نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی شغلی معلمان ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۹ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………۱

فصل اول : طرح تحقیق

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………….۳

بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………….۵

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..۷

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….۸

فرضیات تحقیق… …………………………………………………………………………………………………………………..۹

متغیرهای تحقیق……………………. ……………………………………………………………………………………………۱۰

فصل دوم : پیشینه تحقیق

مبانی نظری تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….۱۳

تعریف شغل ……………………………………………………………………………………………………………………….۱۳

تعریف رضایت شغلی …………………………………………………………………………………………………………..۱۴

عوامل انتخاب شغل ……………………………………………………………………………………………………………..۱۵

عوامل رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………۱۷

آثار وجود رضایت شغلی ………………………………………………………………………………………………………۲۱

روش های ارزیابی رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………۲۳

بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………….۲۶

میزان درآمد عاملی در انتخاب شغل ………………………………………………………………………………………..۲۷

نقش مدیریت در رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………..۳۰

جنسیت و نقش آن در رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………….۳۶

نظریه های رضایت شغلی ………………………………………………………………………………………………………۴۰

مبانی عملی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….۴۷

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….۶۰

جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………………………۶۰

حجم نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………….۶۰

ابزار جمع آوری  اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………۶۰

روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………………۶۱

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم : بررسی نتایج

نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………..۸۴

پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………….۸۵

محدودیت ها ………………………………………………………………………………………………………………………۸۶

منابع و ماخذ ……………………………………………………………………………………………………………………….۸۷

ضمائم

پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………۹۰

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت مندی شغلی معلمان ابتدایی انجام گرفته است. رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در امر کیفیت آموزش و موفقیت شغلی معلمان است. روش مطالعه در این پژوهش تصادفی ساده است و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تعدیل شده رضایت شغلی استفاده شده است.

جمعیت نمونه شامل ۴۰ نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهرستان لامرد بوده است. شیوه نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت . یافته ها نشان می دهد که ۵/۷۶ درصد از معلمان مدارس ابتدایی مورد بررسی از شغل خود راضی و یا خیلی راضی بوده ، حال آنکه ۹ درصد ناراضی و یا خیلی ناراضی بوده اند. متغیرهای سطح تحصیلات معلمان و قصد معلمان برای ماندن در موقعیت کنونی شغلی، از متغیرهای قابل پیش بینی رضایت شغلی معلمان است.

جنبه های مربوط به بیشترین میزان رضایت شغلی معلمان شامل خدمت اجتماعی ، ارزش های اخلاقی ، خلاقیت ، فعالیت ، تنوع و کاربرد توانایی، و جنبه های مربوط به کمترین میزان  رضایت شغلی معلمان شامل جبران ، سیاست های نظام آموزشی ، پیشرفت و امنیت شغلی . معلمان در گروه سنی بالاتر ، سطح تحصیلات بالاتر و در آمد بیشتر و با لطبع منزلت اجتماعی بالاتر از میزان رضایت شغلی بیشتر بر خوردار ند.

مقدمه

تغییر و تحول یکی از پدیده های انکار ناپذیر هستی است و در این وادی خلقت بشر برای طی طریق، به سوی کمال بنا نهاده شده است. هر گاه این امید و حرکت به سوی کمال و خودشکوفایی را از انسان بگیریم ، معنی و مفهوم زندگی را از انسان گرفته ایم.

آموزش و پرورش سنگ زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه است. بررسی عوامل موثر پیشرفت و ترقی در جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار بوده اند

همه کشورها به معلمان اثر بخش، با انگیزه و کارا، به عنوان یک فرضیه ی اصلی آموزش و پرورش نیاز دارند، تا بتوانند خود را در قالب سیستم تعلیم و تربیتی خوب، پرورش داده و برای آینده ای بهتر آماده سازند درشرایط کنونی نیاز کشور ما به چنین معلمانی ، بیش از سایر کشورهاست. علی رغم این نیاز مبرم، هنوز به نیازهای مادی و معنوی معلمان کم توجهی می شود و این گونه بی توجهی ها با ابزار کمبود بودجه توجیه می شود.

