نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی دیدگاه معلمان در مورد مشکلات دانش آموزان پایه پنجم در درس جغرافیا

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۰ | قابل ویرایش

چکیده

هدف از این پژوهش جامعه آماری را کلیه کلاسهای دوره ابتدایی شهرستان لامرد در پایه های مختلف در سال تحصیلی ۸۸-۸۹ همراه با آموزگاران ، کلاس ها و مدارس تشکیل می دهند ۳۰ درصد کلاس های تشکیل دهنده جامعه آماری نیز (۱۵۰) دانش آموز و کلاس همراه با آموزگار هر کلاس و مدیران مدارس حجم نمونه آماری را تشکیل می دهد که با روش های نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و تصادفی ساده انتخاب شدند.

جهت بررسی مشکلات مربوط به یاددهنده و مشکلات مربوط به یادگیرنده از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده همچنین جهت بررسی مشکلات مربوط به برنامه ریز و مشکلات مربوط به کلاس درس از روش مشاهده و تکمیل چک لیست مربوطه و از روش مصاحبه نیز جهت بررسی مشکلات به کارگیری روشهای فعال تدریس استفاده شد.

مقدمه

از زمانی که تعلیم و تربیترسمی شکل گرفت ، افرادی به عنوان معلم ، افرادی دیگر به عنوان دانش آموز و مکانی به عنوان کلاس آموزشی تبیین شد . از آن زمان ،عده ای مطالب را به دانش آموزان آموزش می دارند که نوع روش تدریس آنها بیشتر به مطالب آموزشی بستگی داشت . برخی فنون و مطالب به شکل عملی آموخته می شد که در حقیقت به کارگیری روش تدریس فعال بود ، برخی مطالب نیز به شیوه فصلی و تمرین و تکرار آموخته می شد که در حقیقت بکارگیری روش تدریس غیر فعال بوده این دو شیوه از دو نوع طرز تفکر نشات می گرفت.

یکی آن که بر اساس آن معتقد بودند ذهن انسان همانند لوح سفیدی است که در بدو تولد نقشی در آنوجود نداشته و از محیط متاثر می شود و نقش می پذیرد و می تواند از اطلاعات و معلومات انباشته شود .بر این اساس ، مهمترین امتیاز  کودکان بر یکدیگر داشتن قوه حافظه ی قوی و جذب مطالب و حقایق بود (مشکلانی ، ۱۳۷۶).

نوع دیگری از طرز تفکر اینست که ذهن به عنوان منبعی فعال است و هر نقش ، اطلاعات و معلومات را به همان شکل که از محیط می گیرد ، در خود جای نمی دهد . ذهن موجودی فعال است ، مطلب را می‌گیرد ، تجــزیه و تحلیل می کند و در واقــع انبار ذخیره اطلاعات نیست (دان هیل ،۱۹۹۵).

تعریف فناورانه (تکنولوژیک)

مقبول‌ترین تعریف ‘جامعه اطلاعاتی’ بر نوآوری فوق‌العاده فناورانه بنا شده است؛ همگرایی و پیوند رایانه و مخابرات در تمام ارکان زندگی هم چون نظام مالیات، تامین اجتماعی، کارت‌های اعتباری، امنیت داخلی و خارجی وارد شده و انواع گوناگونی از اطلاعات را که به حالت رقمی‌درآمده است، ایجاد کرده‌اند.

در این میان پیشرفت‌ های خیره کننده در پردازش، نگهداری و انتقال اطلاعات در واقع به کاربرد فناوری‌های اطلاعاتی در تمام زوایای حیات اجتماعی انجامیده است. هم چنین ارزانی تکنولوژی‌های پردازش و نگهداری اطلاعات موجب شده است تا گستره آن‌ها در ابعاد جهانی وسعت یابد.

به هر حال، این روی کرد معتقد است که جامعه اطلاعاتی از عوارض توسعه شتابان فناوری اطلاعات است.امروزه، پدیده‌های کم و بیش آشنایی هم چون تجارت الکترونیکی،‌ دولت الکترونیکی، آموزش مجازی، بانکداری الکترونیکی و حتی جنگ الکترونیکی و نیز جرایم سایبر که از علائم جامعه اطلاعاتی محسوب می‌شوند، همگی نشان می‌دهند که فناوری با یک تغییر بنیادین منجر به شکل گیری نوع جدید ی از جوامع تحت عنوان جامعه اطلاعاتی شده است.

