نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق مطالعه بهره وری در بانکداری اسلامی (بانک کشاورزی)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۲۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

۱- مقدمه ۱

۲- ادبیات تحقیق‏ ۳

۳- روش تحقیق ۴

۴- بحث و بررسی ۵

الف- رویکرد واسطه‏گرى تعدیل یافته‏ ۵

– دیدگاه اقتصادى (حالت اول) ۶

اندازه‏گیرى نهاده‏هاى بانک کشاورزى‏ ۶

نهاده دارایى‏هاى ثابت (سرمایه) ۷

نیروى کار ۹

سپرده‏هاى بانکى‏ ۹

اعتبارات مالى دریافتى از منابع داخلى‏ ۱۰

نهاده واسطه‏هاى فیزیکى‏ ۱۰

محاسبه شاخص مقدارى نهاده‏هاى بانک کشاورزى‏ ۱۱

اندازه‏گیرى ستانده‏هاى بانک کشاورزى‏ ۱۱

محاسبه شاخص مقدارى ستانده‏هاى بانک کشاورزى‏ ۱۲

جمع بندى نتایج حالت اول‏ ۱۲

– دیدگاه حسابدارى (حالت دوم) ۱۳

اندازه‏گیرى نهاده‏هاى بانک کشاورزى ۱۳

اندازه‏گیرى ستانده‏هاى بانک کشاورزى ‏ ۱۴

شاخص بهره‏ورى کل عوامل تولید ۱۵

ب-  رویکرد تولیدی‏ ۱۶

ج- رویکرد واسطه‏گرى ۱۶

اندازه‏گیرى نهاده‏هاى بانک ‏ ۱۶

اندازه‏گیرى ستانده‏هاى بانک ۱۷

۵- نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد ۱۸

فهرست منابع ۲۲

مقدمه

در دنیای امروز میزان بهره‏گیرى مطلوب و بهینه از منابع و امکانات موجود در جهت نیل به اهداف اقتصادى یکى از معیارهایى است که درجه توسعه‏یافتگى جوامع را نمایان مى‏سازد. بهره‏ورى در استراتژى توسعه اقتصادى کشورها، امروزه جایگاه ویژه‏اى پیدا کرده است، به گونه‌‏اى که هم در سطح خرد و هم در سطح کلان تمامى گروه‏هاى مختلفى که در ارتباط با مسایل اقتصادى قرار دارند و انگیزه‏هاى رشد و ترقى را در فکر مى‏پرورانند، توجه خاصی بدان دارند.

بهره‏‌ورى به عنوان معیار بهبود وضعیت اقتصادى هم در مؤسسات تولیدى و خدماتى و هم در سطح فعالیت‏هاى بخش‏هاى مختلف اقتصادى و کل اقتصاد، مورد توجه قرار دارد. برخلاف معیار سود که تا مدت‏ها تصور مى‏شد نشان‏‌دهنده کارآیى و عملکرد مثبت یک واحد تولیدى و خدماتى مى‏‌باشد.

در حالى که تحت تأثیر شدید قیمت‏هاى کالاهاو خدمات قرار دارد، بهره‏ورى به دور از نوسانات قیمت در بازار، قدرت انعکاس واقعیات و درجه موفقیت واحدهاى تولیدى و خدماتى را دارا مى‏باشد. اهمیت بهره‏ورى در افزایش رفاه ملى، امروزه، به طور عام پذیرفته شده است.

ادبیات تحقیق‏

مقالات و تحقیقات بسیار زیادى در جهان امروز پیرامون تجزیه و تحلیل عملیات بانکدارى انجام گرفته است که با الگوهاى بسیار متنوعى به تخمین توابع هزینه، تولید، سود و اندازه‏گیرى مقادیر کارایى و بهره‏ورى اقدام کرده‌‏اند.

اما نکته‏‌اى که باید توجه نمود این است که نسبت به ماهیت بانک در بین مطالعات انجام گرفته یک اتفاق نظر عمومى وجود ندارد. این که بانک همانند یک بنگاه تولیدى عمل مى‏‌کند و یا همچون یک واسطه‏گر مالى بین سپرده‏گذاران و وام گیرندگان نقش ایفا مى‏کند، خود یکى از معضلاتى است که در بین اقتصاددانان، اجماعى نسبت به آن وجود ندارد.

