نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان تأثیر هوشمندسازی مدارس درس ریاضیات پایه چهارم ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۳ | قابل ویرایش

مقدمه

از آنجا که در تدوین سند برنامه­ی درسی ملی، بر ضرورت انطباق برنامه­های درسی با نیازها و احتیاجات اقتصادی، اجتماعی و نیز غلبه آموزش­های نظری بر احتیاجات زندگی، واقعیت­ها و نیازهای موجود تأکید شده است، لذا تلاش در راستای بررسی عواملی که در خصوص برنامه­های مربوط به هوشمند سازی مدارس میباشند، از سوی برنامه­ریزان و کارشناسان و محققان یک ضرورت محسوب می شود.

تحقیقات کنونی نشان می دهد که استفاده از کامپیوتر می­تواند به درک دانش­آموز از خود و جامعه پذیری وی کمک نماید، به این منظور حرکت مدارس به سمت هوشمند شدن و بهره­گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام یاددهی و یادگیری و متعاقباً طرح و تدوین برنامه های درسی پاسخگو برای دانش آموزان در چنین مدارسی، انگیزه یادگیری را در آنها افزایش می دهد.

بیان مسأله

روش سنتی که امروزه درمدارس ما استفاده میشود راه مناسبی برای همخوانی با این جریان نمی باشد. در مدارس فعلی، دانش آموزان به کلاس درس می روند بدون اینکه از توانائیها واستعدادهای فردی آنها درک درستی داشته باشیم. اگر ارزشیابی تشخیصی نیز انجام شود برای آن است که دانش آموزان را در کلاسهای مختلف بر حسب استعداد گروهبندی کنند تا در صد قبولی بیشتری داشته باشند.

نقاط قوت وضعف فردی دانش آموزان بطور کلی نادیده گرفته می شود وسبک های مختلف آموزشی متناسب با نیاز آنها فراهم نمی شود. بنابراین لازم است شیوه تدریس و آموزش به گونه­ای انجام شود و تغییر کند که به جای انتقال دانش و مطالب علمی  به دانش­آموزان آن ­ها را در جریان یادگیری نسبت به شیوه­های قبل فعال­تر شود.

از آن­جا که کمبود­ها وچالشهای زیادی در ارتباط با امر هوشمند سازی مدارس وجود دارد، لذا بررسی و پژوهش در مورد این مشکلات  به عنوان یک امر مهم مورد توجه قرار گرفت. امید است نتایج این تحقیق بتواند در بهبود اجرای طرح هوشمند­سازی مدارس واقع­شود.

پیشینه تحقیق

علیرغم تکامل روزافزون مدارس هوشمند و حرکت شتابان کشورهای در حال توسعه به سوی آن ،تحقیقات پیمایشی اندکی در حوزه ی چالش های توسعه این مدارس صورت گرفته است.برای مثال( یعقوب، موحد نور و آزمان،۲۰۰۵) فعالیت های یاد دهی و یادگیری در مدارس هوشمند مالزی را مورد مطالعه قرارداده، میزان آمادگی معلمان و دانش آموزان برای یاددهی و یادگیری زبان انگلیسی در محیط مدرسه هوشمند بررسی کرده. آنها داده های خود را از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری نمودند.

نتایج تحقیق یعقوب و همکارانش نشان می دهد که معلمان آمادگی لازم را داشته و نسبت به نقش جدید خود در محیط آموزشی پویا نظر مساعدی دارند.با این وجود نتایج تحقیق در مورد دانش آموزان نشان می دهد اکثر آنها آمادگی لازم را ندارند(همان منبع). در تحقیقی دیگر، فعالیت­های مدیریتی در مدارس هوشمند مالزی را مورد بررسی قرار دادند. مطالعه ی آن­ها نشان می دهد وظایف مدیریتی مربوط به ارزشیابی دانش­آموزان ،برنامه زمان بندی، گزارشات مدیریتی و حسابداری، بیشترین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این مدارس را به خود اختصاص داده بود.

معرفی مدرسه هوشمند

مدرسه هوشمند واقعی مدرسه ای است که آموزش در آن هوشمند شده باشد و نیاز کنونی جامعه آموزشی ماتغییر و حرکت به سوی هوشمندسازی آموزش و آموزش بر اساس نیازها و استعدادها است.

مدرسه هوشمند (smart school) در واقع مرحله برتری در کاربری فناوری اطلاعات در نظام آموزش کشور است.  مدرسه هوشمند، مدرسه­ای است که مدیریت و کنترل آن مبتنی بر فناوری شبکه و رایانه است ومحتوای بیشتر درسهای آن الکترونیکی است و نظام ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند( الکترونیکی) است.

