نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه تحلیل محتوای کتاب فارسی ششم نظام جدید با اول راهنمایی نظام قدیم از نظر ساختار محتوا

پایان نامه تحلیل محتوای کتاب فارسی ششم نظام جدید با اول راهنمایی نظام قدیم از نظر ساختار محتوا

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                              صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق…………………………… ۱

مقدمه……………………………………….. ۲

بیان مسأله…………………………………… ۳

اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………… ۶

اهداف تحقیق………………………………….. ۷

فصل دوم:مبانی نظری تحقیق………………………. ۸

پیشینه تحقیق…………………………………. ۹

آشنایی با ساختار و محتوای فارسی ششم……………. ۱۰

نقد و بررسی کتاب فارسی اول راهنمایی نظام قدیم…… ۱۴

جمع بندی اجمالی از اشکالات و موارد مرتبط با کتاب فارسی ششم نظام جدید ………………………………………. ۱۶

پیشنهاداتی جهت محتواهای ارزشمند در کتاب فارسی ششم ابتدایی    ۱۹

فصل سوم:روش تحقیق……………………………. ۲۰

روش تحقیق…………………………………… ۲۱

روش جمع آوری اطلاعات………………………….. ۲۲

فصل چهارم:نتیجه گیری،منابع تحقیق………………. ۲۳

نتیجه گیری………………………………….. ۲۴

محدودیت های انجام این تحقیق…………………… ۲۹

منابع تحقیق  ۳۰

مقدمه

باید توجه داشته باشیم در دوران ابتدایی مهمتر از دانشگاه می باشد چرا که رشد عقلی در این دوران شکل می گیرد تا بتواند در دانشگاه پیشرفت کند . در جوامع مختلف باید توجه شود کهدوره ابتدایی جایگاه خاصی دارد و با طی این دوره رسیدن به مراحل بعدی بهتر خواهد بود.

دراین دوران است که شخصیت کودک شکل می گیرد و این شکل گیری و رمز موفقیت آن در دست کسی است که با کودک این راه را می پیماید و او کسی نیست جز معلم.

مقطع ابتدایی زیربنای مقاطع دیگر تحصیلی است . هر چه دانش آموزان در این مقطع ابتدایی بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند. در مقطع ابتدایی دروس ریاضی و فارسی (قرائت فارسی و املای فارسی) کلیدی هستند و بیش ترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین این دو درس، فارسی از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ به طوری که بدون یادگیری درس فارسی، یادگیری درس های دیگر تقریباً غیر ممکن است.

بیان مسأله

در کشور ما دوره ابتدایی ، دوره ای همگانی – مجانی و مرحله ی اول آموزش تعلیمات عمومی است.

در گذشته ها آموزش ابتدایی پیش از تاسیس مدرسه در مکتب خانه بود و در سال ۱۲۹۰ ( هـ ش ) اولین دوره تحصیلی که مدت آن ۶ سال بود تصویب شد.

در سال ۱۳۴۵ با تغییر ساختار آموزش ابتدایی از ۶ سال به ۵ سال تقلیل پیدا کرده و به عنوان مرحله اول آموزش تعلیمات عمومی معرفی گردید .

هم اکنون ۶ سال تمام وارد این مرحله می شوند و ثبت نام می کنند و مدت ۵ سال را می گذرانند .

مقطع ابتدایی به جهت رشد و تربیت شخصیت کودک بسیار مهم است که به آن دوره اطاعت – خلاقیت و تادیب برای بروز استعدادهای عمومی نیز نی گویند .

از جمله اهداف این دوره مهم می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

۱- پرورش قوای جسمانی کودک

۲- پرورش استعدادهای کودک و کمک به رشد خلاقیت او

۳- پرورش فضائل دینی و اخلاقی

۴- ایجاد مهارت های اساسی خواندن و نوشتن

۵- آموزش نکات بهداشتی در خانه و مدرسه

۶- آماده کردن کودک برای تحصیلات بالاتر

آشنایی با ساختار و محتوای فارسی ششم

با توجه به اهداف تعیین شده در راستای راهبردهای آموزشی-زبان‌آموزی، فارسی ششم نیز در دو بخش:

الف -«خوانداری» شامل مهارت‌های شفاهی، ادراکی یا دریافتی زبان.

ب- مهارت های «نوشتاری» یا تولیدی شامل مهارت‌های کتبی زبان، در قالب دو کتاب  شکل گرفته است. اگر چه ۴ مهارت زبان‌آموزی از دید کنش دانش‌آموز به دو مهارت ۱) «فعال یا تولیدی» سخن گفتن و نوشتن و ۲) مهارت «انفعالی یا ادراکی» شنیدن و خواندن نیز تقسیم می‌شوند اما موضوع قابل تامل در هم تنیدگی و پیوستگی آن هاست که مهارت های فرازبانی (تفکر ، نقد و تحلیل) را نیز پرورش می‌دهند.

کتاب فارسی ششم شامل ۷ فصل و ۱۷ درس می‌باشد که دو درس آن بصورت آزاد در نظر گرفته شده است تا معلمان و دانش‌آموزان بنا به وضعیت بومی و فرهنگی محل سکونت، به طراحی آن همت بگمارند.

نقد و بررسی کتاب فارسی اول راهنمایی نظام قدیم

گروه زبان و ادبیات فارسی با پیشینه ای که از تألیف کتب فارسی سایر پایه ها داشته، توانسته با طی کردن مسیری منطقی و بر پایه ی  مباحث مربوط به مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، و در چهارچوب برنامه درسی و ……  با هدف جهش به سوی تحول بنیادین و  تغییر نگرش ها، توانسته کتاب فارسی را در قالبی منطقی و جذاب ارائه کند.

کتاب فارسی اول راهنمایی نظام قدیم با داشتن نظم و ترتیبی منطقی،  به طور جامعی سرشار از مطالب جذاب و مفید برای دانش آموزان است که جا دارد از مؤلفان آن تشکر کرد. این کتاب با در نظر گرفتن رویکرد های جدید یاددهی یادگیری در پی تقویت قوه ی استدلال و تفکر در میان فراگیران است که شاید بتوان گفت مطالب کتاب به سویی پیش رفته که بیشتر به تقویت هوش های کلامی، موسیقایی از سویی می پردازد و از سوی دیگر هدف پرورش تفکر انتقادی در آن مشهود است.

از آن جایی که اجرای هر طرح و برنامه ای نیاز به امکانات و اطلاعات ویژه ای دارد جهت شناسایی و مرتفع کردن درحد توان این چالش ها هموار کردن راه به سوی اهداف طرح، کتاب فارسی اول راهنمایی نظام قدیم مورد بررسی قرار گرفت.

منابع تحقیق

۱- روش تدریس خواندن و نوشتن دوره ابتدایی . دکتر بهمن زندی. انتشارات سمت .

۲- راهنمای تدریس فارسی دوره ی ابتدایی . دکتر حسین قاسم پور مقدم ، دکتر حسن ذولفقاری ، دکتر محمد رضا سنگری . انشارات دفتر برنامه ریزی کتب درسی وزارت آم.زش و پرورش ایران

۳- تکنولوژی آموزشی و کاربرد آن در آموزش زبان . دکتر شهناز ذوفن . انتشارات سمت

۴- آیین نگارش و ویرایش – دکتر علی محمد پشت  دارو دکتر حسن انوری – انتشارات پیام نور

۵- حضور در دوره ی مدرسی و سمینارهای مختلف از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰

۶- روانشناسی تربیتی جان گلاور و راجر بروینگ انتشارات مرکز نشر دانشگاهی

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.