نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی عملکرد مجتمع های آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۷ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                                                                                          صفحه

چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………….۱

 فصل اول : طرح تحقیق

 ۱-۱ : مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………..۳

۲-۱  : بیان مسله …………………………………………………………………………………………………………………۵

۳-۱ : اهمیت موضوع ………………………………………………………………………………………………………….۷

 ۴-۱ : سوالات پژوهشی ………………………………………………………………………………………………………۹

۵-۱ : تعریف عملیاتی واژه ها …………………………………………………………………………………………….۱۰

فصل دوم: پیشنه ی تحقیق

۱-۲ زمینه های نظری تحقیق ………………………………………………………………………………………………۱۳

۲-۲ تحقیقات پیشین …………………………………………………………………………………………………………۳۴

فصل سوم:روش تحقیق

۱-۳ : روش پژوهش  …………………………………………………………………………………………………………۴۲

 ۲-۳  :  جامعه آماری و نمونه پژوهش  …………………………………………………………………………………۴۲

۳-۳ : ابزار پژوهش  …………………………………………………………………………………………………………..۴۲

۴-۳: روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………۴۴

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

جدول(۴-۱) شاخص های تمایل مرکزی سن………………………………………………………………………….۴۷

جدول(۴-۲)فراوانی سن پاسخگویان…………………………………………………………………………………….۴۷

نمودار(۴-۱)سن پاسخگویان……………………………………………………………………………………………….۴۸

جدول(۴-۳)فراوانی جنسیت  پاسخگویان……………………………………………………………………………….۴۸

نمودار(۴-۲)جنسیت پاسخگویان………………………………………………………………………………………….۴۹

جدول(۴-۴)فراوانی وضعیت تأهل  پاسخگویان………………………………………………………………………۴۹

نمودار(۴-۳)وضعیت تأهل پاسخگویان…………………………………………………………………………………۵۰

جدول(۴-۵)فراوانی میزان تحصیلات و سال های حضور پاسخگویان در دانشگاه………………………….۵۰

نمودار(۴-۴)میزان تحصیلات پاسخگویان………………………………………………………………………………۵۱

جدول(۴-۶)فراوانی رشته ی تحصیلی پاسخگویان در دانشگاه……………………………………………………۵۱

نمودار(۴-۵)رشته ی تحصیلی پاسخگویان……………………………………………………………………………..۵۲

جدول(۴-۷)فراوانی درآمد خانواده ی پاسخگویان………………………………………………………………….۵۳

نمودار(۴-۶)درآمد خانواده ی  پاسخگویان…………………………………………………………………………..۵۴

جدول(۴-۸)تحلیل رابطه ی بین خوش بینی و احساس درد……………………………………………………….۵۴

جدول(۴-۸)تحلیل رابطه ی خوش بینی  دختر وپسر………………………………………………………………..۵۵

جدول(۴-۹)تحلیل رابطه ی احساس درد دختر وپسر………………………………………………………………..۵۶

جدول(۴-۱۰)تحلیل رابطه ی سال های حضور در دانشگاه و میزان خوش بینی……………………………..۵۷

جدول(۴-۱۱)تحلیل رابطه ی سال های حضور در دانشگاه و میزان احساس درد……………………………۵۸

جدول(۴-۱۲)تحلیل رابطه ی میزان خوش بینی – احساس درد در دانشجویان علوم پایه و انسانی……….۵۸

جدول(۴-۱۳)تحلیل رابطه ی بین  میزان درآمد خانواده و خوش بینی – احساس درد ……………………..۵۹

