نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی مدیران و اثربخشی آنان از دیدگاه ذی نفعان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۰۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

فصل اول.. ۱

۱-۱ مقدمه.. ۲

۱-۲- بیان مسئله.. ۴

۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش.. ۸

۱-۴- اهداف پژوهش.. ۱۰

۱-۵- فرضیه‌های پژوهش.. ۱۰

۱-۶- متغیرها و تعاریف آنها.. ۱۱

۱-۶-۱ تعاریف نظری متغیرها.. ۱۱

۱-۶-۲ تعاریف عملیاتی متغیرها.. ۱۲

۱-۷- تعاریف اصطلاحات.. ۱۳

فصل دوم: پیشینه تحقیق.. ۱۵

۲-۱ شخصیت.. ۱۶

۲-۲ تعاریف شخصیت.. ۱۶

۲-۳ حوزه‌های شخصیت.. ۱۸

۲-۳-۱ ساختار.. ۱۹

۲-۳-۲ فرآیند.. ۱۹

۲-۳-۳ رشد و نمو.. ۲۰

۲-۳-۴ آسیب شناسی روانی و تغییر رفتار.. ۲۲

۲-۴  مضامین عمده در نظریه شخصیت.. ۲۲

۲-۴-۱ وحدت رفتار و مفهوم خویشتن.. ۲۴

۲-۴-۲ سطوح مختلف آگاهی و مفهوم ناهشیار.. ۲۵

۲-۴-۳  رابطه بین شناخت، عواطف و رفتار مشهود.. ۲۶

۲-۴-۴  اثرات گذشته، حال و آینده بر رفتار.. ۲۶

۲-۵ نظریه‌های شخصیت.. ۲۷

۲-۵-۱ نظریه روان کاوی در شخصیت.. ۲۷

۲-۵-۲ زیگموند فروید .. ۲۷

۲-۵-۳ نظریه روان پویشی فروید(روانکاوی در شخصیت):.. ۲۹

۲-۵-۴ سطوح شخیت: هشیار۳، نیمه هشیار۲ و ناهشیار.. ۲۹

۲-۵-۵ ساختار شخصیت: نهاد، من و فرامن.. ۳۰

۲-۶ نظریه نوروان کاوی.. ۳۳

۲-۶-۱………………………………………………………………………. کار گوستاو یونگ .. ۳۳

۲-۶-۲ نکات برجسته ی نظریات یونگ.. ۳۶

۲-۷ روان شناسی فردی.. ۳۶

۲-۷-۱………………………………………………………………………………….. آلفرد آدلر.. ۳۶

۲-۷-۲ بررسی نظریات آدلر.. ۳۷

۲-۸ نظریه اختلالات شخصیتی.. ۳۹

۲-۸-۱ کارن هورنای.. ۳۹

۲-۸-۲ بررسی نظریات هورنای.. ۴۰

۲-۹ نظریه روان پزشکی بین فردی.. ۴۱

۲-۹-۱…………………………………………………………………. هری استاک سالیوان.. ۴۱

۲-۹-۲ بررسی نظریات سالیوان.. ۴۲

۲-۱۰  تظریه پدیدار شناختی (فرد- محور).. ۴۳

۲-۱۰-۱ کارل راجرز………………………………………………………………………………… ۴۳

۲-۱۰-۲ بررسی نظریات و کارهای راجرز.. ۴۴

۲-۱۰-۳ تشکیل رویکرد پدیدار شناختی راجرز.. ۴۵

۲-۱۰-۴ ساختار شخصیت از دیدگاه راجرز.. ۴۶

۲-۱۱  نیازهای زیستی و روانی در پیدایی شخصیت.. ۴۷

۲-۱۱-۱آبراهام مازلو………………………… ۴۷

۲-۱۲  نظریه رویکرد صفات در شخصیت.. ۴۸

۲-۱۲-۱گوردون آلپورت………………………… ۴۸

۲-۱۲-۲ بررسی نظریات آلپورت.. ۴۹

۲-۱۳ نظریه چندبعدی شخصیت.. ۵۱

