نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه مشاوره و میزان موفقیت مشاوران در آموزشگاه ها

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۱۲۰ | قابل ویرایش

تعریف مسئله مورد پژوهش

همانطور که از موضوع تحقیق برمی آید هدف بررسی میزان موفیت مشاوران از چند سال اخیر (از سال ۱۳۷۰ تاکنون) می باشد. به دلیل عدم موفقیت این گروه در سال های قبل و اوایل انقلاب قصد این است که در این تحقیق ضمن بررسی میزان موفقیت مشاوران  علل موفقیت یا عدم موفقیت روشن گردد.

از شواهد اینگونه برمی آید که یکی از دلالیل عدم موفقیت مشاوران در سالهای گذشته عدم رازداری مشاوران در جهت هدایت تحصیلی و شغلی و تربیتی بوده است هراس دانش آموز از مشاور از دیرباز بعنوان یکی از معضلات که منجر به تشدید فاصله مشاور و دانش آموز می گردد شده و از طرفی تخصص ناکافی مشاوران از جمله عوامل دیگر عدم موفقیت مشاوران بوده است که درنتیجه تحقیق به روشنی مسائل مزبور مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

خلاصه اینکه عدم موفقیت مشاوران در اولین طرح مشاوره ای در ایران درسالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۸ و مشکلات ناشی از مسائل تحصیلی و شغلی و تربیتی دانش آموزان، بخصوص جدیدبودن طرح در دبیرستانها و ارائه مشکلات مربوط به مشاوره توسط دانش آموزان انگیزه ای بود که به تحقیق در این خصوص بپردازیم. تا راهکاری جهت تعمیق وبررسی موانع موجود توسط مسئولین گردد.

تعریف اجمالی

راهنمایی به معنی نشان دان راه و ارشاد و هدایت کردن است راهنمایی بصیرت فرد را در زمینه ای افزایش میدهد و موجبات شناخت فرد و نسل او به درجات  بالاتری از رشد و کمااب را میسر می سازد.

شرتزروالتور (۱۹۷۴) راهنمایی را جریان یاری دهندهای می انگارد که درخودشناسی و نیز شناخت محیط فرد را یاری میدهد. از این دیدگاه راهنمایی بصورت یک سلسله تلاشهای مداوم و پیوا در طول زندگی در مورد فرد اعمال می شود هیچگاه فعالیتی لحظه ای و آنی نمی باشد.

دیگر اینکه هدف راهنمایی کمک به فرد است تا خودش تصمیم نهایی را اتخاذ کند و هیچگاه راهنما برای فرد بجای او تصمیم نمی گیرد، بلکه با ار ائه مجموعه اطلاعات لازم فرد را در تصمیم گیری مناسب یاری می دهد.

راهنمایی تحصیلی

مجموعه کوششها منظمی است که از طرف مدرسه جهت کمک به دانش آموزان در انتخاب واحدهای درسی، رشته های تحصیلی، حل مشکلات آموزشی، و اطلاع از مقررات مدرسه و ….. صورت می گیرد.

 راهنمایی تحصیلی انجام یک سلسله خدمات حاصل مربوط به امور تحصیلی در مدرسه است که بدان وسیله دانش آموزان بتوانند با شناخت واقعی خصوصیات خود و شرایط ورود به رشته های مختلف تحصیلی و واقعیات جامعه رشته تحصیلی مناسب را انتخاب  کند.

تفاوت راهنمایی و مشاوره

راهنمایی یا مشاوره تفاوت دارد راهنمایی مفهوم کلی و وسیعی دارد در حالیکه مشاوره خالی است و یکی از فنون اجرای راهنمایی به حساب می آید. از آنجایی که مشاوره مهمترین تکنیک راهنمایی است اصطلاحاً مشاوره قلب راهنمایی تلقی می شود.

مشاوره همچنین مفهوم عملی تری دارد و با بهره گیری از فنونی که مراجع را در تصمیم گیری مناسب ومنطقی و درنهایت در جهت به اهداف راهنمایی یاری میدهد راهنمایی جنبه پیشگیری و مشاوره بعد درمانی دارد.

مشاور و متخصصان راهنمایی

مشاور راهنمایی فردی است که دوره های تحصیلی و کارآموزی لازم را در مشاوره راهنمایی گذرانده و از نظر حرفه ای آمادگی مورد نظر را بدست آورده است. با اینکه عده ای معلم را عامل اصلی برنامه راهنمایی می شمارند.

ولی نظر قابل قبول آن است که مشاور به علت اینکه وظیفه اصلی او مشاوره است و در این زمینه تخصص و اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده قطب اصلی فعالیت های راهنمایی است مشاور تمام وقت در برنامه راهنمایی انجام وظیفه نموده، دانش آموزان را  در حل مشکلاتی کمک می کند که معلم نه وقت آن را دارد و نه صلاحیت علمی و تخصصی لازم را برای انجام این کار بدست آورده است.

فهرست منابع

۱- اردبیلی ، یوسف، راهنمایی و مشاوره حرفه ای، موسسه نشر ویرایش بهمن ۱۳۷۴

۲- شفیع آبادی، عبدا… راهنمایی تحصیلی و شغلی از انتشارات دانشگاه پیام نور اردیبهشت ۱۳۷۱

۳- دلاور، علی، روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی از انتشارات دانشگاه پیام نور، اردیبهشت ۱۳۶۹

۴- شفیع آبادی، عبدا….. فصل اول کتاب آشنایی با برنامه ریزی تحصیلی – شغلی( درس اختیاری نظام جدید متوسطه، ۱۳۷۳)

۵- مفاهیم بنیادی و مباحث تخصصی در مشاوره – دیوید گلدار ترجمه دکتر سیمین حسینیان، انتشارات نشر دیدار

۶- دلاور، علی، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی از انتشارات دانشگاه پیام نور، مرداد ماه ۱۳۶۸

۷- بخشنامه و دستورالعملهای وزارتی نظام جدید متوسطه

۸- اردبیلی، یوسف، مشاوره چیست؟ ماهنامه آموزش و پررورش شماره ۲ آبان ۱۳۵۳

۹- صافی، احمد، مشاوره و راهنمایی، ماهنامه آموزش و پرورش شماره ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۳

۱۰- صافی، احمد، اصول وفنون راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش شرکت چاپ و نشر ایران۱۳۷۳

۱۱- علاقمند، علی، اصول مدیریت آموزشی  از انتشارات دانشگاه پیام نور، ۱۳۶۹

۱۲- روشهای تحقیق وچگونگی ارزشیابی آن، دکتر نادری و سیف نراقی

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.