جدول(۴-۱۴)تحلیل رابطه ی بین خوش بینی و اختلال در عملکرد روزانه……………………………………۵۹

جدول(۴-۱۵)تحلیل رابطه ی بین خوش بینی و حمایت اجتماعی………………………………………………..۶۰

جدول(۴-۱۶)تحلیل رابطه ی بین خوش بینی و مهار بر زندگی…………………………………………………..۶۰

جدول(۴-۱۷)تحلیل رابطه ی بین خوش بینی و پاسخ منفی……………………………………………………….۶۱

جدول(۴-۱۸)تحلیل رابطه ی بین پریشانی هیجانی دانشجویان دختر و پسر……………………………………۶۱

جدول(۴-۱۹)تحلیل رابطه ی بین دلسوزی دانشجویان دختر و پسر……………………………………………..۶۲

جدول(۴-۲۰)تحلیل رابطه ی بین انحراف توجه دانشجویان دختر و پسر……………………………………….۶۲

جدول(۴-۲۱)تحلیل رابطه ی بین سال های حضور در دانشگاه و اختلال در عملکرد روزانه …………….۶۳

فصل پنجم : بررسی نتایج

 ۱-  ۵  :  نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………۶۵

 ۲-۵ : پیشنهادات و محدودیت ها …………………………………………………………………………………………..۶۸

منابع

منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۹

پیوست ها

پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………………….۷۲

چکیده

هدف این تحقیق بررسی عملکرد مجتمع های آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان بوده است. یکی از اهداف مهم هر نظام آموزشی جامعه پذیر کردن افراد است. جامعه پذیری فرایندی است که از طریق آن افراد باورها و ارزش ها و الگوهای جامعه را می پذیرند . چنانچه در یک نظام اجتماعی نسل جدید باورها و هنجارها و الگوهای نسل پیشین را نپذیرد بدلیل این گسستگی آن نظام اجتماعی مستعد دستخوش تغییرات قابل توجهی می شود.

روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و جامعه آماری شامل ۳۰  نفر از دبیران  و معلمان آموزشگاههای مختلف شهر لامرد بود. که پس از تعیین حجم نمونه ۳۰ نفر از آنان با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه برای آنان ارسال گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح، آمار توصیفی (فراوانی میانگین، درصد، انحراف معیار) و صورت گرفت.

مقایسه نظرات دبیران و معلمین درخصوص هر یک از ابعاد عملکردی مدیران برحسب جنسیت و سابقه خدمت تدریس حاکی از عدم تفاوت معنادار بوده ولی مقایسه نظرات آنان برحسب سطح تحصیلات نشان داد که دبیران دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر عملکردهای رهبری، روابط انسانی و اداری مدیران را کمتر از معلمین با مدرک دیپلم و فوق دیپلم ارزیابی کرده‌اند.

بهسازی نظام های آموزشی از دیر باز موضوعی چالش برانگیز برای صاحب نظران دانش مدیریت آموزشی ومدیران اجرایی در حوزه آموزش وپرورش به شمار آمده است به ویژه دردهه های اخیر با گسترش فزاینده سازمان های آموزشی در همه جوامع ، موضوع کار آمد سازی آن ها بیش از پیش مورد توجه بوده و توسعه و اصلاح نظام های آموزشی با استفاده از شیوه های مختلف درشمار اولویت های اغلب جوامع قرار گرفته است.

مقدمه

امروزه توسعه جامعه ، به نظام آموزش و پرورش بستگی دارد و اهمیت و نقش آموزش و پرورش در بهسازی و توسعه زندگی فردی و اجتماعی باعث نشده است که جامعه و اولیای دانش آموزان انتظار داشته باشند که مدرسه محیطی رشد دهنده ، پویا و زمینه ساز پرورش استعدادهای بالقوه فرزندان آنان باشد. تحقیق اهداف متعالی آموزش و پرورش و لزوم توجه به تمامی دانش آموزان ایجاب می کند که راهکارهای بهتر و راهبردی در این زمینه اتخاذ نشود.

