نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی نقش کامپیوتر در راهبردهای یاددهی و یادگیری دانش آموزان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۱ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………۱

فصل ا:طرح تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله …………………………………………………………………………………۴

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………۶

اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………۸

فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………….۹

متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………..۱۰

فصل ۲: پیشینه تحقیق

چارچوب نظری تحقیق ………………………………………………………………………..۱۳

دیدگاه سنتی انتقال دانش ، مهارت و ارزش و یادگیری ………………………………………..۱۶

کاربرد فناوری در فرآیند یاددهی –یادگیری ………………………………………………….۱۷

ابزارهای ICT در رویکرد یاددهی – یادگیری ………………………………………………..۱۹

فناوری جدید و نقش آن در فرایند یاددهی –یادگیری………………………………………….۲۱

فناوری آموزش چیست ……………………………………………………………………….۲۲

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری دانش آموزان ……………………………………….۲۳

پرورش حرفه ای مدیران و معلمان ……………………………………………………………..۲۵

سواد فناوری ………………………………………………………………………………۲۶

لزوم و روش افزایش سواد فناوری مردم جامعه ……………………………………………………۲۹

پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………….۳۲

فصل ۳: روش تحقیق

روش تحقیق ……………………………………………………………………………….۳۹

جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری  ……………………………………………………….۳۹

ابزار تحقیق  ………………………………………………………………………………۳۹

روش های جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………..۴۰

فصل ۴: تجزیه و تحلیل داده ها

فصل ۵: بررسی نتایج

نتیجه گیری ……………………………………………………………………………..۵۰

پیشنهادات ……………………………………………………………………………….۵۴

منابع ……………………………………………………………………………………۵۵

پیوست

پرسشنامه …………………………………………………………………………………۵۸

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کامپیوتر اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یاددهی و یادگیری دانش آموزان می‌باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق دانش آموزان دبیرستان های شهر ستان لامرد است که با روش نمونه گیری چند مرحله ای از جامعه معلمان و دانش آموزان ۷۵ نفر انتخاب شده و داده های موردنیاز برای بررسی مهارت های مدیران جمع آوری گردیده است.

در پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت و اهداف پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است.. ابزاراصلی جمع آوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق ساخته از نوع بسته پاسخ، شامل ۲۴ گویه در محورهای اصلی کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد. پایایی پرسش‌نامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ معادل ۸۸۰/۰ برآوردگردید و روایی آن مورد تأیید متخصصان مربوطه قرار گرفت.

نتایج تحقیق به لحاظ آماری در سطح ۰۵/۰≥p بیانگر آن است که مهم‌ترین نقش کامپیوتر اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یاددهی و یادگیری دانش آموزان ، پشتیبانی فنی برای رفع اشکالات، استانداردهایی برای استفاده از سخت افزار آموزشی، استانداردهایی برای استفاده از نرم افزار آموزشی، مکانیزمی برای ارزیابی و بررسی موانع و مشکلات اجرایی می‌باشد؛ و مهم‌ترین چشم‌اندازها از دانش آموزان جستجو‌گر می‌شوند، افزایش تلفیق تفکر بصری و کلامی، متنوع‌تر شدن روش‌های آموزش، استفاده بیشتر از اطلاعات، افزایش دسترسی انعطاف‌پذیر به اطلاعات علمی، کاهش محدودیت مکانی و افزایش توان پژوهشی می‌باشد.

مقدمه

در برهه ای از عصر و زمان زندگی می کنیم که نظاره گر پیشرفت علم ، هنر و تکنولوژی به صورت ثانیه ای می باشیم .تفاوت دنیای امروز با دنیای دیروز ، صنعت و تکنولوژی و فن آ وری امروز با گذشته و انسان امروزی با انسان های زمان گذشته از زمین تا آ سمان است . با حضور رسانه های ارتباطی ( صدا و سیما و … ) دیگر، کودکان و فرزندان ما آن کودکان گذشته نیستند قطعا از یک آمادگی جسمی و روحی آ ماده تری وارد عرصه ی تعلیم و تعلم می شوند.