مدرسه هوشمند متعهد است که فرصتهای آموزشی برابری را برای همه دانش آموزان با انواع استعدادها ونیازها فراهم کند. این تعهد به همه افراد دست اندرکار تعلیم وتربیت مربوط می شوداین افراد عبارتند از: معلمان، مدیران مدارس، کارکنان پشتیبانی، اولیاء وجامعه. همه این افراد باید بتوانند وآماده کمک به دانش آموزان در مدارس هوشمند باشند.

اهداف مدرسه هوشمند

ابزار ویژه مدرسه هوشمند که توانمندی دانش‌آموز نیز تلقی می‌شود، تسلط بر زبان انگلیسی به معنی درک مطلب و استفاده از کامپیوتر به معنی امکان استفاده از نرم‌افزارها و توانمندی ورود عالمانه و هدفمند به فضای اینترنت است. در واقع دانش‌آموز به این ابزارها مجهز می‌شود تا در آینده با مواجهه دفعی روبه‌رو نگردد.

در مدرسه هوشمند، ضمن افزایش سرعت حل تمرین به تبع افزایش کمی حل تمرین، با اجرای سیستم هشدار و راهنمایی به دانش‌آموز حین انجام تمرین، کیفیت نیز افزایش می‌یابد. همچنین مجموعه اطلاعات ثبت شده در این بخش نظیر میزان دقت دانش‌آموز در حل تمرین، سرعت و میزان صرف وقت می‌تواند نظام آموزشی را در هدایت تحصیلی و ارزیابی وی یاری رساند.

گام بعدی، برگزاری آزمون است. نظام آموزش سنتی در این بخش هم دچار ضعف‌های کیفی و کمی است که هر دو ضعف با تمهیدات نظام مدرسه هوشمند به راحتی مرتفع می‌شود. آزمون در مدرسه هوشمند یک اتفاق نادر و پر‌استرس و اتفاقی در گزینش معلومات و توانمندی‌های دانش‌آموز نخواهد بود. در واقع در مدرسه هوشمند، هر آنچه فراگرفته می‌شود، بارها در حداقل زمان و با بهترین راندمان می‌تواند مورد سؤال واقع شود  وهمه ­نتایج­ آن­برای­ ارزیابی­ میزان­ موفقیت­ فرآیند آموزش­ ثبت­ شود.

همچنین نظیر بخش اول یعنی ارائه مطالب، در بخش‌های تمرین و آزمون نیز، مجموعه دانش‌آموزان به‌طور فردی با فرآیند آموزش روبه‌رو می‌شوند و هر کس مطابق استعداد و توان و انرژی خود پیشرفت می‌کند وهرگز دانش‌آموزان پیشرو، برای دیگری متوقف نمی‌شوند. همان‌گونه که دانش‌آموزان عقب‌تر مانده، به دلیل جاماندن، مجبوربه­عبورسطحی­ازمطالبی که هنوز به درستی فرا‌نگرفته‌اند، نخواهند شد. یک دانش‌آموز دوست دارد ازیادگیری یک درس به صورت سطحی و درحد ضروری عبور کند و دریک زمینه که مورد علاقه اوست، بسیار بیش از آنچه انتظار نظام آموزشی است، تعمق کند.

منابع تحقیق

  1. جعفری حاجتی، ام کلثوم. (۱۳۸۵)، ارزیابی طرح مدرسه هوشمند در دبیرستان­های تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران .
  2. زمانی عشرت؛قصاب­پور بیتا وجبل­عاملی جلال(۱۳۸۸)،بررسی نقاط ضعف،قوت،فرصت­ها وتهدیدهای فراوری مدارس هوشمند.
  3. سازمان آموزش وپرورش شهر تهران، (۱۳۸۴)، پیش­نویس سند راهبردی مدارس هوشمند. وب سایت آموزش وپرورش شهر تهران، (۱۳۸۶).
  4. سرمد، زهره­؛ بازرگان،عباس­ و حجازی،الهه.(۱۳۸۲)روش­های تحقیق در علوم رفتاری، تهران انتشارات آگاه، چ ۷.
  5. شهامت ده­سرخ، فاطمه.(۱۳۸۵). بررسی خود تنظیمی و سبک­های شناختی با عملکرد دانش­آموزان در مدارس هوشمند و مقایسه آن با محیط سنتی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
  6. عطاران،محمد.(۱۳۸۳).طراحی و اجرای چند رسانه­ای در کلاس درس،مقاله استخراج شده از پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
  7. محمودی،جعفر؛نالچیگر،سروشابراهیمی، سید بابک و صادقی­مقدم، محمد­رضا(۱۳۸۷)بررسی چالشهای توسعه مدارس هوشمند در کشور، نوآوریهای آموزشی، شماره۲۷، پاییز۱۳۸۷.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.