۲-۱۳-۱هانس ج آی سنک………………………… ۵۱

۲-۱۳-۲بررسی نظریات آیسنک……………………. ۵۲

۲-۱۳-۳ ابعاد اساسی شخصیت.. ۵۳

۲-۱۴  نظرریه رویکرد تحلیلی عاملی صفات.. ۵۴

۲-۱۴-۱ریموند کوته………………………….. ۵۴

۲-۱۴-۲ بررسی نظریات کتل در شخصیت.. ۵۴

۲-۱۵  نظریات رابطه شغل و شخصیت.. ۵۶

۲-۱۵-۲ شخصیت نوع A.. 59

۲-۱۵-۳ شخصیت نوع B.. 60

۲-۱۶ بررسی چند خصوصیت شخصیتی در شغل.. ۶۲

۲-۱۶-۱ اثر کانون کنترل.. ۶۲

۲-۱۶-۲ ماکیاول گرایی .. ۶۳

۲-۱۶-۳ مناعت طبع یا عزت نفس… ۶۵

۲-۱۶-۴ سازگاری با موقعیت.. ۶۶

۲-۱۶-۵خطر پذیری……………………………. ۶۷

۲-۱۷ شخصیت از دیدگاه اسلام و قرآن.. ۶۸

۲-۱۷-۱  شخصیت در قرآن.. ۶۹

۲-۱۸ تیپ شناسی.. ۷۱

۲-۱۹ نظریه‌های تیپ شناسی.. ۷۳

۲-۱۹-۱ زندگینامه.. ۷۳

۲-۱۹-۲نظریات رورشاخ در سنجش شخصیت……………. ۷۴

۲-۱۹-۳ تیپ شناسی در تست رورشاخ.. ۷۵

۲-۲۰  ظریه ساخت بدن و خلق وخوی.. ۷۶

۲-۲۱ نظریه شلدن (ریخت شناسی).. ۷۸

۲-۲۲ نظریه تیپ گال و جمجمه شناسی روانی:.. ۷۹

۲-۲۳ تیپ‌شناسی یونگی.. ۷۹

۲-۲۳-۱ اساس درک واقعی ذهنی از نظر یونگ.. ۷۹

۲-۲۳-۲ کارکردهای غیر عقلانی.. ۸۰

۲-۲۳-۳ کارکردهای عقلانی.. ۸۰

۲-۲۳-۴ روابط کارکردی.. ۸۱

۲-۲۳-۵ انواع کارکرد.. ۸۲

۲-۲۳-۶ تیپ‌های روان‌شناختی یونگ.. ۸۴

۲-۲۳-۷ توصیف تیپ‌های شانزده‌گانه.. ۸۵

۲-۲۳-۸ اهمیت شناخت تیپ‌های روانشناختی.. ۹۰

۲-۲۳-۹ نقد تیپ شناسایی یونگی.. ۹۱

۲-۲۴ اثر بخشی .. ۹۳

۲-۲۵ شاخصهای اثربخشی از دیدگاههای مختلف.. ۹۴

۲-۲۵-۱ کمرون و ویتون:.. ۹۴

۲-۲۵-۲ سی‌شور:.. ۹۵

۲-۲۵-۳ آرجریس:.. ۹۵

۲-۲۵-۴ پیترز وواترمن:.. ۹۵

۲-۲۵-۵ مالفورد:.. ۹۶

۲-۲۵-۶ بس و هرسی – بلانچارد.. ۹۷

۲-۲۵-۷ هوی و میکسل و چستر بارنارد.. ۹۷

۲-۲۵-۸ کالدول و اسپینکس.. ۹۷

۲-۲۵-۹ لوتانز و همکارانش.. ۹۷

۲-۲۵-۱۰ دیدگاه راجرز و همکاران:.. ۹۸

۲-۲۵-۱۱مطالعات بسکر و چیرنز:.. ۹۹

۲-۲۵- ۱۲ مدل پارسونز:.. ۹۹

۲-۲۶مقایسه ی دیدگاههای ارزشیابی اثر بخشی سازمانی.. ۱۰۰

۲-۲۷ نظریات جدید در اثربخشی.. ۱۰۱

۲-۲۷-۱ مطالعات رابرت واترمن وتام پترز.. ۱۰۱

۲-۲۸  مدلهای ارزیابی اثربخشی.. ۱۰۲

۱- مدل هدف منطقی: که سازمان را در رسیدن به اهدافش کاملا ارزیابی می کند.   ۱۰۲

۲-۲۹ نظریه ریچارد ال دفت.. ۱۰۴

۲-۲۹-۱ روش مبتنی بر تامین هدف.. ۱۰۴

۲-۲۹-۲ روش مبتنی بر تامین منابع.. ۱۰۵

۲-۲۹-۳ روش مبتنی بر فرآیند درونی.. ۱۰۶

