تعداد صفحات: ۶۰ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تشکر و قدردانی ……………………………………………………………………………….
چکیده ………………………………………………………………………………………..۱
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………. ۲
بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………. ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………………………………… ۷
اهداف کلی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. ۹
فرضیههای تحقیق …………………………………………………………………………………………………….. ۱۱
تعاریف عملیاتی واژهها ………………………………………………………………………………………………. ۱۲
فصل دوم: تاریخچه و پیشینه تحقیق
تاریخچه تفکر دربارهی مدیریت ………………………………………………………………………………… ۱۴
آغاز مطالعه منظم علمی مدیریت ……………………………………………………………………………….۱۴
تعاریف مدیریت آموزشی ……………………………………………………………………………………………..۱۵
پیشینه نظریه تحقیق ………………………………………………………………………………………………… ۱۶
مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج …………………………………………………………………… ۲۰
تحقیقات انجام شده در داخل …………………………………………………………………………………… ۲۳
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………..۳۳
جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………………..۳۳
روش نمونهگیری ……………………………………………………………………………………………………….. ۳۴
ابزار جمعآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………. ۳۴
روش تجزیه و تحلیل آماری ……………………………………………………………………………………… ۳۵
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..۳۷
جدول ۱-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه یک ………………………………………………۳۸
نمودار ۱-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه یک ………………………………………………۳۹
جدول ۲-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه دوم …………………………………………….. ۴۰
نمودار ۲-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه دوم …………………………………………….. ۴۰
جدول ۳-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه سوم ……………………………………………. ۴۱
نمودار ۳-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه سوم ……………………………………………. ۴۲
جدول ۴-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه چهارم …………………………………………. ۴۳
نمودار ۴-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه چهارم …………………………………………. ۴۳
جدول ۵-۴ نتایج استنباطی در رابطه با فرض یک …………………………………………………….۴۴
جدول ۶-۴ نتایج استنباطی در رابطه با فرض دوم …………………………………………………….۴۵
جدول ۷-۴ نتایج استنباطی در رابطه با فرض سوم …………………………………………………..۴۵
جدول ۸-۴ نتایج استنباطی در رابطه با فرض چهارم ……………………………………………… ۴۶
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۸
- نتیجهگیری ………………………………………………………………………………………………………. ۴۹
- پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………………… ۵۳
- محدودیتهای تحقیق ………………………………………………………………………………………… ۵۴
منابع ………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۵
ضمائم ………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۵
چکیده
این تحقیق که تحت عنوان بررسی میزان اشتغال مدیران به وظایف آموزشی ، پرورشی، خدماتی، اداری در دورهی ابتدائی از دیدگاه مدیران شهرستان دزفول بوده است.
چهار فرضیه زیر را بررسی کرده است.
- بین مدیران دوره ابتدائی شهرستان دزفول در مورد میزان توجه به وظایف آموزشی تفاوت وجود دارد.
- بین مدیران دوره ابتدائی شهرستان دزفول در مورد میزان توجه به وظایف پرورشی تفاوت وجود دارد.
- بین مدیران دوره ابتدائی شهرستان دزفول در مورد میزان توجه به وظایف خدماتی تفاوت وجود دارد.
- بین مدیران دوره ابتدائی شهرستان دزفول در مورد میزان توجه به وظایف اداری تفاوت وجود دارد.
روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش ۵۰/ پنجاه نفر از مدیران دورهی ابتدائی که در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ مشغول به خدمت بودهاند که نتایج بدست آمده با استفاده از مجذور خی در رابطه با چهار فرضیه به این صورت بوده است که بین مدیران زن و مرد در رابطه با چهار فرضیه معنیدار وجود ندارد.
مقدمه
فرآیند مدیریت از جمله مسائلی است که جوامع بشری از همان آغاز احساس نیاز به فعالیت جمعی با آن سروکار داشته است و طرز تلقی انسان از این پدیده و عناصر مختلف تشکیلدهنده آن در طول اعصار و قرون مختلف با توجه به هدفهای فردی و اجتماعی، ایدئولوژی و جهانبینی حاکم بر روابط اجتماعی و اقتصادی، دگرگونیهای خاصی را به خود پذیرفته است، آنچه مسلم است تدابیر امور و هماهنگی فعالیتها در کوشش جمعی همواره مورد توجه بوده و جوامعی توانستهاند در ارتباط با هدفهای توسعهی اجتماعی اقتصادی موفقیتهایی کسب نمایند که از یک مدیریت معقول بهره گرفته باشد.
اگر سازمان آموزشوپرورش و مدیران آن از ماهیت کار خود غافل باشند در رشد و تعالی جامعه و یا افت و عقبماندگی آن سهم مؤثری خواهند داشت. بنابراین میتوان گفت که مدیران آموزشی، بازوی توانای نظام هر کشور هستند و هیچ نظام آموزشی نمیتواند بدون مدیران شایسته، اندیشمند و آگاه به علم و دانش مدیریت رسیدن به اهداف خود کسب کند.
دانشآموزان، معلمان، والدین و گردانندگان سایر مؤسسات و سازمانهای جامعه که با مدیران سروکار پیدا میکنند همه اینها به نحوی از انحاء انتظار دارند که مدیران آموزشوپرورش در انجام دادن کار و وظایف آموزشی، اداری، پرورشی، خدماتی از خود صلاحیت و تبهر نشان دهند، و با تحقق بخشیدن به اهداف آموزشی به پیشرفت جامعه کمک نمایند.