پس آ یا می شود نگاه ما همان نگاه سی سال گذشته باشد ؟ چرا اینقدر دور می رو یم نمی شود نگاه ما همان نگاه چند سال گذشته با شد . متاسفانه همکار عزیزی با تن خسته و روحی آ زرده شکایت دارد که دانش آ موزان من به درسم توجهی نشان نمی دهند ، علاقه ای به فرا گیری در سم ندارند . چرا و چر ا و چرا ..؟ آ یا می شود با همان ابزار ، شیوه و روش کلاس داری سنتی بیست سال گذشته امروز همان کار آ مدی را داشته باشد؟

مسلما چنین نیست و انتظاری بس عبث و بیهوده است . می شود فقط با شیوه معلم محور ی سنتی صرف کلاسی را اداره کرد اما آ یا انتظارات ما پس از سپری شدن تدریس بر آ ورده می شود ؟ مشکل چیست ؟ ایراد کار کجاست ؟ پر واضح است که اگر فرا گیران همان فرا گیران گذشته نباشند ، شیوه تدریس هم نمی تواند همان شیوه تدریس گذشته باشد ، اگر بخواهد از کار آ مدی بالایی برخور دار باشد.

بیان مساله

فناوری آموزشی به زبان ساده به معنی به کارگیری مجموعه ای از فنون ، برنامه ریزی ها ، سازماندهی مدیریت ها ، به کارگیری تجهیزات و رسانه های آموزشی ، دانش وتجربه بشری در زمینه آموزش و یادگیری است . علاوه بر آن به معنی به کارگیری عملی نتایج تحقیقات علمی در کل فرایند یاد دهی و یادگیری است ، بطوری که به بهینه سازی آموزش ورسیدن به یاد گیری عمیق ، کار آمد و پایه دار منجر شود که با عشق و علاقه یاد دهنده ویاد گیرنده همراه باشد . با توجه به تعریف مذکور فناوری آموزشی نسبت به سایر رشته های مرتبط با تعلیم و تربیت جامعیت بشری دارد ، زیرا همواره به فرایند می نگردتا به هدف.

به اعتقاد بر جستگان تعلیم و تربیت ، فرایند رسیدن بهدف از خود هدف مهمتر است . زیرا بیشتر مسائل ، مشکلات ، مدرسه گر یزی ها ، ترک تحصیل بی علاقگی ها ، ضعف کا ر کنان آموزشی و موارد مشابه در فرایند به وجود می آید نه در هدف . به اعتقاد نیچه موفقیت ، رسیدن به هدف نیست بلکه تلاش در جهت رسیدن به هدف است . یکی از دستاورد های آموزشی اقتصاد دانش بر یا اقتصاد مبتنی بر دانش است . اگر کسب دانش با علاقه ، انگیزه و پشتکار همراه نباشد ، در فرایند دانش اندوزی اختلال ایجاد می شود و چه بسا که این اختلال عواقب نا خو شایند همراه داشته باشد.

دیدگاه سنتی انتقال دانش، مهارت و ارزش و یادگیری

در رویکرد سنتی انتقال یکطرفه معلم با تحمیل بر یادگیرنده صورت می گیرد و هیچ اختیار عملی بدست یادگیرنده نیست، و از اینرو یادگیری عمیق و ژرف اتفاق نمی افتد؛ چرا که یادگیرنده فعال و راضی از کار خود نیست و باید این رویکرد به سان فناوریها تغییر یابد تا جوابگوی نیازهای بشری باشد و الا بشر از قافله پیشرفت عقب خواهد ماند.

به همین دلیل راه چاره گرایش به رویکرد جدید یاددهی- یادگیری است که فناوری در آن نقش بنیادی را ایفا می کند. نقطه مشترک فناوری و رویکرد یاددهی- یادگیری عنصر تعامل می باشد که در این مدل تعامل یاددهنده، یادگیرنده و محتوا از طریق ابزارها و سامانه های چند رسانه ای صورت می گیرد تا یادگیرنده به یادگیری دلخواه خود یعنی یادگیری عمیق و پایدار دست یابد.

بنابراین در عنصر تعامل نوعی پردازش وتفسیر صورت می گیرد که ناشی از دانش، روشها و ابزارهای پردازش اطلاعات و برنامه های اولیه پردازش اطلاعات شخص پردازش کننده است (خرازی، ۱۳۸۵) که در یادگیری عمیق و پایدار تأثیر بسزایی داشته و مکمل رویکرد نوین یاددهی- یادگیری است. در رویکرد  یاددهی-یادگیری داده های حسی وارد انباره حسی شده وبر اثر توجه  به ادراک تبدیل می شودوادراک نیز بر اثر توجه  به اطلاعات واطلاعات به دانش ودانش بر اثر پردازش ورمزگردانی به باورو سپس به عمل(یادگیری) تبدیل می شود.

