چکیده

این پژوهش به منظور بررسی تاثیر نقش تلویزیون و رسانه های آموزش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ انجام شده است. بدین منظور، از میان کلیه دانش‌آموزان مدارس متوسطه دخترانه شهرستان گراش لار تعداد ۷۰ دانش آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای، محقق ساخته بود که با استفاده از روشهای توصیفی آماری مانند میانگین و درصد و نمودارها تجزیه و تحلیل شد.

واژگان کلیدی : تلویزیون، رسانه های آموزش، پیشرفت تحصیلی، رسانه، افت تحصیلی

مقدمه

در دنیای امروزه رسانه اهمیت بسزایی در زندگی افراد بشر دارد. اینترنت و  وسایل ارتباطی صوتی و تصویری ماهواره ای از قبیل  کانال های تلوزیونی آزاد به ویژه  برای نسل جوان کشورهای اسلامی  این امکان را فراهم  ساخته اند  که ارتباطات  خصوصی خود را گسترش دهند.

کافه های اینترنتی که در کشورهای  اسلامی  گسترش بی سابقه ای  یافته اند مراکز جدیدی برای افکار عمومی تبدیل شده اند و فضاهای تازه ای برای ارتباط اجتماعی میان  دختران و پسران ایجاد  می کند .امروزه رسانه هایی مثل تلوزیون ، ماهواره و اینترنت  توانسته ارتباط عمیقی  با زندگی فرد برقرار کند. با پیشرفت سریع تکنولوژی  ما احساس می کنیم  که این ارتباط  عمیق تر شده  است .با این  پیشرفت  و ایجاد امکانات و شرایط برای افراد سود جو ، در مواردی این ارتباط را  نوعی انحراف تلقی کرده است .

رسانه  جمعی  جزء وسایل ارتباطی هستند  که درآن ها در اکثر مواقع  ارتباط یک طرفه است  آن هم از سوی  کارگردان به مصرف کننده  شکل می گیرد و این کارگردان است  که قادر  است آن چه خود خواهان آن است  دراختیار  مصرف کننده  قرار دهد .که این  سودجویی بیشتر از طرف کشورهای غربی به چشم می خورد .که به نظر ما  یکی از دلایل این انحرافات از طریق این رسانه ها  عدم آگاهی است و بیشتر بر قشر جوان  که قشر انعطاف پذیری است  تاثیر خود را می  گذارد. (حقیقت کاشانی،۱۳۷۷)

رسانه جمعی می تواندتاثیری مثبت  هم داشته باشد  مثلا وجود سایت ها و وبلاگ های علمی در فضای  اینترنت در زمینه های علمی و پژوهشی و حتی آموزش می تواند  به موفقیت تحصیلی دانش آموزان و کلا تاثیری مثبت  بر جوانان بگذارد. جامعه شناس مراکشی می گوید: ارتباطات جدید و ماهواره ای سلطه سانسور را در هم شکسته است.

بیان مساله

در عصر حاضر که آن را عصر اطلاعات می‌دانند، بهره‌گیری از منابع گوناگون اطلاعاتی به عنوان منابع مختلف تغذیه بشر مورد توجه قرار گرفته است. جوامع اطلاعاتی برای آن که شهروندانی فرهیخته و باسواد داشته باشند، باید از طرق مختلف اطلاعات مناسب و لازم برای آنان را در اختیارشان قرار دهند. این امر سبب می‌شود افراد در ابعاد گوناگون رشد یابند و علاوه بر داشتن تخصصهای مورد نیاز جامعه، از بینش و دانشی که برای هر شهروند و برای گذران یک زندگی متفکرانه لازم است، برخوردار شوند.

مدارس به عنوان یکی از نهادهای رسمی که متولی آموزش و پرورش افراد جامعه هستند، تمام همّ و غم خود را بر آن مبذول داشته‌اند تا مهارتهای گوناگون زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزند و در قالب کتابهای درسی اطلاعات ارزشمندی را به آنان ارزانی می‌دارند. اما همان‌گونه که می‌دانیم، تنها کتابهای درسی نیستند که بر روی دانش، مهارت و نگرش دانش‌آموزان تأثیر می گذراند.

منابع اطلاعاتی دیگری از قبیل کتابهای غیر درسی ـ مانند کتابهای علمی، داستان و طنز و نظایر آن ـ همچنین مجله‌ها و روزنامه‌ها همواره اطلاعات متنوعی را در اختیار همگان قرار می‌دهند. این منابع به خودی خود اهمیت فراوانی دارند و در جوامع اطلاعاتی بهره‌گیری از آنان یک ضرورت به شمار می‌آید.