بیان مسئله
مدیریت آموزشی و پرورشی از نقطهنظرهای گوناگون علمی و عملی مورد توجه است. در مدیریت به روش نیاز است که بتوان به وسیله آن کارکردهای آموزشی یک مدیر آموزشی را هدایت کرد، وسایل و امکاناتی را در اختیار مدیران قرار داد تا بتوانند با کمترین مسائل و مشکلاتاداری و خدماتی به امور آموزشیوپرورشی بپردازند.
پویایی و تحول آموزشی و پرورشی منوط به برنامهریزی، تصمیمگیری، سازماندهی و ساختاردهی دقیق در جامعه است. چگونه میتوان بدون داشتن برنامهریزان و مدیران آگاه و توانمند به توسعه مطلوب دست یافت، در چند دهه اخیر نقش و اهمیت مدیریت به مفهوم آن و در برگیرندهی آن، چنان آشکار شده است که بسیاری از صاحبنظران قرن بیستم را عهد مدیریت نامیدهاند.
در بین عوامل مختلف سازمانهای اجتماعی یعنی منابع و مواد تکنولوژی، ساختار و فعالیتهای مدیریت جایگاه ویژهای دارد. اگر تمام منابع و امکانات و حتی انسانهای صاحب تخصص وجود داشته باشند ولی فردی که بتواند با بینش عمیق و احاطه بر فرهنگ و نیازهای انسانی، اصول، نظریهها، الگوها و سبکهای مدیریت اعمال کند، نباشد به اهداف عالی خود نخواهیم رسید.
تاریخچه تفکر درباره مدیریت
با شروع عصر رنسانس و انقلاب صنعتی، جوامع بشری دستخوش تحولات بیسابقه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی شدهاند. کلیسا قدرت انحصاری خود را از دست داد و به تدریج از صفحه حکومتها خارج گردید. مناسبات و ارتباطات جدید بین اقوام و کشورها و پیدایش تفکرات نوینی چون نظریات روسولاک،اسمیت، آون، تحولات جوامع را سرعت بیشتری بخشیدند، با اختراع ماشین بخار، انسان قدم به عصر صنعت و تکنولوژی گذاشت.
پیشرفت بیسابقه و باورنکردنی انسان در کشف ناشناختههای علم و دانش و اختراعات بیشمار در قرون ۱۸ و ۱۹، آنچنان اثری در شیوه زندگی و روابط اقتصادی و اجتماعی او گذاشتند که به تدریج دانشمندان و صاحبان سرمایه را بر آن داشت که وضعیت جدید را به طور اصولی و علمی و در جهت بقاء و رشد و پیشرفت سازمانها و افراد جامعه مورد بررسی و مطالعه قرار دهند و بدین گونه علم مدیریت که ریشه در تجربیات و نوشتههای پیشینیان داشت بر اساس تجقیقات علمی و کاربردی پایهگذاری گردید. (شیرازی،۱۳۸۴)
تعاریف مدیریت آموزشی
بعضی از صاحبنظران به دلیل آنکه مدیریت آموزشی را با مدیریت به معنی اعم معادل میدانند با توجه به عناصر یا وظایف عمده هر نوع مدیریت را در دستگاههای آموزشوپرورش نیز ضروری میدانند لذا مدیریت آموزشی را برنامهریزی، سازماندهی، هدایت، هماهنگی و نظارت و ارزشیابی تعریف میکنند، مدیریت آموزشی را در معنی اخص به صورتهای مختلف تعریف کردهاند از جمله:
مدیریت آموزشی، راهنمایی، مددکاری و ایجاد محیط مناسب برای فعالیت است. (طوسی، ۱۳۸۳)
مدیریت کاربرد تکنیکها و روشهای مناسب مدیریت در سازمانهای تربیتی جهت بهبود جریان تعلیم و تربیت. (صافی، ۱۳۶۶)
مدیریت آموزشی، فراگردی اجتماعی است تضمین و مستلزم ایجاد کردن، نگهداشتن برانگیختن، کنترل کردن، وحدت بخشیدن نیروهای انسانی و مادی که بطور رسمی و غیررسمی در دورون یک نظام واحد شکل و سازمان مییابد تا هدفها و مقاصد معینی را تحقق بخشد (علاقهبند، ۱۳۸۴)
فرآیندی که همه فعالیتهای افراد در سازمانهای آموزشوپرورش را در جهت اهداف تعلیم و تربیت همسو و هماهنگ نموده و با استفاده صحیح از منابع فیزیکی و انسانی و زمینههای مساعد و مناسب را در جهت تحقق اهداف فوق فراهم میسازد. (صافی، ۱۳۸۵)
فهرست منابع
- شیرازی، علی (نظریات و کاربرد مدیریت آموزشی) مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی سال ۱۳۸۲.
- علاقهبند، علی (مقدمات مدیریت آموزشی) تهران، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، سال ۱۳۸۳.
- صافی، احمد (مدیریت برنامهریزی در آموزشوپرورش) تهران: انتشارات دفتر آموزش ضمن خدمت سال ۱۳۸۱.
- پرهیزکار، کمال (تئوریهای مدیریت انتشارات آگاه چاپ چهارم سال ۱۳۸۰).
- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، اسفند ماه ۱۳۸۰.
- عبابافی، مسعود (پایاننامه دانشجویی کارشناسی رشته مدیریت آموزشی سال تحصیلی ۸۴-۸۳).
- بست، جان (روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری). حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، تهران: انتشارات رشد، سال ۱۳۸۱.
- نادری، عزتالله، سیف نراقی، مریم (روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم تربیتی) تهران، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، سال ۱۳۸۲.