نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۲ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان …………………………………………………………………………………………………………صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………………………..۱

فصل اول :طرح تحقیق

۱-۱مقدمه …………………………………………………………………………………………………………۳

۲-۱ بیان مساله …………………………………………………………………………………………………..۹

۳-۱ اهمیت پژوهش ………………………………………………………………………………………….۱۲

۴-۱ تعریف عملیاتی متغیرها ………………………………………………………………………………۱۴

۵-۱ تعریف مفهومی …………………………………………………………………………………………۱۵

۶-۱ فرضیات (سوالات) تحقیق ………………………………………………………………………….۱۵

فصل دوم: تحقیقات پیشین

۱-۲ مبانی نظری تحقیق …………………………………………………………………………………….۱۸

۲-۲ تحقیقات پیشین …………………………………………………………………………………………۱۹

فصل سوم: روش پژوهش

۱-۳ روش تحقیق …………………………………………………………………………………………….۳۰

۲-۳ جامعه …………………………………………………………………………………………………….۳۰

۳-۳ نمونه و روش نمونه گیری ………………………………………………………………………..۳۱

۴-۳ ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………..۳۱

۵-۳ روش جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………….۳۱

۶-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………۳۲

فصل چهارم: نتایج تحقیق

فصل پنجم : بررسی نتایج

۱-۵ بررسی نتایج …………………………………………………………………………………………….۴۲

۲-۵ محدودیتهای تحقیق ………………………………………………………………………………….۴۵

۳-۵ پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………۴۶

منابع …………………………………………………………………………………………………………….۴۸

ضمائم

پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………….۵۱

چکیده

هدف ازاین تحقیق وبررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر وپسر دبیرستانی بوده است. به این منظورنمونه هایی از ۱۰۰نفراز دانش آموزان  دبیرستانی  دختر وپسردبیرستانی شهرستان پارسیان که شامل( ۵۰نفر پسر دبیرستانی و۵۰نفردختردبیرستانی )موردبررسی قرار گرفت. همچنین به منظورمقایسه وضعیت تحصیلی دانش اموزان پسر دبیرستانی باوضعیت تحصیلی دانش اموزان دختردبیرستانی نمونه ای از دانش اموزان (۱۰۰نفر دانش اموزشامل ۵۰نفرپسردبیرستانی و۵۰نفر دختر دبیرستانی)موردبررسی ومطالعه قرار گرفت.

ابزار مورداستفاده دراین تحقیق عبارت است از:پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه خود ساخته . این پرسشنامه حوزه های اقتصادی، سوادوالدین،امکانات اموزشی،جوروانی وعاطفی،حمایت والدین،تخصص دبیران،امکانات ارتباط جمعی ومحتوی کتاب هاو…رابررسی میکندهمچنین معلوم شدعدم امکانات اموزشی ،جوروانی وعاطفی ووسایل وامکانات ارتباط جمع از اهمیت بسیاری برخورداراست که رابطه معناداری رانشان میدهداکثردانش اموزان دچار افت تحصیلی (۷۸.۸درصد)دخترواکثر دانش اموزان پسر(۵۳.۸)هستند .به علاوه دراین یافته حاصل شد که دانش اموزان دختر دبیرستانی در مقایسه بادانش اموزان پسر دبیرستانی عملکرد تحصیلی بهتری دارند.

مقدمه

یکی از اموری که هر جوینده و اهل علم و دانش با آن سرو کار دارد وهمواره در طول زندگی به آن نیازمند است. مطالعه مداوم و افزایش معلومات و اطلاعات است، اگر علم و دانش اندک انسان با مطالعه و فراگیری و تحقیق و جستجو تکمیل نشود و روبه افزایش نگذارد ، انسان قادر نخواهد بود که از عالم تاریک جهل و بی خبری قدم به دنیای روشن علم و دانش و آگاهی گذارد و از حقایق عالم هستی با خبر و از آن بهرمند گردد.

مدرسه می تواند به منزله پلی باشد که نوجوان را با جامعه مرتبط می سازد، مدرسه می تواند از نوجوان فردی مؤثر و توانا وفعال و مفید به حال جامعه تربیت کند ، این امر میسر نمی شود مگر در سایه تحقیقات علمی دقیق وروشن ،بنا براین مطالعه دقیق و تحقیق در زمینه های گوناگون آموزش وپرورش کودکان ونوجوانان باید به عنوان یکی از برنامه های اساسی کسانی باشد که با این امر خطیر وظریف تعلیم وتربیت وسازندگی وپرورش انسانها سر وکار دارند .

