نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه تأثیر خلاقیت تدریس ریاضی معلمان بر یادگیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی

پایان نامه تأثیر خلاقیت تدریس ریاضی معلمان بر یادگیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۰ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………۱

فصل ا:طرح تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله …………………………………………………………………………………۵

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………۸

اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………۱۰

فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………….۱۱

متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………..۱۲

فصل ۲: پیشینه تحقیق

چارچوب نظری تحقیق ………………………………………………………………………..۱۵

برخی نظریه های مربوط به انگیزش ………………………………………………………….۱۶

معلم و ارتباط آن با علاقه مندی دانش آموزان ……………………………………………………۱۷

مشکلات موجود در کتاب های ریاضی و رابطه آن با علاقه دانش آموزان ……………………………..۱۸

رسانه های آموزشی و تاثیر آن بر علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی …………………………….۲۰

فعالیت و مشارکت در کلاس درس ریاضی و ارتباط آن با علاقه مندی دانش آموزان …………………….۲۱

نقش تفکر خلاق در آموزش ریاضی ……………………………………………………………۲۲

شیوه های تقویت یاددهی و یادگیری درس ریاضی …………………………………………….۲۸

پیشینه عملی تحقیق ……………………………………………………………………….۳۶

فصل ۳: روش تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………۴۴

روش تحقیق ……………………………………………………………………………….۴۴

معرفی جامعه ،نمونه و روش نمونه گیری  ………………………………………………………۴۴

تعیین روش نمونه گیری   ………………………………………………………………….۴۵

تعیین ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………..۴۵

تعیین اعتبار و پایایی ابزار ………………………………………………………………….۴۶

معرفی روش های تحلیل و تلخیص داده ها ……………………………………………………..۴۶

فصل ۴: تجزیه و تحلیل داده ها

فصل ۵: بررسی نتایج

نتیجه گیری ……………………………………………………………………………..۶۲

پیشنهادات ……………………………………………………………………………….۶۴

محدودیت ها ……………………………………………………………………………..۶۴

منابع ……………………………………………………………………………………۶۵

پیوست

پرسشنامه …………………………………………………………………………………۶۸

چکیده

هدف این پژوهش، تاثیر خلاقیت تدریس ریاضی معلمان بر یادگیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان سال تحصیلی ۹۰-۹۱دوره ابتدایی شهرستان لامرد تشکیل می دادند.  بدین منظور، ۶۰ دانش آموز دختر سال پنجم ابتدایی ، به روش نمونه گیری تصادفی  ساده انتخاب شدند.

روش تحقیق همبستگی و نوع تحقیق کاربردی بود. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه یادگیری استفاده شد. داده ها با روش تحلیل عاملی تأییدی ، همبستگی پیرسون، و آزمون فیشر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک یادگیری استقلال هیجانی و عملکردتحصیلی دانش آموزان دختر در درس ریاضی وبین سبک یادگیری عملگرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر در درس ریاضی رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد.

مقدمه

امروزه آموزش ریاضی درجهان به عنوان یک موضوع اصلی ومحوری در برنامه ریزی تحصیلی مدارس در دوره های مختلف مطرح وبه عنوان وسیله ای نیرومندبرای پرورش نظم فکری، درست اندیشیدن، تقویت دقت ،تامل، ابتکار، قوه نوآوری وخلاقیت در دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است.به همین دلیل شناسایی روش ها وراهکارهای بهتر ونوین جهت آموزش وتدریس مطالب ومفاهیم ریاضی از اولویت های هر نظام آموزشی می باشد.

واقعیت بیانگر این است که افت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی در کشور ما یکی از معضلات وآفت های نظام آموزشی شده به گونه ای که با تمام تلاش آموزگاران ومعلمان وحتی با افزیش تعداد ساعات ریاضی بیشتر معلمین ودانش آموزان از نتیجه یادگیری در این درس رضایت چندانی ندارندوهمواره این سوال مطرح بوده است چرا دانش آموزان در یادگیری ریاضی ضعیف وتوانایی حل مسائل راندارندواز این درس متنفرند؟

نظر به اهمیت این موضوع در این مقاله سعی برآن است که به بررسی علل آموزشگاهی موثر در ضعف دانش آموزان دوره ابتدایی دردرس ریاضی پرداخته شود.