مدرسه به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و بی توجهی به این بخش ، کلیه امور تعلیم و تربیت آینده سازان میهن اسلامی را تحت تاثیر خود قرار داده و دچار نقصان می نماید که اثرات آن می تواند به نسل های آینده نیز انتقال یابد پس باید با لحاظ تدابیری امکان افزایش ارائه خدمات علمی ، آموزشی و فرصت آموزشی برابر برای همگان فراهم ساخت.(ساکی ،۱۳۸۲)

لذا به منظور بهره مندی دانش آموزان از مدیریت بهتر و موثر تر ، افزایش موفقیت و کارایی مدارس ،ارتقای سطح خدمات آموزشی و پرورشی ، نظارت مستمر و موثر بر فعالیت های مدارس و فراهم آوردن بهره برداری بیشتر از تجهیزات و منابع مالی و آموزشی ، مجتمع های آموزشی و پرورش در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ در سراسر مدارس روستایی اجرا شده است که در این تحقیق حاضر به اهداف و مشکلات آن می پردازیم و امید است مسوولان امر در جهت رفع مشکلات و غنی تر شدن مجتمع آموزشی و پرورشی با توجه به نقش آنهادر تعلیم و تربیت تلاش و توجه مضاعف نمایند.(نویدی ،۱۳۸۴)

بیان مساله

بهسازی نظام های آموزشی از دیر باز موضوعی چالش برانگیز برای صاحب نظران دانش مدیریت آموزشی ومدیران اجرایی در حوزه آموزش وپرورش به شمار آمده است به ویژه دردهه های اخیر با گسترش فزاینده سازمان های آموزشی در همه جوامع ، موضوع کار آمد سازی آن ها بیش از پیش مورد توجه بوده و توسعه و اصلاح نظام های آموزشی با استفاده از شیوه های مختلف درشمار اولویت های اغلب جوامع قرار گرفته است.

بازنگری و بهبود برنامه های آموزشی و پرورشی ، توسعه دانش ومهارت نیروی انسانی و اصلاح ساختار و تشکیلات و مدیریت آموزشی از جمله تدابیر و رویکرد های رایج ، اصلاح و کارآمدسازی سازمان های آموزشی می باشد . در رویکرد اصلاحی ساختار و تشکیلات ، ترتیبات سازمانی مانند میزان تمرکز ، رسمی سازی ، دامنه و حدود اختیارات ، سلسله مراتب و واحدهای اجرایی مورد نیاز برای تحقق هدف ها مورد مطالعه و بازنگری اساسی بهبود اداره مدرسه در جهت ارائه خدمات مطلوبتر به دانش آموزان است.

لازمه نیل به توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه ، باروری و شکوفایی استعدادها و توانایی های نسل کنونی و آتی است که مسئولیت عمده آن به عهده نظام فراگیر آموزش و پرورش می باشد . توجه به ضرورت مشارکت معلمان و مدیران مدارس در برنامه ریزیها، تصمیم گیریها ، گروههای آموزشی از یک سو به عنوان نهادی علمی، آموزشی و از سویی دیگر بازویی توانا برای کارشناسان حوزه ستادی و اجرایی می باشند. گروههای آموزشی مجامع علمی – آموزشی  و پژوهشی هستند که در راستای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش فعالیت می کنند .(یاریگر،۱۳۸۱)

مجتمع ها و بررسی پیشبرد اهداف

بهسازی نظام های آموزشی از دیر باز موضوعی چالش برانگیز برای صاحب نظران دانش مدیریت آموزشی ومدیران اجرایی در حوزه آموزش وپرورش به شمار آمده است به ویژه دردهه های اخیر با گسترش فزاینده سازمان های آموزشی در همه جوامع ، موضوع کار آمد سازی آن ها بیش از پیش مورد توجه بوده و توسعه و اصلاح نظام های آموزشی با استفاده از شیوه های مختلف درشمار اولویت های اغلب جوامع قرار گرفته است.

