نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق اهمیت تدریس خوب در مقطع ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                               صفحه

چکیده                                                                                                        الف

مقدمه                                                                                                        پ

معلم های زیرک و باهوشی باشیم                                                                                      ۱

هنر تدریس کردن                                                                                           ۳

اصول کلی آموزش                                                                                        ۵

ویژگی های رویکرد ( ارزش یابی در خدمت یادگیری)                                            ۶

اهمییت آموزش ابتدایی                                                                                   ۹

تفاوتهای آموزش های رسمی با آموزش های غیر رسمی                                       ۱۰

ویژگی های بارز دوره ابتدایی                                                                         ۱۱

ویژگی های روش تدریس در دوره ابتدایی                                                           ۱۲

خلاقیت                                                                                                        ۱۶

معلم خلاق و نقش او در پرورش خلاقیت دانش آموزان                                        ۱۷

خلاقیت در کلاس                                                                                       ۱۸

نظریه کارشناس                                                                                              ۲۰

فهرست منابع                                                           ۲۲

چکیده

در بحث تدریس، عملکرد معلم به اندازه گفتار او اهمییت دارد. بیش از هر چیز، دانش آموزان شاهد و نظاره گر رفتار معلم هستند یکی از روشهایی که نشان می دهد معلمان به دانش آموزان اهمیت می دهند و به آنها علاقه مند هستند، گوش دادن به آنهاست.

تدریس هنری است که هر کسی ممکن است نتواند از چنین هنری بهره ای کافی داشته باشد.

اصول کلی آموزش از جمله : تدارکات پیش از یادگیری، ایجاد انگیزش و علاقه در یادگیرندگان، تهیه سرمشق یا نمونه ای از عملکرد نهایی، شرکت فعال یادگیرنده در یادگیری و … .

ویژگی های رویکردارزش یابی در خدمت یادگیری به شرح زیر است:

۱-یادگیرنده محور است

۲-معلم را هدایت گر می خواهد

۳-مشارکت دانش آموز را می طلبد

۴-تکوینی است

۵-مستمر است.

در مورد اهمیت آموزش ابتدایی می توان گفت : آموزش ابتدایی به عنوان اولین مرحله آموزش همگانی مطرح است، البته آموزش پیش دبستانی به علت کمبود امکانات، همگانی نمی باشد.

اگر آموزش ابتدایی در سطح گسترده ای صورت بگیرد و اکثریت یا تمام کودکان واجب التعلیم ایرانی را تحت پوشش قرار بدهد ، می تواند بی سوادی را در سطح کشور ریشه کن کند.

مقدمه

لحظه ای تامل کنیم و بیندیشیم . نطفه ای که یک یاخته بارور شده بیش نیست در نه ماه به موجودی تبدیل می شود به پیچیدگی نوزاد یک انسان ، واین نوزاد در کمتر از پنج سال به ۸۰ درصد رشد نهایی خود می رسد . شاید بگویید: این که چیزی نیست ، نوزاد گربه مسیر اول را در سه ماه و مسیر دوم را در کمتر از یک ماه طی می کند.

جواب این است : آن هم شگفت آور است ، ولی در مورد انسان نکته اینجاست که هوش ،استعداد ،خلق وخو ،شخصیت ،قدرتها و مهارتها در این دوره شکل می گیرد و رشد بعدی بیشتری در جهت کمی است تا کیفی.

بی دلیل نیست که تحقیقات روانشناسی در سالهای اخیر بیشتر در زمینه این مرحله از زندگی انسان انجام شده است و محققان ثابت کرده اند که منش و هوش ، تا آن درجه که در قدیم فکر می کرده اند ،ذاتی و ارثی نیست ،بلکه شدیداً متاثر از شرایط محیط است.

هر قدر محیط نشو و نمای کودک متعادلتر،آگاهانه تر، غنی و در جهت شکوفایی کامل او باشد ،هوش کودک بیشتر و خلق و خوی او متعادلتر است و بحرانهای کودک در مراحل مختلف رشد خفیف ترند.

بر همین پایه تعلیم و تربیت دوره پیش از دبستان و آموزش رسمی درزمان ما اهمیت دیگر یافته است و در همه کشورها کم و بیش به توسعه ی آن توجه کرده اند و به تربیت مربیان آگاه و ورزیده پرداخته اند.