در حال حاضر اکثر آموزگاران، دانش آموزان واولیای آنان  ضعف در درس ریاضی راکسب نمرات پایین درامتحانات این درس می دانند. دراین مقاله منظوراز ضعف در ریاضی عدم رسیدن دانش آموزان به اهداف اساسی واصلی این واحد درسی درمدارس می باشد۰ازاهداف اصلی آموزش ریاضی بر طبق نظر شورای ملی معلمان در استانداردهای برنامه درسی وارزشیابی ریاضیات مدرسه ا ی (۱۹۸۹)وهم چنین اهداف مندرج در آیین نامه آموزش وپرورش می توان موارد زیر رانام برد:

۱-پرورش نظم فکری ودرست اندیشیدن از طریق آموزش به کاربردن دانسته ها برای به دست آوردن نتیجه ها.

۲-ایجاد توانایی برای انجام محاسبات عددی درزندگی روزمره.

۳-ایجاد توانایی در انجام دادن محاسبات ذهنی وحدس وتخمین زدن کمیت ها در حدود نیازهای زندگی روزمره.

بیان مساله

انقلاب اطلاعاتی و الکترونیکی و انفجار دانش امکان پیش بینی دانش های لازم برای برخورد موثر با شرایط محیطی را با مشکل روبرو ساخته است. لذا اندیشمندان و محققان راه چاره را در توجه به خلاقیت های و توانمندی های فکری بشر دانسته اند (تافلر ۱۹۸۰، رنزولی ۱۹۹۳). توین بی فیلسوف معروف سالها پیش خلاقیت را به منزل زوال و حیات یک جامعه می دانست و اعتقاد داشت که اگر جامعه نتواند از موهبت خلاقیت حداکثر استفاده را ببرد و بدتر از این اگر این توانایی را سرکوب کند انسان دیگر از حق ذاتی خود، یعنی اشرف مخلوقات بودن، محروم می شود. به همین دلیل کافی است تا جامعه برای تعلیم و تربیت اخلاق، اولویت قائل شود.

معلمان به عنوان یکی از بهترین عوامل رشد با تخریب خلاقیت دانش آموزان از جایگاهی ویژه در نظام آموزشی برخوردارند. به همین جهت، نقش معلم مورد توجه محققان قرار گرفته است. اغلب این تحقیقات در محورهای شناخت معلمان از خلاقیت و تأثیر ویژگی های شخصیتی معلم در خلاقیت دانش آموزان بوده است. نتایج به دست آمده از اغلب این پژوهش ها نشان داده است که معلمان خلاقیت را نمی شناسند (فریروکولینز ۱۹۹۱، تورنس ۱۹۷۲، گالاگر ۱۹۸۵، گتزلز وجکسون ۱۹۶۲، حسینی ۱۳۸۱).

برخی نظریه های مربوط به انگیزش

همانطور که در تعریف علاقه مطرح شد علاقه محصول عواملی است که  انگیزه های لازم برای افزایش یا کاهش عملکرد را در دانش آموز ایجاد می کنند ، این عوامل می توانند موجب افزایش موفقیت در تحصیل ، اعتماد به نفس بیشتر ، خلاقیت ، احساس لذت از روابط با دیگران و انتظار موفقیت در موقعیت های بعدی  شوند یا نتیجه عکس بگذارند.  نظریه های انگیزش می کوشند چارچوب های کلی اصولی را فراهم کنند تا شناخت ما را از میل ، خواسته ها ، آرزوها ، تلاش و هدف هایی که تحت عنوان عوامل ایجاد انگیزش می آیند راهنمایی کنند.