۲-۲۹-۴ روش مبتنی بر تامین رضایت گروه‌های ذی نفع.. ۱۰۸

۲-۳۰ کارهای دیگران.. ۱۱۰

۲-۳۰-۱ تحقیقات انجام گرفته در مورد تیپ شناسی یونگی.. ۱۱۰

۲-۳۰-۱-۱ تحقیقات خارج از کشور.. ۱۱۰

۲-۳۰-۱-۲ تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور.. ۱۱۳

۲-۳۰-۲ اثر بخشی.. ۱۱۸

۲-۳۰-۲-۱ تحقیقات انجام شده در داخل کشور.. ۱۱۸

۲-۳۰-۲-۲  تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور.. ۱۲۱

۲-۳۱ استنتاج و نتیجه گیری.. ۱۲۶

۲-۳۲  لگوی نظری پژوهش.. ۱۲۸

فصل سوم: توصیف داده ها…………………… ۱۲۹

۳-۱ مقدمه.. ۱۳۰

۳-۲ روش اجرای پژوهش.. ۱۳۰

۳-۲-۱ برآورد حجم نمونه.. ۱۳۱

۳-۳ ابزار گرد آوری داده‌ها.. ۱۳۲

۳-۳-۱  تاریخچه و توصیف (MBTI) 133

۳-۳-۲  نمره گذاری پاسخنامه.. ۱۳۵

۳-۳-۳ توصیف تیپهای شانزده گانه.. ۱۳۶

۳-۵ اعتبار پرسشنامه‌ها.. ۱۴۰

۳-۵-۱ اعتبار پرسشنامه شخصیتی، تیپ نمای مایزر – بریگز   ۱۴۱

۳-۵-۲ اعتبار پرسشنامه اثر بخشی:.. ۱۴۲

۳-۵-۳ اعتبار درونی پرسشنامه.. ۱۴۳

۳-۵-۴ اعتبار زمانی.. ۱۴۳

۳-۶ محاسبه روایی:.. ۱۴۴

۳-۶-۱ محاسبه روایی پرسشنامه شخصیتی مایرزبریگز.. ۱۴۴

۳-۶-۲ محاسبه روایی پرسشنامه اثر بخشی:.. ۱۴۶

۳-۷ روش‌های آماری.. ۱۴۶

۳-۸ ویژگی‌های تحقیق:.. ۱۴۶

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها………….. ۱۴۷

۴-۱  تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق.. ۱۴۸

۴-۲ توصیف یافته‌های تحقیق.. ۱۴۹

۴-۳  آزمون فرضیات تحقیق.. ۱۶۱

۴-۳-۱ فرضیه فرعی اول.. ۱۶۵

۴-۳-۲ فرضیه فرعی دوم.. ۱۶۶

۴-۳-۳ فرضیه فرعی سوم.. ۱۶۷

۴-۳-۴ فرضیه فرعی چهارم.. ۱۶۸

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری……………….. ۱۶۹

۵-۱ هدف و مسائله ی پژوهش.. ۱۷۰

۵-۲ نتایج فرضیه اصلی.. ۱۷۰

۵-۳  نتایج مربوط به فرضیه فرعی اول.. ۱۷۲

۵-۴ نتایج مربوط به فرضیه فرعی دوم.. ۱۷۳

۵-۵ نتایج مربوط به فرضیه فرعی سوم.. ۱۷۵

۵-۶ نتایج مربوط به فرضیه فرعی چهارم.. ۱۷۶

۵-۷ نتیجه گیری کلی.. ۱۷۷

۵-۸  محدودیتها:.. ۱۸۰

۵-۹ پیشنهادات.. ۱۸۱

فهرست منابع:.. ۱۸۲

منابع انگلیسی.. ۱۸۷

پیوست و ضمائم :.. ۱۸۹

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی مدیران و اثربخشی آنان در مدارس ابتدایی انجام گرفت. فرضیه اصلی این پژوهش این است که بین تیپهای شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان رابطه وجود دارد.

