نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۵۰ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                     صفحه

چکیده……………………………….

فصل اول

مقدمه……………………………….

بیان مسئله…………………………..

هدف از اجرای طرح……………………..

فرضیه……………………………….

تعریف متغیرها………………………..

فصل دوم

مقدمه ………………………………

تاریخچه……………………………..

تعریف تغذیه………………………….

تحولات غذا در طول تاریخ………………..

وعده های غذایی……………………….

انواع غذاهای تولید شده………………..

تعریف صبحانه…………………………

تجارت غذا……………………………

تغذیه و سلامتی………………………..

تحولات اخیر غذا……………………….

رابطه غذا و سلامتی…………………….

ارتباط تغذیه با هوش کودکان…………….

تاثیر تغذیه بر نوجوانی………………..

کم خونی و فقر آهن و اثر آن بر قدرت یادگیری

میزان کالری مورد نیاز بدن……………..

نقش صبحانه در سلامتی…………………..

اختلالات غذا خوردن……………………..

رفتارهای غذایی……………………….

نقش تغذیه در استرس……………………

سوءهاضمه و نفخ……………………….

مشکلات نغذیه………………………….

ویژگیهای جدید مواد خوراکی……………..

تعریف یادگیری………………………..

یادگیری کلامی…………………………

یادگیری حرکتی………………………..

یادگیری مشاهده ای…………………….

یادگیری اجتنابی………………………

یادگیری تصادفی……………………….

یادگیری نهفته………………………..

تعریف نظریه یادگیری…………………..

تاریخچه یادگیری………………………

سیر تحولی و رشد یادگیری……………….

نظریات رفتاری………………………..

نظریات شناختی………………………..

نقش و تاثیر یادگیری در زندگی…………..

ارتباط یادگیری با سایر علوم……………

کاربرد های یادگیری……………………

انواع تکنیک های یادگیری……………….

چرخه یادگیری…………………………

سبک های یادگیری………………………

دیدگاه های مختلف نسبت به یادگیری……….

رویکرد های آموزشی…………………….

اصول یادگیری موءثر……………………

یادگیری تقویتی……………………….

نقش تغذیه بر یادگیری………………….

تاثیر صبحانه بر یادگیری……………….

چگونگی تاثیر غذاهای حاوی پروتیین بر یادگیری

چگونگی تاثیر وضعیت بهداشت و تغذیه ی دانش آموزبر توانایی……………………………………..

تاثیر تغذیه بر یادگیری و حافظه طولانی تر…

تاثیر مایعات بر یادگیری……………….

تاثیر مشکلات تغذیه بر یادگیری دانش آموزان..

مشکلات تغذیه ای،کم خونی و فقر آهن و تاثیر آن بر قدرت فراگیری……………………………….

کمبود ید و یادگیری دانش آموزان…………

نقش تغذیه مناسب در یادگیری…………….

عوامل تقویت حافظه…………………….

تاثیر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان……..

الگوهای فرهنگی غذا……………………

تاثیر ورزش و تغذیه بر افزایش هوش ………

وظایف برخی سازمانهای جهانی در مورد تغذیه..

تغذیه و سلامت کودکان…………………..

تغذیه و رشد شناختی……………………

یادگیری و تغذیه در کودکان……………..

یادگیری مبتنی بر مغز………………….

فصل سوم

جامعه مورد تحقیق……………………..

روش نمونه گیری……………………….

معرفی ابزار تحقیق…………………….

نحوه طرح و اجرای آزمون………………..

مدل آماری……………………………

فصل چهارم

محاسبه داده های آماری…………………

بیان فرض تحقیق……………………….

تفسیر نتیجه تحقیق…………………….

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری……………………..

محدودیت ها و پیشنهادات………………..

خلاصه تحقیق…………………………..

چکیده

یکی از مواردی که همواره توجه روانشناسان، وحققان و دانشمندان را به خود جلب می کند تاثیر تغذیه صحیح و درست بر انواع کارکردهای روانی می باشد.در تحقیق حاضر سوال زیر مورد بررسی قرار گرفت:

آیا تغذیه بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی تاثیر دارد یا خیر؟

با توجه به شواهد و قراینی که در بیان کلی مسئله مطرح گردید، فرض زیر را مطرح کردیم

تغذیه بر یادگیری دانش آموزان تاثیر مستقیم دارد.

پژوهش حاضر برای بررسی میزان تاثیر تغذیه بر یادگیری، از بین دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی مدرسه رازی شهرستان رباط کریم ، تعدادی را به طور تصادفی انتخاب نمودیم و روی آنها پژوهشی را انجام دادیم . در این تحقیق از معدل پایان ترم دانش آموزان انتخاب شده برای بررسی هدف این تحقیق استفاده شده است.

تجزیه و تحلیل یافته ها نشان می دهد که تفاوت معنا داری بین سطح یادگیری دانش آموزانی که از تغذیه مناسب استفاده کرده اندو دانش آموزانی که از تغذیه مناسب بی بهره بوده اند وجود دارد.همچنین سطح یادگیری در دانش آموزانی که تغذیه شده اند بالاتر ازسطح یادگیری دانش آموزانی است که از تغذیه مناسب استفاده نمی کردند.

مقدمه

“سوء تغذیه و تأثیر آن بر یادگیری در دانش آموزان”

دانش آموزانی که ما در مدرسه با آنان روبه رو می شویم از دوران نوزادی و کودکی گذر کرده اند و از نظر وضعیت تغذیه ای یکی از مهم ترین دوران زندگی خود را پشت سرگذاشته اند .

