نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • تحقیق بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شرکت وزین بار پس از به کارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM

تحقیق بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شرکت وزین بار پس از به کارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۲ | قابل ویرایش

پیشگفتار

این پیشنهاد تحقیق (proposal) بعنوان بخشی از درس روش تحقیق، تلاش می کند تا با استفاده از مطالب درسی و رهنمودهای عنوان شده توسط استاد؛ به ارائه پیشنهاد تحقیقی که موضوع پایان نامه تحصیلی است کمک کند و إن شاء اللّه مقدمه فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی دیگر گردد.

ویژگی هایی که یک موضوع تحقیق  باید داشته باشد عبارتند از:

  • – موضوع مورد علاقه پژوهشگر
  • – موضوع باید بدیع باشد و مشمول دوباره کاری غیر قابل دفاع نباشد.
  • – موضوعات مدیریتی نباید ماهیت فلسفی و ارزشی داشته باشد، بلکه باید پژوهش پذیر باشد.
  • – اهمیت و اولویت تحقیقی به گونه ای باشد که از نظر اقتصادی و اجتماعی و … قابل توجه باشد.
  • – پژوهشگر باید توانایی تخصصی لازم را دارا باشد.
  • – منابع مادی و اطلاعاتی باید در دسترس باشد.
  • – تحقیقی از نظر عملی و نظری مقرون به صرفه باشد.

مقدمه

در شرایط نوین جهانی که پیشرفتها باعث تغییرات سریع در کلیه امور و فعالیتها و دانش انسان به خصوص در زمینه فن آوری و مدیریت شده است، افق های جدیدی باز شده و نیازهای تازه به وجود آمده است.

جایزه کیفیت که بر اساس نتایج مدلهای آماری ارائه می گردد می تواند باعث ارزیابی سازمانی و برنامه های استراتژیک به کارگیری روشها و تکنیک های خود ارزیابی، بهبود دایمی، الگوبرداری و… شود.

لذا به این دلیل کشورهای زیادتری در دنیا در پی ایجاد جایزه ملی کیفیت می باشند و در این بین کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

اولین بار ایده جایزه ملی کیفیت در سال ۷۹ همزمان با برپائی دومین کنفرانس مدیران کیفیت توسط انجمن مدیریت ایران مطرح و به دنبال آن کمیته هایی مرکب از کارشناسان و صاحب نظران در ارتباط با تشویق و ترغیب اعضاء انجمن مدیریت کیفیت ایران تشکیل شد تا از این طریق ابتدا در بین اعضاء و سپس نسبت به گسترش آن در سطح جامعه حرکتی آغاز گردد.

کیفیت

کیفیت در سازمانهای جهانی هرگز یک چیزی تجملی نبوده است. این سازمانها همواره بدنبال تعریفی کاربردی بوده اند و تلاش کرده اند آن را از تصورات ذهنی خارج کنند.

امروزه کیفیت به مفهوم انطباق با نیازمندیها است. اما با این نکته که اندازه گیری آن امکان پذیر باشد. کیفیت از مفهوم محصول گرا به خدمت گرا تحول یافته است و دیگر یک مقوله صرفاً مهندسی نیست و تمامی پرسنل سازمان را با هر وظیفه و مسئولیت پوشش می دهد.

روند الزامات ایجاد شده در بازار به سمتی است که از سازمانها می خواهد تعریف خود را از کیفیت روز به روز فراتر ببرند.

روند تکامل مدل EFQM

  • ۱۹۸۸ تشکیل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM
  • ۱۹۹۱ شکل گیری و معرفی مدل تعالی EFQM
  • ۱۹۹۵ شکل گیری و معرفی مدل بخش عمومی
  • ۱۹۹۶طراحی مدل برای صنایع کوچک و متوسط
  • ۱۹۹۹ بازنگری عمده در مدلهای قبلی و معرفی مدل بهبود یافته
  • ۲۰۰۱ معرفی مدل تعالی EFQM برای صنایع کوچک و متوسط

خلاصه

کیفیت یا (Quality) از کلمه یونانی Qualis به معنی «از چه نوع» گرفته شده است و به مرور زمان تعابیر و تعاریف بسیاری را به وجود آورده است که چند مورد آن عبارتند از:

  • کیفیت در چشمان بیننده وجود دارد
  • تطابق با مشخصه ها
  • تناسب برای اهداف و یا کاربرد
  • تولید بدون عیب (Zero defect) از نظر کرازبی
  • درست انجام دادن کارها در اولین مرتبه و در تمام مراحل
  • رضایت مشتری(خشنودی مشتری) به اعتقاد IBM
  • بیش از انتظارات مشتری
  • مناسب بودن برای استفاده Fitness For Use ژوزف جوران

و آخرین تعریف بر طبق ISO 9000-2000 عبارتست از:

«درجه و مقیاسی که بر اساس آن مجموعه ای از ویژگی های ذاتی نیازمندیهای تعیین شده را برآورده می کنند.»

تاریخچه

سیر تاریخی توسعه کیفیت را از دیدگاه می توان اینگونه عنوان کرد.

قبل از ۱۹۰۰= کیفیت به عنوان جزئی از کار صنعتگران

  • ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ کنترل کیفیت توسط تکنیسین ها و مهندسین
  • ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ کنترل کیفیت بر اساس بازرسی
  • ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ کنترل کیفیت آماری
  • ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ تضمین کیفیت
  • ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ مدیریات کیفیت فراگیر (TQM)
  • ۱۹۹۰تا کنون TQM و فرهنگ بهبود مداوم در سازمان

به مرور زمان بحث های کیفیت جدی تر شد و با ورود دکتر دمینگ به ژاپن در سال ۱۹۵۰ جایزه ملی کیفیت دمینگ در سال ۱۹۵۱ بوجود آمد و باعث شکوفائی گردید.

در سال ۱۹۷۸ جایزه مالکوم بالدریج توسط کنگره امریکا ایجاد شد.

در سال ۱۹۹۰ سازمان ملل روز جهانی کیفیت را به منظور «افزایش آگاهی جهانیان نسبت به اهمیت نقش کیفیت در رشد کامیابی سازمان ها و کشورها» معرفی کرد. (دومین پنج شنبه ماه نوامبر)

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.