کاربرد فناوری در فرآیند یاددهی- یادگیری

سخن گفتن صرف در باب فناوری اطلاعات و ارتباطات کافی نیست، برنامه ریزی راهبردی، مدیریت بهره وری و آموزش مداوم برای توانمند سازی یاد دهندگان و یادگیرندگان همراه با تجهیز زیرساخت های فنی و فرهنگی ضروری است.

مسئله اساسی، تنها محدودیت های فنی دسترسی به فناوری نیست، بلکه مشکلات فرهنگی بهره گیری اثربخش، بهره گیری یاد دهندگان و یادگیرندگان از قابلیت های فناوری، توسعه دانش، بهبود مستمر آموزش و یادگیری، اصلاح رویکردهای سنتی و مرسوم، بهبود زیرساختها، سازماندهی محتوای آموزشی و بازبینی آن و تغییر نگرش مربیان پیرامون فناوری های نوین در محیط های آموزشی (جمعی از مؤلفان، ۱۳۸۵) مهمتر است.

فناوری یک ابزار است ولی ابزاری نیرومند و اثربخش در دست آدمی. اما هیچ فناوری ای نمی تواند جای یک سیستم آموزشی غلط را پر کند، چرا که بنا به گفته کلارک این خود فناوری نیست که اثربخش می باشد بلکه راهکارها و راهبردهای نوین آموزشی به کار رفته در فناوری ها اثرگذار است (زمانی و … ۱۳۸۵).فناوری ارتباطات و اطلاعات ابزاری قدرتمند برای افزایش کیفیت و گسترش دسترسی برابر به فرصتهای آموزشی هستند.

آنها قابلیت بهبود فرآیندهای یاددهی- یادگیری را دارند و به اثربخشی یادگیری کمک کرده و به توانمندسازی نیروی انسانی یاری می رساند. به همین دلیل در برخی کشورهای پیشرفته ۴۰% از سرمایه گذاریهای ملی را برای یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله به امر فناوری اختصاص می دهند.

منابع 

۱- ابراهیم زاده، عیسی، ۱۳۸۵، تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات: جستارهای مفهومی، فصلنامه پیک نور، سال چهارم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۸۵

۲- ابراهیم زاده، عیسی، ۱۳۸۶، انتقال از دانشگاه از راه دور سنتی به دانشگاه مجازی: نوآوری و چالش تغییر، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۴۳

۳- ابراهیم زاده، عیسی، ۱۳۸۲، فرآیند یاددهی- یادگیری و دانشگاههای باز و از راه دور آینده، فصلنامه پیک نور، سال اول، شماره دوم، تابستان ۱۳۸۲

۴- ابراهیم زاده، عیسی، ۱۳۸۲، ضرورت رویکرد به نظام آموزش باز و از راه دور و استفاده از فناوری های نوین در سازماندهی فرآیند یاددهی- یادگیری، فصلنامه پیک نور، سال اول، شماره اول، بهار ۱۳۸۲

۵- ای.دبلیو.بروور، اُ.دوژونج، و.ژ.اِستوت، ۱۳۸۲، به سوی یادگیری بر خط، ترجمه فریده شایخ و عباس بازرگان، نشر اگاه؛ تهران ۱۳۸۲

۶- تری. آندرسون، فتی. الومی، ۱۳۸۵، یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل، ترجمه عشرت زمانی و امین عظیمی، تهران، مؤسسه توسعه آموزش مدارس هوشمند، ۱۳۸۵

۷- جان.ای.گلاور، راجر.اچ. برونینگ، ۱۳۸۵، روانشناسی تربیتی اصول و کاربرد آن، ترجمه علینقی خرازی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۵

۸- دی.آر.گریسون، تری.آندرسون، ۱۳۸۳، یادگیری الکترونیکی در قرن ۲۱، ترجمه محمد عطاران، تهران، مؤسسه توسعه فناوری آموزش مدارس هوشمند، ۱۳۸۳.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.