نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی نقش آموزش ضمن خدمت در افزایش کارایی کارکنان آموزش و پرورش

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۸ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………۱

فصل اول : کلیات

۱-۱: مقدمه …………………………………………………………………………………………۴

۱-۲ مدیریت عملکرد…………………………………………………………………………………۵

۱-۳ تعریف ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………..۱۰

۱-۴ فرآیند ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………..۱۰

۱-۵ اصول حاکم در ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………۱۱

۱-۶ عوامل موثر در ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………….۱۲

۱-۷ ویژگیهای نظام ارزیابی اثر بخش…………………………………………………………………۱۲

۱-۸ تاریخچه نظام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور……………………………………………۱۵

۱-۹ تحلیل نظام ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور……………………………………………..۱۷

۱-۱۰ سیستم اثربخش ارزشیابی عملکرد کارکنان؛ مبانی ، رویکرد ها و روشها……………………………….۲۲

۱-۱۱ مفهوم ارزشیابی عملکرد…………………………………………………………………………۲۴

۱-۱۱ اهداف ارزشیابی عملکرد…………………………………………………………………………۲۷

۱-۱۲ رویکردها و روشهای ارزشیابی عملکرد……………………………………………………………۲۸

۱-۱۳ روشهای ارزشیابی عملکرد……………………………………………………………………….۳۰

۱-۱۴ کدام روش ارزیابی عملکرد را انتخاب کنیم؟………………………………………………………۳۴

۱-۱۵ خطاهای بالقوه در سیستم‌های ارزشیابی عملکرد…………………………………………………….۳۶

۱-۱۶ عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی سیستم‌های ارزشیابی عملکرد…………………………………….۳۸

۱-۱۷: ضرورت انجام تحقیق…………………………………………………………………………….۴۰

۱-۱۸: فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………..۴۳

فصل دوم : پیشینه تحقیق

۲-۱: مطالعات انجام شده داخلی ……………………………………………………………………….۴۶

۲-۲: مطالعات انجام شده خارجی ………………………………………………………………………۶۶

فصل سوم : روش تحقیق

۳-۱ : روش تحقیق …………………………………………………………………………………..۹۰

۳-۲ : جامعه آماری ………………………………………………………………………………….۹۱

۳-۳ :  نمونه آماری…………………………………………………………………………………..۹۱

۳-۴: روش ها و ابزارهای گرد آوری داده……………………………………………………………….۹۲

۳-۵: طراحی سوالات پرسشنامه و روش های آماری…………………………………………………………۹۲

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل  داده ها

مقدمه ……………………………………………………………………………………………۹۵

یافته های پژوهش ………………………………………………………………………………….۹۶

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

۵-۱ : نتیجه گیری …………………………………………………………………………………۱۰۲

۵-۲ : پیشنهادات ………………………………………………………………………………….۱۰۳

۵-۳: محدودیت  های تحقیق …………………………………………………………………………۱۰۴

منابع……………………………………………………………………………………………..۱۰۶

پرسشنامه …………………………………………………………………………………………۱۰۸

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش ضمن خدمت در افزایش کارایی کارکنان در زمینه روش ها و فنون تدریس، مدیریت کلاس و سنجش و انداز هگیری بر عملکرد معلمان آموزش و پرورش شهر جویم بود. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع علّی – مقایسه ای بود.

برای این منظور معلمان به دو گروه مطالعه و مقایسه(گواه) تقسیم شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از چک لیست مشاهده و فرمی برای استخراج نمرات دانش آموزان استفاده شد. ضمن تأمین اعتبار محتوایی چک لیست، پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرنباخ به میزان ۰.۸۸۵ برآورد گردید.

داده های حاصل با استفاده از شاخصهای میانگین و آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد دوره های آموزش ضمن خدمت روش ها و فنون تدریس ، مدیریت کلاس و سنجش و اندازه گیری، تأثیری بر عملکرد حرفه ای معلمان در تدریس کلاسی، کلاس داری، ارزشیابی کلاسی و وضعیت تحصیلی دانش آموزان ندارد.

