فرهنگ و ساختار سازمانی
تعداد صفحات : ۸۳ | قابل ویرایش
در مطلبی که پیش روی داریم، در صدد آن هستیم تا همراه با یکدیگر نقش و سهم فرهنگ و ساختارسازمانی را در موفقیت و اثر بخشی سازمانها بررسی نمائیم. جهت آشنایی مقدماتی با جایگاه فرهنگ سازمانی، شرکت « یاهو» را در نظر بگیرید.
چکیده
به اعتقاد تعداد کثیری از متخصصان و فعالان در زمینه های گوناگون، فرهنگ و ساختار سازمانی بر مبنای ایدئولوژی و افکار اولیه مدیران ارشد یک سازمان خاص سرچشمه می گیرد.
این فکر و ایده اولیه مدیران ارشد و میانی یک سازمان است که ساختار سازمانی یک سازمان را طراحی می کند و به آن شکل و ساختار می بخشد.
ساختار سازمانی چیزی است که به راحتی نمی توان آن را تغییر داد و همانگونه که در قبل گفته شده بر مبنای ایدئولوژی و افکار اولیه مدیران ارشد یک سازمان خاص سرچشمه می گیرد.
مقدمه
در مطلبی که پیش روی داریم، در صدد آن هستیم تا همراه با یکدیگر نقش و سهم فرهنگ و ساختارسازمانی را در موفقیت و اثر بخشی سازمانها بررسی نمائیم. جهت آشنایی مقدماتی با جایگاه فرهنگ سازمانی، شرکت « یاهو» را در نظر بگیرید. فرهنگ سازمانی در این شرکت ، به عنوان یک دارایی و سرمایه محسوب می شد، به طوری که این دارایی موجب شکل گیری و رشد آن گردید، اما با گذشت زمان تبدیل به یک تعهد و بدهی شد زیرا ساختار دیوان سالارانه ای را در پی داشت که در آن مدیریت ارشد توانایی تفویض اختیار و قدرت به کارکنان را نداشت.
لازم است بر این نکته تاکید نماییم که فرهنگ سازمانی از ارزشها و اعتقادات بنیانگذار یک سازمان نشأت می گیرد و به سختی می توان آن را تغییر داد.
این مطلب به درک بهتر شما در خصوص این مسئله کمک خواهد کرد که چگونه مدیران می توانند فرهنگ سازمانی را به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان خود به کار گیرند و هم چنین مطالب ذیل را مورد بحث و بررسی قرا می دهد:
- اساس و بنیان فرهنگ سازمانی؛
- فرآیند جامعه پذیری سازمانی و نقش نظارت بر جامعه پذیری؛
- اهمیت اصول اخلاقی در رفتار سازمانی.
- ارزش Value
اعتقاد راسخ به یک سبک رفتاری با یک حالت و وضعیت نهایی
- ارزشهای قراردادی Espoused values
ارزشها و هنجارهایی که به طور مشروح از سوی یک سازمان ارائه می شوند.
- ارزشهای رسمی یا تصویب شده Enacted values
ارزشها و هنجارهایی که از سوی کارکنان ارائه می شود.
- اصول اخلاقی: Ethics
لیست منابع و مآخذ
- رفیع پور، فرامرز: موانع رشد و توسعه سازمان ها. شرکت سهامی انتشار، صفحه ۲۷ سال۱۳۸۱ .
- زلفیگل، محمد علی: فرهنگ و ساختار سازمانی در نگاه مدیر، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره ۳۳، پاییز ۱۳۸۳ صص ۲۴ – ۱۶.
- رضایی، معصومه: چالش های سازمانی، مجموعه مقالات ایران در قرن بیست ویکم، انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، صفحه ۲۱، چاپ اول، سال ۱۳۸۳ .
- شمس، ناصر و افضلان، فریدهمدیریت برتر در سازمان، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره ۳۴، زمستان ۱۳۸۳ ، صفحه ۴۳.
- فکور، بهمن: فرهنگ و ساختار سازمانی ، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره ۳۴، زمستان ۱۳۸۳ ، صفحه ۵۸.
منابع اینترنتی
www.modiryar.com
www.parsidoc.com
www.iausdj.ac.ir