نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش ایران و ده کشور دنیا (آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، چین، کره جنوبی، سوئیس، دانمارک، آلمان و کانادا)

پایان نامه مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش ایران و ده کشور دنیا (آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، چین، کره جنوبی، سوئیس، دانمارک، آلمان و کانادا)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۴۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                              صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق…………………………… ۱

مقدمه……………………………………….. ۲

مسأله اصلی تحقیق……………………………… ۴

شیوه انجام این تحقیق………………………….. ۶

روش گردآوری اطلاعات و داده های تحقیق…………….. ۶

فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق………………….. ۷

نظام آموزش و پرورش ایران………………………. ۸

تاریخچه……………………………………… ۸

تحلیل نظام آموزش و پرورش ایران…………………. ۹

عملکرد آموزش و پرورش ایران…………………….. ۹

وضعیت نابرابر آموزش و پرورش در ایران ………….. ۱۰

نظام آموزشی ایران از ابتدا تاکنون …………….. ۱۳

وضعیت آموزش و پرورش در آمریکا…………………. ۲۱

برنامه های آموزشی……………………………. ۲۳

دوره آموزشی…………………………………. ۲۴

ارزیابی تحصیلی و سیستم نمره دهی……………….. ۲۵

برنامه های آموزشی……………………………. ۲۶

ساختار آموزشی آموزش استثنایی………………….. ۲۷

آموزش کودکان تیزهوش………………………….. ۳۵

تقسیم بندی کودکان استثنایی …………………… ۳۷

آموزش معلمین ابتدایی…………………………. ۳۸

آموزش معلمین متوسطه………………………….. ۳۹

آموزش معلمین استثنایی………………………… ۳۹

آموزش اساتید دانشگاهی………………………… ۴۰

مدرک مورد نیاز جهت تدریس در سطوح مختلف آموزشی…… ۴۱

ارزیابی آموزشی………………………………. ۴۲

وضعیت آموزش و پرورش در انگلستان……………….. ۴۵

مدارس ویژه و کلاس های اختصاصی برای کودکان معلول….. ۵۱

شورای برنامه ریزی و امتحانات مدارس…………….. ۵۳

نظام تربیت معلم……………………………… ۵۴

اهداف برنامه ی درسی تربیت معلم در کشور انگلستان…. ۵۷

اهداف برنامه ی درسی تربیت معلم در کشور ایران……. ۵۷

محتوای برنامه ی درسی تربیت معلم در کشور انگلستان… ۵۹

محتوای برنامه ی درسی تربیت معلم در کشور ایران…… ۶۰

روش تعلیم و تربیت در انگلستان…………………. ۶۰

ساختار آموزشی نظام اموزشی انگلستان در مقطع ابتدایی. ۶۱

وضعیت آموزش و پرورش در فرانسه…………………. ۶۳

وضعیت آموزش و پرورش در ژاپن…………………… ۹۴

وضعیت آموزش و پرورش در چین……………………. ۱۲۲

وضعیت آموزش و پرورش در کره جنوبی………………. ۱۴۸

وضعیت آموزش و پرورش در سوئیس………………….. ۱۵۹

مقایسه دو کشور ایران و سوئیس………………….. ۱۶۵

وضعیت آموزش و پرورش در دانمارک………………… ۱۶۷

وضعیت آموزش و پرورش درآلمان…………………… ۱۷۲

وضعیت آموزش و پرورش در کانادا…………………. ۲۰۵

فصل سوم:نتیجه گیری،منابع و مآخذ……………….. ۲۲۶

نتیجه گیری………………………………….. ۲۲۷

پیشنهادات تحقیق……………………………… ۲۳۰

منابع و مآخذ……………………………… ۲۳۱

مقدمه

نتایج حاصل از سومین مطالعه بین المللی ریاضیات و علوم و تکرار آن که توسط انجمن بین المللی ارزش یابی پیشرفت تحصیلی(IEA) برگزار شد، نشان داد که عملکرد دانش آموزان ایرانی نسبت به عملکرد دانش آموزان سایر کشورهای جهان، بسیار ضعیف است و با متوسط جهانی، فاصله زیادی دارد .این مطالعه، مهم ترین و بزرگ ترین مطالعه این انجمن در دهه ۹۰ بود و نزدیک به ۴۱ کشور عضو انجمن، در این مطالعه (TIMSS) شرکت داشتند.