بازنگری و بهبود برنامه های آموزشی و پرورشی ، توسعه دانش ومهارت نیروی انسانی و اصلاح ساختار و تشکیلات و مدیریت آموزشی از جمله تدابیر و رویکرد های رایج ، اصلاح و کارآمدسازی سازمان های آموزشی می باشد . در رویکرد اصلاحی ساختار و تشکیلات ، ترتیبات سازمانی مانند میزان تمرکز ، رسمی سازی ، دامنه و حدود اختیارات ، سلسله مراتب و واحدهای اجرایی مورد نیاز برای تحقق هدف ها مورد مطالعه و بازنگری اساسی بهبود اداره مدرسه در جهت ارائه خدمات مطلوبتر به دانش آموزان است.(زادگان ،۱۳۷۹)

همواره یکی از دغدغه های مهم وزارت آموزش وپرورش ارائه خدمات بهینه و باکیفیت خوب می باشد:

۱-عنوان : مجتمع آموزشی وپرورشی که دراین شیوه نامه به اختصار مجتمع گفته می شود.

۲- تعریف : مجموعه ای ازواحدهای آموزشی وپرورشی عادی دولتی متشکل از یک یا چند دورهء تحصیلی ( یک یا دونوبته )است که تحت مدیریتی واحد ( مستمردریکی ازمدارس تحت پوشش که دارای امکانات مناسبی باشد ) اداره می شود.

دلایل عمده در تعیین اثر بخشی دوره های آموزشی

آقای کرک پاتریک دانشمند برجسته آموزش دلائل اصلی ارزیابی آموزشهای ضمن خدمت را چنین بیان می کند: ۱-توجیه دلائل وجودی واحد آموزش با نشان دادن نقش و اهمیت آن در تحقق اهداف و رسالتهای سازمان .
۲-اتخاذ تصمیم لازم در خصوص تداوم یا عدم تداوم یک برنامه آموزشی .

۳- اخذ اطلاعات در مورد اینکه چطورمی توان برنامه های آموزشی را در آینده بهبود داد .

یک جمله قدیمی در بین بزرگان امر آموزش وجود دارد : هر وقت در یک سازمانی بخواهند تعدیل نیرو انجام دهند و سازمان سیاست کوچک سازی را در پیش گرفته باشد ، ابتدا به دنبال واحدهایی می رود که با حذف آنها ، کمترین ضرر ممکن به سازمان برسد . مثلاً در بخش مدیریت منابع انسانی ، واحدهایی همچون اداره امور کارکنان ، حقوق و دستمزد ، روابط عمومی و واحد آموزش وجود دارد .در برخی از سازمانها مدیر ارشد ممکن است چنین فکر کند که همه آنها به جز واحد آموزش برای سازمان ضروری هستند . حال در چنین زمانی است که میزان اثر بخشی واحد آموزش مورد توجه واقع می شود. (محمدی ،۱۳۸۳)

منابع و ماخذ

۱-اکبری ، حسین ، (۱۳۸۷)، روشهای آماری و آمار آموزش وپرورش سال تحصیلی ۸۸-۸۷

۲- الوانی ، سید مهدی ، « مدیریت عمومی » ، نشر نی ، ۱۳۷۹

۳- ابطحی ، سید حسین(۱۳۶۸) ، آموزش و بهسازی منابع انسانی موسسه مطالعه و برنامه ریزی آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، چاپ اول

۴- دلاور ، علی ، « روش تحقیق در روان شناسی وعلوم تربیتی » ، نشر ویرایش،۱۳۸۰

۵- دفت ،ریچارد ال.،”تئوری وطراحی سازمان” مترجمان:علی پارسائیان،محمد اعرابی،دفتر پژوهش های فرهنگی،چاپ اول،۱۳۷۷

۶- رخشنده محمدی ،”نقش آموزش در مدیریت”مجله تدبیر،سازمان مدیریت صنعتی ،شماره۱۰۵

۷- سلطانی ،ایرج  ،”اثربخشی آموزشی در سازمانهای صنعتی وتولیدی ” مجله تدبیر،سازمان مدیریت صنعتی، شماره ۱۱۹

۸- سیف نراقی ، نادر(۱۳۷۸)، روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی ویرایش پنجم۸

۹- ساکی ، رضا ، گزارش ارزشیابی اجرای آزمایشی طرح تاسیس مجتمع های آموزشی – تربیتی کشور در سال ۸۲.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.