معلمان زیرک و باهوشی باشیم

تدریس فقط به معلم اختصاص ندارد ، دانش آموزان نیز در آن شرکت دارند . برخی از معلمان خود را فردی برگزیده و دانش آموزان را ظرف های خالی می پندارند و نقش خود را انتقال اطلاعات به آنها می دانند.

ویلیام راندو که مدت پانزده سال است که در دانشگاه یال به معلمان درس می دهد ،می گوید: «بهترین معلمان ،آنهایی هستند که خود را راهنما می دانند و دانسته های خود را به شراکت می گذارند .همچنین می دانند که محور اصلی یادگیری آنها نیستند بلکه دانش آموزان هستند.»

شناخت مخاطبان امری ضروری است: این کافی نیست که معلمان فقط به مطالب درسی تسلط داشته باشند ،لازم است افرادی را که به آنها تدریس می کنند ،نیز بشناسند و از استعدادها ،نیازها و تجربیات قبلی آنها آگاهی یابند .در غیر این صورت ،چگونه مطمئن خواهند شد که آنها از قبل چه چیزی می دانند و لازم است چه چیزی را یاد بگیرند؟

وضوح مطالب به یادگیری کمک می کند

یکی دیگر از ویژگی های اصلی یک معلم عالی ،توانایی تفکیف ایده های پیچیده به اجزائی کوچکتر و قابل فهم تر است. گری کرتیس مدیر اجرایی ارتباطات داخلی جنرال موتور می گوید :«مهمترین مبحثی که مدیران با آن مواجه هستند ،این است که آیا افراد دیگر آن ها را درک می کنند یا نه؟

در هر زمینه ای که صحبت می کنید مخاطبان شما باید به اصل قضیه پی ببرند .یعنی بدانند سازمان می خواهد به کدام سو برود ،چرا این تغییرات صورت می گیرد و شما چگونه کار و فکر می کنید .در غیر این صورت ،فرصت های جدید و همکاری مخاطبان خود را از دست خواهید داد.»

هنر تدریس کردن

تدریس هنری است که هر کسی ممکن است نتواند از چنین هنری بهره ای کافی داشته باشد ،پیاژه در خصوص اهمیت تعلیم و تربیت و فن معلمی می گوید ،آنجا که علم و هنر به یکدیگر پیوند می خورد ،به کار بردن بهترین روشها دشوارترین کارهاست مانند پزشکی و تعلیم و تربیت.

امانوئل کانت ،فیلسوف مشهور آلمانی نیز که تفکرات او را به عنوان نقطه ی عطفی در تاریخ اندیشه های فلسفی غرب به شمار می آورند می گوید :در بین صناعات بشر دو صنعت از همه مهمتر است ،یکی حکومت و دیگری تعلیم و تربیت.

این سخنان بیانگر آن است که تعلیم و تربیت ضمن داشتن اهمیت ،کاری ظریف و پیچیده است و گفته اند :«به کارهای گران مرد کاردیده ترست .» آیزیر که یکی از منتقدان و صاحب نظران معروف در زمینه برنامه درسی است نیز تدریس را هنر می داند .پس اگر هنر است،باید چنین هنری را آموخت.

فهرست منابع

۱-ایماش ، محسن ، کلاس اولی ها –تهران : سازمان انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران ، ۱۳۸۷ –انتشارات سازمان انجمن اولیا و مربیان ؛ شماره ۱۲۰ .

۱-(احسانی ، پرنیان (۱۳۷۴ ) . انواع بازخورد اطلاعاتی برانگیزه ی درونی و عملکرد دانش آموزان کلاس پنجم دبستان . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تهران . دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .

۲ -امینی ، محمد (۱۳۸۳ ) . الگویی برای برنامه ی درسی هنر . مجموعه ی مقالات همایش اصلاحات در آموزش و پرورش . پژوهشکده ی تعلیم و تربیت . تهران

۳-سیف ، علی اکبر –روانشناسی تربیتی ، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ چهارم آبان ۱۳۷۸ .

۴-ماهنامه رشد مدیریت مدرسه –شماره ۳ ، دوره ششم آذر ۸۶ -.

۵-ماهنامه ی رشد مدیریت مدرسه ، شماره ۶ ، دوره ی ششم اسفند ۸۶.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.