نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه ارتقاء فناوری و نوآوری در کارخانه پارس خودرو

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                       صفحه

 مقدمه ………………………………… ۱

چکیده ………………………………… ۱۰

 فصل اول :…………………………….. ۱۳

کلیات ………………………………… ۱۴

بیان مسئله ……………………………. ۱۸

 فرضیه‌ها ……………………………… ۲۶

متدولوژی ……………………………… ۲۸

 روش شناسایی تحقیق و کارآموزی …………… ۳۱

 فصل دوم :…………………………….. ۳۴

 تئوری پردازیی ………………………… ۳۵

 ادبیات موضوع …………………………. ۴۲

فصل سوم :…………………………….. ۱۰۸

 جامعه ………………………………. ۱۰۹

جامعه آماری ………………………….. ۱۱۲

جامعه نمونه ………………………….. ۱۱۳

پرسشنامه …………………………….. ۱۱۵

مدل‌های آماری …………………………. ۱۱۷

فصل چهارم :…………………………… ۱۲۰

 تجزیه و تحلیل آماری ………………….. ۱۲۱

 فصل پنجم :…………………………… ۱۲۶

 نتیجه‌گیری …………………………… ۱۲۷

پیشنهادات ……………………………. ۱۳۲

منابع تحقیق : ………………………… ۱۳۶

چکیده

این تحقیق و کارآموزی در مرکز پارس خودرو انجام می‌شود در این تحقیق و کارآموزی بنده تلاش می‌کنم ابتدا به طور جامع و مفصل درباره‌ی فناوری و نوآوری و تعریف هر کدام و عواملی که با این دو عامل می‌تواند ارتباط داشته باشد را توضیح و تفسیر کنم و برای این موضوع از کتا‌ب‌های مختلف از جمله نوشته‌های افراد ایرانی و بومی و همچنین از کتاب‌های لاتین استفاده می‌گردد .

ابتدا در این تحقیق مقدمه‌ای کوتاه در مورد تکنولوژی و فناوری نوشته می‌شود .

سپس به انواع روشهای تحقیق به طور خلاصه و کوتاه مثل تحقیقات بنیادی ، تحقیقات کاربردی – تحقیقات توسعه‌ای و غیره اشاره می‌شود .

سپس خودآوری مثل نوآوریهای کمکی ، اداری را بازی می‌کنیم و به توضیح آنها می‌پردازیم . سپس به پیاده سازی تکنولوژی در مرکز پارس خودرو و مرکز موتور این بخش کارخانه می‌پردازیم . بعداً به مرکز پارس خودرو می‌رویم و کوتاه درمورد نحوه ی تکنولوژی و زمینه‌ای نوآوری فناورانه در این مرکز صحبت می‌کنیم .

مدل‌های نوآوری تکنولوژی را توضیح می دهیم همراه با رسم شکل و سیستم آنها سپس به سوابق تحقیقی در این مرکز یعنی پارس خودرو می‌پردازیم یعنی می بینیم تا کنون چه فعالیتهایی در مورد فناوری و ارتقاء تکنولوژی در این مرکز توسط افراد مختلف به انجام رسیده است .

مقدمه

ممکن است به دفعات شنیده باشیم که سازمانهای هر چندنوآور از صحنه رقابت خارج می شوند ، اما سازمانهای دیگر در همان محیط با موفقیت به کار خود ادامه می‌دهند.

آیا سازمانهایی که از صفحه رقابت خارج می‌شوند ، می‌خواستند به چنین سرنوشتی دچار شوند ؟ در پاسخ باید گفت که نمی‌خواستند یا نمی‌خواهند به چنین سرنوشتی دچار شوند سازمانهای کنونی باید دنبال خلاقیت و نوآوری باشند و برای اینکه از بین نروند همواره باید افراد را تشویق به نوآوری نمایند و پدیده تغییر را با آغوش باز بپذیرند .( رابینز ، ۱۳۷۶)

در اغلب موارد سازمانی کمتر به امر خلاقیت و نوآوری دست می‌زنند زیرا آن را تجارت ریسک‌داری می‌پندارند که باید از کار اصلی خود منحرف شده و به اموری که هنوز امتحان نشده‌اند ، بپردازند .

