نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بررسی راهکارهایی برای علاقه مندی دانش آموزان پایه اول به خوشنویسی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

 R1.مقدمه………………………………………………………………………………………………………۵

R2.توصیف وضع موجود………………………………………………………………………………..۶

R3.بررسی شواهد۱…………………………………………………………………………………………۹

R4.شواهدمحیطی…………………………………………………………………………………………..۱۰

R5.شواهدکتابخانه ای……………………………………………………………………………………۱۰

R6.تجزیه وتحلیل شواهد………………………………………………………………………………۱۴

R7.انتخاب راه حل موقتی……………………………………………………………………………..۲۱

R8.اجرای راه حل جدیدوموقتی……………………………………………………………………۲۱

R9.شواهد۲…………………………………………………………………………………………………..۲۳

R10.مقایسه شواهد۱و۲………………………………………………………………………………….۲۹

R11.اعتباربخشی وارزیابی شواهد………………………………………………………………….۳۰

چکیده

تحقیق موردنظرکه درارتباط بابررسی راهکارهایی برای علاقمندی دانش آموزان پایه ی اول به خوشنویسی دردبستان شهیدمهاجرپسرانه شهرستان سرخس دراستان خراسان رضوی باتعداد۲۷دانش آموزانجام گرفته است.اینجانب که مدت ۱۲سال درپایه ی اول وپنج سال درآموزشگاه فوق الذکرمشغول به تدریس می باشم وپس ازتغییرات کتاب فارسی وتبدیل آن به دوکتاب بخوانیم وبنویسیم وشکل جدیدنوشتاری بصورت خط تحریری مشکلاتی رابرای دانش آموزان وخودم بوجودآورد.واگربپذیریم که خط ابزارارتباطی است وزبان رادارای دوجنبه گفتاری ونوشتاری بدانیم خط مربوط به جنبه نوشتاری زبان آست.ویکی ازاهداف کتاب هم تاکیدبرزیبانویسی ورعایت درست قواعدات نه انجام تکلیف زیاد.

پس ازبرخوردبامشکل تعدادی فرضیه مطرح ودرگردآوری شواهد(۱)ازطریق پرسشنامه ازاولیلودانش آموزان ومعلمین پایه ی اول شهرستان درجلسه گروههای آموزشی به نتایج اولیه ای دست یافتم وپس ازتجزیه وتحلیل دوپرسشنامه فرضیه اصول صحیح نوشتن به معلمین آموزش داده شودومعلم قبل ازهرفعالیتی طریقه صحیح نوشتن رابه تک تک دانش آموزان آموزش دهدبه عنوان راه حل موقتی انتخاب شدوپس ازاجرای راه حل که خودم ابتدابه مطالعه برخی کتب خوشنویسی پرداخته وبعدازهرنشانه طریقه ی نوشتن آنراپای تابلونشان می دادم وازدانش آموزان می خواستم که تک تک این حروف رابنویسندوبرخی کتابهاراهم به خانواده هامعرفی کردم وتکالیف منزل راهم محدودکه فراگیران باحوصله بنویسندوپایین هرصفحه حروف رانقاشی کنندوبهترین هاراجهت تشویق برروی تابلواعلانات نصب می کردم تادیگران تشویق شوندو درشواهد درانتهای آذرماه ۸۷طبق نظرسنجی ازاولیا وهمچنین بررسی تکالیف وطریقه نگارش ثابت کردکه راه حل موقتی توانسته است نتایج مثبتی به بارآورد.

مقدمه

داشتن دست خط خوب یکی ازکلیدهای موفقیت تحصیلی دانش آموزان به شمارمی رودچراکه نوشتن یکی ازابزارهای دائمی ومهم دانش آموزان برای تکمیل فرایندیاددهی – یادگیری هست خط زیباتجلی عالم معنادرجلوه ی صورت است.

برای آموزش خط بایدبه دوران دبستان بیشترتوجه شودوآموزش های اولیه به کودکان داده شوددرحال حاضرنیزاگردردوره دبستان ازمعلمان خوش خط استفاده کنیم ومعلمان نیزبه خوش خطی وخوانایی خط کودکان بیشترتوجه کننددانش آموزان ازهمان پایه وابتداباخط خوش آشناشده وسعی می کنندبه نحوه نوشتن خودبیشترتوجه کننداگر معلم به این مساله توجه کندبچه هانیزبه اهمیت خط پی خواهندبردازآنجاکه خط وخوشنویسی نیازروزمره افراددرجامعه است،لذابایدبیش ازاین درمدارس موردتوجه قرارگیرد.

سایررشته های هنری راهرکس بنابرعلاقه خودواستعدادخودمی توانددرخارج ازمدرسه نیزآموزش ببینداما خط که یک نیازروزمره جامعه است بایدبیشترموردتوجه قرارگیردوحتی بصورت یک درس مستقل درمدارس آموزش داده شودمادرمدارس معلم هنرداریم امادرهیچ مدرسه ای معلمی که درارتباط باخط تحریری بتواند تعلیم دهدوجودندارد.

شواهد محیطی

برای اینکه بتوانم درباره پرسشی که مطرح کرده بودم اطلاعات دقیق تری بدست آورم ابتدابه مشاهده تکالیف دانش آموزانم دردوهفته پرداختم ونتایج این مشاهدات رادردوجدول ارائه داده ام وازطریق پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات پرداختم دریک جلسه ای که بااولیاداشتم پرسشنامه هایی به آنهاداده شدونظرات آنهادرموردطریقه ی نوشتن فرزندشان جویاشدم.

