نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان رضایت شغلی دبیران درس حرفه و فن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۸ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                صفحه

فصل اول: کلیات

مقدمه ۱

۱-۱ بیان مسئله ۲

۱-۲ اهمیت و ضرورت تحقیق ۴

۱-۳ اهداف تحقیق ۵

۱-۴ سؤالات پژوهشی ۶

۱-۵ تعریف واژه‌ها ۷

فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق

۲-۱ اهداف آموزش ۹

۲-۲ مأموریت آموزش و پرورش ۹

۲-۳ هدف‌های آموزش و پرورش در دوره‌های راهنمایی تحصیلی ۱۰

۲-۴ نظریه‌های رضایت شغلی ۱۰

۲-۴-۱ نظریه بروفی و تقسیم بندی‌ها ۱۱

۲-۴-۲ نظریه هاپاک ۱۲

۲-۴-۳ نظریه کینزبرگ و همکاران ۱۲

۲-۴-۴ نظریه فیشر و مانا ۱۳

۲-۴-۵ نظریه هالند ۱۷

۲-۵ عوامل موثر بر رضایت شغلی ۱۸

۲-۶- عوامل مربوط به رضایت شغلی معلمان……………………………………………………………………..۲۰

۲-۷ پیشینه تحقیق ۲۶

۲-۷-۱ تحقیقات انجام شده پیرامون رضایت شغلی معلمین در داخل کشور…………………………….۲۶

۲-۷-۲ تحقیقات انجام شده پیرامون رضایت شغلی معلمین در خارج از کشور………………………..۳۱

فصل سوم: روش تحقیق

۳-۱ مقدمه ۴۳

۳-۲ نوع و روش تحقیق ۴۳

۳-۳ جامعه آماری ۴۳

۳-۴ نمونه آماری(فرمول نمونه گیری نحوه محاسبه و انتخاب نمونه) ۴۴

۳-۴-۱ فرمول نمونه گیری ۴۴

۳-۵ نحوه محاسبه و برآورد نمونه ۴۴

۳-۶ روش نمونه گیری ۴۴

۳-۷ ابزار جمع آوری داده ها ۴۵

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

۴-۱ مقدمه ۴۷

۴-۲ جداول و نمودارها ۴۸

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵-۱ مقدمه ۷۷

۵-۲ هدف کلی یا موضوع تحقیق ۷۷

اهداف جزیی ۷۷

۵-۳ سؤالات پژوهشی ۷۸

۵-۴ حجم نمونه و جامعه آماری ۷۸

۵-۵ بررسی سؤالات پژوهشی ۷۹

۵-۶ یافته‌های جانبی پژوهشی ۸۱

۵-۷ نتیجه گیری ۸۲

۵-۸ پیشنهادات ۸۴

۵-۹ محدودیت‌های پژوهش ۸۵

۵-۱۰ محدودیت‌های اجرای پژوهش ۸۵

منابع و ماخذ ۸۶

پرسشنامه ۸۸

چکیده

در این پژوهش در پی آن بوده‌ایم تا میزان رضایت شغلی دبیران حرفه و فن آموزش و پرورش ناحیه۲ استان قم در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ را بررسی کنیم.

در این راستا و به منظور دست یابی به هدف موردنظر، سؤالات پژوهشی زیر را مطرح نمودیم:

میزان رضایت شغلی معلمان حرفه و فن از حقوق و مزایای دریافتی ماهیانه چقدر است؟

میزان رضایت شغلی معلمان حرفه و فن از فراغت شغلی و تعطیلات چقدر است؟

تا چه اندازه معلمان حرفه و فن از خدمات رفاهی آموزش و پرورش رضایت دارند؟

آیا خدمات بیمه­ای جوابگوی نیاز معلمان می­باشد؟

آیا در آموزش و پرورش امکان ادامه تحصیل برای معلمان حرفه و فن وجود دارد؟

در آموزش و پرورش چقدر به ورزش کارکنان اهمیت داده می­شود؟

آیا میزان رضایت شغلی دبیران حرفه و فن زن از دبیران حرفه و فن مرد بیشتر است؟

یا میزان رضایت شغلی دبیران حرفه و فن با مدرک تحصیلی مختلف متفاوت است؟

آیا میزان رضایت شغلی دبیران با سابقه از دبیران کم سابقه بیشتر است؟

شرایط فیزیکی تلاش تا به اندازه در رضایت شغلی دبیران حرفه و فن تأثیر دارد؟

تا چه اندازه دبیران حرفه و فن از تراکم کلاس‌ها رضایت دارند؟

تا به چه اندازه محل خدمت دبیران حرفه وفن در رضایت شغلی ایشان تأثیر دارد؟

تدریس درس حرفه وفن تا چه میزان در رضایت شغلی دبیران تأثیر دارد؟

تا چه میزان انجام اضافه کار در درس حرفه و فن در رضایت شغلی تأثیر دارد؟

سپس با اجرای پرسشنامه مبتنی بر سؤالات پژوهشی بر روی حجم نمونه‌ی ۶۰ نفره از جامعه ۷۰ نفری دبیران حرفه و فن آموزش و پرورش ناحیه۲ استان قم در سال تحصیلی (۹۱-۹۰).

