نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پروژه کارآموزی اداره امور مالیاتی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۰ | قابل ویرایش

مطـالب

عنـوان                                         صفحـه

مقدمه  ……………………………. ۱

فصل اوّل : آشنایی کلی با مکان کارآموزی

بخش اوّل – وضعیت جغرافیایی اداره امور مالیاتی    ۲

بخش دوّم – پیشینه تاریخی اداره امور مالیاتی   ۶

بخش سوّم – روابط انسانی اداره امور مالیاتی   ۸

بخش چهارم – کارکنان و وظایف سازمانی اداره امور مالیاتی  ………………………………….. ۱۲

فصل دوم : ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموزی

بخش اوّل – آشنایی با سازمان امور مالیاتی   ۱۷

بخش دوّم – چگونگی محاسبه مالیات در سازمان امور مالیاتی   ………………………………….. ۲۸

بخش سوّم – بررسی عملیات کارآموزی  …….. ۸۴

فصل سوم : پیوست ها

بخش اوّل – خلاصه …………………….. ۹۰

بخش دوّم – نتیجه گیری    …………….. ۹۷

بخش سوّم – مشکلات و پیشنهادات   ……….. ۱۰۶

بخش چهارم – منابع و مآخذ ……………. ۱۰۸

فرم ها و ضمائم

مقدمه

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

مالیات همزاد تشکیل اولین جوامع بشری می باشد . بشر در تقابل با خطرات ناشی از حمله حیوانات درنده و حوادث طبیعی و امکان تامین معیشت بهتر به زندگی اجتماعی روی آورد . در زندگی اجتماعی پاره ای از خدمات به صورت جمعی انجام می گرفت که جهت انجام آن تمام یا بخشی از افراد جامعه ضرورت می یافت . این همکاری جمعی در دوران اولیه با در اختار نهادن نیروی بدنی افراد به اجتماع آغاز شد که این نوع همکاری اصطلاحاً « بیکار » یا « بیگاری » خوانده می شد که در واقع نوعی مالیات غیر نقدی بوده است ، با تکامل اجتماع و فزونی نیازهای همگانی اخذ مالیات نقدی و جنسی متداول گشت .

اقتصاد شناسان ، براین عقیده اند که معقولترین و مناسبترین نوع درآمد دولت مالیات است و افزون براین ، مهمترین ابزار برای اعمال سیاستهای مالی به شمار می آید . همچنین ، به عنوان مهمترین بازار برای انتقال درآمد از جامعه ( بیشتر ، گروه پر درآمد ) به گروه دیگر جامعه ( بیشتر ، گروه کم درآمد ) مورد استفاده قرار می گیرد . از این رو ، مالیات را موثر ترین ابزار اقتصادی دولت می دانند .

نبود منابع و مدارک و هر گونه کتاب خاص در این زمینه باعث شد وقت قابل ملاحظه ای را در این باب صرف شود . نظر به این که در این جلد هدف آشنا کردن دانشجویان و دانش پژوهان با قوانین و مقررات مالیاتی و همچنین تعاریف کلی در محدوده حسابداری می باشد و بخشهای مختلف قانون مالیاتهای مستقیم که جنبه کاربردی آنها بیشتر مورد استفاده می باشد مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است .

این گزارش حاصل یک تحقیق میدانی و کتابخانه ای است که در مدت حدوداً دو ماه در اداره امور مالیاتی شهرستان دزفول تهیه شده است .

وضعیت جغرافیایی اداره امور مالیاتی

در اصل اداره امور مالیاتی ( اداره دارایی ) فعالیتش در سطح کشور ، استانها و شهرستانها گرفتن مالیات می باشد که این مالیات بر اساس مشاغل ، حقوق ، مستغلات و … تقسیم می شوند و از آنها اخذ خواهد شد . و در واقع در کشورها همه ی مشاغل باید مالیات پرداخت نمایند بجز آن دسته از مشاغلی که بر اسا قانون معاف هستند مالیات را پرداخت نمی کنند . و اداره امور مالیاتی وظیفه و کارش این است که مالیاتها را وصول کند و به حساب خزانه دولت واریز نماید .