طبیعی است که همه کسانی که به نحوی با آموزش ریاضی در ارتباط هستند، در پی کسب این نتایج ضعیف، به جستجوی علل این نتیجه غیر منتظره پرداختند. شاهد این ادعا، برگزاری همایش علمی – پژوهشی آموزش ریاضی و علوم با تاکید بر یافته های تیمز (TIMSS) در روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر ۱۳۷۸ در دانشگاه تربیت مدرس است و نوشتن چند پایان نامه در رابطه با تیمز. اگر چه تعداد پایان نامه ها یی که در این زمینه نوشته شده اند بسیار کم هستند، ولی این مورد از اهمیت موضوع کم نمی کند و شاید یکی از دلایل نبودن پژوهش های بیشتر در این زمینه، عدم وجود رشته آموزش ریاضی تا قبل از سال ۱۳۸۰ باشد.

به هر حال، باید در جستجوی روش هایی برای ارتقای سطح سواد عمومی ریاضی در کشور بود. البته این روشها باید براساس کارهای پژوهشی اصیل باشند تا نتیجه های مناسب را برای آموزش عمومی کشور به همراه داشته باشند . به گفته گویا  در تحولات آموزشی، حداقل ده سال تلاش مستمر و همگانی لازم است تا نتایج مطلوب حاصل شوند. بنابراین، برای ایجاد تغییرات مناسب و مفید در آموزش و پرورش ، باید وقت لازم را برای آن صرف کرد.

مسأله اصلی تحقیق

بر کسی پوشیده نیست که هر صنف از جامعه از مشکلات صنف خود بیشتر آگاه است تا اصناف دیگر، بنا براین معلمان بیشتر از هر صنف دیگری از مشکلات آموزش و پرورش، دانش آموزان و آموزگاران آگاهی دارند. معلمان ایران همواره دغدغهٔ تعلیم و تربیت کشور را به دوش داشته‌اند.

این دغدغه از سالهای پس از ۷۶ به طور گسترده‌تر و منسجم‌تر در قالب کانونهای صنفی معلمان خود را نشان داد. به طوریکه امروزه با وجود فشارهای گوناگون امنیتی، شغلی و جانی بالغ بر ۴۵ تشکل صنفی در شهر‌ها و استانهای گوناگون کشور به طور آشکارا و قانونی فعالیت خود را به نام شورای هماهنگی، شورای مرکزی و دبیرخانهٔ شورای هماهنگی ادامه می‌دهند.

این تشکل‌ها چه در دوران خاتمی و چه در دوران احمدی‌نژاد با سرکوبهای تند و تند تری روبه رو بوده‌اند که حکایت سرکوب‌ها مثنوی هفتاد من کاغذ است. تهدید، تحقیر، ارعاب، آزار، سرکوب، چماق، بازداشت انفرادی و عمومی، زندانهای طولانی مدت، اخراج، انفصال از خدمت به طور گسترده در شهر‌ها و حتی روستا‌ها ی دور افتاده و حتی اعدام از جمله رفتارهایی بوده است که تا کنون حکومت جمهوری اسلامی در حق این قشر تاثیرگذار، آگاه، فرهیخته و شریف روا داشته است. اما پرسش این است که :

این ستم‌ها و بیدادگریهایی که حکومت اسلامی به نا‌حق بر این انسانهای شریف روا داشته به چه خاطر بوده است؟ مگر معلمان ایران چه می‌خواهند؟ از دیدگاه نگارنده از آنجایی که معلمان یکی از مردمی‌ترین گروه‌های اجتماعی هستند که خواسته‌هایشان خواستهٔ مردم، آرزو‌هایشان آرزوی مردم و آرامش و آسایش آنان همانا به آرامش و آسایش مردم وابسته است.

