نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی نگرش دانش آموزان نسبت به فعالیت های غیردرسی (فوق برنامه)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                                   صفحه

مقدمه –                                                                                                                                      ۱

– چرامهارتهای زندگی باید به دانش آموزان آموزش داده شود ضرورت آن چیست                                     ۲

– فعالیتهای مکمل و قوق برنامه و اهداف آن                                                                                    ۳

اهداف فعالیتهای مکمل و فوق برنامه                                                                                       ۴

مفهوم یاد گیری و مصادیق مشترک و ویژگیهای فعالیتهای فوق برنامه                                             ۴

– فعالیتهای فوق برنامه ای که باید به آن توجه شود                                                                          ۵

-ویژگیهای فعالیتهای فوق برنامه                                                                                                  ۵

– نقش اعتماد به نفس در دانش آموزان                                                                                         ۱۰

– نتیجه یک پژوهش                                                                                                                  ۱۱

– نتیجه نهایی                                                                                                                           ۱۶

– نکات مهم در بررسی فعالیتهای  فوق برنامه                                                                                  ۱۷

-ارزش فعالیتهای فوق برنامه                                                                                                      ۲۱

-چگونگی موثر ساختن فعالیتهای فوق برنامه                                                                                ۳۰

– نتیجه یک پژوهش در بین دانش آموزان آموزشگاه نمونه حسینیان                                                    ۳۲

منابع و ماخذ                                                                                                                         ۳۴

مقدمه

در قرن حاضر برای مواجهه موثر با چالشها و بحرانهای موجود میان پدیده جهانی شدن و بومی ماندن بحران جمعیت – دگرگونیهای فناوری و شرایط حرفه ای بستری مناسبتر – کارسازتر و موجه تر از نظام تعلیم و تربیت شناسایی نشده است.

نظام تعلیم و تربیت باید از طریق تدارک زمینه های تربیت کامل و آموزش چگونگی رویارویی و نحوه سازگاری با مسایل شایستگی لازم برای تامین سعادت و نیک بختی را در دانش آموزان ایجاد کند.

تغییر نگرش نسبت به انسان مدرسه و تحولات سریع علم و فناوری سبب شده است به انسانهای متفکری نیاز داشته باشیم که بتوانند خود را با تغییرات غیر قابل پیش بینی آینده سازگار کنند. لذا وظایف مدارس در بسیاری از کشورهای جهان تغییر کرده است. نقش کلی و غالب مدارس در تعلیم و تربیت دانش آموزان آموزش عمومی در دوره های مختلف تحصیلی است این آموزش بدان علت که مهارت خاصی را در دانش آموزان به وجود نمی آورد آموزش عمومی نامیده شده است.

امروزه مدارس موظف به آماده کردن دانش آموزان برای کسب تجربه ها- استفاده از فرصت ها و پذیرش مسیولتها در زندگی برزگسالی اند.

چرا مهارتهای زندگی باید به دانش آموزان آموزش داده شود ضرورت آ ن چیست؟

مهارتهای زندگی – مهارتهای  شخصی و اجتماعی است که دانش آموزان باید آنها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود و انسانهای دیگر و کل اجتماع به طور موثر و شایسته عمل کنند.

دانش آموزان برای مقابلهء سازگارانه با استرس ها و موقعیتها ی مختلف و تعارضهای زندگی به کارکردها یی نیاز دارند که آنان را در کسب این توانایی ها تجهیز کنند این کارکردها بسیار زیر بنایی اند و در فرایند تحول شکل می گیرند کارکردهایی نظیر شناخت عواطف و رفتارها که در قالب ساختارهایی مثل عزت نفس – خود کارآمدی – حل مسئله و  – مهارتهای اجتماعی تجلی می یابند.

بنابر این دانش آموزان ما در حال حاضر نیاز دارند یاد بگیرند تا بدانند چه می خواهند بگویند چه می خواهند انجام دهند و درموقع لزوم از چه کسی کمک بگیرند یا چه کارهایی را برای حل مشکلات خود بکار برند ۰ آنها نیاز دارند اعتماد به نفس وعزت نفس خود را افزایش دهند و نگرش ها – ارزشها و رفتارهایی را که مسئولیت پذیری و مشارکت آنها را افزایش  می دهد کشف کنند و در طول زندگی از آنها استفاده نمایند ۰ به نظر می رسد به علت پیچیدگی جامعه امروز با دروس و فعالیتهای آموزشی ارائه شده در دوره های آموزش عمومی کنونی دانش آموزان به اهداف رشد و آموزشی – فرهنگی و اجتماعی بطور کامل نمی رسند.