جامعه آماری این تحقیق مدیران می‌باشند که گروه مورد بررسی ۱۰۴ نفر می‌باشند که از میان آنها ۴۰ نفر به عنوان نمونه برگزیده شدند حجم نمونه برای گروه ذی نفعان ۱۲۰ نفر می‌باشد که هر دو نمونه به شیوه ی نمونه گیری تصادفی ساده بوسیله را یا نه انتخاب شدند ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش ۲ پرسش نامه به شرح زیر می‌باشد.

  • پرسشنامه تیپ شخصیتی مایرز- بریگز که پرسشنامه هنجار شده است و برای تعیین تیپ شخصیتی توسط مدیران پاسخ داده شده است.
  • پرسشنامه اثر بخشی مدیر که توسط محققین ساخته شده و توسط اساتید مدیریت اجرا و تایید گردیده است که این پرسشنامه توسط گروه ذینفعان (معلمین، انجمن اولیاء، مربیان و دانش آموزان) پاسخ داده شد.

روش تحقیق در این بررسی همبستگی است و برای آزمون فرضیه اصلی از آزمون جداول توافقی استفاده شده است برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار (SPSS) استفاده شده است، نتایج بدست آمده عبارتند از:

  • بین تیپ شخصیتی مدیران و اثر بخشی آنان رابطه وجود دارد.
  • مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “ESTJ” هستند از اثر بخشی بالایی برخوردارند.
  • مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “ISTJ” هستند از اثر بخشی بالایی برخوردار هستند.
  • مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “”ESTP هستند از اثر بخشی متوسط برخورداند.
  • مدیرانی که دارای تیپ شخصیتی “ISTP” هستند از اثر بخشی پایین برخورداند.

نتایج بدست آمده گویای این مطلب است که مدیرانی که تیپهای خاصی شخصیتی داشته باشند اثر بخشی بیشتری دارند.

مقدمه

هم اکنون بیش از نیم قرن از زمانی که پیتردراکر برای توصیف گروه جدیدی از کارکنان که سرمایه زمین و یا نیروی کار دیگر ابزار اصلی تولیدشان تلقی نمی‌گردد بلکه توجه شان بر استفاده موثر از دانایی معطوف می‌شد و منجر به ابداع واژه کارکنان دانایی شد نمی‌گذرد و امروزه کارکنان دانایی یا بهتر بگویئم دانشگران حرفه ای درصد بزرگ و رو به رشدی از کارکنان بزرگترین و موفق ترین سازمان‌های دنیا را تشکیل می‌دهند. (برایان و جویس قدمی و همکاران ۱۳۸۴)

 از سوی دیگر چرا تعداد زیادی از مردم موقعیت‌های خود را برای موفقیت از بین می‌برند این تنها به این علت نیست که این مدیران جدید هوش و مهارت لازم را برای شغل ندارند، این مدیران از آثار و خصوصیات فردی خود، ایدئولوژی‌ها و رفتارها روی انسان‌ها آشنایی نداشته و به موفقیت نمی‌رسند، در واقع توانایی خویش را قبل از پریدن در یک دیگ بزرگ آبجوش ازریابی نمی‌کنند. (ابدالی، ۱۳۸۴)

 در این جهان موج سوم به سیطره ای دست می‌یابد که به شیوه‌های تازه خلق و بهره برداری از دانایی مبتنی است. (جعفری،۱۳۷۴)

امروزه سازمانهای آموزشی مخصوصا مراکز آموزش عالی رسالت تربیت انسانهای متخصص و نیز تولید دانش را در جامعه بر عهده دارند.