از سوی دیگر ، در کشورهایی مانند کشور ما که برای تامین هزینه های دولت ، بیشتر به  درآمد های فروش منابع طبیعی تکیه دارند یا به طور کلی ، تک محصولی هستند ، توجه بیشتر به نقش مالیاتها در بودجه دولت و انجام اقداماتی به منظور افزایش سهم این نوع در آمد ها در کل در آمد های دولت ، ضرورت دارد . زیرا بیشتر این کشورها ، از یک سو ، با محدودیت ظرفیت منابع طبیعی ، و از سوی دیگر ، به دلیل های گوناگون ، از قبیل ابداع روشهای جدید تولید و دستیابی به جانشین های مناسب ، با نوسان تقاضا و قیمت در بازار جهانی رو به رو هستند .

از این رو ، نمی تواند مدت درازی به در آمد های فروش ثروت جامعه اتکا نمایند و باید هر چه سریعتر در صد تغییر ترکیب در آمدهای خود برآیند . چنین کشورهایی بهتر است در کنار برنامه ریزیهای مناسب برای افزایش توان تولید جامعه ، در راه اتکای بیشتر به مالیاتها ، که در واقع سهمی است که جامعه بابت انجام وظایف خویش به دولت می پردازد ، گام های سنجیده تری بر دارند .

پیشینه تاریخی اداره امور مالیاتی

از عصر تاریخ مستند زندگی بشر که از سرزمین سوم ینی منطقه جنوبی کشور امروزی عراق آغاز می شود حدود پنج هزار سال می گذرد که تمام این ادوار اخذ مالیات به صورت « باج و خراج » وجود داشته است . تکامل جامعه بشری و تبدیل روستا به شهر و گسترش شهر نشینی مفهوم مالیات را عقلانی نمود .

سیاستهای کلان نظام اقتصادی در راه دستیابی به اقتصادی سالم و متکی به منافع درون زا و اتکا به منابع ثروت ملی شاخصهای کلی تعیین کننده انتظارات و اهداف مورد نظر برای نظام مالیاتی کشور می باشد . در این رهگذر نظام مالیاتی باید بتواند در آینده ای نه چندان دور نقش محوری عمده ای را در ساختار درآمد دولت ایفا نماید .

به عبارت دیگر درآمد های مالیاتی منبع اصلی تامین مالی برنامه های توسعه نقش فزآینده ای در رشد و توسعه یافتگی کشور ایفا خواهد نمود . لذا تاسیس یک موسسه مستقل دولتی تحت عنوان سازمان امور مالیاتی کشور مد نظر قرار گرفت که هدف از ایجاد این موسسه اعطای آزادی عقل و رهایی از مقررات پیچیده عمومی و سلسله مراتب نظام متمرکز اداری بوده تا با آزادی عقل و سرعت تصمیصم گیری بیشتر بتواند این وظایفی که به عهده اوست به منضه ظهور برساند .

در سال ۷۸ با تدوین قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تعقیب سیاستهای اصلی سازمان دهی بخشی از سیاستها و احکام قانونی مربوط در قالب برنامه مذکور مورد توجه قرار گرفت و بر اساس مفاد ( بند الف ) ماده ۵۹ قانون مذکور سازمان امور مالیاتی کشور به منظور افزایش کارآیی نظام مالیاتی و رفع موانع سازمانی موجود و همچنین تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ مالیات سازمان امور مالیاتی کشور زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد گردید.

چارت سازمانی امور مالیاتی شهرستان دزفول

همچنین توضیحی را که می توان درباره چارت سازمانی اداره امور مالیاتی شهرستان دزفول نوشت این است که در همه ادارات دولتی بالاترین سطح اداره ، ریئس کل اداره می باشد که این امر هم برای اداره امور مالیاتی شهرستان دزفول مطابقت میکند که ریئس کل اداره یا سر ممیز کل اداره امور مالیاتی در بالاترین سطح اداره امور مالیاتی شهرستان دزفول می باشد که زیر شاخه های آن عبارت می شوند از : ماموران تشخیص مالیاتی ، واحد حسابداری و کادر اداری می باشد که متعاقباً  می توان گفت بالاترین سطح ماموران تشخیص مالیاتی ، ریئس گروه مالیاتی و مسئول وصول و اجرا می باشد.

منابع و مأخذ

۱. کتاب حسابداری مالیاتی ،نوشته غلامحسین دوانی ،انتشارات دایارایان .

۲)‌پروژه خانم نصرت کرد ،دانشجوی کارشناسی رشته امور مالیاتی .

۳)‌جزوه آقای کامبیز طافی،کارشناس مالیاتی اداره امور مالیاتی شهرستان دزفول.

۴) مصاحبه با آقای سعید زواری ، معاون در آمد مالیاتی استان خوزستان و سرپرست امور مالیاتی شهرستان دزفول.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.