جوامع نوین به انسانهای بالنده نیاز داردکه بتواند با بینش مناسب ومجموعه ای از مهارتهارادرمشاغل گوناگون به کار گیرند.انسانهای شایسته، خلاق ومبتکر با مهارتهایگسترده که در نظام اموزشی علمی و نظام ضربه اهداف مشخص دست یابند .قضاوت درست در زمینه های گوناگون و مستندی باشند که بطور مستمر در فرایند یادگیری  گرداوری میشود.

تحصیل فرزندان امروزه یکی از دغدغه های مهم خانواده های کشورمان را تشکیل می دهد.ای دغدغه ها بیشتر به دلیل وابستگی آینده فرزندان ومیزان توفیق آنان در تحصیل وطی مراحل دوره ی متوسطه و ورود به دانشگاه به وجود می آید. اگر چه این دلیل نگرانی ها برای اعطلاء و ارتقای تحصیلی فرزندان در کل نظام آموزش وپرورش نقطه ای امید بخش و خویشاوند است.

بیان مسئله

از دیر باز مساله ازبین بردن افت تحصیلی مورد بحث وتفحص متخصصان تعلیم وتربیت بوده وهمواره درپی ان پیشنهادات ،راهکارها وسیاستهایی به همین منظور وجود داشته تابتواندجلوی این معضل فرهنگی راگرفته واستفاده بهینه ازامکانات مالی ومنابع محدود کشور به عمل ایدتاشاید برای همیشه این مشکل اساسی اموزش زدوده شودودیگر شاهد حیف ومیل شدن بیهوده بودجه های نظام خود نباشیم.

افت تحصیلی :به کاهش عمل کردتحصیلی دانشجویان از سطح رضایت بخش به سطح نامطلوب گفته میشود.

مقایسه وسنجش سطح تحصیلی قبلی وفعلی دانش اموزان بهترشاخص افت تحصیلی است.(لیلاصفری۱۳۸۶)

افت تحصیلی یکی ازمشکلات اساسی دراموزش پرورش کشور ماست ومنجر به اتلاف منابع عظیمی از امکانات وسرمایه های انسانی واقتصادی واجتماعی میشود .افت تحصیلی بصورت ترک تحصیل،تکراردرس،مطرود شدن دانش اموزان نظام جدید اموزش متوسطه مشاهده میشود.

این پژوهش بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش اموزان دختر و پسر دبیرستانی شهرستان پارسیان می باشد که  به این سوالات می پردازد:

۱-ایاباید درزمینه افت تحصیلی فقط دانش اموزان مقصرشناخت یا اینکه عوامل دیگر نیز در بوجود امدن این پدیده خطر ناک دخالت دارد؟

۲-ایا سهل انگاری والدین در بوجود اوردن این معضل دخالت دارند؟

۳-ایا دانش اموزانی که بخاطر جو بد خانواده دچارافت تحصیلی شده اندرا باید مقصر دانست؟

۴- آیا بایددانش اموزانی که بخاطر ترس و اضطراب وعدم اعتماد بنفس نمی توانند از استعدادهای خود استفاده کنندباید مقصر دانست؟

تحقیقات داخلی

احمدی (۱۳۷۰) در پژوهش خود در مورد علل افت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان دخترانه نجف آباد دریافت که اغلب دانش آموزان دارای افت تحصیلی: الف)درخانواده هایی باسطح اقتصادی پایین زندگی می کنند.ب)ازخانواده هایی باسطح اجتماعی وفرهنگی پایین هستند.(اغلب والدین آن هابی سوادیاکم سوادبوده ودانش آموزان کسی برای رفع مشکل درسی نداشته اند.ج)برنامه ریزی درسی جهت گزراندن اوقات فراغت خودندارندود)اغلب ،دوستانی بی تفاوت نسبت به تحصیل وترک تحصیل کرده دارند..

اکبری(۱۳۵۶)درتحقیقی درمورد(علل ترک تحصیل در استان سیستان بلوچستان)دریافت که بین سطح تحصیلات والدین وترک تحصیل فرزندان آن هارابطه معکوس وجودداردبه این صورت که ۷۴%ترک تحصیل کنندگان در گروه موردمطاله دارای پدران بی سواد۳۳%دارای پدران با مدرک ابتدایی وفقط۲%مدرک متوسطه داشته اند و۸۹%مادران نیز بی سوادبوده اند.