بیان مسئله

کنون که عصر مدیریت و رهبری است و موفقیت نهادها و سازمانها تا حدود زیادی به کار آیی و اثر بخشی عملکرد مدیران بستگی دارد (میر کمالی ۱۳۷۵) وجوب دقت سازمانها در انتخاب مدیران توانمند که قادر باشند با اتخاذ تدابیر و شیوه‌های بایسته به ویژه در دستگاه آموزش و پرورش زمینه را برای تجلی و بروز استعدادها و خلاقیت همه ی معلمان و متعلمان همواره سازد بیشتر آشکار می‌شود. (صافی ۱۳۷۴)

اگر افراد از نظر شخصیت متناسب با شغل و حرفه ای باشند که انجام می‌دهند متوجه خواهند شد که برای انجام وظیفه ای که به آنها محول شده از استعداد و توانایی‌های لازم برخوردارند و از این رو موفق تر خواهند شد. (پارسایئان و اعرابی۱۳۷۹)

از طرف دیگر عواملی که در انتخاب شغل دخالت دارند با عواملی که باعث موفقیت می‌شوند متفاوتند (به پروژه ۱۳۷۷). اینکه فرد داوطلب شغل الگوی خاص فکری، احساسی، رفتاری متناسب، با شغل را دارد. (باکینگهام و کافمن ۱۳۸۰)

از مهمترین مسائل در برگزیدن مدیران است زیرا که مدیران بخاطر تفاوتهای فردی و شخصی مسائل را به شیوه‌های مختلف مدیریت می‌کنند و انجام وظایف و نحوه عمل آنها محصول دو مسئله ی مهم یعنی ویژگیهای شخصیتی و شیوه مدیریتی است که اتخاذ می‌کنند. (گوئل کهن ۱۳۷۸)

مدیران نقش تعیین کننده ای را در اثر بخشی سازمانها از جمله سازمانهای آموزشی به عهده دارند چرا که اثر بخشی سازمان را می‌توان از طرق توانایی مدیر در به حداکثر رساندن تعامل بین ساختار و فرآیند سازمان اندازه گیری کرد. (شیرازی ۱۳۷۴)

حالا باید دیدآیا عوامل درونی شخصیت از قبیل عواطف، احساسات، تفکر، یادیگری و هوش و یا عوامل برونی مثل شیوه قضاوت و ادراک یا تاثیر ارتباطی با موفقیت و اثر بخشی مدیران دارد یا خیر؟

شخصیت

شخصیت از واژه لاتین پرسونا گرفته شده است که به نقاب هنر پیشه‌ها در نمایش اشاره دارد. روان شناسی شخصیت به آنچه معمولا به ماهیت انسان مربوط می‌شود می‌پردازد، نظریه پردازان شخصیت به کلیت انسان می‌پردازند و تلاش می‌کنند تا روابط پیچیده میان جنبه‌های مختلف کنش انسان و روابط پیچیده ی بین انسانها را بررسی کنند آنان معتقدند که شخصیت انسان به صورت یک کل سازمان یافته عمل می‌کند و در پرتو چنین کلیت و سازمانی نیز باید شناخته شود. در لغت شخصیت این معنا مستتر است که هر فردی واحد منحصر به فرد و به اصطلاح عوام تک است و هیچ شخص دیگری را نمی‌توان یافت که کاملا شبیه او باشد.

تعاریف شخصیت

هر فرد پدیده ای منحصر به فرد و یگانه است و نظریه پردازان شخصیت می‌کوشند تا روابط پیچیده بین ابعادمتفاوت کردار فرد را دریابند،با مطالعه شخصیت افراد خصوصیاتی که بر اساس آن فردی از فرد دیگر متمایز می‌شود روشن می‌گردد (شاملو ۱۳۷۲، ص ۱۳)

 برخی از روانشناسانی شخصیت جبنه‌های بیوشیمیایی و فیزیولوژیک رفتار آدمی‌را مطالعه کرده و روش‌های مناسب آن را به کار می‌برند برخی دیگر به مشاهده و بررسی رفتار مشهود فرد می‌پردازند برخی شخصیت را بر حسب خصوصیاتی نظیر فرآیند ناهشیاری می‌دانند، از جمله روانشناسی نسبی که شخصیت را بر اساس صفت بارز یا رگه‌های مشخص شخصیتی تفسیر و توجیه می‌کند کاتل می‌باشد. (شاملو، ۱۳۷۲، ص ۱۵ و ۱۴)

اریک فرم در تعریف شخصیت چنین می‌گوید: شخصیت مجموع کیفیت‌های موروثی و اکتسابی است که او را منحصر به فرد می‌کند (لارنس، ۱۹۹۴، ص ۵۰)

حوزه‌های شخصیت

حوزه‌هایی که نظریه‌های شخصیت باید به آن بپردازد به شرح زیر است.

