نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه رابطه بین آموزش پیش دبستانی با میزان موفقیت دانش آموزان در مقطع ابتدایی پایه اول از دیدگاه معلمان ابتدایی

پایان نامه رابطه بین آموزش پیش دبستانی با میزان موفقیت دانش آموزان در مقطع ابتدایی پایه اول از دیدگاه معلمان ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۱ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان …………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………۹

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….۱۱

بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………….۱۵

اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………..۱۷

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………۱۹

هدف کلی…………………………………………………………………………………………………………………..۲۰

هدف اختصاصی…………………………………………………………………………………………………………..۲۰

فرضیه تحقیق……………………………………………………………………………………………………….۲۰

متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………….۲۱

فصل دوم : پیشینه تحقیق

پیشینه نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………۲۳

مفهوم آمادگی برای ورود به دبستان……………………………………………………………………………..۲۳

اهمیت و نقش دوره پیش دبستانی در انضباط فکری…………………………………………………………..۲۴

پیش‏دبستان چیست؟……………………………………………………………………………………………………۲۵

پیشینه عملی تحقیق…………………………………………………………………………………………………..۳۴

فصل سوم : روش تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………..۳۷

نموه آماری…………………………………………………………………………………………………………….۳۷

ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………………………………………۳۷

ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….۳۸

شیوه اجرا……………………………………………………………………………………………………………………۳۸

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………………۴۱

فصل پنجم : بررسی نتایج

بررسی نتایج…………………………………………………………………………………………………………..۵۲

محدودیت ها…………………………………………………………………………………………………………..۵۴

پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………۵۵

منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۸

چکیده

هدف پژوهش شناساندن ارزش های آموزش پیش دبستانی آگاه نمودن والدین و جامعه از اهمیت این دوره مشاهده اثرات مفید این دوره بر پیشرفت تحصیلی توصیه به نویسندگان علما تعلیم و تربیت جهت توجه بیشتر به امر تعلیم و تربیت کودکان. روش پژوهش روش توصیفی از نوع علی پس از وقوع است.

نتیجه کلی: نتایج این پژوهش نشان داد که دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی دوره ابتدایی اثرات مفیدی دارد و بین میانگین نمرات دانش آموزان پایه اول ابتدایی اثرات مفیدی دارد و بین میانگین نمرات دانش آموزان پایه اول ابتدای دوره دیده در دروس مختلف ریاضی فارسی و علوم نسبت به دانش آموزان دوره ندیده تفاوت معناداری وجود دارد و دانش آموزان دوره دیده در این دروس پیشرفت بیشتری دارند.

مقدمه

پژوهش حاضر حول محور یکی از بنیادی ترین مباحث در حوزه ی تعلیم و تربیّت و برنامه های آموزش دبستانی و پیش دبستانی است و به بررسی میزان یادگیری زبان فارسی در دوره ی پیش دبستانی و آماده شدن برای ورود به پایه ی اوّل ابتدایی می پردازد . مهم ترین مسأله موجود در این پژوهش بررسی تأثیر دوره ی پیش دبستانی بر یادگیری زبان فارسی در کودکان دو زبانه می باشد.

ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون های محقق ساخته ی خواندن و نوشتن ، پرسشنامه و نمونه هایی از کاربرگ ها است که با استفاده از منابع مرتبط در دسترس تهیّه ، و از طریق مشورت با افراد صاحبنظر در امر تعلیم و تربیّت ، ( از جمله اسا تید راهنما و مشاور )، روایی آنها بررسی و متناسب با نیازهای آموزشی کودکان مناطق دو زبانه ، اعتبار آنها تأیید شده است.

از بین کلیه ی معلمان ابتدایی پایه ی اوّل ابتدایی شهرستان لامرددر سال تحصیلی ۸۹-۹۰که در مجموع ۱۰۰ نفر هستند،تعداد ۲۵معلم، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. و با پرسشنامه ای که محقق تهیه کرده بود نظرات آنان را در مورد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سنجیده شود . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ، از روش های آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی استفاده به عمل آمده است.

از مسائل عمده و مهم نظام تعلیم و تربیت در هر جامعه چگونگی تربیت و پرورش افراد آن جامعه براساس نیازهای مشخص شده آن جامعه می باشد. روشن است که برآورده ساختن این نیازها کاری چندان ساده و آسان نیست و رسیدن به چنین هدفی مستلزم بکارگیری مهارتهایی است که باید مبتنی بر تجربه های علمی باشد. معمولاً خانواده ها یا به دلیل درگیری با مسائل و مشکلات مختلف و یا به دلیل عدم آگاهی از مسئولیت هایی که نسبت به کودک دارند غافل می باشد.

بیان مساله

نتایج پژوهش های اخیر حاکی از آن است که ارائه برنامه های پیش دبستانی  نه تنها موجب افزایش توانایی های ذهنی کودکان می گردد، بلکه اثرات دراز مدتی نیز برسازگاری آنان با محیط کلاس و پیشرفت تحصیلی در دوره دبستان بر جای می گذارد. همانطور که می دانیم برای ایجاد پیشرفت در امور زندگی باید به دورۀ ۶ ساله اول زندگی توجه خاصی مبذول شود تا زیر بنای محکمی برای مراحل بعدی پی ریزی گردد.(دادستان ، ۱۳۷۷)

دانش آموزان  پس از طی  دوره ی پیش دبستانی آماده  ورود به دبستان می شوند. همچنین آموزش هایی می بینند که منجر به جدایی آنها از وابستگی به خانواده می گردد و نیز می آموزند که زندگی فقط محصور به خانواده نیست و باید از تجربه های دیگران استفاده کند.

