نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق شناسایی روشهای تشویق و تنبیه مورد استفاده معلمان زن

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۲ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                    صفحه

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

بیان مسئله۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

اهمیت و ضرورت پژوهش۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

اهداف پژوهش۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

تعاریف مفهومی متغیرها۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

تعاریف عملیاتی متغیرها۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش

تشویق و فایده تشویق۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

نیاز دانش آموزان به تشویق و تحسین۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

صورتهای تشویق۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

محاسن تشویق۹۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

معایب تشویق بیجا و بیش از حد۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

نکاتی در امر تشویق۱۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

تنبیه و نتایج نامطلوب تنبیه۱۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

صورتهای تنبیه۱۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

نکاتی در امر تنبیه۱۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

پیشینه خارجی پژوهش۱۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

پیشینه داخلی پژوهش۲۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

فصل سوم : روش پژوهش

جامعه اماری۲۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

نمونه و روش نمونه گیری۲۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

ابزار اندازه گیری و نحوه اجرای پژوهش۲۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

روش انجام تحقیق۲۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

روش جمع آوری۲۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

روش تجزیه و تحلیل۲۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات گرد آوری شده

فصل پنجم : نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری  ۴۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

محدودیتهای تحقیق۴۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

پیشنهادات تحقیق۴۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

چکیده

این پژوهش با عنوان نقش تشویق و تنبیه در تربیت دانش آموزان انجام شده.

اهمیت این پژوهش بررسی شناسی دیدگاه معلمان زن نسبت به نقش تشویق و تنبیه در تربیت دانش آموز ، تعیین میزان استفاده معلمان از روشهای تشویق و تنبیه ، شناسایی روشهای روشهای تشویق و تنبیه مورد استفاده معلمان زن می باشد.

جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان زن مدارس مختلف مقطع ابتدایی تشکیل می دهد. حجم نمونه آماری ۴۰ نفر در نظر گرفته شده ، شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بوده و برای گرد آوری داده ها از پر سشنامه محقق ساخته استفاده شده .

نتایج آماری نشان داده که تحویل نگرفتن دانش آموز ، ارجاع دادن دانش آموز به روانشناس یا مشاور مدرسه ، بلافاصله تشویق کردن دانش آموز ، مشخص کردن علت تشویق برای دانش آموز ، اظهارات تشویق آموز در برگه دانش آموز نوشتن ، برای کارهای هر چند کوچک از تشویقهای بزرگ استفاده کردن ، در حضور سایر دانش آموزان کلاس تشویق را انجام دادن ، پاداشهای بزرگ را برای کارهای بزرگ در نظر گرفتن ، تشویق نمودن دانش آموزان با گفتن کلمه آفرین ……. نقش مؤثری در تقویت رفتار دانش آموزان داشتند.

در حالیکه عوامل : از تفریحات و سرگرمیهای ورزشی جلوگیری ، از بازی با دوستان جلوگیری کردن ، تکلیفی بیشتر از دیگران به او دادن ، دانش آموز را تنبیه بدنی کردن ، دانش آموز را تنبیه لفظی کردن ، دانش آموز را از مدرسه اخراج کردن ، ترساندن دانش آموز با حرفهای تند ، تشویق کردن دانش آموز بیش از انتظار ، در عدم حضور دیگران او را تشویق کردن ، کمتر از حد انتظار دانش آموز را تشویق کردن ، فقط برای کارهای ممتاز دانش آموز را تشویق کردن نه همه رفتار ، نقش مؤثری در تقویت رفتار دانش آموزان نداشتند .

مقدمه

تقویت وجدان اخلاقی دانش آموز ، آموختن معارف فکری و مصنوعی به او و نیز آماده ساختن وی برای زندگی در اجتماع از جمله وظایف والدین است که از طریق تقویت قوای فطری و غریزی که در همۀ افراد وجود دارد تحقق می پذیرد مثل : اتکاء به نفس و حس عدالتخواهی و آزادی طلبی و استقلال و غیره … دانش اموز باید بیاموزد که در خانه و اجتماع قوانین و مقرراتی که باید به آنها احترام بگذارد .

اگر چه حس استقلال طلبی و آزادیخواهی دانش آموز باید تقویت و ارضاء شود اما باید بداند که برای او حد و مرزی وجود دارد و چنانچه از آن محدوده پا فراتر بگذارد مستحق تنبیه خواهد شد و مربیان برای تفهیم این مطلب به دانش آموزان از روشهای مختلفی نظیر پند و اندرز ، آوردن دلیل و منطق استفاده می کنند . (قائمی ، ۱۳۶۴)

مساله تعلیم و ترتیب  از مهمترین مسائل فرد در جامعه و از بحث انگیزترین موضوعات حیات ملتهاست . امری است که سرنوشت زندگی امروز و فردای بشریت بدان وابسته است . هر فرد یا امتی با استفاده از تربیت است که می تواند وضع حال و آینده اش را روشن سازد . بنای سعادت یا بدبختی هر فرد یا جامعه را از طریق تربیت می توان بنیان نهاد. (قائمی ، ۱۳۶۴)

آنچه در اینجا مورد بررسی قرار می گیرد نقش تشویق و تنبیه ، در تربیت دانش اموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان زن شهرستان دزفول می باشد.