  1. ساختار یا واحدها یا سنگ بنای شخصیت
  2. فرآیند‌ها یا جنبه‌های پویای شخصیت از جمله انگیزه‌ها
  3. نمو رشد یا این که انسان چگونه به صورت انسان ویژه ای که هر کدام از ما هستیم
  4. آسیب شناسی یا ماهیت و علل کنش ناسازگار ناسازگارانه ی شخصیت
  5. تغییر یا این که افراد چگونه تغییر می‌کنند و چرا بعضی اوقات در برابر تغییر مقاوم هستند و یا قادر به تغییر نیستند.

ساختار

نظریه‌های شخصیت را می‌توان با توجه به مفاهیمی‌که برای پاسخگویی به سوالات چه چیز، چطور، چرا به کار می‌برند مقایسه کرد در واقع مفهوم ساختار به جنبه‌های پایدارتر مقاوم تر و شخصیت اطلاق می‌شود در این برداشت ساختارها با اجزاء بدن یا مفاهیم مثل اتم و مولکول قابل مقایسه اند مفاهیمی ‌ساختاری مفاهیمی ‌مثل پاسخ، عادت، صفات و تیپ را در نظر می‌گیرد.

مفهوم تیپ با دسته بندی تعداد قابل توجهی از صفات مختلف معنی پیدا می‌کند و در مقایسه با مفهوم صفت به نظم و عمومیت بیشتری در رفتار دلالت می‌کند وقتی فردی درجه ای از صفت خاصی را دارد در تیپ خاصی قرار می‌گیرد مثل تقسیم بندی افراد به درونگرا و برون گرا یا طبقه بندی افراد بر حسب این که به دیگران گرایش دارند یا دوری می‌کنند.

