نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه نگرش معلمان نسبت به پایه ششم ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۵ | قابل ویرایش

چکیده

هدف این تحقیق نگرش معلمان نسبت به پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد بوده است.یکی از اهداف مهم هر نظام آموزشی جامعه پذیر کردن افراد است . جامعه پذیری فرایندی است که از طریق آن افراد باورها و ارزش ها و الگوهای جامعه را می پذیرند. چنانچه در یک نظام اجتماعی نسل جدید باورها و هنجارها و الگوهای نسل پیشین را نپذیرد بدلیل این گسستگی آن نظام اجتماعی مستعد دستخوش تغییرات قابل توجهی می شود.

روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و جامعه آماری شامل ۱۲۰  نفر از معلمان  و مربیان مدارس ابتدایی شهرستان  لامرد بود. که پس از تعیین حجم نمونه ۳۰ نفر از آنان با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه برای آنان ارسال گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح، آمار توصیفی (فراوانی میانگین، درصد، انحراف معیار) و صورت گرفت.

مقدمه

بهسازی نظام های آموزشی از دیر باز موضوعی چالش برانگیز برای صاحب نظران دانش مدیریت آموزشی ومدیران اجرایی در حوزه آموزش وپرورش به شمار آمده است به ویژه دردهه های اخیر با گسترش فزاینده سازمان های آموزشی در همه جوامع ، موضوع کار آمد سازی آن ها بیش از پیش مورد توجه بوده و توسعه و اصلاح نظام های آموزشی با استفاده از شیوه های مختلف درشمار اولویت های اغلب جوامع قرار گرفته است.

بازنگری و بهبود برنامه های آموزشی و پرورشی ، توسعه دانش ومهارت نیروی انسانی و اصلاح ساختار و تشکیلات و مدیریت آموزشی از جمله تدابیر و رویکرد های رایج ، اصلاح و کارآمدسازی سازمان های آموزشی می باشد. در رویکرد اصلاحی ساختار و تشکیلات ، ترتیبات سازمانی مانند میزان تمرکز ، رسمی سازی ، دامنه و حدود اختیارات ، سلسله مراتب و واحدهای اجرایی مورد نیاز برای تحقق هدف ها مورد مطالعه و بازنگری اساسی بهبود اداره مدرسه در جهت ارائه خدمات مطلوبتر به دانش آموزان است.

آموزش و پرورش دوره ابتدایی بعنوان اولین دوره آموزش عمومی وظیفه دارد، دانش آموزان را برای ورود به زندگی اجتماعی آماده نماید. با توجه به ویژگیهای دانش آموزان در این دوره نقش معلمان ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لازم است معلمان این دوره اطلاعات وسیعی در زمینه روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد، کلیات روشها و فنون تدریس، رسانه ها و مواد آموزشی، مشاوره و راهنمایی، سنجش و اندازه گیری و مفاهیم علمی مربوط به هریک از مواد درسی دوره ابتدایی داشته باشند.

بررسی نتایج تحقیقات انجام شده در خصوص میزان دانشها، توانایی و نگرش های آموزشی-شغلی معلمان دوره ابتدایی بیانگر این واقعیت است که تسلط همه جانبه معلمان این دوره در زمینه های تربیتی و تخصصی حرفه خویش به میزان مطلوب فراهم نمی باشد.

بیان مساله

ساختار منظم هر سیستمی نیازمند عوامل و عناصری است که نظام مندی و شاکله وجودی  آن را در بر می گیرد. در یک سیستم آموزشی نیز عوامل مختلف و متعددی دخالت دارند و با روالی معین و شیوه ای بخصوص فعالیت می نمایند. یکی از این عوامل مهم و موثر مدیر سیستم آموزشی یا همان مدیر مدرسه است.

اهمیت نقشی که وی به عنوان کارگردان، برنامه ریز، هدایت گر، ارزشیاب و ….. ایفا می کند انکارناپذیر است. چنانکه سهم بسیار بزرگی از کیفیت مطلوب بازده سیستم یا احیانا کیفیت نامطلوب آن ( وضعیت کمی و کیفی دانش آموزان فارغ التحصیل از مدارس ) از آن مدیر مدرسه می باشد.

از طرفی می دانیم که اعمال و رفتار افراد در هر موقعیتی بر اساس طرز تفکر و نوع گرایشی است که آنها نسبت به پدیده ها و امور دارند یا به تعبیر دیگر نوع نگاه به زندگی و انسان  و فلسفه خاص که فرد در زندگی انتخاب کرده یا در مسیر انتخاب آن ها قرار گرفته است و خودآگاه یا ناخودآگاه او را تحت تاثیر قرار داده است، در چگونگی اعمال و رفتار او تاثیر مستقیم دارند. از اینرو است که در مطالعه وضعیت مدیریت در یک جامعه ضروریست نوع چهار چوب فکری و نظری مدیران مورد توجه قرار گیرد.

آنچه در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است بررسی طرز تفکر مدیران نسبت به زیردستان و ماهیت ارتباط با آنها بوده است. این مطالعه با توجه به مفروضات تئوریهای   X وY که توسط “داگلاس مک گرگور” مطرح شده است صورت گرفته است. در واقع مسئله و موضوع پژوهش این است که گرایش مدیران را نسبت به کاربرد هر یک از تئوریهای مزبور از نظر معلمان مورد سنجش قرار دهد یا به تعبیری دیگر نوع نگاه مدیر  به زیردستان  را از دید معلمان مشخص می سازد.

