نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی مشکلات تدریس بخوانیم پایه چهارم ابتدایی در ادارات آموزش و پرورش

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۶ | قابل ویرایش

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی مشکلات تدریس بخوانیم پایه چهارم ابتدایی در اداره آموزش و پرورش شهرستان جم در سال تحصیلی ۸۹-۹۰ می باشد.

در این تحقیق توصیفی ۱۵پسر و ۱۵ دختر با یک پرسشنامه خود ساخته ۱۶ سئوالی مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که دانش آموزان  در بیشتر سئوالات با یکدیگر شباهت نظر دارند و فقط در  چهار گزینه از این پرسش نامه نظراتشان با یکدیگر فرق دارد.

مقدمه

از زمانی که تعلیم و تربیت رسمی شکل گرفت ، افرادی به عنوان معلم ، افرادی دیگر به عنوان دانش آموز و مکانی به عنوان کلاس آموزشی تعیین شد . از آن زمان ، عده ای مطالبی را به دانش آموزان آموزش می دادند که نوع روش تدریس آن ها بیشتر به مطالب آموزشی بستگی داشت.

برخی فنون و مطالب به شکل عملی آموخته می شد که در حقیقت به کارگیری روش تدریس فعال بود ، برخی مطالب نیز به شیوه حفظی و تمرین و تکرار آموخته می شد که در حقیقت به کارگیری روش تدریس غیر فعال بود ، این دو شیوه از دو نوع طرز تفکر نشأت می گرفت.

یکی آن که بر اساس آن معتقد بودند ذهن انسان همانند لوح سفیدی است که در بدو تولد نقشی در آن وجود نداشته و از محیط متأثر می شود و نقش می پذیرد و می تواند از اطلاعات و معلومات انباشته شود. بر این اساس ، مهمترین امتیاز کودکان بر یکدیگر ، داشتن قوه حافظه ی قوی و جذب مطالب و حقایق بود (مشکلانی ، ۱۳۷۶).

بیان مساله

تعلیم و تر بیت،بدون استفاده از زبان غیر ممکن است. زبان تنها وسیله مؤثر در فرآیند آموزش و پرورش است. بدون زبان ،ارتباطی بین افراد جامعه بر قرار نمی شود و بدون ارتباط ،آموزش و پرورش،صورت نمی پذیرد و بدون آموزش وپرورش ،انتقال میراث فرهنگی و تمدن بشر به نسل های بعد امکان پذیر نمی گردد .در برنامه های رسمی آموزشی نیز زبان آموزی جایگاه مهمی دارد و در نظام آموزشی ایران ،به صورت مشخص از طریق درس فارسی به امر زبان آموزی دانش آموزان پرداخته می شود.

دانش آموزان از طریق زبان آموزی،علاوه بر ترکیب و جابجایی کلمات ،بر انبوه بی کرانی از مفاهیم و تصورات،اندیشه ها،احساس ها و تصاویر هنری ،منطق و فلسفه زبان احاطه می یابند.در پایه چهارم ابتدایی ،درس فارسی بخوانیم و بنویسیم از نظر آموزش مهارتهای زبانی و ایجاد انگیزه و علاقه به فراگیری سایر دروس ،برای نظام آموزشی جنبه محوری دارد (رضائی،۱۳۸۰،ص ۳۲).

طی سالهای اخیر،بر حسب ضرورت، تحولی اساسی در برنامه درس فارسی پایه چهارم به وجود آمده است ،که نتیجه آن تألیف کتب بخوانیم و بنویسیم می باشد و از سال تحصیلی ۸۳-۸۲ در پایه اول کلیه مدارس کشور تدریس گردید .با توجه به اهمیت موضوع و ویژگیهایی که این کتب باید دارا باشند،در این تحقیق سعی شد دیدگاه معلمان پایه چهارم شهرستان جم  نسبت به کتابهای بخوانیم و بنویسیم مورد بررسی قرار گیرد.