رویکرد واسطه‌‏گرى تعدیل یافته‏

 با توجه به مزایا و معایب موجود در دو رویکرد تولیدى و واسطه‏گرى، طبیعى است که اعتماد به هریک از آن‏ها به تنهایى خالى از تسامح نمى‏باشد.

 سلامى‌(۱۳۷۹) با ارایه روشى حد وسط در واقع رویکرد واسطه‏گرى را تا حدى تعدیل نموده است و با استفاده از شاخص‏هاى مقدارى، نهاده‏ها و ستانده‏هاى بانکى را محاسبه نموده است. در این رویکرد عملیات بانکدارى در دو مرحله به تصویر کشیده مى‏شود.

در مرحله اول نهاده‌‏هاى نیروى کار و سرمایه طى‌یک فرآیند‌ عملیاتى محصولى‌به نام سپرده‏هاى بانکى را تولید‌مى‏کنند.‌پس از‌به دست آمدن این سپرده‏ها که وجوه تحت اختیار بانک مى‏باشد بانک در گام بعدى که در واقع مرحله دوم بانکدارى مى‏باشد با صرف نیروى کار و سرمایه، این سپرده‌‏ها را به تسهیلات تبدیل مى‏کند.

بدین ترتیب سپرده‏ها در مرحله اول ستانده حساب مى‏شوند ولى در مرحله دوم در کنار نیروى کار و سرمایه به عنوان نهاده عمل مى‏نمایند تا تسهیلات که محصول نهایى بانک است به دست آید. به عبارت دیگر بانک در مرحله اول کالاى واسطه‏اى به نام سپرده تولید مى‏کند و آن گاه از این کالا در فرآیند تولیدى مرحله دوم استفاده مى‌‏نماید.‌

هزینه‌‏اى‌که در این فعل‌و‌انفعال بر بانک تحمیل‌مى‏شود در مجموع از یک طرف هزینه‏هاى نیروى کار‌و‌سرمایه‌و‌سود‌پرداختى به سپرده‏هاست که در حقیقت قیمتى مى‏باشد که بانک براى جذب سپرده‏هاى بیش‏تر لازم است بپردازد. از طرف دیگر آنچه بانک ارایه نموده است تسهیلات اعطایى مى‏باشد.

نهاده دارایى‌‏هاى ثابت (سرمایه)

 اساساً دارایى‏هاى ثابت را در حسابدارى به طرق مختلفى تقسیم‏بندى مى‏کنند. یک تقسیم‏بندى از انواع مختلف تقسیم‏بندى‏هاى آن، عبارت است از:

۱ ـ  دارایى‏هاى منقول که شامل وسایط نقلیه، ماشین آلات و اثاثیه مى‏باشند.

۲ ـ  دارایى‏هاى غیر منقول که شامل ساختمان و زمین مى‏باشند.

به طور کلى با نگاهى دقیق و اقتصادى، دارایى‏هاى ثابت داراى سه نوع هزینه مى‏باشند که جمع هر سه را به عنوان هزینه کل سرمایه در نظر گرفته‏ایم. این سه هزینه عبارتند از: هزینه استهلاک، هزینه تعمیر و نگهدارى و هزینه فرصت.

اعطایى در قالب‌عقد قرض‏الحسنه از کل تسهیلات اعطایى یک  میانگین وزنى بین نرخ‏هاى سود و کارمزد محاسبه نموده‏ایم.

 پس از محاسبه تک تک هزینه‏هاى سرمایه، با جمع آن‏ها کل هزینه سرمایه را به دست آورده و با در نظر گرفتن سال ۱۳۷۱ به عنوان سال پایه، شاخص هزینه‏اى نهاده سرمایه را محاسبه کرده‌‏ایم.

نیروى کار

نیروى کار یکى از مهم‏ترین عوامل در هر مؤسسه تولیدى یا خدماتى مى‏باشد که با توجه به سرمایه‏بر بودن یا کار بر بودن تکنولوژى به کار رفته در واحدهاى تولید، سهم فیزیکى و هزینه‏اى این عامل در کل مجموعه آن واحد تولیدى یا خدماتى متفاوت خواهد بود.

در این مطالعه براى به دست آوردن شاخص مقدارى نیروى کار، با استخراج تعداد نیروى کار و تقسیم مقدار نیروى کار هر سال بر مقدار نیروى کار سال پایه (۱۳۷۱).

