نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه بازیهای رایانه ای بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۸ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………صفحه

چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱

فصل اول ( کلیات )

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………۳

بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………………………۵

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….۶

هدف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..۸

فرضیه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..۹

متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………۹

تعاریف نظری وعملیاتی واژه ها ومفاهیم ……………………………………………………………………………………………..۹

فصل دوم ( پیشینه و ادبیات پژوهش )

مبانی نظری تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………۱۲

نظریه فروید در مورد پرخاشگری …………………………………………………………………………………………………….۱۲

نظریه فردیت زدایی ،پرخاشگری زیمباردو ………………………………………………………………………………………..۱۳

نظریه انسانیت زدایی-پرخاشگری ……………………………………………………………………………………………………۱۳

نظریه درون گرایی و برون گرایی آیزنیک ……………………………………………………………………………………….۱۴

تعریف واژه نوجوانی …………………………………………………………………………………………………………………..۱۴

مراحل نوجوانی………………………………………………………………………………………………………………………….۱۵

تخیل خود به جای کاراکترهای بازی خشن …………………………………………………………………………………….۱۹

پیشینه عملی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………۲۰

فصل سوم ( روش تحقیق )

روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………۴۳

جامعه مورد مطالعه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………..۴۳

نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………….۴۳

ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۳

روش آماری مربوط به فرضیه ………………………………………………………………………………………………………….۴۴

فصل چهارم ( یافته ها وتجزیه وتحلیل آنها )

فصل پنجم ( بحث ونتیجه گیری )

بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………۷۲

محدودیتها ونارسائیهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………۷۵

پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۶

منابع وماخذ ………………………………………………………………………………………………………………………………۷۸

ضمائم پیوست (پرسشنامه)………………………………………………………………………………………………………………………………….۸۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان پرخاشگری دانش آموزان است که از بازیهای الکترونیکی و رایانه ای خشن استفاده می کنند. جامعه پژوهشی حاضر را دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهرستان لامرد تشکیل می دادند.

در این پژوهش با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده تعداد ۵۰ نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان لامرد از دو مدرسه به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس تست پرخاشگری آیزنیک در اختیار آنها قرار داده شد و از آنها خواسته شد که به این سوالات با بلی و خیر پاسخ دهند.

برای آزمودن فرضیه پژوهش ازروش t   مستقل درسطح معنی داری  a = 0/05  استفاده گردید.

نتایج بدست آورده نشان دادند که بین میانگینهای مورد مقایسه تفاوت معنی داری وجود دارد در نتیجه بین استفاده از بازیهای الکترونیکی خشن و پرخاشگری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهرستان لامرد رابطه معنا داری وجود دارد . بنابراین فرضیه پژوهش تایید می گردد و فرض صفر رد می شود.

مقدمه

ما اکنون در جامعه متمدن عصر حاضر زندگی می کنیم که در آن خشونت بین افراد از نظر قانونی جرم بحساب می آید و پرخاشگری با دیگران نیز مقابله به مثل آنان را به دنبال می آورد و ممکن است زنجیره ای از اختلافات بعدی را سبب شود ( لطف آبادی ،۱۳۷۹ ).

نوجوانی یکی از بحرانی ترین دوران زندگی انسان است که در این دوران با مشکلات فراوانی دست به گریبان است با فرا رسیدن دوران بلوغ مزاج کودکان طوفانی می شود انقلاب و دگرگونی همه جانبه ای در جسم و روان آنان پدید می اید ممکن است پرخاشگر شود یا آرام و ساکت ، تمام جنبه های حیوانی و انسانی که در وجودش نهفته است بر اثر ترشح هورمونهای بلوغ ظاهر و آشکار شود ( آدلر ، ۱۳۷۸ ، ترجمه سروری ).

در جهان معاصر پیشرفت علوم نه تنها بر سطح زندگی و فضا و محیطی که انسانها در آنجا زندگی می کنند تاثیر گذاشته بلکه قوانین و قواعد حاکم بر ارتباط و تعامل بین انسانها و نگرش آنها را نسبت به خود ، و به دیگران و به جهان تغییر داده است.

چنانچه دنیای نوجوانان نیز از این تغییرات مصون نمانده است و یکی از جلوه های این تغییر و دگرگونی تغییر در نوع سرگرمیها و یا گذراندن اوقات فراغت این قشر از جامعه است که نمود بارز آن را می توان در ظهور و گسترش بازیهای الکترونیکی مشاهده کرد.

به این تربیت با ظهور و گسترش این بازیها ، روز به روز شرکتهای سازنده بازنده بازیهای جدیدتری را به بازار عرضه کرده اند ، به طوری که سال به سال به بهبود و کیفیت دستگاههای ساخته شده افزوده گشته و بازیهای متنوعی نیز ارئه می شد ، و هر بازی ارائه شده نسبت به بازیهای قبلی از درجه و شدت خشونت زیادی برخوردار بود.

بیان مسئله

با توجه به تغییر و تحولات صنعتی که در کشورها بوجود آمده و کشور را تقریبا می توان جزء آن کشورهایی قرار داد که در حین گذر از سنتی به صنعتی می باشد . ورود صنعت به درون خانواده ها و تغییر رفتار خانواده و تغییر نظام آموزش و پرورش همه و همه عواملی است که دست به دست می دهند و باعث می شوند نسل در گذر جامعه سنتی به صنعتی به فرهنگ صنعتی شدن رسیده باشند و نه از حالت سنتی خود در آمده باشند و اینها عواملی است که باعث بوجود آمدن اختلال و انحرافات اجتماعی می شود.