حاصل چنین برخوردی ،وجود معلمانی است که علی رغم داشتن عشق و دلسوزی و احساس مسئولیت نسبت به حرفه ی خود و دانش آموزان ، از شغل خود رضایت نداشته، و برای ارضاء نیازها و علایق خود به منابع دیگری چشم دوخته اند.

روش است که توجه به عوامل موثر بر رضایت شغلی و به تبع آن پرکردن این شکاف عظیم، در نهایت به افزایش رضایت شغلی آنان منجر خواهد شد.

بیان مساله

رضایت شغلی بعنوان عاملی که در موفقیت شغلی تأثیر بسزایی دارد و باعث افزایش کارآیی و احساس رضایت فردی می شود و از طرف دیگر، عدم رضایت نیز باعث کم کاری، غیبت و سهل انگاری شده و حتی در درجات بالاتر می تواند اثرات نامطلوب و مخربی بر برنامه ریزیها داشته و آن را مواجه با شکست می سازد، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

با ایجاد زمینه مناسب برای رشد رضایت شغلی معلمان ابتدایی فرایند تعلم و تربیت در بستر مناسب تری صورت خواهد گرفت. موضوع پژوهش حاضر بررسی رضایت شغلی معلمان ابتدایی شهرستان مشهد و عوامل مؤثر بر آن می باشد. پژوهشهایی از این نوع، می تواند نارسایی شغلی معلمان ابتدایی را مشخص سازد و در جهت حمایتهای لازم و صنفی رافع مشکلات ناشناخته آنان باشد.

پایه و اساس هر کشوری بر استقلال فکری افراد آن جامعه استوار است. هر چه افراد جامعه نیرومند تر و عالم تر باشد به همان نسبت جامعه سعادتمند تر و پیروزتر خواهد بود.

معلمان هسته مرکزی دستگاه تعلیم و تربیت و جریان حقیقی این امر حیاتی می باشند. تاثیر معلم در جامعه به قدری است که می توان گفت: سعادت مملکت در دست کسانی است که به تعلیم و تربیت فرزندان کشور مشغول می باشند.

اشتغال صحیح و گزینش افراد مناسب برای انجام مشاغل، از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه و تامین کننده ی سلامت روانی انسان ها و نیل به خودکفایی و بی نیازی از دیگران محسوب می شود ولی نکته مهم علاوه بر اشتغال فرد، این است که آیا او در حین اشتغال به یک شغل از انجام دادن آن احساس رضایت دارد و آیا محیط کار برای او لذت بخش می باشد؟

تعریف «رضایت شغلی»

«رضایت شغلی » مجموعه ای از احساسات و باورهاست که افراد در مورد مشاغل کنونی خود دارند. رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است; عاملی که موجب افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می گردد. رضایت شغلی یعنی دوست داشتن شرایط ولوازم یک شغل، شرایطی که درآن کارانجام می گیرد و پاداشی که برای آن دریافت می شود.

با توجه به مطالب مزبور، می توان گفت: «رضایت شغلی » یعنی احساس خرسندی و خشنودی که فرد از کار خود می کند و لذتی که از آن می برد و در پی آن، به شغل خود دل گرمی و وابستگی پیدامی کند.«رضایت شغلی » حالتی مطبوع، عاطفی و مثبت حاصل از ارزیابی شغل یا تجارب شغلی است; مفهومی دارای ابعاد، جنبه ها و عوامل گوناگون که باید مجموعه آن ها را در نظر گرفت.از جمله این عوامل، می توان به صفات کارگر و کارمند، نوع کار، محیط کار و روابط انسانی کار اشاره نمود

فیشر و هانا رضایت شغلی را عاملی درونی می دانند و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال می انگارند; یعنی اگر شغل مورد نظر، لذت مطلوب را برای فرد تامین کند، او از شغلش راضی است.در مقابل، چنانچه شغل موردنظررضایت ولذت مطلوب رابه فردندهد، دراین حالت، اوازکارخودمذمت می نماید و درصدد تغییر آن برمی آید.

