نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه تغییرات کتب درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان مدرسه ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۸ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                              صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق…………………………… ۱

مقدمه……………………………………….. ۲

پرسش و مسأله اصلی تحقیق……………………….. ۳

اهمیت و ضرورت انجام موضوع تحقیق………………… ۴

فصل دوم:ادبیات تحقیق………………………….. ۵

اهمیت کتب درسی دوره ابتدایی……………………. ۶

فصل سوم : روش تحقیق………………………….. ۱۴

روش تحقیق…………………………………… ۱۵

روش های جمع آوری اطلاعات………………………. ۱۶

جامعه آماری تحقیق……………………………. ۲۱

حجم نمونه تحقیق …………………………….. ۲۲

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری……………….. ۲۳

پاسخ های قید شده توسط جامعه آماری……………… ۲۴

فصل پنجم : نتیجه گیری،منابع…………………… ۳۶

نتیجه گیری………………………………….. ۳۷

منابع………………………………………. ۴۱

ضمائم………………………………………. ۴۲

پرسشنامه تغییرات کتب درسی…………………….. ۴۳

مقدمه

در قرون اخیرکشورهای غربی خیلی زودتر از ما به اهمیت و آثار اجتماعی و اقتصادی آموزش و پرورش پی بردند،وارد جامعه شناس آمریکایی معتقد است: ( تعلیم و تربیت در پیشرفت اجتماع اثر فراوان دارد زیرا اگر انسان صحیح پرورش یابد، قادر به حل مشکلات موجود خواهد بود و مشکلاتی را که در راه پیشرفت و ترقی اقتصادی و اجتماعی است، از بین خواهد برد).

آموزش و پرورش علاوه بر آنکه فرصتی فراهم می آورد تا افراد تواناییها و استعدادهای خویش را پرورش دهند دارای آثار و فوائد اجتماعی و اقتصادی می باشد، (( هر اندازه مردم یک جامعه از آموزش بیشتری برخوردار باشند هزینه های اجتماعی آن جامعه از قبیل هزینه های دستگاه قضایی، انتظامات، پلیس راهنمایی کاهش خواهد یافت، با ارتقاء سطح تحصیلات مردم یک جامعه، سطح بهداشت و تغذیه بالاتر و هزینه های درمان و سوبسید دارو به طور نسبی کمتر خواهد بود، جامعه ای از آموزش کافی برخوردار باشد، حضور و مشارکت آنها در صحنه های اجتماع بیشتر خواهد بود و بدین ترتیب با مشارکت افراد تحصیل کرده در انتخابات سیاسی و نظرخواهی های عمومی، مردم در حل مسائل اجتماعی و تعیین سرنوشت جامعه مشارکت فعال و مستقیم خواهند داشت، در جوامع در حال توسعه با بالا رفتن سطح سواد آحاد مردم امکان گذر از جامعه سنتی به جامعه صنعتی تسهیل و تسریع خواهد شد)).

تحقیقات نشان می دهد در جامعه ای که از تحصیلات بالاتری برخوردار باشد میزان اعتیاد و جرم و جنایت کمتر است، و تحصیلات افراد در کنترل جمعیت نقش بسزایی دارد، بنابراین آموزش و پرورش در بعد اجتماعی جایگاه بالایی دارد.

پرسش و مساله اصلی تحقیق

بررسی ویژگی‌های نظام آموزش و پرورش کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که آموزش دورهِ ابتدایی در اغلب آنها از اهمیت خاصی برخوردار است و مهمترین مقطع تحصیلی به شمار می‌رود. به همین دلیل در قانون اساسی و قوانین آموزش همگانی که شامل آموزش و پرورش دورهِ ابتدایی نیز هست، حق برخورداری همهِ کودکان برای پرورش کامل استعدادهایشان در اغلب این ممالک شناخته شده است.

در روزگار ما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آموزش ابتدایی مانند آن در کاهش فقر و تحقق برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی نقشی انکار ناپذیر دارد. مدارک موجود نیز نشان می‌هد که در کشورهای در حال توسعه، افراد با سطح سواد بالاتر، دارای درآمد فردی بیشتر، امکان اشتغال بیشتر در بازار شهری، بهره‌وری کشاورزی بالاتر، باروری کمتر (زاد و ولد)، بهداشت بهتر، وضعیت تغذیه مناسب‌تر و بینش والاتری خواهند بود و حتی فرزندانشان را هم با اشتیاق بیشتری به مدرسه خواهند فرستاد.

