نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی نگرش دبیران دبیرستان در رابطه با تأثیر تکنولوژی آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

پایان نامه بررسی نگرش دبیران دبیرستان در رابطه با تأثیر تکنولوژی آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۴ | قابل ویرایش

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی نگرش دبیران دبیرستانهای شهرستان لامرد در رابطه با تاثیر تکنولوژی آموزشی درپیشرفت تحصیلی دانش اموزان در سال تحصیلی ۸۹-۹۰انجام گردید.

در تحقیق حاضر برای تبیین عوامل‌ مؤثر بر متغیر وابسته ،از میان نظریه‌های یاددهی-یادگیری ،نظریه‌های رفتارگرایان و شناخت‌گرایان مورد بررسی قرار گرفته است. و از تکنیک پرسش‌نامه برای تعیین سبک تدریس دبیران و از پیش‌آزمون در هفته اول مهر ۸۹ و پس‌آزمون در هفته آخر سال تحصیلی۹۰-۸۹  برای تعیین میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان استفاده شده است.

جامعه آماری این تحقیق عبارتست از کلیه معلمان شهرستان لامرد(پسرانه و دخترانه ) در سال تحصیلی ۹۰ – ۸۹ که مشغول به تحصیلی بوده اند. که از این میان تعداد ۱۰۰ نفر به صورت تصادفی انتخاب شده اند و پرسشنامه ای که تهیه شده حاوی ۱۰ سئوال چند گزینه ای می باشد که در اختیار نمونه (۱۰۰ دبیر) که به صورت تصادفی از بین جامعه ی آماری به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند و سپس به جمع آوری اطلاعات پرداخته شد.

مقدمه

امروزه مشاوران و نقش آنان در اجتماع از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است و جایگاه بسیاری والا و با ارزشی در میان اجتماع دارند. انسانها همیشه و در همه حال نیاز به راهنمایی، مشاوره و نیز نظارت و هدایت دارند تا بتوانند به اهداف خویش برسند.

راهنمایی و مشاوره به فرد کمک می کند تا بتواند بهتر با توانایی ها ، رغبت ها و محدودیت های خودآگاهی شود و در زندگی بهتر و موثر تر گام بردارد و آگاهانه تصمیم بگیرد. لذا معلمان مشاوره در مدارس یکی از متخصص ترین کسانی هستند که با راهنمایی و مشاوره خود دانش آموزان را در کشف و پرورش استعدادها و علایق و همچنین پرورش خلاقیت ها و رفع مشکلاتشان یاری می کنند.

بر همین اساس من تصمیم گرفتم که تاثیر عملکرد آنان را در دبیرستان های شهرستان لامرد از دیدگاه معلمان این شهرستان بررسی و نتایج به دست آمده را ارائه دهم.

انسان تنها موجودی است که با همنوعان خودبه تبادل نظر می پردازد وبرای شناخت وحل مشکلات خود با آنان مشورت وازراهنمایی آنان استفاده می کند .راهنمایی ومشورت درطول زندگی آدمیان مطرح بوده وآنان باکسانی که مورد قبول واعتمادشان بوده مشورت می کرده اند.

با توسعه علوم انسانی ورشدعلوم رفتاری به راهنمایی ومشاوره به عنوان شاخه ای مستقل ازعلوم رفتاری توجه شد. امروزه راهنمایی ومشاوره به صورت حرفه ای یاورانه برای کمک به افرادی است که دررشد،سازگاری ،تصمیم گیری،روابط خانوادگی،مهارتهای اجتماعی وشیوه زندگی مشکلاتی دارند ومشاوره به این افراد کمک می کند تاراه حل مناسبی برای مشکلات بیابند.

بیان مساله

مسئله تحقیق ، باید با توجه به یافته های حاصل از پژوهشهای مرتبط با مسئله مورد بررسی ، تنظیم و ارتباط بین متغیرهای موردمطالعه دقیقاً بیان شود.

از مطالعه و بررسی علل مشاوره دانش آموزان منطقه و استفاده از نظریات صاحب نظران علوم اجتماعی و رورانشناسی و یافته های محققین می توان به عوامل شخصیتی ، عوامل آموزشگاهی ، عوامل اجتماعی و عوامل خانوادگی بعنوان علل مشاوره دانش آموزان منطقه لامرد نامبرده در زیر توضیحاتی در این خصوص بیان می شود.

انسان تنها موجودی است که با همنوعان خودبه تبادل نظر می پردازد وبرای شناخت وحل مشکلات خود با آنان مشورت وازراهنمایی آنان استفاده می کند .راهنمایی ومشورت درطول زندگی آدمیان مطرح بوده وآنان باکسانی که مورد قبول واعتمادشان بوده مشورت می کرده اند.