 

عوامل انتخاب شغل

شغل موضوعی است که انتخاب آن تصادفی نیست، نیازمند عوامل بسیاری است که عبارتند از:

۱- وضع جسمانی

هر شغل به خصوصیات جسمانی مشخصی نیاز دارد.در برخی مشاغل، جثه بزرگ و قوی لازم است، درحالی که دربرخی مشاغل ممکن است این امر مانع از انجام وظایف باشد.همچنین در بعضی مشاغل، وجود و سلامت دست وپالازم است، در حالی که در برخی دیگر، فقدان و یا نقص دست و پا و سایراعضامشکلی به وجود نمی آورد.

۲-استعداد

استعداد یکی از عوامل مهم در انتخاب شغل وادامه اشتغال موفقیت آمیز است. استعداد به معنای مهیاشدن، آمادگی و توانایی بر انجام کاری است; توانایی فطری فرد که به یادگیری او کمک می کند و آن را تسریع می نماید.

بدین معنا، استعداد نحوه و میزان یادگیری را در زمینه های گوناگون در آینده پیش بینی می کند و کسی که در زمینه خاصی استعداد دارد، از تجربیات خود در آن مورد بهره بیش تری می برد.

۳-رغبت

«رغبت » به معنای میل داشتن و خواستن و آرزوی چیزی است.همچنین احساس خوشایند یا تمایل و کنجکاوی نسبت به چیزی یاموضوعی، «رغبت » نامیده می شود.رغبت انگیزه مهمی برای تلاش و حرکت انسان به حساب می آید.موفقیت در انجام هر شغلی، مستلزم داشتن رغبت است.

منابع و ماخذ

۱-امیریان زاده،مژگان :بررسی بین جو سازمانی ورضایت شغلی نواحی چهارگانه شیراز،پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ،۱۳۷۵

۲-آیرملو ، مهری.(۱۳۷۹). بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی مدیران و رضایت شغلی دبیران در مدارس متوسطه شمال و مرکز استان آ.غ. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علوم و تحقیقات.

۳-اسماعیل سرخ، جعفر.(۱۳۸۱). بررسی عوامل موثر در رضایت شغلی معلمان دوره آموزش عمومی در مقایسه با معلمان دوره متوسطه استان آ.غ. ارومیه: سازمان آموزش و پرورش.

۴-بازرگان ،زهرا:جو مدرسه و بررسی تاثیرات یک پروژه تربیتی برعملکرد تحصیلی دانش آموزان درتحول جو اجتماعی روانی مدرسه ، تهران ، ۱۳۷۴

۵-پورصفر،کبری:مطالعه رضایت شغلی ورابطه آن باعملکردکارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی مرکز آموزش مدیریت .۱۳۷۸-دولتی گیلان،۷۹

۶-توکلی طبا،هایده:رابطه جوسازمانی وبیگانگی ازکار معلمانمدار ابتدایی شهرتهران،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی تهران ،دانشکده مدیریت ،۱۳۸۰

۷-حشمت خواه،زهرا:بررسی و مقایسه جوسازمانی ازدیدمدیران ودبیران دوره نظام جدید متوسطه شهر تهران و تاثیرآن بر بیگانگی، پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی،دانشگاه الزهرا،۱۳۷۶

۸-دلاور، علی : روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی ،انتشارات پیام نور ، تهران ،۱۳۷۶

۹-سید مصطفایی، میر علی. (۱۳۷۸). مطالعه شیوه های علمی ایجاد انگیزش شغلی دانشجویان مراکز تربیت معلم استان آ.غ. ارومیه: سازمان آموزش و پرورش.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.