تعداد صفحات: ۱۷۷ | قابل ویرایش
مقدمه
دانشگاه به عنوان یک نهاد اجتماعی- فرهنگی یکی از ارزشمندترین منابعی است که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد، این نهاد به جهت نقش تعیین کنندهای که در تولید دانش (پژوهش)و انتقال دانش (آموزش) دارد به عنوان یکی از شاخص های تعیین میزان توسعه کشورها مد نظر قرار گرفته است.
همانطور که میدانیم جوانان در مقطع پیش دانشگاهی تلاش زیادی برای ورود به دانشگاه میکنند و شاید بتوان گفت که یکی از آمال و آرزوهای جوانان امروزی ورود به دانشگاه میباشد با ورود جوانانی که با امید و آرزو به دانشگاه راه یافتهاند اگر تلاش کنیم که رضایتمندی این دانشجویان تازه وارد را بطور نسبی فراهم کنیم میتوان انتظار داشت که این دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل تعهد داشته بیشتری نسبت به شغل ، زندگی، دیگران درآینده داشته باشند زیرا زمانیکه افراد تعهد داشته باشند دیگر رشوه خواری، ریاکاری، دروغگویی برای رسیدن به اهداف خوب یا بد، فقر فرهنگی ، بی سوادی جوانان تحصیل کرده، … وجود نخواهد داشت . بر اساس نظریه تسری Spill-over Theory رضایت از یک بخش از زندگی بروی رضایت از بخشهای دیگر زندگی مؤثر است.
طرح مساله
دانشگاه مکانی فرهنگی و اجتماعی میباشد و هر ساله جمع کثیری از جوانان برای گذراندن تحصیلات عالیه وارد آن میشوند و هر یک از این جوانان با در نظر داشتن اهداف خاص خود (ارتقاء سطح علمی، کسب شغل بهتر، رندگی بهتر ، گرفتن مدرک،…)به این مکان مقدس قدم میگذارند.
اکنون با ورود این جوانان با نشاط و امیدوار به آینده و همچنین علاقمند به تحصیل مسئولیت سنگینی به عهده مسئولین دانشگاه میباشد ، از این جهت که این مسئولین محترم باید از پرسنل و اساتید متعهد و کارآمد بهره گیرند، زیرا این دو قشر تماس بیشتری را با دانشجویان که آینده سازان جامعه هستند دارند، که توجه بیشتر این تحقیق به نقش اساتید متمرکز است آنچه از یک استاد وظیفه شناس و شایسته انتظار میرود این است که بکوشد از ناکامیهای درسی دانشجویانش جلوگیری کند و آنها را علاقمند به تحصیل،مطالعه، پژوهش سازد.
همانطور که میدانیم دانشجویان اغلب در سن جوانی به تحصیل میپردازند و دوران جوانی بسیار حساس میباشد زیرا پایههای شخصیتی افراد در این دوران شکل میگیرد فردی که مشغله ذهنی جز تحصیل نداشته باشد و تحصیل دانشجو با رضایت باشد البته که این فرد در تحصیل موفقتر خواهد بود و آیندۀ تضمین شدهتری نسبت به دیگران دارد زیرا در آرامش به سر میبرد و این دانشجویان مسلماً در آینده فرد مفید و شایستهای برای خود، خانواده وجامعه خواهند بود.
تعریف رضایت از دیدگاه صاحبنظران جامعه شناسی
۱- رضایت Gratification
احساس شادی یا ارضایی که یک فرد، هنگامیکه از دیگران پاداش میگیرد یا توسط آنها تأیید میشود، تجربه میکند، بر اساس نظریه یادگیری، رضایت مثبت درتقویت رفتاری که پاداش گرفته موثر بوده و درنتیجه احتمال اینکه فرد در آینده تحت شرایط مشابه همان رفتار را تکرار کند، افزایش مییابد. (خضر نجات ، حمید ۶۹:۱۳۶۹)
۲- رضایت دانشگاه به عنوان یک نهاد اجتماعی- فرهنگی یکی از ارزشمندترین منابعی است که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد، این نهاد به جهت نقش تعیین کنندهای که در تولید دانش (پژوهش)و انتقال دانش (آموزش) دارد به عنوان یکی از شاخص های تعیین میزان توسعه کشورها مد نظر قرار گرفته است.satisfaction
بیشتر جنبه اجتماعی و روانی دارد ودر برابر آن Gratification خوشایندی جنبه عاطفی و روانشناختی قویتری دارد. رضایت بیشتر از یک عین یاامر خاصی موردنظر است و نهایتاً تمایل شخص را به یک موضوع میسنجد بنابراین میتوان گفت رضایت نوعی گرایش است ولی هرگرایش رضایت نیست در واقع رضایت نوعی گرایش خاص است و محدودتر از گرایش است. (چلبی ۱۳۷۵)
۳- رضایت
هر چه فاصله بین ایدهآل وواقعیت کمترشود فرد راضیتر خواهد بود و هرچه فاصله بین ایدهآل و واقعیت بیشتر شود فرد ناراضی تر خواهد بود.