با توسعه علوم انسانی ورشدعلوم رفتاری به راهنمایی ومشاوره به عنوان شاخه ای مستقل ازعلوم رفتاری توجه شد. امروزه راهنمایی ومشاوره به صورت حرفه ای یاورانه برای کمک به افرادی است که دررشد،سازگاری، تصمیم گیری،روابط خانوادگی،مهارتهای اجتماعی وشیوه زندگی مشکلاتی دارند ومشاوره به این افراد کمک می کند تاراه حل مناسبی برای مشکلات بیابند.

تعاریف راهنمایی

مطالعه ی نظام های آموزشی جهان نشان می دهد که از خدمات راهنمایی و مشاوره به عنوان تسهیل کننده ی فرایند تعلیم و تربیت در دوره های مختلف تحصیلی به شکل مطلوب سود برده اند. برای راهنمایی تعاریف گوناگونی بیان شده است که ضمن برخوداری از تنوع ،از وجوه مشترکی نیز بهره مند هستند. برای رعایت اختصار و پرهیز از اطاله کلام تنها به یکی از آن تعاریف بسنده می کنیم:راهنمایی کوششی است انسانی ،برای ایجاد حداکثرتوافق ممکن بین خصوصیات فرد مورد راهنمایی و متقضیات فعالیتی ( تحصیلی یا حرفه ای ) که بدان مشغول خواهد شد (شکوهی ۱۳۶۷).

مفاهیمی که در راهنمایی بکار برده شده است بسیار متنوع و از تنوع دیدگاهی ،بخش عظیمی از فرایند تعلیم و تربیت را شامل می شود . گزاره های ذیل مؤید این موضوع است:

– راهنمایی بخشی از کل جریان تعلیم و تربیت بطور اعم و مدرسه بطور اخص است.

– راهنمایی یک سلسله خدمات و کوشش های منظم و سازمان یافته است.

– منظور از راهنمایی فرد ،کمک به تصمیم گیری آگاهانه وعاقلانه و قرار گرفتن درمسیر رشد و پرورش قوه قضاوت است.

تاریخچه راهنمایی و مشاوره

در بین ممالک صنعتی،امریکای شمالی نخستین کشوری است که درآن مراکز ویژه راهنمایی ومشاوره تأسیس شده وازمیان افرادی که نخستین بار به ایجاد مرکز راهنمایی در آن سرزمین اقدام کرده اند باید از فرانک پاستور نام برد که درسال ۱۹۰۸ اولین مرکز راهنمایی راکه درحقیقت مرکز راهنمایی حرفه ای بود درشهر بوستن تأسیس گردید.

سال ۱۳۳۲ را می توان مبدأ شروع راهنمایی به معنی خاص آن در کشور خود بدانیم درسال ۱۳۳۴ دراداره مطالعات وبرنامه ها دایره ای بنام دایره تحقیقات روانشناسی بوجود آورد که به تهیه برخی تستهای هوش وسنجشهای روانی مبادرت کردوسرانجام کنگره های منعقده درتابستانهای ۳۷ و۳۸ راهنمایی درمدارس راامری ضروری تشخیص دادومرکزراهنمایی در اداره کل تعلیمات متوسطه بوجود آمد.

درسال ۱۳۴۷ اداره کل آموزش راهنمایی تحصیلی دروزارت آموزش وپرورش تأسیس گردید ودرسال ۵۹ طی بخشنامه ای برنامه راهنمایی ومراکز مشاوره وراهنمایی تعطیل گردید. از ابتدای سال ۶۷ ضروریت وجود مشاورین درمدارس احساس شد ومجدداً این رشته شروع به جذب دانشجو نمود. ضروریت فعالیتهای راهنمایی ومشاوره درمدارس: یکی از نهادهای اجتماعی نهاد آموزش وپرورش است که مسئولیت مهمی درتربیت کودکان ،نوجوانان وجوانان بر عهده دارد.

 منابع

۱- احمدی،س،ا (۱۳۷۶)مقدمه ای بر مشاوره و روان در مانی .چاپ ششم انتشارات دانشگاه اصفهان

۲- احمدی،ز و باباگلی ،ز(۱۳۷۴)بررسی نقش مشاوران در مدارس نظام جدید شهر اصفهان ،رساله کارشناسی مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان

۳- اردبیلی،یوسف: اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش، انتشارات بعثت

۴- احمدی ،سید احمد : مبانی و اصول راهنمایی و مشاوره ،انتشارات سمت

۵- حسینی (بیرجندی) ،سید مهدی : راهنمایی و مشاوره تحصیلی، انتشارات سمت

۶- شفیع آبادی ،(۱۳۷۰) مقدمات راهنمایی و مشاوره ،چاپ اول انتشارات دانشگاه پیام نور

۷- صافی ، احمد : اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در دوره های تحصیلی، انتشارات رشد

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.