فهرست منابع

  1. ابدالی, علی و معصومه، (۱۳۸۴) مجله مدیریت، شماره ۹۶ و ۹۵,
  2. الوانی، مهدی (۱۳۷۸)، مدیریت عمومی، چاپ سیزدهم، نشر نی، تهران
  3. ارقامی، آمار چند متغیره.
  4. اتکینسون، ریتا وهمکاران (۱۳۶۶)، زمینه روانشناسی، ج۱، ترجمه محمد تقی براهنی، انتشارات رشد، تهران
  5. افلاک سیر، عبدالعزیز و دیگران (۱۳۷۳) هنجاریابی تیپ نمای مایرز- بریگز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فرودوسی مشهد
  6. باتاچاری، مفاهیم و روشهای آماری، ترجمه مرتضی شهر آشوب و فتاح مکائیلی، جلد دوم
  7. بیرانوند، علی (۱۳۷۹) رابطه بین تیپ‌های شخصیتی و میزان کار آیی مدیران مدارس راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فرودوسی مشهد
  8. به پروژه، احمد (۱۳۷۷) هر کسی با چه نوع شخصیتی کدام شغل را انتخاب می‌کند؟ جلد سوم ، انتشارات انجمن اولیاء، تهران
  9. بهرنگی (برنجی)، محمدرضا، (۱۳۸۱)، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی ، نشرسیر و سیاحت، چاپ هفتم.
  10. بوعلی سینا, (۱۳۶۶), قانون در طب ج اول, ترجمه شر فکندی, عبدالرحمن, تهران, انتشارات سروش
  11. برایان, لوول و جویس, کلودیا, (۱۳۸۴) سازمان‌های قرن بیست و یکم, ترجمه دکتر قدمی و نیازمند, ماهنامه مدیریت, ش ۱۰۵،۱۰۶
  12. برزگر, نادر, (۱۳۸۳), ارائه مدل کاربردی اثر بخشی در سازمانها, ماهنامه مدیریت, شماره ۹۳ و ۹۴
  13. پروین،لارنس ای (۱۳۷۱) روان شناسی شخصیت، ج ۲، ترجمه محمد جعفر جوادی و همکاران چاپ اول، انتشارات رسا، تهران
  14. پروین و جان، لارنس، الیور (۱۳۸۱)، شخصیت (نظریه و پژوهش)، ترجمه محمد جعفر جوادی و همکاران، ناشر آیثر، کتابخانه ملی ایران، تهران
  15. پزشک، اعظم السادات و دیگران، تابستان (۱۳۷۹)، بررسی نظریات دبیران دبیرستانهای شهر اصفهان در مورد اثر بخشی مدیران، فصل نامه تعلیم وتربیت، شماره، ۶۲ وزارت آموزش و پرورش، سال ۶
  16. پروا، مهدی،(۱۳۷۰)، روانشناسی صنعتی و مدیریت، تهران، شرکت سهامی نشر، ج ۲،
  17. پرهیزگار، کمال، (۱۳۷۰)، روابط انسانی در مدیریت، نشر اشرافی، تهران
  18. تاجر نوری، مریم (۱۳۷۶)، تاثیر جنسیت و شخصیت مدیران در ارزیابی عملکرد کارکنان، دانشنامه ی دکترا
  19. تافلر,‌هایدی و الوین,(۱۳۷۴), به سوی تمدن جدید, ت محمد رضا جعفری, نشر سیمرغ
  20. تشکری (۱۳۷۴), بررسی رابطه بین سبکهای رهبر و تیپ شخصیت مدیران در دبیرستانهای تهران پایان نامه کارشناسی ارشد.
  21. جلالی تهرانی، محمد حسن (۱۳۷۶)، هنجاریابی (MBTI) بر روی دانشجویان علوم پزشکی و فردوسی مشهد
  22. جوکار، مهری، (۱۳۷۹)، بررسی رابطه بین نوع شخصیت ورضایت شغلی دبیران علوم اجتماعی و ادبیات دبیرستانهای مشهد بر اساس مدل‌هالند، دانشگاه فردوسی مشهد.
  23. حسن زاده سبلوئی، محمد حسن (۱۳۷۶، بررسی مقایسه ای تیپهای شخصیتی و رضایت شغلی دبیران علوم اجتماعی و ادبیات دبیرستانهای مشهد بر اساس مدل‌هالند، دانشگاه فرودوسی مشهد.
  24. حسن آبادی، حسین (۱۳۷۳)، گزارش نهایی طرح پژوهشی شماره ۲۰۳، هنجاریابی تیپ نمای مایرز- بریگز بر روی دانشجویان
  25. حمیدی افسانه، (۱۳۸۳)، بررسی رابطه بین تیپ‌های شخصیتی مدیران و تعهد سازمانی آنان در مدارس ابتدایی شهر بجنورد، پایان نامه کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
  26. دفت، ال ریچارد مبانی تئوری و طراحی سازمان، ترجمه پارسائیان و اعرابی، سال ۱۳۸۱، چاپ دوم، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  27. دلاور، علی، (۱۳۷۶) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، چاپ دوم، انتشارات رشد، تهران
  28. دلاور، علی، (۱۳۸۱) احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ ششم، ‌انتشارات رشد.
  29. دراکر، پیتر (۱۳۷۸)، سازمان فردا، ترجمه فضل الله امینی، تهران، انتشارات مدیریت فردا، جلد اول
  30. دانیلز، مایکل (۱۳۷۲)، خود شناسی با روش یونگ، ترجمه اسماعیل فصیح، نشر فاخته، تهران، جلد اول
  31. رابینز، استیفن پی (۱۳۷۹)، رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه‌ها و کاربرد، ت پارسائیان و ترجمه اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران، جلد اول
  32. رابینز, استفین, (۱۳۷۶), مبانی رفتار سازمانی, ت دکتر قاسم کبیری, مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
  33. رئوفی, محمد حسین, (۱۳۸۲)، مدیریت عمومی و آموزشی, چاپ دوم, انتشارات دانشگاه فردوسی
  34. راس، الن ا (۱۳۷۸)، روان شناسی شخصیت، ترجمه سیاوش جمالفر، جلد دوم، نشر روان، تهران
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.