دوران جنینی و سال اول تولد یکی از مهم ترین دوران رشد کودک است و رسیدن مواد تغذیه ای اعم از پروتئین ، انرژی و ریز مغذی ها نقشی بسیار مهم و اساسی در رشد و تکامل او تا قبل از مدرسه دارند . عوارض بعضی از این کمبودها چنانچه طفل در این دوران با آن روبه رو شده باشد در سنین مدرسه غیر قابل جبران است.

عمده ترین مشکلات تغذیه ای کشور، سوء تغذیه ناشی از کمی دریافت پروتئین و انرژی، (PEM) کمبود ید، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن می باشد . کمبود ویتامینA و سایر کمبودها شامل کمبود ویتامینهای گروهB مثل ویتامینB2 و کمبود ویتامینD نیز در کودکان گزارش شده است . بعضی از این کمبودها به دلیل فقر مواد مغذی در غذاهای منطقه، همه گروههای سنی را درگیر می کند، ولی کودکان به دلیل افزایش نیاز در دوران رشد بیشتردر معرض خطر قرار می گیرند .

افزایش نیاز در این دوران قابل توجه است، به ویژه کودکان که در جهش های رشد نیاز بیشتری به مواد مغذی و ریز مغذی ها مانند ید و آهن دارند . تفاوت نیاز در دختران و پسران، به ویژه در دوران بلوغ، به دلیل تفاوت سن بلوغ است و بعد از آن ، نیاز به ید وآهن در دختران بیشتر است . ولی بعد ازبلوغ تعادل هورمون ها در پسران به گونه ای است که رشد غده تیروئید در اثر کمبود ید در آنان متوقف می شود.

تاریخچه تغذیه

تا اوایل سده ۱۹ مفهوم غذاخوردن فقط پرکردن شکم بود و احساس گرسنگی بشر را وادار می‌کرد تا آنچه را در دسترس خود می‌دید بدون توجه به کمیت و کیفیت آن مصرف کند. شهرنشینی و تشکیل اجتماعات باعث ایجاد تغییرات زیادی در طرز تغذیه بشر شده‌است. اولین اجتماعات و شهرها در میانرودان، آسیای غربی، مصر و یونان بوجود آمدند.

شهرنشینهای اولیه کشاورزی و دامپروری را به خوبی می‌دانستند و برای تغذیه خود از محصولات متنوع استفاده می‌کردند. ایران نخستین کشور جهان است که انسان اولیه در آن به کشاورزی و پرورش دام پرداخته‌است. (دو تن از متخصصین به نامهای آرتور کیت و دکتر ارنست هرتسفیلد در کتابی به نام صنایع ایران ثابت کرده‌اند که کشاورزی و تمدن از فلات ایران شروع شده‌است). در حفاریهایی که در بعضی از نقاط ایران نظیر شوشتر، دامغان، تخت جمشید و تپه سیلک کاشان به عمل آمده نشان می‌دهد که تاریخ کشاورزی در ایران متجاوز از ۶۰۰۰ هزار سال است.

صبحانه در کشورها

در انگلستان، گوجه فرنگی، قارچ، ماهی و پودینگ هم به لیست غذاهای صبحانه اضافه می شود. صبحانه مردم چین معمولاً برنج پخته دارد. نوشیدنی هایی که اغلب برای صبحانه استفاده می شود، آب میوه، شیر، چای و قهوه هستند. در ایران، صبحانه ی سنتی معمولاً شامل نان و پنیر و چای شیرین می باشد.

انگلیسی ها نسبت به مردم دیگر کشورهای اروپایی صبحانه کامل تری دارند و معمولاً بیشتر از آنچه که صرفاً جلوی گرسنگی شان را تا وقت ناهار بگیرد، میل می کنند (بیشتر به این دلیل که وعده ناهار را ندارند). به همین دلیل به صبحانه انگلیسی ها لقب صبحانه قاره ای داده اند.

یکی از نوشیدنی های معروف صبحانه، شیر کاکائوی داغ می باشد که یا با اضافه نمودن پودر کاکائو و شکر به شیر داغ تهیه شده و یا با مخلوط کردن تکه شکلات های خرد شده با شیر، تهیه می گردد. شیر کاکائو معمولاً از خود شیر غلیظ تر است.

در کشور کره، وعده صبحانه با وعده های دیگر هیچ تفاوتی در مواد استفاده شده ندارد. کره «ماده غذایی» ای ها برای صبحانه از مخلوط انواع سبزیجات و برنج استفاده می کنند و این همان موادی است که برای ناهار و شام آنها هم به کار می رود.

منابع فارسی

  1. امین پور،آزاده -صدیق،گیتی – اصول نوین تغذیه،تهران-نشر انتشار-۱۳۶۷
  2. سیف، علی اکبر، اندازه گیری،سنجش وارزشیابی آموزشی، تهران نشر دوران-۱۳۸۲
  3. شریفی،حسن پاشا-نجفی زند،جعفر، روشهای آماری در علوم رفتاری،انتشارات سخن،۱۳۸۲
  4. فرجی، نصرالله-آمار توصیفی و استنباطی-ناشر،پوران پژوهش- تهران- ۱۳۸۵
  5. هرگنهان،بی آر-السون،متیواچ-مقدمه ای بر نظریه های یادگیری-ترجمه علی اکبر سیف –ویرایش هفتم-نشر دوران- تهران-۱۳۸۶.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.