نظریه سایق : این نظریه را هل دادن در انگیزش معرفی می کنند ، بر اساس این نظریه هنگامی که یک حالت سوق دهنده درونی برانگیخته می گردد فرد هل داده می شود تا رفتاری که منجر به هدفی می شود ، انجام دهد که این حالت شدت سایق را کاهش خواهد داد.

نظریه مشوق: این نظریه اعتقاد دارد که هدف ها به لحاظ ویژگی های خاصی که دارند رفتار را به سوی خود می کشند ، هدف هایی که رفتار را برمی انگیزند به مشوق ها معروفند ، پاداش های محیطی ، شرایط بیرونی از مشوق ها محسوب می گردند(دیدگاه اسکینری).

نظریه غریزه و بازتاب : بر اساس این نظریه رفتارهای شکل گرفته در انسان و حیوان از قاعده محرک و پاسخ پاولفی پیروی می نماید ، به طوری که یک محرک خاص پاسخ خاص خود را به دنبال دارد بر این اساس با ارائه یک محرک می توان انگیزه را در دانش آموزان  قوت بخشید.

مشکلات موجود در کتاب های ریاضی و رابطه آن با علاقه دانش آموزان

الف ) ارتباط محتوا با رغبت و نیاز فراگیران :

در محتوای کتاب های ریاضی ، فعالیت های یادگیری با ید چنان تعیین شوند که فراگیر از مطالع آن ها احساس رضایت خاطر به دست آورد ، زبان ، بیان کلامی ، واژگان به کار رفته ، رسم الخط ، طرح سوالات مناسب در متن  کتاب با ید متناسب با نیاز و روحیه فراگیران باشند.

ب) ارتباط محتوا با توانایی فراگیر ان:

عدم توجه به توانایی  های دانش آموزان  با توجه به سن و پایه تحصیلی آنها موجب تدوین کتاب هایی می شود که در آنها انتخاب اهداف ، سازماندهی محتوا ، انتخاب تمارین به منظور ارزشیابی و خودارزیابی دانش آموزان به شیوه صحیحی صورت نگرفته است ،که یکی از مشکلات عمده کتاب ریاضی می باشد.

 ج) ارتباط محتوا با زمان تمرکز و حوصله مخاطب :

تعدا د مفاهیم و اصول ، تعمیم ها و به طور کلی حجم کتاب ریاضی ابتدایی  به گونه ای است که با زمانی که صرف  فهمیدن آن می شود و حوصله و تمرکز مخاطب تناسب ندارد و حجم بالای کتاب ریاضی منجر به خستگی دانش آموز و بی علاقگی وی به آن می گردد.

منابع

۱-احدیان ، محمد.مقدمات تکنولوژی آموزشی . ۱۳۸۶. تهران . نشرو تبلیغ بشری

۲- بشارت ، محمد علی ، شمس پور ، حمید ، ۱۳۸۴ ، آموزش موثّر ، تهران ، رشد ، اوّل

۳-حائری زاده ، خیریه بیگم _ قاسم خان ، سودابه _ محمد حسین ، لیلی ، ۱۳۸۱ ، یادگیری از طریق همیاری ، تهران ، نشرنی ، اوّل

۴-ذوفن ، شهناز .لطفی پور، خسرو . رسانه های آموزشی برای کلاس درس .۱۳۸۳.تهران . انتشارات کتاب های درسی ایران

۵-رستگار ، طاهره _ ملکان ، مجید ، ۱۳۸۱ ، آشنایی با یادگیری از طریق همیاری ، تهران ، نشرنی ، پنجم

۶-شعبانی ، حسن . مهارت های آموزشی و پرورشی . ۱۳۷۱ . تهران . انتشارات سمت

۷-فردانش ، هاشم. مبانی نظری تکنولوژی آموزشی .۱۳۸۲.انتشارات سمت

۸-قاسمی پویا ، اقبال ،۱۳۸۱راهنمای عملی پژوهش در عمل ،تهران ،پژوهشکده ی تعلیم وتربیت ، دوم

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.