بررسی کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی

با بررسی دیدگاه های مختلف تعلیم و تربیت، و بر اساس برنامه ی ملی درسی، سند تحول بنیادین و ….  چنین به نظر می رسدکه کتب جدید دوره ی ابتدایی با دیدی اسلامی ایرانی و برپایه ی دیدگاه نظریه پردازان سازنده گرایی تألیف و نوشته شده اند. در این دیدگاه از پایه های اصلی و اساسی، توجه به مشارکت گروهی، روش های فعال یاددهی- یادگیری، تفاوت های فردی از جمله ی آن هوش های جندگانه، فراشناخت، سبک های مختلف یادگیری و ….. می باشد.

بر این اساس کتاب ریاضی  پایه ی ششم ابتدایی بر اساس مورد توجه قرار دادن  رویکرد حل مسئله و کاوشگری تألیف شده است و این رویکرد با یادگیرنده محوری خود و نقش هدایت گری معلم بر آن است کهبا تحریک حس کنجکاوی دانش آموزان و با انجام فعالیت گروهی، خودِ آنان اقدام به یادگیری مطالب کنند و در نهایت آنان را به خودنظم دهی هدایت کند.

با توجه به اجرای طرح های مختلف آموزشی و پرورشی در راستای تحول بنیادین، تألیف و فرآیند یاددهی – یادگیری در زمینه ی دروس مختلف و از جمله درس ریاضی، با چالش هایی روبه رو بوده است و پس از تشکر و قدردانی از مؤلفین کتاب های دوره ی ابتدایی و از جمله مؤلفین کتب ریاضی دوره ابتدایی به ذکر این چالش پرداخته می شود و امید است که با هموار کردن راه و مرتفع کردن مشکلات (در حد توان)، رسیدن به اهداف مورد نظر مهیا گردد.

تربیت نیروی انسانی پایه ششم ابتدائی

با نزدیک شدن به مهرماه، تغییرات ایجاد شده در سیستم آموزشی کشور بیش از بیش خبر ساز می شود. در سال جاری، شش پایه شدن مقطع ابتدائی از تغییرات ساختاری آموزش و پرورش می باشد که به حق و به جدّ مورد نقد کارشناسان قرار گرفته است. از میان ایراداتی که به اجرای این طرح گرفته می شود، آماده نبودن زیر ساخت های لازم برای اجرای این طرح می باشد.

پشتوانه این طرح، شجاعت و جسارت وزیر می باشد و همین باعث خواهد شد تا مشکلات این طرح کمتر خودنمائی کنند. کمبود فضای آموزشی، کمیت و کیفیت تجهیزات آموزشی، تألیف کتب درسی و … از جمله دردهای دیرآشنای نظام آموزشی ماست که در پایه ششم بیشتر ظاهر می شود. قرار دادن دروسی مانند ” کار و فناوری” که قسمت عمده آن آموزش رایانه می باشد از اقدامات بلند پروازانه این طرح می باشد.

آموزش و پرورش برای آموزش پرسنل خود با مشکل کارگاه رایانه مواجه است و تقریباً در هیچ اداره ای کارگاهی با این عنوان وجود ندارد. در حال حاضر کم نیستند دبیرستان هائی که از وجود یک کارگاه کامپیوتر بی بهره اند. با این شرایط ، چگونه آموزش و پرورش می تواند هزینه سنگین تجهیز کارگاه های رایانه ای در سراسر کشور را تأمین کند.

منابع و ماخذ

۱-آبیار،‌ شهناز. (۱۳۸۴)، «مطالعه عوامل مؤثر بر کارآیی معلمان در تدریس از دیدگاه مدیران و دبیران مدارس ایلام»، تهران، دانشگاه پیام نور، پایان‌نامه کارشناسی ارشد.

۲-ارنشتاین، الن سی و هانکینز، فرانسیس پی. (۱۳۸۴)، مبانی، اصول و مسائل برنامه درسی، ترجمه قدسی احقر، تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

۳-تاجیک، عزیزالله. (۱۳۸۳)، «عملکرد معلمان پایه پنجم ابتدایی با توجه به میزان آگاهی آنان از اهداف، روش تدریس، مهارتهای تدریس، کاربرد مواد آموزشی، روش ارزشیابی و کیفیت سؤالهای امتحانی در درس تعلیمات اجتماعی»، تهران، دانشگاه تربیت معلم، رساله دکتری.

۴-دلاور، علی. (۱۳۸۴)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، رشد چاپ چهارم.

۵-سبحانی، مهدی. (۱۳۸۲)، «بررسی میزان شناخت اعضای هیأت علمی رشته‌های علوم انسانی دانشگاههای تهران از چهار دسته نظریه‌های یادگیری و به‌کارگیری آنها در تدریس»، تهران، رساله دکتری.

۶-سمیعی، سوسن. (۱۳۶۵)، «بررسی میزان آگاهی مربیان مدارس عالی دانشکده‌های پرستاری تهران در مورد روش تدریس و برنامه‌ریزی درسی»، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد.

۷-سیلور، الکساندر و لوئیس، آرتور، جی. برنامه‌ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمه غلامرضا خویی‌نژاد، (۱۳۷۸)، مشهد، آستان قدس، چاپ پنجم.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.