فعالیتهای مکمل و فوق برنامه

فعالیت مکمل فعالیتی است که براساس درون مایه دروس یک موضوع یا چند موضوع درسی در زمینه آموزش و پرورش ودر جهت عمق بخشی به برنامه های درسی طراحی میگردد ۰ فعالیتهای مکمل در طول برنامه درسی است و موجب تعمیق یادگیری میشود.

فعالیتهای فوق برنامه مجموعه فعالیتهای سازمان یافته و پیش بینی شد ه ای است که به منظور تثبیت – تعمیق آشنایی و کارکرد عملی در طول سال تحصیلی برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود تا به رشد و تعالی شکوفایی استعدا دها و مشارکت در برنامه های عملی کمک کند.

این برنامه ها در توسعه تجربیات تربیتی دانش آموزان نقش مهمی دارد (فراگیری مهارت زندگی ) در عرض برنامه درسی قرار گرفته است – نیازهای فردی دانش آموزان و ویژگیهای محلی و منطقه ای را مورد توجه قرار می دهد و با لاخره موجب غنای برنامه درسی می شود.

اهداف فعالیتهای مکمل و فوق برنامه :

۱- توسعه دیدگاه مدرسه محوری

۲- تعمیق فرایند یاد دهی – یادگیری در زندگی دانش آموزان

۳- غنی سازی برنامه درسی و اوقات فراغت دانش آموزان

۴- گسترش یاد گیری از مدرسه به خانواده و جامعه

۵- تسهیل فرایند رشد اجتماعی دانش آموزان

نقش اعتماد به نفس در دانش آموزان

یکی از مواردی که باید در فعالیتهای فوق برنامه  مد نظر باشد مسئله اعتماد به نفس دانش آموزان است که متاسفانه تعدادی از دانش آموزان مستعد با عدم اعتماد به نفس روبرو می باشند.

یکی از عمده ترین دلایل “کمرویی ” نیز نزد دانش آموزان ضعف در اعتماد به نفس و احساس خود ارزشمندی است.

پدیده کمرویی که امروزه به عنوان یک معلولیت اجتماعی مطرح است رابطه مستقیمی با چگونگی نگرش فرد نسبت به خود و احساس خود ارزشمندی وی دارد۰ در درمان کمرویی هم برای کاهش اضطراب و افزایش مهارتهای اجتماعی (مثل شمرده و رسا صحبت کردن – برقراری ارتباط بصری با مخاطبین و … ) بدون توجه اساسی به اصول و روشهای تقویت اعتماد به نفس اقدام موثری انجام نمی پذیرد.

خود شناسی و پذیرش مسوولیت اجتماعی از مهمترین هدفهای تربیتی در هر جامعه است و برخورداری از حس “خودارزشمندی ” و ” اعتماد به نفس ” قوی به مثابه یک سرمایه ارزشمند حیاتی برای همه انسانها بویژه دانش آموزانی که از مهارتهای اجتماعی کمتری بهره مند هستند از موثرترین عوامل پیشرفت و شکوفایی استعدادها و خلاقیتها به شمار می آید. بطور کلی فرایند های شناختی – احساسات- انگیزه ها – برقراری روابط فی مابین – شیوه زندگی – تصمیم گیریها و انتخابهای ما قویا” متاثر از چگونگی احساس خود ارزشمندی و اعتماد به نفس است.

منابع و ماخذ

۱- نشریه پیوند شماره های ۳۱۸-۲۸۷-۲۸۶-۲۸۵

۲- کتاب روانشناسی و تربیت کودکان و نوجوانان نوشته دکتر غلامعلی افروز

۳- نقش فعالیتهای فوق برنامه در تربیت نوجوانان نوشته دکتر علی اکبر شعاری نژاد

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.