نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بررسی عوامل موثر بر یادگیری درس بخوانیم و بنویسیم پایه اول و دوم ابتدائی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۸ | قابل ویرایش

چکیده تحقیق

مفاهیم یادگیری عبارتند از:

۱- انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر

۲- کسب اطلاعات معلومات و مهارتهای ویژه.

۳- تغییر در رفتار قابل مشاهده و قابل اندازه‌گیری.

۴- کسب بینش های جدید با تغییر دادن بینش های گذشته

۵- فرایندی که از طریق آن رفتار موجود زنده در اثر کسب تجربه تغییر می‌یابد.

۶- ایجاد و تقویت رابطه و پیوند محرک و پاسخ در سیستم عصبی انسان.

۷- کسب شناخت و ادراک و بصیرت

۸- فرآیند تغییراتی نسبتاٌ پایدار در رفتار بالقوه انسان دراثر کسب تجربه.

پیشگفتار

بی شک آینده هر جامعه ای به کیفیت و کارآیی آموزش و پرورش آن کشور بستگی دارد. از این رو هر چه کارآیی و بهره‌دهی برنامه‌های آموزشی مؤثرتر و مفیدتر باشد صرفاٌ به این معنا نیست که هدفها و محتوای آموزش و پرورش در قالب جملاتی زیبا و شعار گونه توصیف شود، بلکه منظور تلاشهای هماهنگی است که به منظور ایجاد بافت مشترک بین هدفها و روشهای مناسب آموزشی انجام می‌گیرد تا مقاصد و نیازهای پیش‌بینی شده در عمل تحقق یابد.

در این راستا معلم بدون آشنایی لازم به چگونگی عمل یادگیری دانش‌آموزان و قانون های آن نمی‌تواند در امر آموزش و پرورش موفق شود و به هدف مطلوب برسد. اگر چه ممکن است فعالیتهای متعددی را انجام دهد اما همه این فعالیتها بی ثمرباشد.

همانند کشاورزی می‌باشد که بدون اطلاع از خواص زمین زراعی خود و مقیاس زمینی لازم برای بدست آوردن محصول مورد نظرش و ابزار و آلات لازم به زراعت بپردازد که طبیعی است محصول مورد نیازش را به دست نخواهد آورد. پس برای حصول نتیجه مطلوب باید راه صحیح استفاده از عوامل مؤثر بر یادگیری را دانست و آنها را به کار گرفت.

ضرورت و اهمیت مسأله

پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی و فن آوری های جدید روز به روز احساس نیاز به آموختن و یادگیری را افزایش می‌دهد. انسان امروزی برای برقراری ارتباط با محیط رو به پیشرفت و مملو از تکنولوژی های جدید و وسایل ارتباطی پیشرفته نیاز به آموختن دارد.

هر چند این انسان از محیط اطراف و دیگران آموزشهایی می‌بیند و چیزهایی می آموزد اما این آموزشها نه کافی و نه منظم و گاهی نیز در ارتباط با هم نیز نیستند و در بیشتر موارد اختصاصی نیز نیستند.

در حالی که انسان برای برقراری ارتباط با استفاده از وسایل صنعتی پیشرفته نیاز به آموزشهای خاص دارد. از این رو کسی می‌خواهد آگاهی خود یادگیری را در باره موضوعی معین افزایش دهد. باید راه درست آن را بیابد، در امر تعلیم و تربیت معلم بدون آشنایی لازم به چگونگی عمل یادگیری دانش‌آموزان و قانون های آن نمی‌تواند در امر تعلیم و تربیت موفق شود.

زیرا یادگیری بر یک رویکرد یا عنصر معینی مبتنی نیست. بلکه به عوامل و متغیرهای زیادی ارتباط دارد. ارتباط بین چیزی که معلم خواهان آموختن به دانش‌آموزان است با چیزی که دانش‌آموزان یاد می‌گیرند.

تعریف یادگیری

یادگیری عبارت است از اثراتی که محیط از طریق حواس بینائی ـ شنوائی، بویائی، چشایی و بساوایی بر ذهن انسان می‌گذارد. این اثرات که به صورت تغییراتی کم و بیش دائمی‌در رفتار بالقوه یادگیرنده بوجود می آید.