مقدمه

آموختن و کشف مجهولات در طول تاریخ مورد توجه انسان بوده است. چرا که حس کنجکاوی و تلاش در راه کشف ناشناخته‌های جهان برای بشر امری فطری است و یکی از آرزوهای دیرینه او همین بوده است که بتواند به اسرار آفرینش، رازهای طبیعت و جهان ماورای طبیعت دست یا بدو این واضح است که تحقق آرزوهایش نیاز به آموزگار دارد و آموزگار می تواند در این مسیر توفیق یابد که خود در این راه قدم‌های اساسی برداشته باشد و قبل از هر چیز اقدام به تربیت و ادب نقش خویش پرداخته باشد چنان که مولای متقیان حضرت علی%می‌فرماید: «آموزنده و ادب کننده نقش خویش به احترام سزاوارتر است از آموزنده و ادب کننده مردم» (شهیدی، ۱۳۷۱، ص۱۷۳)

در دنیای کنونی که نهادی بنام آموزش و پرورش مسئولیت تعلیم و تربیت انسان‌ها را بر عهده گرفته است و چنین به نظر می‌رسد که توسعه در هر جامعه مستلزم توسعه در آموزش و پرورش آن جامعه است و توسعه در این نهاد مستلزم شناسائی عوامل مؤثر به آن، پیدا نمودن نقاط ضعف و قوت آن و ایجاد تغییرات مفید و موثر با توجه به نیازهای جامعه است و هر چه در این راه بیشتر سرمایه گذاری شود در توسعه بخش‌های دیگر کشور مفیدتر واقع می‌گردد.

برای این منظور و فعال کردن معلم باید از محرک‌هائی استفاده کرد که یکی از محرک‌های مهم در جهت این هدف توجه به رضایت شغلی معلمین است. اما باید دید که کدام عوامل معلم را از شغل و آموزش و پرورش راضی و خوشحال می‌سازد؟

بیان مسئله

به عقیده متفکران و داشنمندان تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، سازنده فرد و جامعه است و جوامع را انسان‌ها می‌سازند و انسان‌ها دست پرورده نظام تعلیم و تربیت می‌باشند و بر این عقیده‌اند که مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه برای حل بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی انسان‌ها در این نهاد مهم نهفته است و توسعه و پیشرفت‌های علمی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و …. مرهون تلاش‌های همه جانبه معلمان و فرهنگیان می‌دانند و در حال حاضر اکثر کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت بیشترین بودجه را صرف این سازمان نموده و به نیروی انسانی و فرهنگیان توجه کافی می‌نمایند.

نتیجه بررسی‌ها (دهقان خلیلی – پایان نامه ۱۳۷۷) نشان می‌دهد که کارایی و اثر بخشی سازمان‌ها بستگی به رضایت و خشنودی کارکنان از شغل خود دارد. در حال حاضر شواهد نشان می‌دهد که در نظام آموزش و پرورش ایران معلمین و متقاضیان شغل دبیری کمتر با علاقه جذب این نهاد می‌شوند و کسانی که این شغل را انتخاب نموده‌اند نیز به نوعی اعلام عدم رضایت دارند که نتیجه این عدم رضایت افت بازده کارائی در مدارس را به همراه دارد که بی‌تردید یکی از عوامل مهم این افت همین عدم رضایت و خشنودی معلمین از شغل است.

اهداف آموزش

از زمانی که انسان پا به عرصه کره خاکی نهاد آموزش و پرورش به نوعی نقش اصلی و اساسی را در زندگی بشر داشته تا جایی که همه دستیابی‌های بشر به علم و فن آوری زمان خود مدیون آموزش و پرورش بوده و هست و اثر آن تا جایی مشهود است که هر زمان و در هر جامعه اگر کوچکترین کم توجهی به امر تعلیم و تربیت شده بزرگترین لطمات و خسارات بر پیکر اصلی جامعه و فرهنگ آن وارد شده است چه بسا خساراتی که در کوتاه مدت قابل جبران نبوده و باعث اشاعه فرهنگی توخالی و پوچ شده که جایگزین فرهنگ اصیل و ناب هر کشور شده و از آنجا که انسان طبعاً همیشه و در هر اوضا و احوال زندگی شخصی و اجتماعی فرد تحت تعلیم و الگوپذیر بوده و هست و دارای استعدادهای بالقوه فطری می باشد.