کلیدواژه ها : آموزش های ضمن خدمت، عملکرد حرفه ای، روش ها و فنون تدریس، مدیریت کلاس، سنجش و اندازه گیری، وضعیت تحصیلی دانش آموزان

مقدمه

یکی از عوامل توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی گسترش همه جانبه آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد می باشد. تحولات فزاینده در زمینه دانش تکنولوژی نیازهای آموزشی جدیدی را برای مشاغل مختلف بوجود می آورند که تحصیلات رسمی  و دانشگاهی به تنهایی پاسخگو نبوده و در نتیجه به انواع دیگر آموزش از جمله آموزش های ضمن خدمت نیاز می باشد.

آموزش ضمن خدمت در حقیقت دانش جدیدی را در سبد آموزش های قبلی دانش آموختگان قرار داده و آنان را به همراه پیشرفت علوم و فنون پیش می برد و لذا توسعه این آموزش ها در بهبود کیفیت نظام آموزشی اثر مطلوب خود را به جا می گذارد. از طرف دیگر آموزش کارکنان به عنوان کلید طلایی توسعه بر سازمان یکی از عوامل اصلی و ارکان مهمی است که سازمان را به پویایی و نهایت کارآیی و اثر بخشی می رساند.

از دهه ۱۹۶۰ میلادی به بعد به سبب تحول در مفهوم توسعه ،جایگاه تعلیم و تربیت در توسعه اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی جوامع متحول شده است و تربیت نیروی انسانی جایگاه ویژه ای یافته است . و اگر جامعه ای بخواهد نظام اقتصادی ، صنعتی ، سیاسی و اجتماعی خویش را دگرگون سازد وآن را با مقتضیات و نیازمندی های جدید همساز نماید ناچار است که سیاست جامعی در توسعه نیروی انسانی داشته باشد و این میسر نیست مگر اینکه از نظام تعلیم و تربیت متوقع بود.

بیان کلی مسئله

استفاده بهینه از نیروی انسانی ، یکی از مسائل عمده هر جامعه در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور می باشد . از وظایف اصلی مدیران ارتقای کارآیی و بهره وری در سازمان ها است . یک سازمان موفق معرف عملکرد درست و شایسته نیروی انسانی آن در امر تولید فرآورده ها یا ارائه خدمات در مؤسسه تولیدی و مؤسسات خدماتی می باشد . نیروی اساسی ماهر اساسی ترین سرمایه هر سازمانی می تواند باشد . سازمان ها با هدایت ، آموزش مؤثر مسئولان باید تعهد افراد را برای افزایش کارآیی در سازمان فراهم نمایند .

فعالیت های بهبود بالا بردن سطح کارآیی سازمانی به مسائلی مثل بالا بردن سطح آگاهی کارکنان ، آگاهی و عملکرد کارکنان ، آموزش منابع انسانی و مشکلات ، تأکید به کیفیت و هدف گذاری دارد . برای توفیق در امر بالا بردن سطح کارآیی بایستی آموزش صحیح را برای کارکنان طرح و اجرا نمود و افراد را با اهداف مؤسسه آشنا و برای رسیدن به آن اهداف تجهیزات لازم را فراهم نمود . یکی از هدف های مهم کشورهای جهان سوم عبارت از رشد و توسعه اقتصادی در کوتاه ترین مدت ، همانا با حفظ ارزش های فرهنگی در آن کشورها است .

در حقیقت آموزش را می توان زیر بنای توسعه و بهبود دانست . « آموزش یک استراتژی است که با هدفی خاص و جهتی مشخص در طول زمان اجرا می گردد . می توان آموزش را جریانی دانست که افراد طی آن ، مهارت ها ، طرز تلقی ها و گرایش های مناسب را جهت ایفای نقش خاص می آموزند.