سپرده‌‏هاى بانکى‏

یکى از منابع مهم بانک کشاورزى جهت ارایه خدمات مختلف، سپرده‏هایى مى‏باشد که از جانب اشخاص، شرکت‏ها، بانک‏ها و یا نهادهاى دولتى نزد بانک کشاورزى نگهدارى مى‏گردد.

هزینه‏‌اى که بانک کشاورزى در قبال انواع سپرده‏ها متحمل مى‏گردد دو گونه است: یکى هزینه‏اى که براى همه این سپرده‏ها وجود دارد و آن عبارت است از هزینه مواد مصرفى (از قبیل دفترچه، کاغذ، خودکار و غیره) و نیز هزینه‏هایى از قبیل صرف نیروى کار و تأسیسات و ساختمان و سایر موارد.

این نوع هزینه‏ها از آن جا که آمارشان به تفکیک براى تک‏تک سپرده‏ها وجود ندارد و از طرفى در ضمن سایر نهاده‏ها از قبیل نهاده‏هاى سرمایه، نیروى کار و واسطه‏هاى فیزیکى محاسبه مى‏شوند، لذا محاسبه مجدد آن‏ها ضرورى به نظر نمى‏رسد.

دومین هزینه‏اى که بانک براى سپرده‏ها متحمل مى‏شود، هزینه مربوط به سود پرداختى و یا جوایز اعطایى مى‏باشد. برخى از سپرده‏ها نظیر سپرده‏هاى قرض‏الحسنه جارى (دیدارى)چنین هزینه‏هایى را ندارند.

فهرست منابع

۱- ابراهیمى‏نژاد، مهدى؛ «سازمان‏هاى مالى و پولى بین‏الملى»؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‏انسانى دانشگاه‏ها؛ تهران؛ ۱۳۷۸.

۲-ابطحى،‌حسن‌و‌کاظمى؛‌بابک؛ «بهره‏ورى»؛‌مؤسسه‌مطالعات‌و‌پژوهش‏هاى‌بازرگانى؛‌تهران؛ ۱۳۷۵.

۳-اخلاقى فیض آثار، هادى؛ «بررسى تغییرات کارایى نظام بانکى طى سال‏هاى ۷۵-۱۳۴۷ (با تأکید بر بانک‏هاى تجارى)»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ دانشکده اقتصاد؛ دانشگاه تهران؛ ۱۳۷۷.

۴-اسلامى، زهرا؛ «بررسى عملکرد سپرده‏ها و تسهیلات اعطایى قرض‏الحسنه در سیستم بانکى و صندوق‏هاى قرض‏الحسنه طى دوره ۱۳۷۳-۱۳۶۸»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ مؤسسه علوم بانکى؛ تهران؛ ۱۳۷۶.

۵-العسکرى، ابو هلال؛ «معجم الفروق الغویه»؛ تحقیق: مؤسسه نشر اسلامى؛ چاپ: جامع مدرسین؛ چاپ اول؛ قم؛ ۱۴۱۲ (ه . ق).

۶-امامى میبدى، على؛ «اصول اندازه‏گیرى کارایى و بهره‏ورى (علمى – کاربردى)»؛ مؤسسه مطالعات و پژوهش‏هاى بازرگانى؛ تهران؛ ۱۳۷۹.

۷-امیرى، هادى؛ «بررسى و تعیین کارایى بانک‏هاى تجارى در ایران»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ دانشگاه تهران؛ ۱۳۸۰.

۸-انصارى، بهرخ؛ «هزینه یابى عقود اسلامى و یافتن سازمان و تشکیلات بهینه شعب بانک کشاورزى»؛ پایان نامه کارشناسى ارشد؛ مؤسسه آموزش عالى بانکدارى؛ تهران؛ ۱۳۷۴.

۹-اورعى،‌سید کاظم‌و‌پیماندار،‌محمد‌صادق؛‌ «تحلیل‌و‌محاسبه‌بهره‏ورى»؛ کتاب مرو؛ تهران؛ ۱۳۷۸

۱۰- بالتروپ، کریستوفر جى و دایانا مک فتن؛ «تفسیر گزارش‏ها و صورت‏هاى مالى بانک‏ها»؛ ترجمه کارشناسان اداره مطالعات و سازمان‏هاى بین‏المللى؛ مؤسسه تحقیقات پولى و بانکى مرکزى؛ چاپ دوم؛ تهران؛ ۱۳۷۷.

۱۱-بانک کشاورزى؛ گزارش‏هاى عملکرد سال‏هاى ۱۳۸۰-۱۳۷۱.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.