نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه راه های جذب مطالعه و تحقیق در دانش آموزان مقطع متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۷ | قابل ویرایش

چکیده

در این تحقیق به بررسی راههای جذب مطالعه و تحقیق در دانش آموزان مقطع متوسطه در شهرستان لامرد پرداخته شده است معنای این پژوهش روش توصیفی بوده که در جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی استفاده گردیده است.

به همین منظور جامعه ما دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان لامرد می باشد که تعداد آنها ۷۵ نفر می باشد و از میان ۳۸ پرسشنامه بین دانش آموزان دبیرستان زینبیه (س) و ۳۸  پرسشنامه دیگر در دبیرستان فاطمه الزهرا کهوردان توزیع شده که این پرسشنامه تهیه شده توسط محقق اینجانب رقیه روستا و با راهنمایی استاد راهنما به دانش آموزان داده شد و آنها نظرات خود را ابراز کردند.

در این پژوهش پرسشنامه دارای ۱۵ سئوال می باشد که مورد تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی – درصد – نمودار ستونی )استفاده شده است . این تحقیق در ۵ فصل تهیه شده است که فصل اول آن مربوط به طرح تحقیق می باشد که به اهمیت و ضرورت تحقیق و اهداف تحقیق پرداخته شده است.

مقدمه

ایجاد روحیه تحقیق و مطالعه در خلاقیت و تربیت نسلی پژوهشگر یکی از مهمترین اهداف نظام تعلیم و تربیت است . رسیدن به این امر مهم نیازمند زمینه مناسب است که معلم انگیزه کافی برای هدایت روند تعلیم و تربیت به سوی فعالیت های پژوهشی را داشته باشد و جریان آموزش را در سطح پایین آموزش یعنی سطح و محفوظات  صرف نکند. (خشویی،۱۳۷۵)

این امر مستلزم طراحی سیستم آموزشی مناسب که بتواند خلاقیت و انگیزه را در دانش آموزان ایجاد کند مثل وجود امکانات لازم برای انجام وظایف محوله از وفضای آموزشی تا کتابخانه ، کارگاه کامپیوتر و … می باشد.

در سالهای گذشته فعالیت های محدودی در این زمینه برداشته شده و تا حدی به تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در بین معلمان و دانش آموزان کمک کرده است و همچنین فعالیت های تحقیقی که بر اثر تالیف کتب جدید و تاسیس پژوهشسرای دانش آموزان در دوره متوسطه گامی دیگر در حرکت دادن جریان آموزش به سوی مطالعه و تحقیق بود.

طراح چند موضوع تحقیقی ابتدا برای دانش آموزان و بعد برای فرهنگیان حرکت بسیار ارزنده ای برای ایجاد انگیزه مطالعه و تحقیق در جامعه فرهنگی کشور بود که این خود دانش آموزان را از حصار کتب درسی در امر یادگیری بیرون می آورد و سیستم آموزشی و پرورشی بایستی امر یاددهی ، یادگیری به تحقیق و جستجو که این امر باعث آشنایی با شیوه یادگیری بر اساس مطالعه و پژوهش است هدایت کند.

بیان مساله

تحقیق و مطالعه کوششی سازنده و نوعی تغذیه و تلتیف روانی انسان را موجب می شود. از نظر برخی اندیشمندان امروزه گروه بسیاری از مردم برخورداراز مطالعه و تحقیق در موضاعات مختلف بنا به میل و علاقه خود می باشد.

یکی از مهمترین شاخص های رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی هر کشور، میزان مطالعه و رو آوری افراد آن جامعه به تحقیق و پژوهش می باشد . توسعه اقتصادی و اجتماعی در پرتور توسعه فرهنگی و آموزشی صورت می گیرد که این امر نیازمند توسعه در ذهنیت و افکار مردم جامعه است. بنابراین لازم است با برنامه ریزی صحیح و اتخاذ کار آمد زمینه گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق را در جامعه فراهم آورد و این امر مهم را می توان از دوران کودکی و از مدارس آغاز کرد.

زیرا مدرسه دریچه ورود به دنیا ی توسعه و پیشرفت و تعالی است. نوجوانان باید از شروع سال تحصیل به مطالعه و کتابخوانی رو آوری به پژوهش ترغیب و تشویق شوند تا عادت تحقیق و پژوهش در آنان پرورش باید و به آن عادت کنند تا مطالعه به صورت یک برنامه در زندگی آنان تجلی یابد. همانطور که در زندگی برای انجام مختلف کارها میل و  رغبت پرداختن به آن کارها لازم است برای مطالعه کردن و قرار دادن آن در متن که یکی از نیازهای اصلی زندگی می باشد بایستی میل و علاقه به آن موجود باشد.

اکثر اوقات دانش آموزان در مدرسه صرف می شود. کتابخانه های مدارس می توانند عامل بسیار مهمی در ایجاد میل و رغبت به مطالعه موثر باشند و نقش  مهمی را در این مورد ایفا می کنند. البته اگر از جهت تجهیزات ، مثل ساختمان کتابخانه ، وسایل موجود در آن و نیز منابع و کتاب های موجود در حداقل قبول و جذاب برای ورود دانش آموزان باشد.