افزایش کارایی کلی سازمان

افزایش کارایی سازمان بستگی به تحقق اهداف سازمانی دارد . به عبارت دیگر هنگامی از کارایی بالای سازمان سخن می گوییم که قادر باشد اهداف تعیین شده خود را تحقق بخشد . از این همه مواردی که که پیش از این ذکر شدعوامل اساسی تحقق بخش اهداف سازمان و افزایش دهنده کارایی آن اند ، در صورتی که آموزش ضمن خدمت قادر باشد اطلاعات و معلومات کارکنان را در حد کفایت ارتقاء دهد ، کشمکش های سازمانی را مرتفع کند ، ثبات و کاهش ضایعات و حوادث را تداوم بخشد ، تغییرات سازمانی را تسهیل کند و انگیزه ها را تقویت بخشد ، در واقع بر کارآیی کلی سازمان تاثیر مثبت خواهد گذاشت . شاید به این اعتبار است که آموزش ضمن خدمت را از جمله فعالیت های کیفی هر سازمان فرض می کنند.

نقش آموزش در به‌سازی نیروی انسانی در هزاره سوم

رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب می‌شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط، به‌طور مؤثر فعالیت‌هایشان را ادامه داده و برکارایی خود بیفزایند. بنابراین آموزش و بهسازی، کوشش مداوم و برنامه‌ریزی شده به‌وسیله مدیریت، برای بهبود سطوح شایستگی کارکنان و عملکرد سازمانی است. در این مقاله علاوه بر بیان نقش آموزش منابع انسانی و اهمیت و ضروریت آن، مقاصد نسبتاً مشترک سازمان‌ها و نظام‌های مختلف در خصوص آموزش ضمن‌خدمت و تکمیلی کارکنان بیان می‌گردد.

در گذشته چنین گمان می‌رفت که زمان آموختن با زمان کارکردن و زندگی کردن از هم جدا هستند و بنابراین برای آن‌ها، آموزشی درخور توجه بود که پیش از آغاز به کار به افراد داده می‌شد. بر‌‌ این گمان، انسان برای مدت‌زمانی می‌آموزد و سپس به زندگی و کار مولد و سودمند می‌پردازد و زمانی که کار و زندگی آغاز می‌شود، دیگر برای آموزش و پرورش جایی وجود ندارد. این اندیشه اکنون اعتباری ندارد و آموزش و پرورش با زیستن انسان همراه شده است. همه مردم برای همه وقت باید به آموختن بپردازند و از تازه‌های دانش بشری خود را تازه سازند و با نیرو و آگاهی بیش‌تر زندگی سودمند را دنبال کنند.

منابع

  1. *بهزاد، آمن ، (۱۳۸۲) آموزش نیروی انسانی فرا گردی پیوسته در افزایش بهره سازمانها ، مجموعه ملاقات  مرکز آموزش  مدیریت دولتی ، چاپ اول
  2. *بیاض ، سید محسن ،(۱۳۸۵) « آموزش و راهکارها » فصل نامه آموزش و پرورش
  3. *پاک باز ، علی (۱۳۸۴) «اهمیت و ضرورت آموزش » ماهانه تدبیر ، آذر ماه
  4. *جابری ، مرضیه (۱۳۸۵) به عنوان «بررسی نقش آموزش در کارایی اداره کل استاندار د و تحقیقات صنعتی استان یزد » وب سایت اداره تحقیقات استان یزد.
  5. *جی ، پی ، میلر (۱۹۹۸) کتا ب آموزش و بهره وری ترجمه : محمود مهر محمدی ، نظریه های برنامه ریزی انتشارات سمت .
  6. *رشید پور ، ابراهیم ( ۱۳۷۸) «آموزش نیاز سازمان » انتشارات البرز ، جلد اول ، چاپ سوم،
  7. *سادات ، محمد علی (۱۳۷۳) «آموزش های ضمن خدمت » انتشارات تیز ،چاپ، پانزدهم .
  8. *سیف ، علی اکبر (۱۳۸۴) « اندازه گیری ، سنجش و ارزشیابی آموزشی »انتشارات آموزش و پرورش.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.