نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق آموزش بزرگسالان و نوسوادان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه
مقدمه  
هدف از آموزش بزرگسالان ۳-۱
ویژگیهای آموزشی بزرگسالان ۶-۳
ماهیت آموزشی بزرگسالان ۸-۶
ویژگیهای مواد سواد آموزی برای بزرگسالان ۱۰-۸
آموزش بزرگسالان و تفاوتهای آن با خردسالان ۱۲-۱۰
برخی مسائل مربوط به روش تدریس بزرگسالان ۲۳-۱۲
همکاری بین المللی در زمینه آموزش بزرگسالان ۲۳-۱۲
نحوه همکاری آموزشی بزرگسالان ۲۷-۲۳
نقش  و رسالت دولت ومسئولین در پیشبرد اهداف سواد آموزی بزرگسالان ۳۱-۲۷
روشهای حل مسئله بی سوادی در جامعه ۳۵-۳۱
آموزش بزرگسالان در جوامع انقلابی ۳۸-۳۵
پیوست مطالب  
منابع و مؤاخذ  

مقدمه

مساله بیسوادی و کم سوادی یکی از مهمترین مسائلی است  که در حال حاضر دامنگیر جوامع بشری است. این مساله که ریشه در تاریخ، فرهنگ، سیاست و اقتصاد هر جامعه دارد، بر زمینه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی موجود اثر می گذارد. و سبب عقب ماندگی اجتماع و عقیم ماندن خلاقیت و تواناییهای انسانها می شود.

بررسی اخیر سازمان ملل و بسیاری از سازمانهایی که در ارتباط با سواد آموزی یا آموزش بزرگسالان در کشورهای مختلف فعالیت می کنند نشان می دهد که این مسئله مشکلی همگانی است و محدود به کشورهای جهان سوم نیز نمی شود و مسئله بی سوادی به دلیل افزایش تعداد بی سوادان روز به روز اهمیت بیشتری می یابد.

با وجود اینکه طی سالهای متمادی، برنامه های مبارزه با بی سوادی بصور مختلف در اغلب کشورهای جهان سوم رونق داشته ولی آمار سازمان یونسکو نشان می دهد که در حال حاصر با اینکه در آغاز قرن بیست و یکم هستیم، به دلیل رشد جمعیت بر تعداد بی سوادان جهان افزاوده شده است، گرچه درصد بی سوادان به تدریج کاهش یافته است. اما بر اساس برآورده یونسکو در سراسر جهان حدود یک میلیارد بی سواد زندگی می کنند.

انعطاف در زمان

در گذشته یکی از موانعی که معمولاً بر سر راه یادگیری و پیشرفت بزرگسالان قرار داشت .غیر قابل انعطاف بودن زمان و برنامه دروس بود . ولی اکنون در اغلب کشورها به این نکته توجه کرده که سرعت و زمان یادگیری باید در حد توانایی و امکانات بزرگسالان باشد . قابل انعطاف بودن زمان یادگیری ، یکی از اصول اساسی برنامه آموزشی بزرگسالان است.

زیرا شرکت کنندگان در کلاسها باید بتوانند به رغم مسئولیتها و مشاغل مختلفی که دارند. به سهولت و آزادانه از فرصتی که فراهم آمده است استفاده کنند.

انعطاف در زمان به این معنی است که نه تنها باید زمان کلاسها و برنامه ها برای بزرگسالان مناسب باشد ، بلکه ، علاوه بر آن باید امکانات لازم برای مطالعه مستقل فراهم شود.

انعطاف در مکان

یکی از ابعاد انعطاف پذیر بودن مکان این است که افراد جامعه بتوانند بدون در نظر گرفتن محل زندگی خود به مطالعه و پیشبرد  دانش و معلومات خود بپردازند.