سازمانی باید با ساختارهای متناسب سازمانی که متضمن پرورش و رشد خلاقیت باشد به رویارویی آینده بپردازند و در غیر این صورت محکوم به فنا هستند . دی گرین در نوشته خود با عنوان « سازمان برازنده و شایسته » بر این باور است که سازمانی باید حالت سازگاری به خود بگیرند . سازمان خوب و شایسته آن است که محیط را در ک کند ، اطلاعات و آگاهی‌های بایسته را به سرعت آماده کند ،‌سریع پاسخ دهد ، بستر مناسبی برای پرورش خلاقیت و نوآوری باشد ، از تجربیات بیاموزد و ساختار خود را بازنگری کند. ( Degreem, 1982)

دسته بندی تحقیقات برحسب نحوه گردآوری داده‌ها

 تحقیقات علمی را می‌توان براساس چگونگی بدست آوردن داده‌های مورد نیاز به دسته‌های ذیل تقسیم کرد :

الف ) تحقیقات توصیفی :شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است . اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود با یاری دادن به فرایند تصمیم‌گیری باشد . بیشتر تحقیقات علوم رفتاری را می‌توان در زمره تحقیقات توصیفی به شمار آورد . تحقیق توصیفی را می‌توان به دسته‌های زیر طبقه بندی کرد :

  • تحقیقات پیمایشی :برای بررسی توزیع ویژگی‌های یک جامعه آماری ، روش تحقیق پیمایشی بکار می‌رود این نوع تحقیق می‌تواند برای پاسخ به سوالات پژوهشی از نوع دیگر مورد استفاده قرار گیرد:

ماهیت شرایط موجود چگونه است ؟

چه رابطه‌ای میان رویدادها وجود دارد ؟

وضعیت موجود چگونه است ؟

۲- تحقیقات همبستگی :در این نوع تحقیقات ، رابط میان متغیرها براساس هدف تحقیق ، تحلیلی می‌گردد . تحقیقات همبستگی برحسب هدف به سه دسته تقسیم می شوند:

همبستگی دو متغییری : هدف ، بررسی رابطه دو به دو متغیرهای موجود در تحقیق است.

تئوری پردازیها

 در کشور ما به دلیل برخورداری از امکانات طبیعی و منابع خدادای متاسفانه به فرایند نوآوری توجه چندانی مبذول نگردیده است و منتظر بوده‌ایم تا دیگران برای ما فکر کنند و به تولیدات محصولات و فرایندهای جدید بپردازند و نتایج آنها را پس از مدت طولانی و منسوخ شدن دریافت و به کار گیریم .

همانطور که می دانیم فرایند نوآوری فناورانه مجموعه پیچیده‌ای از فعالیت‌هاست که ایده ودانش را به واقعیت فیزیکی و کاربردهای علمی تبدیل می‌کند این فرایند ، دانش را به محصولات و خدماتی مناسب و دارای اثرات اجتماعی – اقتصادی تبدیل می کند . از سوی دیگر فرایند نوآوری تکنولوژی یکپارچه سازی اختراعات و تکنولوژی های موجود را می طلبد ، تا بتوان از این طریق نوآوری‌ها را به بازار عرضه نمود .

منابع فارسی

  1. آقایی فیشانی، تیمور، «خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانی» انتشارات ترمه، تهران، چاپ اول ۱۳۷۷
  2. خلیل، طارق، «مدیریت تکنولوژی» کامران باقری و ماهور ملت پرست، انتشارات متن، تهران چاپ اول ۱۳۸۱
  3. سالار زهی، حبیب الله، «آسیب شناسی عملکرد شوراهای اسلامی شهر» رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده حسابداری و مدیریت ۱۳۸۳
  4. سلطانی تیرانی، فلورا، «تبینی الگوی مناسب نمادی کردن بهبود و نوآوری در صنایع» پایان نامه دکترا، دانشگاه تهران
  5. داود آبادی فراهانی، روح اله «بررسی و تعیین عوامل موثر در تشویق، بروز و نهادی ساختن خلاقیت و نوآوری در واحدهای تولیدی کشور» پایان نامه دکترا، دانشگاه تهران ۱۳۷۳
  6. الوانی، مسدی «مدیریت عمومی» تهران، نشرنی،۱۳۷۴
  7. دفت، ریچاردال «تئوری و طراحی سازمان» اعرابی- پارساییان، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی .۱۳۸۰
  8. جعفرنژاد، احمد، «مدیریت تکنولوژی مدرن» تهران، دانشگاه تهران، موسسه انتشارات ۱۳۷۸.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.