نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق چالش های فراسوی مراکز تربیت معلم و چشم انداز توسعه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۲ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                         صفحه

فصل اول

مقدمه

طرح مسأله

هدف تحقیق

بیان فرضیه

تعاریف عملیاتی

متغییرهای تحقیق

فصل دوم

تاریخچه پژوهش

فصل سوم

طرح پژوهش

جامعه

نمونه

روش نمونه گیری

ابزار اندازه گیری

روش آماری

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل آماری

نظر دانشجویان

نظر مدرسین

نظر کارکنان

فصل پنجم

خلاصه و نتیجه گیری

فهرست منابع و مأخذ

مقدمه

بی شک آینده هر جامعه ای به کیفیت و کارآیی آموزش و پرورش آن کشور بستگی دارد. از این رو هر چه کارآیی و بهره دهی برنامه های آموزشی مؤثرتر و مفیدتر باشد جامعه فردا سلامت و سعادت بیشتری خواهد یافت . ولی کارآیی و بهره دهی مفیدتر و موثرتر صرفاً به این معنا نیست که هدفها و محتوای آموزش و پرورش در قالب جملاتی زیبا و شعار گونه توصیف شود بلکه منظور تلاشهای هماهنگی است که به منظور ایجاد یافت مشترک بین هدفها و روشهای مناسب آموزشی انجام می گیرد تا مقاصد و نیازهای پیش بینی شده در عمل تحقق یابند.

سوابق تعلیم و تربیت در ایران نشان می دهد که به علت ساده بودن ارتباط انسانی و ناچیز بودن مجموعه میراث فرهنگی و اجتماعی آموزش و پرورش به وسیله خانواده ها انجام گرفته است. با توسعه فرهنگ و تمدن در ایران و گسترش دامنه علوم ومهارتهای بشری ، تراکم جمعیت در شهرها و روستاها و افزایش آن رفته رفته نوعی دخالت آگاهانه در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان صورت گرفت و سالمندان با توجه به اهداف و مقاصد معینی به پرورش خرسالان پرداخته به منظور انجام وظایف آموزش و پرورش بصورت رسمی و براساس ضوابط و مقررات مشخصی به تدریج سازمانهای متعددی راتأسیس و گسترش دادند.

از صدراسلام تاکنون بعد از خانواده مسجد و مکتب و مدرسه از مهمترین سازمانهای آموزشی بوده اند . تشکیل کلاس خاصی برای تدریس اصول تعلیم و به منظور افزایش سطح سواد معلمان در دبیرستان دارالفنون در اول سال ۱۲۹۰ هجری شمسی را اولین اقدامی می دادند که در زمینه تربیت معلم صورت گرفته است و اصول تربیت در آن مطرح شده است.

طرح مسأله

آیا مدرسین از مهارت و سطح علمی مناسب برخوردار هستند؟

آیا امکانات و تجهیزات آموزشی و رفاهی به اندازه کافی در مراکز تربیت معلم وجود دارد؟

آیا دانشجویان نسبت به شغل معلمی علاقمند هستند و انگیزه برای اولیه تحصیل دارند؟

تاریخچه مختصر تربیت معلم

در دهه قرن هجدهم ، در آلمان گردهمایی هائی برای آماده کردن معلمین برای تدریس پایه ریزی شد . اما اولین مرکز تربیت معلم رسمی در اوائل قرن هجدهم در فرانسه توسط کشیشی کاتولیک به نام (بابتیست دو لا سال) تأسیس شد . لاسال در سال ۱۷۰۰ کار خود را با تربیت بچه های خانواده های فقیر و متوسط جامعه آغاز کرد.

اما به زودی دریافت که به غیر از معلمین دینی جامعه نیازمند وجود معلمین برمبنای علم علمی و عملی است . او سعی کرد که از آراء فلاسفه یونان باستان و آموزش و پرورش اسلامی سود جوید . ازنظر او صرفاً آموزش روحانی برای تربیت معلمین کافی شود و عاقبت پس از مطالعات و تحقیقات بسیار در سال ۱۷۲۵ اولین دانشکده تربیت معلم را بنیاد نهاد.

برای تدریس ، معلم درکنار داشتن علم و آگاهی ازکارکرد مغز و بدن انسان ، و همچنین باید از اصول وروش های تدریس آگاه باشد. در واقع در تأسیس مراکز تربیت معلم از آغاز تاکنون این هنجار حفظ شده است.

این تفکر به سرعت همه گیر شد. به تبع آن سیستمی پایه ریزی شد که شرایطی برای معلمین فراهم می شد که به طور مستمر در کلاس های ضمن خدمت از علوم و فنون جدید آگاهی یافته و درعین حال از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

منابع

  1. صافی ، احمد (۱۳۷۳) تربیت معلم در ایران ، پاکستان و هند ، انتشارات مدرسه.
  2. مرکز تربیت معلم دکتر شریعتی ساری (۱۳۸۳) نشریه آموزشی ، علمی برای معلمین انتشارات مرکز تربیت معلم دکتر شریعتی ساری.
  3. یوسفی ، منصور (محمد علی علیدوست و زهرا دانش پژوه) تربیت معلم در پنجاه سال شاهنشاهی پهلوی ، انتشارات دانشگاه تربیت معلم.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.