مثلاً بزرگسالان باید در دوره افتاده ترین روستا ها نیز ، مانند افرادی که در شهر یا حومه شهر زندگی می کنند . از برنامه های آموزشی استفاده کنند. بعد دیگر انعطاف پذیری مکان این است که مسئله اختصاص بودن مکان آموزشی اصولاَ مطرح نباشد . و کار آیی، دانش و مهارتی که فرد در یک مکان آموخته است ، در مکانهای دیگر نیز قابل قبول باشد.

به عبارت دیگر ، آموزش بزرگسالان نباید تنها به آموزش کلاسیک و رسمی محدود شود ، برای مثال باید اطلاعات و معلومات بزرگسالان در موارد مختلف و درباره موضوعهای متفاوت ، که در اثر تماسها و برخورد های گوناگون اجتماعی به دست آمده است.

ماهیت آموزش بزرگسالان

برای اغلب مردم آموزش بزرگسالان بمعنی درس خواندن و یا به مدرسه شبانه رفتن است. بسیاری از ما سر گرم افزایش معلومات و اصلاح مهارتهای خود از طریق شرکت کردن در کلاسهای کارخانه ها ، مساجد ، بیمارستانها یا روستاها هستیم. فعالیت آموزشی که ما پی گیری مینمائیم  ممکن است چیزی بین آموزش ابتدایی یا اساسی و آموزش عالی پیچیده  باشد.

تمام این را می توان بطور دقیق تر بعنوان برنامه های آموزشی یا دروس بزرگسالان توصیف نمود . عده بیشماری از مردم در (( کلاسهای مذهبی)) شرکت مینمایند و این آموزش نیز بخشی از حوزه یادگیری گسترده ایست که آموزش بزرگسالان نامیده می شود.

دانشگاهها و دانشکده ها دروس بخصوص و بدون واحد و برنامه سخنرانی را علاوه بر وظائف اصلی خود عرضه می نمایند و منظور از این دروس و سخنرانیها همان برنامه آموزش بزرگسالان است بطور کلی ، اگر آموزش بزرگسالان را هر نوعی از یادگیری که باعث تغییر نحوه تفکر ما نسبت به چیزی شود ، رفتار ما را تغییر دهد و چیزی به اطلاعات و معلومات ما بیفزاید در نظر بگیریم در اینصورت برنامه های مذکور در فوق فقط بخشی از حوزه گسترده آموزش بزرگسالان را تشکیل می دهد.

ویژگیهای مواد سواد آموزی برای بزرگسالان

برای اینکه مواد سواد آموزی برای نو سوادان و بزرگسالان به شکلی جداب و موثر تهیه شود باید دارای ویژگی های زیر باشد:

مواد برای نوسوادان باید در زمینه بهکرد کیفیت زندگیشان مفید باشد . اگر نوسوادان منافع خواندن و نوشتن را نشناسند ، نه می خوانند و نه می نویسند.

از ین رو ، بیشتر کشورهای در حال توسعه موادی تهیه کرده اند که نه فقط به آنها کمک کرده و فرصتی برای تمرین و مهارتهای سواد را فراهم می سازد ، بلکه دانش و مهارتهایی را که برای بهبود کیفیت زندگیشان مفید اسنت تنظیم خانواده تغذیه و غیره و برای بهبود تولید شان دانش و مهارتهایی در زمینه کشاورزی نگهداری و مراقبت از حیوانات ، صنایع و تجارت ، فرش و غیره.

این مواد باید بر مسائل فوری و حقیقی  نوسواران و بزرگسالان و محیطی که در آن زندگی می کنند ، متمرکز باشد.

منابع

  1. باغچه بان، ثمنیه، روش تدریس کتاب اول دبستان . ] تهران [ ، وزارت فرهنگ ، ۱۳۴۰.
  2. صباغیان، زهرا. درسهای سواد آموزی، دفتر بین المللی آموزش سازمان یونسکو .تهران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش ، ۱۳۷۲.
  3. یونسکو – راهنمای علمی سواد آموزی تابعی . ترجمه احمد قاسمی ، تهران ، کمیته ملی پیکار جهانی با بی سوادی ، ۱۳۵۳.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.