بیان مسئله

در این تحقیق که خواهم داشت موضوع و مسئله اصلی آن نقش تشویق و تنبیه در تربیت دانش آموزان می باشد .

می خواهیم بدانیم که تنبیه و تشویق تا چه اندازه ای و از چه طریقی می تواند در تربیت و پیشرفت دانش آموزان موثر است و اینکه آیا فقط تشویق تنها راه تربیتی و اصلاح کننده است ، یا اینکه تنبیه را هم شامل می شود و اینکه کدامیک اهمیت بیشتری در پیشرفت و تربیت دانش آموزان دارند .

مبانی نظری تحقیق و یافته های پژوهشی نشان داده اند که روشهای تشویق ، نقش بسیار موثر و کارآمدی در تربیت دانش آموزان دارند .

از طرف دیگر ، یافته های پژوهشی در مورد روشهای تنبیه نشان داده اندکه تنبیه عملی است مسری ، دانش آموزانی که شاهد تنبیه شدن دیگران بوده اند بعدها خود رفتار تنبیه شده را تقلید کرده و نتیجه گرفتند که تنبیه در حضور دیگران مساوی است با آموزش پرخاشگری .

مساله اساسی این تحقیق این است که معلمان زن شهرستان دزفول چه دیدگاهی نسبت به روشهای تشویق و تنبیه دارند ، روشهای تشویق و تنبیه مورد استفاده توسط معلمان زن شهرستان دزفول کدامند ، و میزان استفاده معلمان از هر کدام از این روشها چقدر است.

صورتهای تنبیه

تنبیهات به صورتهای مختلف می توانند باشند و لازم نیست همیشه به صورت کتک زدن باشد . تنبیه گاهی بصورت جلوگیری از تفریحات ، سرگرمیها ، بازی با دوستان و از این قبیل است و زمانی به صورت محروم کردن مثل ندادن پول جیبی برای یکی دو روز ، محروم کردن از غذا و خوراکیها و گاهی هم به صورت اعلام عدم اعتماد ، دوست نداشتن و … (قائمی ، ۱۳۶۷)

تنبیه دانش آموزی که مشقی را در اثر تنبلی ننوشته ، این است که از وقت بازی او بگیریم و او را وادار به نوشتن مشق کنیم . تنبیه کودکی که در اثر سهل انگاری اسباب بازی خود را گم کرده و یا شکسته است محروم کردن از آن اسباب بازی است . و بالاخره تنبیه کودکی که در مهمانی ، بی ادبی و بد اخلاقی کردن ، محروم کردن از مهمانی است .

او در همه حال باید نتیجه عملش را ببیند و زبان بد رفتاری و سهل انگاری را بشناسد . برخی از رفتارها ، حرفها ،عملکردها نیز تنبیه است ولی اجرای ان روا نیست . مثل تحقیر کردن ، سرزنش های افراطی به او ، آزار رساندن و صدمه وارد آوردن بر او ، کینه جویی ، ترساندن ، اعمال زور بی دلیل ، سلب امنیت از او ، محرومیت های شدید و مداوم و …. که هر کدام در عین داشتن فوایدی ، عوارضی هم دارند ، و سعی مربی بر این است که سود و زیان را بسنجد و عمل کند.

منابع

  1. سیف ، علی اکبر(۱۳۷۰) . روانشناسی پرورشی ، تهران: انتشارات آگاه .
  2. مرادی ، علیرضا ،کرمی نوری ، رضا ،(۱۳۶۷) .روانشناسی تربیتی ، قم ، انتشارات الهی .
  3. ادیب ، علی محمد حسن (۱۳۷۲). راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی(ع)،(ترجمه محمد راد منش ). تهران: انتشارات اسلامی .
  4. امینی ، ابراهیم(۱۳۶۲). آیین تربیت ، انتشارات اسلامی.
  5. ریاحی ، غلامحسین(۱۳۷۰) . روانشناسی در خدمت اولیا و مربیان ،  تهران :انتشارات ا سالا می.
  6. قائمی ، علی(۱۳۶۷) . تربیت و باز سازی کودکان ، تهران : انتشارات امیری .
  7. قائمی ، علی(۱۳۷۶) . خانواده و نیازمندیهای کودکان ، تهران : انتشارت امیری .

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.