جایگاه و اهمیت رسانه ها

رسانه ها در شرایط کنونی یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری و یکی از با ارزشترین وسیله آگاهی رسانی همگانی هستند که پیوسته و با سرعت سر سام آوری به دلیل جایگاه و اهمیت کلیدی و طبق نیازمندی متقاضیان در حال گسترش و فراگیری اند و همین اهمیت رسانه ها را بس که در پرتو آگاهی دهی آنها موانع جغرافیایی و تا حدودی سیاسی و فرهنگی از میان برداشته شده و زمین با پهنا و وسعت زیاد همواری و ناهمواریهایش و میلیادها نفوس بوسیله رسانه ها با هم مرتبط شده اند و به بسیار سهولت میتوانند از مناطقی دور دست معلومات و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورند و به تعبیر همگانی جهان به دهکده کوچکی توسط و در شعاع وجود رسانه ها قرار گرفته است.

چگونگی خبر رسانی در گذشته : در قدیم پیک ها و قاصدها با پذیرش زحمت های فراوان توسط اسبهای دونده و شترهای تندرو با سپری کردن مشکلات و موانع ، پیامی را هر چند کوتاه ، ناقص آنهم بصورت نوشتاری و یا گفتاری که بخشی از اهداف و اندیشه های فرستنده را در خود گنجانده بود، میرساند و گاهی هم پیام رسان جان خود را در این راه از دست میداد و پیام مورد نظر هم به مقصد نمی رسید . آگاهی مردم در مورد دیگران ، عقیده ها ، مکان ها و زمانها بسیار اندک و در چگونگی صحت و سقم خبرها با علامت سوال مواجه میشدند.

پژوهش درباره مقایسه رسانه‌ها

بررسی‌های مربوط به مقایسه رسانه‌ها بهترین نمونه از پژوهش درباره چشم انداز فنی کاربرد فناوریهای آموزشی در کلاس درس را به دست می‌دهد. این بررسی‌ها الگوی شنون و ویور را به مثابه نقطه عطفی تلقّی کرد و کانون توجه خود را در آغاز به الگوی ارائه پیام در فضای کلاس درس معطوف داشت.

نخستین فرضی که بر جهت گیری پژوهش مذکور تأکید نهاد، این بود که اثر بخشی آموزشی هر رسانه در زمینه همه موضوعها و همه دانش آموزان مقداری ثابت است. از این رو، طرح کلی پژوهش شامل تعیین موضوع برای تأثیر گذاری مطلوب در شرایط مورد نظر که در آن محتوای آموزشی یکسان از طریق رسانه‌های مختلف ارائه می‌شد بود. متداول ترین مقایسه میان آموزش از طریق رسانه‌های جدید و از طریق روش سنتی کلاس درس ( سخنرانی و بحث ) بود.(حقیقی،۱۳۷۳)

بهترین رسانه در این بررسی رسانه‌ای بود که به کسب بالاترین نمره‌ها در پس آزمون مربوط به درک و فهم و یادآوری محتوا منجر شد. « کلاک » و « سلمون » ( ۱۹۸۵) از این دوره به نام دوره جست و جوی همه جانبه برای دستیابی به بهترین رسانه واحد یاد می‌کنند.

در بررسی‌های مربوط به مقایسه رسانه‌ها، معیارهای یادگیری به طور نمونه شامل سنجش پیش آزمون و پس آزمون کسب معلومات ، درک و حفظ مطلب بود و بنا بر شیوه گذشته این پژوهش بر مهارتهای تفکر سطح پایین تأکید می نهاد.

منابع مآخذ

  1. لاینل سی. بارو وبرس اچ. وستلی، هوش و اثر بخشی رادیو وتلویزیون، ۱۹۵۹
  2. کنت گایگر و رابرت سوکول، تلویزیون آموزشی در بستن، لندن، ۱۹۶۰
  3. کارل آی. هولند و ایروینگ ال. جانیس، ارتباطات و ترغیب، نیو‌هاون، ۱۹۵۳
  4. هایمن.اچ.اچ.سیستمهای ارزشی طبقات اجتماعی مختلف، ۱۹۵۳
  5. زیپمن. سی. ا، اجتماع و رادیو وتلویزیون، آکسفورد، ۱۹۵۰
  6. شرام. ویلبر، جک لاین و ادین بی پارکر،تلویزیون در زندگی کودکان ما، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، مرکز تحقیقات صدا و سیما، ۱۳۷۷
  7. جانسون. سیمون، محافظت از کودکان در اینترنت، ترجمه ابراهیم باقری، انتشارات جهاددانشگاهی مشهد، ۱۳۸۵
  8. اکبرزاده، علی و شکوهی، یکتا(۱۳۸۱) تلویزیون و ادراک کودکان. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره ۳، ص ۵۶-۳۳
  9. حقیقی، ابراهیم و همکاران(۱۳۷۳) کودک، نوجوان و تلویزیون. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
  10. دور، امه (۱۳۷۴) تلویزیون و کودکان: رسانه‌ای خاص برای مخاطبانی خاص. (ترجمه علی رستمی). تهران: سروش
  11. رستمی، علی(۱۳۶۴) رابطه تماشای تلویزیون و میزان موفقیت دانش‌آموزان دوره متوسطه. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.