موارد فوق را می‌توان از ابعاد گوناگون توسعه اجتماعی و اقتصادی به شمار آورد. البته باید توجه داشت که فواید و مزایای ناشی از آموزش ابتدایی برای افراد و جامعه منحصر به منافعی که در بالا اشاره شد نخواهد بود ، بلکه انتظار می‌رود نقش ویژه‌ای در موارد زیر ایفا کند: (نصر اصفهانی و همکاران، ۱۳۸۵).

اهمیت کتب درسی دوره ابتدایی

نظام آموزشی فعلی کشور، یک نظام متمرکز و برنامه درسی آن منحصر به کتاب درسی است که در کل کشور استفاده می‌شود (مشایخ، ۱۳۷۵).  این در حالی است که با توجه به وسعت کشور، تنوع و تعدد اقوام و مشکلات ناشی از آن (مثل دو زبانه بودن شاگردان)، رشد سریع علوم و فنآوری، تغییر سریع در هنجارها و ارزش‌های اجتماعی، ضرورت دارد که کتاب‌های درسی با دقت کافی و در حد امکان، عاری از هر عیب و نقص و مطابق با اهداف تعیین شده و اصول علمی تألیف شوند (یار محمدیان، ۱۳۸۶).

همچنین، به دلایل ساختار آموزشی و برنامه درسی حاکم بر آموزش و پرورش کشور، کتاب­های درسی به­عنوان رسانه­ای مهم و پرکاربرد در ساختار آموزشی کشور مطرح می­باشند.  کتاب‌های درسی، رسانه­ای هستند که همه روزه معلمان و شاگردان از آن استفاده می‌کنند، لذا گاهی اوقات به­عنوان تمام برنامه درسی، معلم بر آن تاکید می‌کند (آلتبیچ،۱۹۹۱، به نقل از نوریان،۱۳۸۷). این رسانۀ با اهمیت دربردارنده بخش‌های نوشتاری، تصویرها و تمرین‌هایی است که در راستای تحقق هدف‌های کتاب، تهیه و سازماندهی می‌شوند.

چگونگی تنظیم محتوای کتب درسی عامل مهمی در تعیین چگونگی یادگیری است.  گاهی عدم کارایی و نامناسب بودن محتوا و عدم تناسب آن با توانایی درک و فهم دانش آموزان، یادگیری را مشکل می‌کند یا نتیجه­ای کمتر از انتظار به بار می‌آورد.  بنابراین، در تهیه کتاب درسی مؤثر و اثربخش، فعالیت‌های آموزشی و تجارب یادگیری باید به گونه­ای تنظیم شوند که یکدیگر را تقویت کنند و فعالیت‌های یادگیری با توانائی‌های دانش آموزان منطبق باشند، تا بتوانند الگوی رفتاری مورد نظر را در یادگیرنده به وجود بیاورند.

این تحقیق به شیوه توصیفی تنظیم شده است

هدف محقق از انجام این نوع پژوهش توصیف عینی ، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع می باشد. پژوهشگر در اینگونه تحقیقات سعی می کند تا نتایج عینی از موقعیت را بیان کند. این تحقیق در پاسخ به سوالاتی مانند چقدر؟ ، چه کسی؟ و چه اتفاقی دارد می افتد؟ است. تحقیق توصیفی،شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می باشد (تمرکز اصلی در درجه اول به زمان حال است.) و این تحقیق آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند.

در این نوع تحقیق، نقش محقق تعیین کننده مشاهدات و توصیفات است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفا برای شناخت شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. در این نوع تحقیق در پی چگونگی یک موضوع است. اطلاعات توصیفی معمولاً به وسیله ی پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه جمع آوری می شود.

منابع

  1. جوادی، م. ۱۳۷۷. بررسی نظرات اولیای دانش آموزان، دانش آموزان و معلمان دوره ابتدایی درباره کتاب های درسی این دوره. مجله تعلیم و تربیت، شماره ۵۳ و ۵۴، صص ۲۹-۶۲.
  2. رفیع پور، ا و گویا، ز. ۱۳۸۹. ضرورت و جهت تغییرات در برنامه درسی ریاضی مدرسه ای در ایران از دیدگاه معلمان. فصلنامه نوآوری های آموزشی. شماره ۳۳، سال نهم، صص ۹۱-۱۲۰.
  3. صافی، احمد. ۱۳۹۰. آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، سمت، تهران، صص ۱۱۲-۱۱۳.
  4. علاقه بند، ع. ۱۳۹۰. جامعه شناسی آموزش و پرورش. چاپ اول، انتشارات فروزش. صص ۳۴-۳۵.
  5. فتحی واجارگاه، ک. آقازاده، م. (۱۳۸۶). راهنمای تألیف کتاب‌های درسی. تهران: آییژ.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.