سیر تحولی و رشد

پس از مشروطیت و سالهای بعد از آن ، تعداد معدودی مدارس جدید بوسیله میسیونرهای مذهبی ، فرهنگ دوستان ، تحصیل کرده‌های خارج ، و دولت ایجاد شد. تأسیس این مدارس که برنامه‌های آموزشی آنها ، به اقتضای زمان ، ارجحیت فراوانی بر مکتب خانه‌ها داشت، تحت تأثیر نفوذ فرهنگ و تمدن اروپایی صورت گرفت و کوشش و تلاش فرهنگ دوستان و روزنامه‌های روشنگر و ترقی خواه که در خارج به زبان فارسی منتشر می‌شد در بنیان گرفتن آموزش و پرورش سهم بسزایی داشت.

انقلاب مشروطیت ، صدور فرمان و تدوین قانون اساسی و متمم آن در سالهای ۱۲۸۵ و ۱۲۸۶ هجری شمسی ، زمینه نضج نظام آموزش و پرورش را میسر ساخت و همزمان با آن ، تقاضاهای اجتماعی برای آموزش و پرورش افراد جامعه نیز فزونی گرفت.

اصل هجدهم متمم قانون اساسی مشروطیت تحصیل و تعلیم علوم و معارف و صنایع را مگر آنچه شرعاً ممنوع باشد، آزاد اعلام کرده ، اصل نوزدهم به متمرکز بودن آموزش و پرورش و مسئولیت دولت در تأسیس و اداره مدارس اشاره می کرد: تأسیس مدارس با مخارج دولتی و ملی و تحصیل اجباری باید مطابق قانون وزارت علوم و معارف مقرر شود.

تحلیل نظام آموزش و پرورش ایران

ابتدا به ظهور و رونق مدارس جدید خصوصی و دولتی می‌توان اشاره کرد که قبل و بعد از مشروطیت پیدایش یافته ، در صدد بر آمدند آموزش و پرورش عمومی در بین آحاد مردم گسترش دهند. این مدارس برای تحقق آرمانها و بر اساس قوانینی که صرف‌نظر از تفاوتهای اجتماعی ، فرصتهای برابر آموزش و پرورش را به مردم نوید می دادند، تأسیس شدند. تحولات اجتماعی و عوامل چندی در سالهای بعداز انقلاب مشروطیت چنین آموزش و پرورشی را متناسب و مطلوب جلوه می‌داد.

دوره بعد از مشروطیت تا ظهور رضاخان را می‌توان دوره عدم ثبات اوضاع سیاسی و خرابی اقتصاد کشور دانست. هنوز بعد از دگرگون شدن نظام حکومتی و استقرار نظام جدید ، دستگاه حکومتی کارآمدی بوجود نیامده بود. به علت مسائل و مشکلات داخلی و مداخله خارجی ، در زمینه آموزش و پرورش چندان گام مهمی برداشته نشد و علی‌رغم تلاشهای صدر مشروطیت و هدفها و برنامه‌های پیش بینی نشده ، فقط چند مدرسه تأسیس شد و تعداد دانش آموزان چندان تغییری نکرد.

در اوان سلطنت رضا شاه بیشترین کوششها در جهت تقویت و تجدید سازمان ارتش و تحکیم وحدت ملی و استقرار یک حکومت مرکزی قدرتمند مصروف شد. لذا ، به آموزش و پرورش توجه چندانی مبذول نشد. مع هذا ، قدمهای برداشته شده مبنای اقدامات آتی شد. در این دوره ، برنامه تحصیلات ابتدایی و متوسطه تدوین شد که به موجب آن ، آخر هر شش سال ، می‌بایستی امتحانات نهایی عمومی به عمل آید. تأسیس دانشسراهای مقدماتی و بالاخره تأسیس دانشگاه تهران درسال ۱۳۱۳ هجری شمسی اساس اقدامات آتی را فراهم کردند.