با نتیجه عوامل موقتی و زودگذر مانند خستگی، دارو، عوامل انگیزشی و تغییرات ناشی از رشد (پختگی) یا بلوغ نیست یادگیری فقط آن چیزی نیست که به صورت تغییرات رفتار  – عملکرد تجلی می‌کند بلکه آن چیزی است که جزئی از یادگیرنده می‌شود.

یادگیری تغییری است که در توانایی انسان ایجاد می‌شود و برای مدتی باقی می ماند و نمی‌توان آن را به سادگی به فرایندهای رشد و نمو نسبت داد. نوع تغییری که یادگیری نامیده می‌شود در رفتار ظاهر می‌گردد و استنباط یادگیری با مقایسه ی اینکه چه رفتاری قبل از قرار گرفتن فرد در موقعیت یادگیری وجود داشته و چه رفتاری می‌تواند پس از قرار گرفتن او در این موقعیت از او سر بزند.

اصول مهم در یادگیری

۱- علاقه و انگیزش فراگیر.

۲- شرکت فعال فراگیر در امر یادگیری.

۳- یادگیری بیشتر از طریق تداعی فعال صورت می‌گیرد.

۴- وقتی فراگیر به پاداش به عنوان نتیجه ی رفتار خود دست یابد یادگیری تسهیل خواهد شد.

۵- اگر فراگیر مفاهیم بنیادی که یادگیری بر آن مبتنی است یاد بگیرد یادگیری او آسان تر صورت می‌گیرد.

۶- وقتی فراگیر مواد یادگیری را به مثابه جزیی از کل دریابد یادگیری تسهیل می‌یابد.

۷- وقتی موضوع یادگیری در ارتباط با آنچه که فراگیر از قبل می‌داند باشد یادگیری تسهیل می‌یابد.

۸- اگر مواد یادگیری برای فراگیر مفهوم باشد یادگیری تسهیل می‌یابد.

۹- وقتی موارد یادگیری بلافاصله مورد استفاده قرا رگیرند یادگیری پایدارتر خواهد بود.

۱۰- یادگیری برای اینکه حفظ‌گردد باید با تدارک تمرین های کافی مهارت ها، تکرار موارد یادگیری ومورد پرسش قرار دادن موارد یادگیری تقویت گردد.

منابع و مآخذ

  1. اسپارک ـ برنارد ـ آموزش در دوران کودکی ـ محمد حسین نظری نژاد ـ مشهد ـ شرکت به نشر ـ ششم ـ زمستان ۱۳۸۰
  2. افروز ـ غلامعلی ـ مقدمه ای بر روان شناسی آ‌. پ کودکان استثنایی ـ تهران ـ دانشگاه تهران ـ ۲۱ پاییز ۱۳۸۲ *
  3. آقازاده – محرم – راهنمای روشهای نوین ـ تهران ـ نشر آییژ ـ اول ـ تابستان ۱۳۸۴
  4. ایینگورت ـ رونالد ـ کودک و مدرسه ـ شکوه نوابی نژاد ـ تهران ـ رشد ـ چهارم ـ پاییز ۱۳۸۲
  5. تبریزی ـ مصطفی ـ درمان اختلالات خواندن ـ تهران ـ گفتمان خلاق ـ اول ـ زمستان ۱۳۸۰
  6. زندی ـ بهمن ـ روش تدریس زبان فارسی دوره دبستان ـ تهران ـ سمت ـ پنجم ـ بهار ۱۳۸۳
  7. سیف ـ علی اکبر ـ روشهای یادگیری و مطالعه ـ تهران ـ نشر دوران ـ دوم ـ بهار ۱۳۸۱
  8. سیف، نراقی مریم، نادری، عزت الله ـ نارسائیهای ویژه یادگیری ـ تهران ـ مکینال ـ دوم ـ مهرماه ۱۳۸۱ *
  9. شریعتمداری ـ علی ـ تفکر منطقی روش تعلیم و تربیت ـ تهران ـ سمت ـ پنجم. بهار ۱۳۸۰
  10. شهرآرای ـ مهرناز ـ روان شناسی کودک و نوجوان ـ تهران ـ رشد ـ دوم ـ پاییز ۱۳۸۱
  11. فرجانی رئیسی ـ شهلا ـ مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان ـ تهران ـ تربیت ـ سوم ـ بهار ۱۳۸۲.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.