پیشینه تحقیق
هر پدیده دارای سابقه یا پیشینهای است که مطالعه سابقه آن محقق را در شناسایی و درک ماهیت آن پدیده یاری میکند. پدیدههای اجتماعی وابسته به گذشتهاند و در زنجیرهای از تداوم جای میگیرند و هویت آنان بدون در نظر گرفتن گذشته ای که در آن تکوین یافتهاند به دست نخواهد آمد وقتی محقق در خصوص موضوع مورد تحقیق به منابع مختلف مراجعه میکند.
اولاً: از محتوای منابع در رابطه با موضوع آگاه میشود و بر اساس آن میتواند حدو مرز شناخت علمیرا در رابطه با موضوع مشخص کند و آماده شود تا یک گام به جلو بردارد.
ثانیاً: با آگاهی از نکات قوت وضعف منابع در برخورد با موضوع میتواند چارچوب نظری جامعتر و واقعبینانهتری را شکل دهد واز ارتکاب خطاهای گذشتگان بپرهیزد.
ثالثاً: در قالب این چارچوب نظری عمدهترین مفاهیم یا متغیرها را انتخاب کندو با پیشبینی روابط احتمالی در بین آنها فرضیههایش را رشد دهد.
صمدعالی، رضایت مشتری ، تدبیر، شماره ۱۳۰ بهمن ۱۳۸۱
امروز ارزش آفرینی برای مشتری درجهت تاثیرگذاری بر رفتار وی از اهمیت بالایی برخوردار شده است. در سبک و کار امروز، کسب رضایت مشتری هدف اصلی شرکتهاست. یکی از مهمترین عوامل موثر بر رضایت مشریان در شرکتهای خدماتی رفتار مناسب با آنهاست. سازمانهای خدماتی برای راضی کردن مشتریان خود باید دو اصل گزینش و آموزش را موردتوجه قرار دهند.
کلید موفقیت در خدمات ، سرمایهگذاری در آموزش است و شرکتها با سرمایه گذاری دراین بخش به کارکنان خود میآموزند که چگونه در برابر مشتریان و خواست آنان واکنش نشان دهند آموزش کارکنان باید متسمر باشد تا از این طریق آنان قادر باشند به تغییرات در تکنولوژی ، مشتریان و الزامات شغلی پاسخگو باشند. طرفداران خدمت به مشتری معتقدند که آموزش کارکنان به اندازه سایر فعالیتهای سازمان حائز اهمیت است.
منابع و ماخذ
- رفیع پور ، فرامرز- سنجش گرایش روستاییان به جهاد سازندگی، پژوهش در سه استان اصفهان، فارس، خراسان- ناشر و مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی) زمستان ۱۳۷۲ نشر ارغنون
- آبراهام ک. کورمن- روان شناسی صنعتی و سازمانی – ترجمه دکتر حسین شکر شکن- بهار ۱۳۷۳ – انتشارات رشد.
- ترنس – آرمیچل- مردم در سازمانها – ترکجه دکتر حسین شکر شکن – تابستان ۱۳۷۳- انتشارات رشد
- استوارت از کمپ روانشناسی کاربردی – ترجمه فرهاد ماهر – ۱۳۶۹- انتشارات آستان قدس رضوی
- خضر نجات حمید – مفاهیم جامعه شناسی – بهار ۱۳۹۶- انتشارات شیراز
- ویلیام آسیکومور – تفکر نظری در جامعه شناسی – ترجمه علی محمد حاضری و دیگران – بهار ۱۳۷۲- نشر سفیر
- پارسا فلسطین محمد – روان شناسی تربیتی – بهار ۱۳۷۱- انتشارات بعثت