دریکی ازجلسات گروههای آموزشی این مشکل رابامعلمان پایه ی اول درمیان گذاشتم وازطریق پرسشنامه به گردآوری اطلاعات پرداختم درضمن تکالیف دانش آموزان رادردفترمشق نیزبه مدت دوهفته بررسی کردم وبرای بهترشدن تکالیف تذکراتی رادرپایین صفحه می نوشتم وازاین تکالیف عکس هایی تهیه شده است که به پیوست می باشد.بچه هادرانجام تکالیف خیلی بی دقت بودندوشیوه های صحیح نگارش رارعایت نمی کردندوبعدازنوشتن دوخط یاسه خط ازتکالیف بنویسیم اظهارخستگی می کردندودوست داشتندبقیه رادرخانه بنویسند.

اصول آموزش مهارت خوشنویسی

همان طورکه برای فراگیری وآموزش هرمهارتی،مقدماتی لازم است،آموزش خوش نویسی نیزمقدماتی نیازداردمقدماتی که هرچندشایدپیش پاافتاده به نظربرسندامابرای شروع بسیارمهم هستندبه عقیده ی پژوهشگران آموزگاربایدآموزش مهارت خوشنویسی راباهم فراهم کردن مقدماتی به این شرح آغازکنند.انتخاب الگوی مناسب خطمانند:دفترچه هاوکتابخانه های ویژه ی آموزش خوش نویسی،این الگوهابایدعلاوه برآموزش های موجوددرکتاب درسی انتخاب شوندوتکمیل کننده ی آموزه های کتاب های درسی باشندوتمرین بایدابتدابامدادآغازشود،آموزش قلم گیری به دانش آموزان آموزگاربایدشیوه ی صحیح دردست گرفتن مدادقلم نی،خودنویس وحتی خودکاررابه دانش آموزان بیاموزد.

بالابردن مهارت بصری دانش آموزان به این معنی که دانش آموزان علاوه برتمرین نوشتن بایدباانواع خطوط خوشنویسی آشناشونددیدن کتابهای خطی وبازدیدازنمایشگاههای خط ازراه های ارتقای مهارت بصری خوشنویسی هست.(رشدآموزش ابتدایی،مهتاب اصغرزاده،۸۶ص۳۰)

یکی ازابزارهای ارتباط استفاده ازخط است اگرزبان رادارای دوجنبه ی گفتاری ونوشتاری بدانیم خط مربوط به جنبه نوشتاری زبان است معمولا خط رامهم تراززبان گفتاری می دانندزیراازطرفی نوشتارسنجیده ترازگفتاراست ودرهنگام نوشتن تفکر،سنجش وتجدیدنظروجودداردوازطرف دیگرآثارمعتبرادبی ومتون مذهبی ومیراث فرهنگی ازطریق نوشتاردردسترس جامعه قرارمی گیرد.(راهنمای تدریس فارسی اول،گروهی ازمولفان ۱۳۸۲،ص۹).

بررسی آموزش خوشنویسی در مدارس

خط وخوشنویسی ازجمله هنرهای سنتی ایرانیان است که ازدیربازدراین سرزمین وجودداشته وهربیننده ای رامجذوب زیبایی خودمی کند.امازیبایی وجنبه تزئینی خط تنهایک بعداین هنراست وبعددیگرآن خوش خطی وخوانایی است که لازمه جامعه است.متاسفانه امروزه دربین جوانان ونوجوانان ما،کمترافرادخوش خط دیده می شوندوبدخطی یکی ازمعضلاتی است که درمدارس ماودربین دانش آموزان وجودداردوحتی گاهی معلمان رادرتصحیح برگه های امتحان دانش آموزان دچارمشکل می کند.این درحالی است که درگذشته توجه به خط وخوانایی وزیبایی آن ازمواردآموزشی مهم بوده است که امروزه دربین برنامه های مختلف مدارس به دست فراموشی شپرده شده است.

درحالی که آموزش وپرورش،مدارس ومعلمان می توانندنقش اساسی ومهمی رادرتعلیم این هنربه دانش آموزان ایفاکرده ومانع ایجادمعضلی به نام بدخطی که می توانددرآینده ای نه چندان دورجامعه رابامشکل روبروسازد- شوند.اماازسوی دیگر،برنامه های آموزشی فشرده،انواع کلاس های فوق برنامه،سرگرم شدن کودکان به کامپیوترو…چنان وقت بچه هارابه خودمشغول کرده که دیگرجایی برای آموزش خط وخوشنویسی باقی نمانده است.این رامصطفی مهدیزاده عضوشورای عالی انجمن خوشنویسان ایران می گوید.

وقتی کودکان ونوجوانان مادائم باکامپیوتروحروف انگلیسی ونهایتا حروف روزنامه ای سروکاردارند،مسلمافاصله زیادی ازفضای خوشنویسی پیدامی کنندواین تاثیربسزایی درنحوه نوشتن آنها دارد.

فهرست منابع و ماخذ

  • عبداللهی حسینی،سیدعلی،۱۳۸۴فمی خواهم زیبابنویسیم(۱)،تهران
  • وحیدی،نسرین،۱۳۸۳،آموزش خط تحریری(۱)،تهران
  • اصغرزاده،مهتاب،۱۳۸۶،رشدآموزش ابتدایی(۵)،تهران
  • گروهی ازمولفان،۱۳۸۲،راهنمای تدریس فارسی اول دبستان،تهران
  • حاجی آقاجانی،هادی،۱۳۸۷،آموزش خوشنویسی،تهران

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.