لذا باید نهادی باشد که این استعدادها را به نحو مطلوب به بالفعل در آورد و در جهت رشد و توسعه راه صحیح را به انسان بیاموزد و از جهت دیگر تنها ازطریق آموزش است که انسان می تواند دانسته‌ها و معلومات خود را به نسل بعد منتقل کند.

از این جهت است که به اهمیت این نهاد در زندگی انسان‌ها به خوبی معلوم می‌باشد و وابستگی انسان و نیازهایش به این نهاد روشنتر جلوه می کند. از طرف دیگر یکی از سازمان‌های مهم و اثربخش که چه در حال و آینده الگوی کلیه نهادها و سازمان‌های دیگر جامعه می باشد آموزش و پرورش است چون محور اصلی و موضوع اساسی این سازمان انسان است. به این دلیل که مهمترین و دشوارترین مسئله انسان مسئله تعلیم و تربیت اوست.

مأموریت آموزش و پرورش

فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم برای تعمیق باورهای دینی و رشد فضایل اخلاقی دانش‌آموزان، ارتقا کیفیت آموزش‌های متوسطه در شاخه‌های مختلف تحصیلی و توسعه کمی این آموزش‌ها به تناسب نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی و رعایت تناسب بین محتوای آموزشی و نیازها و مقتضیات سنی و جسمی دانش آموزان، ایجاد عدالت آموزشی و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای بروز استعدادهای عالی انسانی و کاهش نابرابری‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از والاترین اهداف و مأموریت‌های این نهاد ارزشمند می باشد.

ایجاد فرصت‌های برابر برای همه اقشار جامعه و برخورداری یکسان مردم از امکانات آموزشی و پرورش برای بروز خلاقیت‌ها و استعدادهای بالقوه، که کلیه موارد فوق براساس اصول ذیل می‌باشد:

  1. تاکید برای تزکیه و تربیت دینی و تقویت مهارت‌های زندگی
  2. توسعه فرهنگ مهارت آموزی و ایجاد انعطاف لازم به منظور سمت گیری آموزش‌های متوسطه در جهت تعیین رشته های تحصیلی بر طبق شرایط و امکانات محیط با توجه به پیشرفت‌های عملی و فنی
  3. افزایش کیفیت و بالا بردن سطح کیفیت و میزان منزلت آموزش‌های فنی و حرفه ای
  4. فراهم آوردن زمینه و شرایط مناسب برای استفاده بهینه از امکانات جامعه به منظور اجرای آموزش‌های متوسط و سازماندهی آموزش‌های خارج از واحد آموزشی و تقویت و گسترش این آموزش‌ها با استفاده از امکانات دستگاه‌های مختلف کشور.

منابع و ماخذ

  1. نهج البلاغه
  2. بنی سعید، عبدالامام(۱۳۷۱). بررسی علل و عوامل موثر در کاهش رغبت معلمین در منطقه بندر امام خمینی(ره). پایان نامه.
  3. جهانیان، رمضان (۱۳۷۴). بررسی رضایت شغلی دبیران بر مبنای نظریه هرزبرگ. پایان‌نامه.
  4. حیدری، جمشید (۱۳۷۲). بررسی عوام موثر بر رضایت شغلی آموزگاران شهرستان کهکیلویه و بویراحمد. پایان نامه.
  5. دهقان، خلیل (۱۳۷۷). بررسی میزان رضایت شغلی دبیران دوره راهنمایی شهرستان داراب با پایگاه اقتصادی- اجتماعی آنها. پایان نامه.
  6. رحیمیان، حسام الدین (۱۳۷۳). عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان سمنان. پایان نامه.
  7. زورقی، ناصر (۱۳۷۵). بررسی عوامل موثر در رغبت شغلی معلمان استان سیستان و بلوچستان. پایان نامه.
  8. شفیع آبادی، عبدالله (۱۳۶۳). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‌ای. تهران: انتشارات رشد.
  9. فرخی، محمدحسین (۱۳۷۴). راهنمای افزایش کارآیی و رضایت شغلی معلمان به منظور ارتقای کیفی آموزش. بی‌جا.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.