عبداللهی (۱۳۷۰) در تحقیقی تحت عنوان «مقایسه وضع اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی خانواده های دانش آموزان پسر مردود و ممتاز مدارس راهنمایی استان سمنان » نتیجه گیری می کند که «به طور کلی دانش آموزان مردود از مشکلات خانوادگی بیشتری نسبت به دانش آموزان ممتاز اعم از اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی برخوردارند.» در گروه دانش آموزان مردود کمتر از ۰۰۱% احتمال وجود دارد که مادران آنها از تحصیلات بالاتر از دیپلم داشته اند.

تحقیقات خارجی

پتبیوم و همکاران (۱۹۸۶) با تجزیه و تحلیل داده های یک نمونه بزرگ از دانش آموزان دبیرستان واندازه گیری پیشرفت تحصیلی و عزت نفس کلی در فاصله دو سال دریافتند که هیچ گونه شواهدی مبنی بر این عملکرد یک متغیر، نسبت به متغیرهای دیگر برجسته است وجود ندارد. آن دو توضیح احتمالی در این مورد مطرح می کنند: عزت نفس و پیشرفت تحصیلی ممکن است معلول یک متغیر سوم باشند یا این که هر دو متغیر به یک سبک چرخه ای تأثیر یکسانی بریکدیگر دارند.

درباره ی تأثیر انگیزه بر پیشرفت تحصیلی ویادگیری، پژوهش های زیادی انجام گرفته است.

آگوروگلو و والبرگ (۱۹۷۹) ضریب همبستگی بین اندازه های انگیزش و پیشرفت تحصیلی حاصل از پژوهش های انجام شده در مورد ۶۳۷۰۰۰ دانش آموز کلاس اول تا دوازده را بررسی کرده و نشان داده اند که میانگین ضرایب همیشگی موجودبرابربا ۳۴%+ است.

بلوم (۱۹۷۹) رابطه ی بین انگیزه وپیشرفت تحصیلی را ۵۰%+ گزارش کرده است. وجوداین نوع رابطه بین متغیرهای انگیزش وپیشرفت تحصیلی نشان دهنده آن است که انگیزش بر یادگیری تأثیر مثبت ومستقیم دارد، یعنی انگیزش زیاد به به یادگیری زیاد و انگیزش کم به یادگیری کم منجر می شود.

 شاروک (۱۹۷۶) پس از بررسی یازده تحقیق که در سال (۱۹۵۶) در زمینه موفقیت تحصیلی و رابطه آن با وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده صورت گرفته است. می گوید موفقیت کودگان با وضعیت های محیطی مختلف حتی در یک طبقه اجتماعی متفاوت است.

منابع و ماخذ

  1. پایان نامه عوامل اقتصادی واجتماعی موثر برپیشرفت تحصیلی دانشجویان پایان نامه کارشناسی دانشگاه پیام نور لامرد
  2. دلاور علی اکبر،۱۳۸۷،,پایان نامه عوامل برافت تحصیلی دانش اموزان دختر مدارس راهنمایی قیرکارزین،پایان نامه کارشناسی دانشگاه پیام نور لامرد
  3. ریاحی,۱۳۷۵ پایان نامه عوامل برافت تحصیلی دانش اموزان دختر مدارس راهنمایی قیرکارزین، پایان نامه کارشناسی دانشگاه پیام نور لامرد
  4. میرزایی احمدوهمکاران،۱۳۷۰، ازنقل فولادی ۱۳۷۵،
  5. فاطمه یوسفی۱۳۸۶, بررسی دیدگاه معلمان در مورد افت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع اول راهنمایی شهرستان فیروزآبادی، پایان نامه کارشناسی دانشگاه پیام نور لامرد
  6. لیلاصفری  ۱۳۸۶, بررسی دیدگاه معلمان در مورد افت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع اول راهنمایی شهرستان فیروزآباد، پایان نامه کارشناسی دانشگاه پیام نور لامرد
  7. حسین حسین زاده۱۳۷۷، بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان دختر دوره راهنمایی در شهر کنگ، پایان نامه کارشناسی دانشگاه پیام نور لامرد

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.