روش های نوین تدریس زبان و ادبیات فارسی

استفاده از روش تدریس  فعال وهمگام با روزروش های تدریس معلم را ویژگی خاص می بخشد .هدف از این مقاله آشنایی معلمان با روشهای نوین تدریس زبان وادبیات فارسی واستفاده آنها در کلاس و غنا بخشیدن به محتوای دروس وحرفه ای با ر آوردن معلمان وخدمت به اعتلای کیفیت آموزش وپرورش میهن عزیز اسلامی میباشد .برای اطلاعات بیشتر به کتابهای الگوهای تدریس ۲۰۰۰وآموزش راههای یادگیری و… مراجعه شود.

۱- یادگیری از طریق همیاری

معلمان بایدبه دانش آموزان فرصت دهند  تا به صورت گروهی و از طریق همیاری به یادگیری اقدام کنند .یادگیری از طریق همیاری یک قالب یا چهارچوب آموزشی است که در آن گروه های دانش آموزی ناهمگن از سوی معلم شکل داده می شوند و به فعالیت می پردازند.

هدف نهایی از کاربست الگوی تدریس یادگیری از طریق همیاری دستیابی به فعالیت های عالی ذهنی است. همبستگی مثبت، مسئولیت فردی، تعامل چهره به چهره، مهارت های اجتماعی و پردازش گروهی. این عناصر معلم را از سخنرانی صرف و دانش آموز را از تکرار بی مورد آموخته هایش رها می سازد. افزون بر این، یاگیری از طریق همیاری فرصت هایی را پدید می آورد که یادگیرندگان بتوانند در موقعیت هایی چون کارگروهی، ارتباطات، ایجاد هماهنگی اثرگذار و تقسیم کار موفق شوند.

تحلیل محتوای کتاب های بخوانیم ازبعد تقویت سرمایه اجتماعی

آموزش هنجارهاوارزشهادرسیستم آموزشی هر کشوری ازپایین ترین سطح آموزش آن کشور آغاز می شود،این هنجار ها درغالب متون آموزشی،اشعار،مثل ها و…ارائه می گردد.با تغییر کتاب بخوانیم از سال «۱۳۸۲»وتاکید برآموزش«دانش آموز محور»،بررسی این ماده درسی به عنوان یکی از منابع آموزش هنجارها،لازم وضروری می نماید .

این تحقیق، به بررسی «تحلیل محتوای» کتاب بخوانیم درپایه های مختلف دوره ابتدایی ازبعد تقویت «سرمایه اجتماعی» می پردازد. ازروش تحلیل محتوابه عنوان یکی ازروشهای توصیفی تحقیق درعلوم انسانی، استفاده شده است.

جامعه آماری پژوهش، کلّیه کتابهای بخوانیم دوره ابتدایی است که متون درسی آن به عنوان نمونه موردبررسی قرارگرفته است.ابزارمورداستفاده در این مقاله چک لیست محقق ساخته می باشد. اعتماد عمومی ونهادی،مشارکت رسمی وغیررسمی،هنجار های معامله متقابل به عنوان شاخص های سرمایه اجتماعی درنظرگرفته شده است.

منابع و ماخذ

 ۱-  گروه مؤلفان ، بخوانیم دوره ابتدایی ، تهران ، اداره کل چاپ وتوزیع کتاب های درسی ، ۱۳۸۵

 ۲-  گروه مؤلفان ، بنویسیم دوره ابتدایی ، تهران ، اداره کل چاپ وتوزیع کتاب های درسی ، ۱۳۸۵

 ۳-  سید حسین حسینی نژاد ، شیوه های خلّاق آموزش انشا ، انتشارات لوح زرین ، تهران ، ۱۳۸۳

 ۴-  راهنمای معّلم ، بخوانیم و بنویسیم دوره ابتدایی ، تهران ، اداره کل چاپ وتوزیع کتاب های درسی ، ۱۳۸۵

 ۵-  یاحقی، محمدجعفر. ناصح، محمدمهدی. راهنمای نگارش وویرایش. مشهد:مؤسسه چاپ وانتشارات آستان قدس رضوی۱۳۷۴

 ۶-  احمدی گیوی ، حسن . اسماعیل ، شکری یداله . طباطبایی اردکانی، سیّدمحمود. زبان ونگارش فارسی . تهران:انتشارات سمت ۱۳۷۷.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.