تاریخچه مطالعه

تاریخ بشر همواره شاهد پدیده های گوناگونی بوده که موجب دگرگونی در شیوه های متعدد کتاب خوانی شده است. آنچه که از آثار و شواهد برمی آید، کتاب و کتاب خوانی قامتی به بلندای تاریخ تمدن بشری دارد؛ چرا که پس از ابداع خط که می توان از آن به عنوان نخستین پدیده شگرف در تاریخ یاد کرد، به وجود آمدن کتابخانه ها بودند که نشان دهنده تاریخ مطالعه در میان انسان ها می باشند.

تاریخ گواه است که نخستین گرایش به کتاب و کتاب خوانی حتی در قرون وسطی (قبل از میلاد مسیح تا سال ۵۰۰ میلادی) وجود داشته است. سومریان در ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح دارای کتابخانه بوده اند. از خرابه های شهرهای باستانی سومریان نیز شواهدی یافت شده استرکه نشان می دهد مردم در آن زمان دارای کتابخانه های شخصی، مذهبی و دولتی بوده اند. کتابخانه «تلو که دارای بیش از سی هزار لوح گلی بوده است، شاهد براین مطلب می باشد.

از دیگر کتابخانه های باستانی می شود به کتابخانه آشوریان اشاره کرد. آشوربانیپال  را به حق می توان یک پادشاه و یک کتابدار باستانی در تاریخ کتاب و کتابخوانی نامید. زمانی که کتابخانه وی در نینوا کشف شد، حاوی بیست هزار لوح گلی بود که برحسب موضوع یا نوع مرتب شده بودند و هر کدام نشانه شناسایی داشتند. (محمدی،۱۳۷۹)

همزمان با پیشرفت آشوریان در نینوا، فینیقی ها، سومریان و یونانی ها نیز پشرفت می کردند که تمامی این پیشرفت ها مدیون انتقال فرهنگ ها و تمدن ها بوده است. در این میان نقش اساسی و کلیدی را مراکز فرهنگی از جمله کتابخانه ها عهده داشتند. مشخصه بارز فرهنگی یونان، بالارفتن سطح ادبیات بود که پیشرفت چشمگیری داشت.

نقش خانواده بر اهمیت مطالعه

خانواده کوچک ترین واحد اجتماعی است که هم در بودن و هم در شدن کودکان نقش اساسی دارد و همه فعالیت های تربیتی از خانواده شروع می شود.

محیط و شرایط خانواده و روش تربیتی و آموزش والدین نقش بسزایی در انس کودک با کتاب دارد. کودکی که با کتاب آشنا می شود برای همیشه از همنشینی و دوستی با کتاب لذت خواهد برد. کودک تخیلات شیرین و بلندپروازانه خود را با مطالب و قصه های درون کتاب پیوند می دهد و ناخودآگاه روح و روان کودکانه خود را تغذیه می کند. در واقع کتاب هم به کسب اطلاعات از دنیای پیرامون کودک منجر می شود و وی را به تجزیه و تحلیل مسائل وا می دارد و هم در رشد و شخصیت و تکامل روحی و روانی او تأثیر بسزایی دارد.

نقش خانواده در ایجاد عادت به مطالعه از گهواره آغاز می شود و لالایی ها اولین پیونددهنده کودک با ادبیات به شمار می آید. این اشعار ساده که گاهی حتی کلام آن با کودک هیچ رابطه ای ندارد هم احساس امنیت را به او انتقال می دهد و هم زمینه ساز اولین ارتباط های انسانی است.قصه گویی می تواند وسیله ای برای خلق لحظات لذت بخش باشد و هم کودک را در بخشی از میراث ادبی سرزمینش سهیم کند.

منابع

۱-حری، عباس: جامعه‌شناسی مطالعه نوجوانان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته کتابداری ۱۳۵۱.

۲-فخرایی، سیروس: بررسی روش‌های موثر در افزایش میزان مطالعه دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه در شهر تبریز، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی ۱۳۷۵.

۳-میرزامحمدی، محمد حسین: فرهنگ مطالعه، سخنرانی ارائه شده در برنامه‌ی درگذر لحظه‌ها، شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران، خرداد ۱۳۷۹.

۴- نوری، حسن: راه‌های جذب دانش‌آموزان دوره متوسطه به مطالعه و تحقیق در شهرستان اسدآباد، پایان‌نامه کارشناسی رشته کتابداری ۱۳۸۳

۵-مهارت مطالعه وپژوهش ،الاین پین ،  لزلی ویتاکر ، مترجمان دکتر محمد رضا کرامتی (عضویت علمی دانشگاه تهران ) نسرین اسد زاده (کارشناس ارشد مدیریت آموزشی )-نوبت چاپ دوم /۱۳۸۷ ،انتشارات رسانه تخصصی

۶-روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی – تالیف  دکتر علی دلاور – موسسه نثر ویرایش – نوبت چاپ چهاردهم – بهار۱۳۸۳

۷-بررسی راهکارهای علمی ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخانی غیر درسی در میان دانش آموزان  نظام جدید آموزش و پرورش متوسطه شهر تهران ۱۳۸۰.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.