پیاژه روی این موضوع تاکید می کند که باید به کودک در دوران پیش دبستانی فرصت کافی برای رشد کاربردهای حسی – حرکتی داده شود همچنین توجه وی در کنفرانس بین المللی آموزش عمومی در اوایل سال ۱۹۳۹ معطوف به این است که ضروری است برای کودکان پیش از دبستان وسایل مختلف آموزش حسی و حرکتی فراهم شده و یادگیری خواندن و نوشتن به سالهای اول دبستان موکول شود. (دونالوسون ، ۱۳۷۵)

مفهوم آمادگی برای ورود به دبستان

اینکه چه زمانی می توانیم بگوییم فرزندمان برای ورود به پیش دبستان و یا دبستان آماده است مستلزم ایجاد آمادگی هایی در کودک است. این آمادگی ابعاد گوناگونی دارد. چنانچه فرزند ما از نظر جسمی، ذهنی، عاطفی، کلامی و اجتماعی به میزانی از توانمندی رسیده باشد که بتواند از عهده ی انجام مسئولیت ها و کارهایی برآید که در مدرسه از او انتظار می رود، می توان گفت که او آماده است. ( جوکار ، ۱۳۷۹)

۱- رشد جسمی

رشد جمجمه در این دوره از رشد سایر اعضای بدن کندتر است و به این ترتیب تناسب سر و تنه به نسبت های بزرگسالی نزدیک می شود ولی در پایان این دوره حجم مغز تقریبا اندازه حجم مغز افراد بالغ است. در این دوره رشد استخوانها ادامه می یابد و حرکات بدنی برخلاف دو سال اول با مهارت انجام می‌شود.

۲- رشد ذهنی

در این زمان، از نظر ذهنی کودک باید برای یادگیری های اولیه از جمله خواندن و نوشتن و کلیات درس های مربوط توانایی پیدا کرده باشد. در این سن قدرت تفکر نسبت به دوران کودکی عمیق تر می شود.

توانایی در بیان عقاید و نظرها، توجه بیشتر به جزئیات و بازگو کردن آنها در نقاشی، درک وتشخیص شکل ها، تفاوت آنها و بخاطر سپردن انها، درک واقغ بینانه از ابهاد، مقادیر، تناسب ها و تشخیص کوچک تر و بزرگتر در یک مجموعه، از توانمندی های لازم برای کودک است.

اهمیت و نقش دوره پیش دبستانی در انضباط فکری

سال‏های آغازین زندگی کودک، یکی از مهم‏ترین دوره‏های رشد او به شمار می‏آید و آنچه در این دوران رخ می‏دهد به‏طور اساسی بر رشد بعدی کودک اثرگذار است. از آنجا که اساس شخصیت فرد در دوره پیش‏دبستانی شکل می‏گیرد. محققان و صاحب‏نظران ارایه آموزش‏های اثر بخش در این دوران را برای رشد بعدی کودک بسیار مهم می‏دانند.

اکثر مطالعات و پژوهش‏ها نشان می‏دهد محیط خانواده پاسخ‏گوی رشد اجتماعی کودک بعد از چهار سالگی نیست و کودکان در این سن، نیاز به شرکت در فعالیت‏های اجتماعی بیشتری دارند و حضور در محیط‏ های پیش‏دبستانی این امکان را به آنها می‏دهد تا با کودکان همسن و سال خود ارتباط برقرار کرده و به تدریج مهارت‏های اجتماعی لازم را برای برقراری روابط اجتماعی به دست بیاورند. (مشهدی ، ۱۳۸۲)

از طرف دیگر، کودک برای برخورداری کامل از آموزش‏های دوره ابتدایی، نیاز به یک انضباط فکری دارد که به طور معمول خانواده قادر به فراهم ساختن آن نیست. حال آنکه در دوره پیش‏دبستان، مربیان از طریق فعالیت‏های مختلف مثل بازی و کارهای دستی به تدریج نظم و انضباط ذهنی لازم را در کودکان ایجاد می‏کنند.

منابع

۱.امیری، ش.(۱۳۸۰). بررسی تحولی رابطه منزلت اجتماعی با رفتار سازشی؛ مهارت اجتماعی و اختلال های رفتاری از کودکی تا نوجوانی. پایان نامه دکترای روانشناسی(چاپ نشده). دانشگاه تهران.

۲.جوکار، ب. و فولاد چنگ، م.(۱۳۷۹). دیدگاه‌گیری در کودکان پیش دبستانی: بررسی مقایسه‌ای درون فردی و بین فردی. مجله روان‌شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران، ۵ (۲)،۱۶۰- ۱۳۷.

۳.حجازی، ا. و ظهره وند، ز.(۱۳۸۰). بررسی ملاک‌های کیفیت دوستی در کودکان دختر. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ۱  (۶) ،۲۰-۱ .

۴.دادستان، پ.(۱۳۷۷). بررسی توان ذهنی و درک مفاهیم دانش آموزان دوره ابتدایی به منظور تعیین استاندارد های آموزشی. مجله روانشناسی، سال دوم،۱، ۳۲-۵.

۵.دونالدسون، م.(۱۳۷۵). ذهن کودک. ترجمه حسین نائلی. مشهد: آستان قدس رضوی.

۶.کجباف، محمد باقر.(۱۳۷۷). بررسی تشخیص عقب ماندگی ذهنی بر اساس آزمونهای پیاژه و وکسلر ( در گروهی از دانش آموزان آموزشگاه های کودکان استثنایی اصفهان). مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد نهم ، شماره ۱و ۲، صص ۵۸-۴۱.

۷.فلاول، ج. اچ.(۱۳۷۷). رشد شناختی. ترجمه فرهاد ماهر تهران: رشد.

۸.ماسن، پ. ه.(۱۳۸۰). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی. تهران: کتاب ماد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.