نقش دانش جغرافیا در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

عده ای معتقدند که جغرافیا علم مکان هاست. تعریف سنتی جغرافیا حاکی از آن است که جغرافیا رابطه متقابل بین انسان و محیط را مورد بررسی قرار می دهد. و تعریف دیگر این علم . بررسی تفاوت ها و تشابهات محیط است . هر یک از این تعاریف را که بپذیزیم ، این نکته که جغرافیا علمی دارای تحرک و پویایی است در آن مستتر است.

از سوی دیگر ماهیت فناوری اطلاعات و ارتباطات به گونه است که با تحرک و مشخصا با سرعت توام است . شاید این یکی از وجوه اشتراک و اتصال بین دانش جغرافیا و فناوری اطلاعات و ارتباطا ت باشد و وجوه دیگر را باید در گرایش های دانش جغرافیا جستجو کرد.

از جمله انبوهی اطلاعات جغرافیایی که روزگاری به عنوان عاملی مزاحم در امر آموزش تلقی می شد ، امروزه به مدد فناوری نوین ، به یک حسن تبدیل شده است. از این روست که کتب درسی جغرافیا برای رفع اتهام تراکم اطلاعات زیاد و به منظور کاهش چگالی مفاهیم خود بهتر از هر امکانی می توانند از فناوری اطلاعات و ارتباطات مدد بجویند و متقابلا موجب بسط و ارتقای آن شوند. (ملکی ۱۳۶۸)

مشخصه های کتب درسی جغرافیا

۱-کتاب های درسی جغرافیا از معدود کتاب هایی هستند که اگر به درستی سازماندهی شوند می توانند بار منفی کتاب های درسی را کاهش دهند.گاهی برخی از این کتاب ها به سبب قابلیتی که دارند می توانند مخاطبینی فراتر از یادگیرندگان نظام های رسمی آموزشی را جلب نمایند.

۲-اطلاعات متنوع، تصاویر جذاب ، نقشه های مفید و کاربردی ، فعالیت های متناسب با ذوق و سلیقه مخاطبین خسته از آموزش های یک نواخت و نزدیکی قابل قبول با زندگی روزمره و سودمندی آشکار مطالب آن ، از جمله ویژگی های کتاب های درسی جغرافیا هستند .

قطعا بسیاری از افراد مسن در یادآوری محتوای کتاب های درسی جغرافیا در دوران تحصیل خود چنین ویژگی هایی را به خاطر دارند. کتاب های جغرافیای سال پنچم دهه ۴۰ (ه.ش) که به کتاب های جغرافیای طلایی معروف بودند از آن جمله اند و هنوز در ذهن مخاطبان آن سالها با تصاویر روشنی باقی مانده اند.

منابع  و مآخذ

۱- تایلر، ر.و. (۱۳۷۶). اصول اساسی برنامه ریزی درسی و آموزشی. ترجمه علی تقی پور ظهیر، تهران : انتشارات آگاه.

۲- تصدیقی، م.ع. (۱۳۶۷). طرحی برای ارزیابی کتاب های درسی جغرافیا دوره ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، ۴(۱و۲) صفحه های ۱۰۶-۹۴.

۳- جوادی، م.ج. (۱۳۷۷). بررسی نظرات اولیای دانش آموزان، دانش آموزان و معلّمان دوره ابتدایی درباره کتاب های درسی این دوره. فصلنامه تعلیم وتربیت، ۱۴ و ۱۵(۵۳ و ۵۴) صفحه های ۶۲-۲۹.

۴- رئیس دانا، فرخ لقا (۱۳۷۴). تحقیق و بررسی محتوای برنامه درسی جغرافیا دوره ابتدای. فصلنامه تعلیم وتربیت، ۱۱(۱و۲) صفحه های ۱۰۷-۸۶.

۵- سیلور، ج.گ. و الکساندر، و.م. و لوئیس آ.ج.. (۱۳۸۰). برنامه ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. ترجمه غلامرضا خوئی نژاد، مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی.

۶- شریعتمداری، ع. (۱۳۷۲). چند مبحث اساسی در برنامه ریزی درسی. تهران: انتشارات سمت.

۷- فتحی واجارگاه، کورش (۱۳۸۱). اصول برنامه ریزی درسی. تهران : انتشارات ایران زمین.

۸- فرنودیان، فرج ا… (۱۳۶۸). عوامل مؤثر در تعیین حجم و محتوای کتاب های درسی جغرافیا دوره ابتدایی، فصلنامه تعلیم وتربیت، ۵(۴) صفحه های ۱۴۲-۱۲۳.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.