وضعیت نابرابر آموزش و پرورش در ایران

نظام آموزش و پرورش در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ با تغییراتی جدی مواجه شده است که البته اجتناب ناپذیر است. آهنگ این تغییرات پرنوسان بود. اما می توان تغییر مدام را ویژگی بارز این نظام برشمرد. این تغییرات به اشکال مختلفی نظیر تلاش برای ایجاد نظام تربیت و پرورش اسلامی، تغییر نظام متوسطه، طرح ادغام، طرح احیا و بالاخره اخیراً در شکل انقلاب فرهنگی و اسلامی سازی نظام آموزش و پرورش پس از حدود ۳۰ سال از عمر انقلاب اسلامی دیده شده است.

تازه ترین این بحث ها به اشارات وزیر جدید آموزش و پرورش و برنامه های وی برای تغییر نظام آموزشی و محتوای کتاب ها مربوط می شد. قدر مسلم آنکه سیاست، بخشی از ویژگی های نهادهای جامعه ایرانی از جمله نظام آموزش و پرورش است که در قالب تغییر افراد یا تغییر رویه ها بروز می یابد. در هر دو حالت نتیجه یکی است؛ نبود تثبیت و استقرار نهاد در جامعه.

اما این موضوع همه تهدیدها و چالش های پیش روی نظام آموزش و پرورش نیست. تعلیم و تربیت در ایران دچار برخی ناسازه هایی است که به ویژه بنیان های تربیتی آن را با چالش هایی جدی مواجه ساخته است. در ادامه کوشش شده به برخی از این ناسازه ها اشاره شود.

منابع و مآخذ

۱- آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت)نویسنده مهدی قاسمیه

 ۲ – آقازاده احمد آموزش و پرورش تطبیقی ۱۳۸۱ تهران سمت

۳- الماسی علی محمد آموزش و پرورش تطبیقی ۱۳۷۵ تهران رشد

۴-سلسبیلی ، نادر ( ۷۹ – ۱۳۷۸ ) ، همایش علمی – پژوهشی آموزش ریاضی و علوم با تاکید بر یافته های سومین مطالعه بین المللی ریاضیات و علوم ( تیمز) ، مجله رشد آموزش ریاضی ، شماره ۵۷ . سال پانزدهم ، دفتر انتشارات کمک آموزشی ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی ، وزارت آموزش و پرورش.

۵-کیامنش ، علیرضا ؛ خیریه ، مریم ، ( ۱۳۷۹) ، روند تغییر درون دادها و برون دادهای آموزش ریاضی براساس یافته های TIMSS و TIMSS-R ، انتشارت پژوهشکده تعلیم و تربیت ، وزارت آموزش و پرورش .

۶-گویا ، زهرا ؛ غلام آزاد ، سهیلا ، ( ۸۰ – ۱۳۷۹ ) ، گزارش بیست و چهارمین کنفرانس روان شناسی آموزش ریاضی ، مجله رشد آموزش ریاضی ، شماره ۶۱ ، سال پانزدهم ، دفتر انتشارات کمک آموزشی ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، وزارت آموزش و پرورش.

۷- گویا ، زهرا ، ( ۱۳۷۶ ) ، یادداشت سر دبیر ، مجله رشد آموزش ریاضی ، شماره ۴۸ ، سال یازدهم ، دفتر انتشارات کمک آموزشی ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، وزارت آموزش و پرورش

۸- مقاله بررسی تطبیقی نظام برنامه درسی تربیت معلم در کشورهای انگلستان،ژاپن،فرانسه، مالزی و ایران نویسندگان اعظم ملایی نژاد ودکتر علی ذکاوتی

۹- مقاله گفتار دوازدهم طریقه انگلوساکسون در تعلیم و تربیت نویسنده حسین کاظم زاده ایرانشهر

۱۰- مقاله ماهیت دانش از دیدگاه پل هرست و دلالت های آن بر انتخاب محتوای تعلیم و تربیــت و نقـــد آن نویسنده سمیرا حیدری

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.