ورود بازیهای ویدئویی و رایانه ای و تلویزیونی که دارای بخش بخش عمده ای از بازیهای خشن و ظاهری کشنده و مخرب هستند و خود کشی ها در تلویزیون وجود برنامه های خشونت بار در برنامه های کارتونی کودکان و در سریالهای تلویزیونی و فیلمهای پلیس همه و همه در رفتار کودکان در خانواده و مدرسه و جامعه تعمیم می یابد و طی تحقیقاتی متعدد نشان داده اند که نوجوانان بلافاصله پس از دیدن برنامه ای خشونت بار به همسالان خود در خانواده یا مدرسه تعرض می کنند و رفتار خشن خشن بروز می دهند. (محمدی،۱۳۸۱)

با توجه به اهمیت موضوع یعنی پرخاشگری که می تواند سدی باشد در جهت تحصیل و تربیت دانش آموزان و همچنین باعث ایجاد بی نظمی در محیط آموزشی شده و نهایتا موجب آزار و اذیت دانش آموز می گردد همچنین خود آزاری برای افراد پرخاشگر را سبب می شود لذا اگر رفتارهای پرخاشگرانه نوجوانان دانش آموز حل نشود برای مدرسه و جامعه مضراتی را فراهم می کند . لذا برای برطرف کردن این مشکل و شناخت نقش عوامل موثر در این مسئله را مورد بحث و بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

تعریف واژه پرخاشگری

پرخاشگری معمولا به رفتارهایی اطلاق می شود که با شیوه های مختلفی برای وارد آوردن صدمه جسمی یا روحی به دیگران اعمال می گردد . گاهی این آسیب رساندن شامل از بین بردن داراییها و اموال شخصی و یا عمومی می شود.

مثلا اگر در زمین فوتبال بازیکنی به طور غیر عمدی سبب شکستن پای بازیکن دیگر شود کار او پرخاشگری به حساب نمی آید ، اما اگر وی از روی عمد به ساق پای بازیکن دیگر لگد بزند تا او را از دور بازی خارج کند ، این رفتار بدون تردید پرخاشگری تلقی می شود ( روانشناسی اجتماعی  ، دکتر یوسف کریمی ، ص ۲۰۶).

نظریه فروید در مورد پرخاشگری ( پرخاشگری در کودکان و نوجوانان )

فروید پرخاشگری را یکی از غرایز عمده بشری می دانست وی در مورد پرخاشگری دو دید کاملا متفاوت داشت در ابتدا وی معتقد بود زمانی که فرد در ارضاء انگیزه های خود دچار ناکامی می شود ، دست به پرخاشگری می زند . بعدها وی پرخاشگری را در ردیف دیگر سائق های جنسی  و انرژی جنسی می دانست علاوه براین ، تاکید وی بیشتر روی مرحله دوم از مراحل رشد روانی – جنسی بود.

او این مرحله را به نام مرحله مقعدی نامگذاری کرده و معتقد بود این مرحله سالهای دوم و سوم زندگی را در بر می گیرد . در این مرحله کودک از نگه داشتن و یا دفع کردن مدفوع لذت می برد . اگر سخت گیری در مورد آموزش توالت رفتن بیش از اندازه باشد کودک شخصیت خسیس مقعدی پیدا می کند یعنی شخص منظم ، خسیس ، دقیق و محتکر خواهد شد. در عین حال اگر کودکی در این مرحله در حد افراط آزاد باشد ، بعدها فردی ظالم ، خشن ، بی نظم ، پرخاشگر ، خودخواه ، بی بند و بار و بی انضباط خواهد شد ( شاملو – سعید ، ۱۳۶۸).

فروید درباره امکان از بین بردن پرخاشگری نظر خوبی نداشت و معتقد بود تنها می توان شدت و مسیر انرا تغییر داد . وی مثلا مردم را به تماشای مسابقات ورزشی ، مشت زنی ، و یا گاو بازی تشویق می کرد . در مواردی هم پرخاشگری را در حکم عامل تصفیه می دانست و می گفت : ” برای کاهش انگیزه های پرخاشگری ابراز هیجانات حاکی از ناکامی ضروری است .” البته ” فرضیه ناکامی – پرخاشگری ” در بسیاری موارد چندان با واقعیت انطباق ندارد.

منابع و ماخذ

۱- ال کلینکه ، کریس-«مهارتهای زندگی»- ترجمه محمد خانی ، شهرام – (۱۳۸۳ ) – انتشارات اسپد هنز- چاپ پنجم – تهران.

۲-امانی ، زهرا – (۱۳۸۱) «پژوهش بررسی علل پر خاشگری در بین دانش آموزان پایه سوم مقطع راهنمایی ناحیه ۲ قزوین

۳- تاوریس ، کارول – ((روان شناسی خشم »- تر جمه تقی پور ، احمد – درودی ، سعید – (۱۳۷۹) – انتشارات نشر دایره – چاپ سوم-.تهران.

۴-  سلحشور- ماندانا، پرخاشگری در کودکان و نوجوانان و روشهای رویایی با آن ص ۱۲-  چاپ اول ، زمستان ۷۸ .

۵-  شاملو – سعید ، بهداشت روانی ، چاپ چهاردهم ، تاثیر بازیهای رایانه ای بر بهداشت روانی کودکان و نوجوانان  ، ص ۱۵۶

۶- صفاری زاده ، زینب – (۱۳۷۹)« پایان نامه مطالعه عوامل مر تبط با پر خاشگری پسران و دختران در دوره نوجوانی».

۷-فرجاد، محمد حسین- (۱۳۷۴ )-« مشکلات و اختلالهای روانی – رفتاری در خانواده ))- انتشارات بدره – چاپ اول- تهران».

۸-قائمی ، علی – (۱۳۷۶) -«خانواده و کودکان دشوار» – انتشارات امیری – چاپ اول – تهران.

۱/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.